Je hebt wekenlang gewerkt aan je website. Van het schrijven van teksten tot het indelen van je pagina’s. En dan is het zover… je website staat online! Je bent natuurlijk enorm benieuwd naar de resultaten. Daarvoor heb je inzicht nodig in verschillende statistieken.
Op basis van de cijfers kun je ontdekken wat er goed en mis gaat. Zo kun je steeds bijsturen door telkens een kleine verbeteringen te maken op de website. Maar welke statistieken zijn nou belangrijk voor jouw website? In dit artikel leg ik je alles uit over de belangrijke statistieken, wat je er mee kan en wat je kan doen om de statistieken te verbeteren.
Welke statistieken zijn belangrijk?
Laat ik beginnen met het volgende: er zijn onwijs veel statistieken terug te vinden. In dit artikel worden de belangrijkste statistieken benoemd die wat zeggen over de conversie.
De 4 belangrijkste statistieken zijn:
- het aantal bezoekers
- het aantal leads
- het aantal klanten
- omzet vanuit de website
Deze kerncijfers laten in één oogopslag zien hoeveel resultaat je uit jouw website haalt. In het begin zie je vaak lage aantallen, maar dat is niet erg. Het gaat namelijk om de conversie: het percentage bezoekers dat de gewenste actie uitvoert. Een gewenste actie kan zijn: een product kopen, maar ook het inschrijven voor een gratis weggever (lead).
Op basis van de conversie kun je conclusies trekken en verbeteringen maken om de conversie te optimaliseren.
Besef je goed dat niet alle bezoekers zich in zullen schrijven voor een opt-in en klant zullen worden. Je zal altijd een groep “kwijt” raken. Daarom is het belangrijk om naar het conversie percentage te kijken i.p.v. absolute aantallen.
Waar vind je deze statistieken?
In principe moet je de 4 benoemde cijfers uit verschillende systemen halen. We nemen kort door waar je alles terug kan vinden.
Google Analytics: bezoekersstatistieken
Google Analytics meet hoeveel bezoekers jouw website hebben bezocht. Natuurlijk kan je veel meer met Google Analytics. Je kan inzicht krijgen in het bouncepercentage, maar ook de sessieduur. Daarnaast kun je zien waar een bezoeker vandaan komt. Bijvoorbeeld via een zoekmachine of een Facebook ad. Wijzelf maken gebruik van UTM-tags om nog nauwkeuriger inzicht te krijgen waar bezoekers precies vandaan komen.
E-mailmarketing systeem: statistieken leads
Het aantal leads wordt vaak bijgehouden door jouw e-mailmarketing systeem. Denk bijvoorbeeld aan ActiveCampaign en MailChimp. Wijzelf maken gebruik van MailBlue (Nederlands versie van ActiveCampaign).
Zo’n systeem koppel je aan de website, zodat je vervolgens via een formulier leads kan verzamelen. Jouw mailsysteem houdt vervolgens bij hoeveel bezoekers zich hebben ingeschreven (= aantal leads).
Wil je meer weten over e-mailmarketing? Vergeet dan zeker niet dit artikel door te nemen.
Website: klanten en omzet
Op de meeste websites kan je aan de achterkant terugvinden hoeveel klanten je hebt en het totaal aantal omzet.
Met SYS zie je deze cijfers direct op je dashboard, zodra je inlogt. Elke keer wanneer je inlogt zie je deze cijfers in één oogopslag. Zo weet je precies hoeveel resultaat je website oplevert. Met de SYS master Challenge dagen we onze klanten uit om meer omzet uit de website te halen. Haal je een mijlpaal? Dan vieren we dit succes met je!
Tegenvallende statistieken verbeteren
Je weet nu waar je alle cijfers terug kan vinden en waar ze voor bedoeld zijn. Maar wat als je erachter komt dat jouw cijfers enorm tegenvallen? Dan moet je actie ondernemen om het resultaat te verbeteren. In dit hoofdstuk nemen we door wat jij kan doen om het resultaat te verbeteren.
Weinig tot geen bezoekers
Als je website net online staat, dan heb je natuurlijk nauwelijks bezoekers. Logisch dus dat je ook geen leads kan verzamelen of klanten hebt. Daarom is het belangrijk om zichtbaar te worden nadat je online staat. In ons artikel, website online, geven we tips hoe jij jouw zichtbaarheid vergroot.
Een goede manier om nieuwe bezoekers te krijgen, is het publiceren van online artikelen. Verzamel bijvoorbeeld vragen die jouw ideale klanten zouden stellen en beantwoord deze in blogartikelen. Vervolgens kun je deze artikelen op social media delen. Iemand die het artikel waardevol vindt, zal sneller het artikel met anderen delen.
Weinig tot geen leads
Ondertussen heb je wel bezoekers, maar nog geen leads terwijl je product en doelgroep goed staan. Controleer als eerst het bouncepercentage. Is dit percentage te hoog? Probeer dit dan te verlagen. In dit artikel geven we tips hoe je het bouncepercentage kan verlagen.
Belangrijk is om te controleren of de reis van bezoeker naar klant goed staat. Let er op dat je bezoekers gericht naar je opt-in of kennismakingsgesprek stuurt. Dit kan je doen door op verschillende pagina te verwijzen naar deze “diensten”.
Zorg voor een goede opt-in pagina: simpel en begrijpbaar. Het moet voor een bezoeker duidelijk zijn dat er één actie mogelijk is (bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief. Daarnaast moet een opt-in makkelijk te begrijpen zijn voor jouw type bezoeker. Zorg dat de pagina voor je bezoeker geschreven is en niet voor jou. Vakjargon kan een pagina onbegrijpbaar maken en leiden tot een hoog bouncepercentage.
Weinig tot geen klanten
Verzamel je voldoende leads, maar heb je nog geen klanten? Dan is het essentieel om jouw leads verder op te warmen. Oftewel: een band met ze opbouwen. Daarvoor is het noodzakelijk dat je de pijnpunten van je doelgroep helder hebt en hierop in kan zoomen. Zo laat je concreet zien wat het probleem is en dat jij de oplossing ervoor hebt. Vervolgens kan je bijvoorbeeld een concreet aanbod doen door een mail naar je leads te versturen.
Een andere manier om vertrouwen op te bouwen is het regelmatig bloggen en het delen van content. Lees dit artikel voor meer informatie over resultaatgericht bloggen.
Natuurlijk is het belangrijk om een goede verkooppagina op te zetten op basis van de 4 typen bezoekers. Zorg dat alle vragen beantwoord worden die bezoekers hebben. Wij raden aan om onderaan de pagina een FAQ toe te voegen. Bezoekers kunnen dan gelijk een specifieke vraag opzoeken. Uiteindelijk is het belangrijk om regelmatig de statistieken van de pagina bij te houden en continu kleine verbeteringen maakt.
Staat je verkooppagina goed? Zorg er dan voor dat lead magnets hier naar verwijzen. Denk aan een link in een ebook of in een mailreeks.
Tot slot is het verstandig om een trackrecord op te bouwen en op je website te laten zien om je betrouwbaarheid te vergroten. Laat zien hoeveel klanten je al geholpen bent, of vermeld grote samenwerkingen. Deze expertstatus is o.a. belangrijk voor competitieve bezoekers.
Weinig tot geen omzet
Je hebt zowel bezoekers, leads en klanten. Maar toch is je omzet relatief laag. Dan is het verstandig om te gaan sleutelen aan jouw product/prijsverhouding. Hier kan je het beste een businesscoach voor gebruiken. Leer hier meer over wanneer je een businesscoach moet inschakelen en hoe je een goede businesscoach kan kiezen.
Zo kan het verstandig zijn om de prijs van je producten/diensten te verhogen. Daarvoor moet de geleverde kwaliteit natuurlijk wel voldoen aan de prijs die je ervoor vraagt.
Een anders manier is om de orderwaarde te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan bump-offers of one-click-upsells. Dit kan je mooi vormgeven a.d.h.v. een gepersonaliseerde afrekenpagina.
Geduld is een schone zaak
Het verbeteren van de website is een continu proces en is geen korte termijn werk. Persoonlijk raad ik niet aan om, na het online gaan, meteen te adverteren om maar meer bezoekers en leads binnen te halen. Probeer eerst te onderzoeken hoe je website presteert en of er resultaat geboekt wordt. Is bijvoorbeeld de indeling van je pagina niet goed, maar krijg je wel veel bezoekers? Dan heb je grote kans dat de conversie laag is.
Zodra de conversie de goede kant op gaat, kan je kijken hoe je meer bezoekers op je website kunt krijgen. Adverteren is niet de enige manier om meer bezoekers te krijgen. Je kan ook content maken en delen of aan de slag gaan met SEO. Uiteindelijk zal dit alles er toe leiden dat je verder kunt opschalen.
“Zorg eerst dat de indeling van je pagina’s goed staat voordat je gaat adverteren”
Statistieken met SYS Platform bekijken
Het grote nadeel is dat je verschillende systemen nodig hebt om jouw statistieken te bekijken. Natuurlijk niet praktisch als je in een overzicht wilt zien hoe je ervoor staat. Gelukkig heeft het SYS Platform daarom een overzicht van al deze statistieken in het dashboard gebouwd. Zo heb je in een oogopslag inzicht in al je statistieken. Wil je weten wat SYS nog meer voor jou kan betekenen? Maak dan een gratis succesplan afspraak.
Conclusie
Om het resultaat van jouw website te meten, heb je inzicht nodig in verschillende statistieken. De belangrijkste zijn: aantal bezoekers, leads, klanten en de totale omzet. A.d.h.v. deze cijfers kan je de conversie uitrekenen. Merk je dat de conversie tegenvalt? Dan kan je verschillende maatregelen nemen. Bij weinig bezoekers kan je bijvoorbeeld waardevolle content delen. Heb je weinig klanten? Dan kan je jouw verkooppagina optimaliseren om leads te overtuigen. Het verbeteren van je website doe je in kleine stappen en is een continu proces.
Gerelateerde blogberichten