Hoe kies je een goede businesscoach?

Een goede businesscoach kan een belangrijke meerwaarde zijn voor je bedrijf, waardoor je jouw onderneming naar het volgende niveau kan tillen. In dit interview hebben we businesscoach Tibor Olgers om zijn expertise gevraagd over dit onderwerp.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    Video afspelen

    Een goede businesscoach is een meerwaarde voor je bedrijf en kan jouw onderneming naar een hoger niveau tillen. Maar wat doet een businesscoach precies? Wanneer heb je er een nodig? En het belangrijkste: hoe kies je een goede businesscoach die jou echt verder helpt? We bespraken het met coach Tibor Olgers van Tibor.nl Consultancy Group.

    Businesscoach Tibor Olgers

    Tibor Olgers is business- en Bulletproof Life coach en wellicht ken je hem al van zijn interviews op BNR, NPO of Quote. Met meer dan 11 jaar ervaring helpt hij ondernemers naar de next level te gaan met hun bedrijf. Voordat hij begon met coachen, is hij teamleider geweest van een speciale eenheid en dat zie je terug in zijn aanpak!

    Speciale eenheden moeten voortdurend duurzaam topprestaties leveren o.b.v. goede strategieën. Deze strategieën vertaalt hij naar het bedrijfsleven. 

    Tibor gaat voor winst op alle fronten! Dat wil zeggen: een gezonde groei van bedrijf, financiën, relaties, mindset, zingeving en gezondheid.

    businesscoach Tibor Olgers
    Businesscoach Tibor Olgers gaat voor winst op alle fronten!

    De rol van een goede businesscoach

    Een veelgehoord misverstand is dat een goede businesscoach een man of vrouw met een toverstokje is die jouw bedrijf vanuit het niets in de vaart der volkeren opstuwt. In werkelijkheid heeft een goede businesscoach vooral een ondersteunende rol

    “De rol van een businesscoach is het versterken van wat er al is”, vertelt Tibor. “Je moet niet gaan werken met een businesscoach als er nog niets is. Ga eerst maar eens aan jezelf, het universum en de markt bewijzen dat je iets kunt maken waar consumenten of bedrijven op zitten te wachten. De businesscoach is een versterker. Als je je zaken niet goed op orde hebt, zorgt een businesscoachingstraject er niet voor dat dit opeens wel gaat gebeuren.”

    Ondernemers die al een tijdje bezig zijn en dingen voor elkaar krijgen, maar nog worstelen met diverse randzaken (je werkt te veel, bepaalde processen lopen niet lekker), kunnen wel veel profijt hebben van een goede businesscoach.

    “De rol van een businesscoach is het versterken van wat er al is”

    -Tibor Olgers

    Zichtbaar worden kost tijd

    Het begin is moeilijk

    Veel ondernemers nemen te vroeg (en dus zonder succes) een businesscoach in de arm omdat ze werk willen vermijden. Alle begin is namelijk moeilijk. Denk bijvoorbeeld niet dat je doelgroep de eerste 50 artikelen die je schrijft om meer naamsbekendheid te generen massaal leest. 

    Het duurt een poos totdat je zo zichtbaar bent dat goede mensen je werk opmerken. Je hebt het voorwerk nodig om naar je doel en het bijbehorende succes toe te werken.

    “We willen allemaal snel vooruit, maar ondernemen is in het begin nu eenmaal vaak een beetje saai en eenzaam. Het goede nieuws: als je dat een tijdje omarmt en het werk dus gewoon doet, heb je na een tijdje eigenlijk geen concurrentie meer”, aldus Tibor.

    Meer weten over de ondernemersreis van Maarten en Vanessa? Lees dan dit interessante blogartikel

    Consistent blijven

    Het belangrijkste aandachtspunt bij ‘het werk doen’ is dat je een consistent ritme aanhoudt dat je kunt volhouden en zorgt voor continue zichtbaarheid. “Vraag eerst aan mensen of ze bereid zijn om geld te betalen voor jouw idee. Zo ja, zorg er dan voor dat je consistent komt opdagen op de plekken (Instagram, Facebook, LinkedIn, beurzen, braderieën, partijen) waar jouw doelgroep aanwezig is.” 

    “Doe je dat een jaar lang? Dan durf ik te garanderen dat je binnen een jaar bij de bovenste 20 procent van jouw industrie zit. Na 3 jaar hoor je bij de bovenste 10 procent en binnen 5 jaar bij de bovenste 5”.

    “Vraag eerst aan mensen of ze bereid zijn om geld te betalen voor jouw idee”

    -Tibor Olgers

    Begin vanuit je passie

    Voor het opbouwen en laten groeien van je bedrijf is het vooral belangrijk dat je werkt vanuit je passie. “Of je nu tandarts, tuinhuisjesbouwer of iets anders bent: als je passie hebt voor je vak, vind je het tof om je erin te verdiepen en kennis te delen met je doelgroep”, vertelt Tibor.

    Inspiratie opdoen

    Verdieping en kennisuitwisseling ontstaan door veel te lezen en te delen. Door bijvoorbeeld op Amazon de boeken met 5-sterrenrecensies en 1-sterrecensies eruit te pikken, weet je precies waarom mensen enthousiast of teleurgesteld zijn over een bepaald boek. 

    Een andere nuttige site is AnswerThePublic. Hier zie je precies waar mensen naar zoeken en krijg je volop links naar nuttige artikelen binnen jouw vakgebied. Dit levert ook weer bergen inspiratie op voor het schrijven van eigen artikelen.

    Regel je shit

    Zeker gedurende het eerste jaar van het opbouwen van je bedrijf is het belangrijk dat je een ‘oefenmindset’ hebt. Door veel te schrijven wordt je vanzelf beter in het produceren van goede content. 

    Het is volgens Tibor ook niet verstandig om gelijk alle schepen achter je te verbranden. “Regel je shit en zorg ervoor dat je ook in de oefenfase gewoon je rekeningen kan betalen. Het is wetenschappelijk bewezen dat financiële stress heel erg drukt op je energie en creativiteit, waardoor je ook minder goed werk levert.” Een goede oplossing is om (gedeeltelijk) in loondienst te blijven werken tot je genoeg inkomsten uit je bedrijf haalt om volledig van het ondernemerschap te kunnen leven.

    Wil je handige tips om structuur te scheppen in jouw financiën? Lees dan het interview met auteur en ondernemer Femke Hogema.

    Hoe kies je een goede businesscoach?

    Je hebt de fase van oefenen en opbouwen doorlopen en timmert met je bedrijf inmiddels aardig aan de weg. Dan is het moment aangebroken waarop je wat aan een businesscoach hebt en met zijn of haar hulp je onderneming naar een hoger niveau kunt tillen. Maar waar moet je op letten bij het kiezen van een goede businesscoach? Kijk vooral naar de onderstaande zaken.

    Het trackrecord van een businesscoach. Welke bedrijven heeft de coach zelf opgezet of gekocht? Wat zeggen anderen over die coach (kijk bijvoorbeeld naar Google-recensies)? Hoeveel recensies zijn het (tien vrienden of honderden mensen)?

    Kijk naar de klanten. Welke resultaten behaalden de klanten van de coach waar je naar kijkt? Gaat het om echte doorbraken? Zijn het serieuze bedrijven of starters die nog steeds starters zijn?

    Kijk bij het kiezen van een businesscoach ook naar het menselijke aspect. Matcht de aanpak van een coach met wie je bent en wat je wilt?

    goede reviews goede businesscoach
    Goede reviews zeggen veel over de kwaliteit van een businesscoach

    De aanpak van Tibor

    Tibor.nl hielp de afgelopen jaren talloze ondernemingen bij het neerzetten van mooie dingen. Daarbij gaat het niet alleen om het mentale en emotionele aspect, maar zeker ook om het verhogen van de meetbare winsten.

    Het team van Tibor.nl

    Wat ons onderscheidt is dat we bij Tibor.nl echt een team zijn. Ik doe mijn ding, maar daarnaast hebben we Bernd als investeerder, Ron als innovator, Marc die ontzettend goed is in sales en Eelco Smit die overname-adviseur is. We hebben echt een team van experts, niet één iemand die roept dat hij alles kan. Wij dragen heel sterk uit waar we in geloven, zoals goed je zaken regelen, eerlijk en liefdevol zijn en vastberaden vasthouden aan je kernwaarden.”

    “Onze klantenkring bestaat uit heel verschillende mensen, maar de gemene deler is wel dat ze allemaal in dezelfde kernwaarden geloven. Als je deze mensen een halve strategie geeft, maken ze daar goud van”, licht Tibor toe.

    Samenwerken met Tibor

    Tibor.nl verwacht van een ondernemer vooral eigenaarschap in alles wat hij doet, een gezonde dosis liefde voor zijn vak, een goede werkethos en trouw. Deel jij die kernwaarden? En lijkt een samenwerking met Tibor.nl je wat? Schrijf je dan in voor de e-maillijst en volg een gratis training

    Een goede vervolgstap is het volgen van de training Tactische Bedrijfsvoering. Zo bouw je uiteindelijk een relatie op met een businesscoach die zijn commerciële sporen al ruimschoots verdiende.

    Conclusie

    Een goede businesscoach kan jouw onderneming naar een hoger niveau tillen. Businesscoach Tibor Olgers legt uit dat een businesscoach alleen versterkt wat er al is. Daarom is het belangrijk om eerst te werken aan je onderneming en zorgen dat alles goed staat. Tibor vindt het belangrijk dat je werkt vanuit je passie. Als je een goede businesscoach wilt kiezen, kijk dan naar zijn/haar trackrecord, de resultaten van klanten en of het menselijke aspect van de coacht matcht met jou.

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header eerste video maken
    Een eerste video maken: zo doe je dat

    Je denkt er al een tijdje over na: je wilt je eerste video maken. Het is de perfecte manier om online te werken, maar als gauw komen er verschillende vragen naar boven. Hoewel we geen video-experts zijn, delen we graag onze ervaring met je en wat voor ons heeft gewerkt.

    switch offline naar online werken
    De switch maken naar online werken

    De verschuiving van offline naar online is een tijd bezig. Maar met het Corona virus zit die overgang in een sneltrein. Hoe kun je het beste omgaan met deze situatie? Hoe kun je jouw klanten blijven bedienen?

    header financien ondernemer samen met Femke Hogema
    Zo schep je structuur als ondernemer in je financiën

    Ondernemer en auteur Femke Hogema ondersteunt mkb’ers en zzp’ers bij het opbouwen van een financieel gezond, winstgevend bedrijf. In dit blogartikel geeft zij waardevolle tips en informatie mee hoe jij als ondernemer jouw financiële zaken zelfstandig kan regelen.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website