
Een succesvolle onderneming opbouwen is een uitdaging waar veel bij komt kijken. Je moet niet alleen de juiste doelgroep bereiken, maar ook allerlei randzaken regelen en monitoren. Zeker met dat laatste kan een businesscoach je vaak prima helpen.
Maar hoe vind je de juiste businesscoach? En in welke fase moet je er eentje in de arm nemen? We bespreken het met businesscoach Veronique Prins.
Businesscoach Veronique Prins
Veronique Prins is ondernemerscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten. Met ruim 30 jaar ervaring als ondernemer heeft zij de ervaring om andere ondernemers te helpen. Haar missie is dan ook om andere ondernemers te helpen hun droom in de wereld te zetten. Veronique staat bekend om haar liefdevolle, maar confronterende aanpak.
Naast ondernemers is ze ook auteur van het boek “Dé Kick Ass Code voor Succesvol Ondernemen”. Daarnaast heeft ze verschillende interviews gegeven voor o.a. de BNR en staat ze als spreker vaak voor een groot publiek.

Begin vroeg met het inschakelen van een businesscoach
In de praktijk zie je vaak dat ondernemers pas de hulp van een businesscoach inroepen als er dingen fout beginnen te gaan. Dan ben je volgens Veronique eigenlijk al te laat: “Allereerst weet je dan niet wat fouten je al hebben gekost en wat het aan gederfde inkomsten had gescheeld als je eerder gebruik had gemaakt van een businesscoach.”
Maar nog belangrijker volgens Veronique: het starten zonder businesscoach heeft, zeker als je het ondernemen niet van huis uit hebt meegekregen en eerst in loondienst hebt gezeten, een grote valkuil: onderschatting.
“Ik trek vaak een vergelijking met de gedachtegang over autorijden: ik heb mijn vader in een auto zien rijden, dus als ik een auto koop zal het mij ook wel lukken. Hoe moeilijk kan het nou helemaal zijn.”
“En ondernemen is ook niet zo ingewikkeld. Maar er zijn wel een aantal spelregels – net zoals je moet leren schakelen, optrekken en richting aangeven bij het autorijden – die je moet kennen om zo goed, snel en slim mogelijk met je bedrijf te starten. En ik zie veel mensen die, naar analogie van het autorijden, pas na gaan denken over het rijbewijs als ze de auto al finaal in de prak hebben gereden.”
“Ondernemen is niet zo ingewikkeld, maar er zijn wel een aantal spelregels”
Veronique Prins
Instagram-mythe
Maar hoe komt het dat veel ondernemers pas serieus na beginnen te denken over het nut van een businesscoach als ze bij wijze van spreken al met hun auto tegen een boom zijn geknald? “Allereerst is er de Instagram-mythe, die ondernemen voorstelt als iets heel eenvoudigs dat we allemaal wel kunnen”, verduidelijkt Veronique.
“Daarnaast hebben mensen vaak geen idee wat ondernemen precies inhoudt. Zeker als ze uit het bedrijfsleven komen, zijn ze gewend dat er promotie volgt als je iets heel goed doet. Juist omdat mensen hun vak enorm goed beheersen, kiezen ze uiteindelijk voor zelfstandigheid. De fout die beginnende ondernemers dan vaak maken is denken dat de klanten automatisch wel komen omdat je ergens heel goed in bent. Maar dat werkt in de praktijk toch net wat anders.”
Frustratie en druk
Modder je te lang alleen aan zonder echt goed te weten wat ondernemen nou precies inhoudt? Dan ontstaat er al gauw frustratie, neemt de financiële druk toe en verdwijnt uiteindelijk ook de zin in het ondernemen. “Ik heb echt al veel gevallen gezien waarbij mensen cruciale keuzes maken, zoals het opgeven van hun baan, zonder dat ze eerst goed hebben nagedacht over hoe ze aan hun eerste klanten komen”, aldus Veronique.
Kosten gaan voor de baten uit
Vroeg beginnen met een businesscoach is dus een goed idee. Maar hoe zit het dan met het financiële verhaal? Een businesscoach is immers niet gratis. Volgens Veronique zou dat geen belemmering moeten zijn, omdat ondernemen nou eenmaal investeringen vergt.
“Mijn vader was ondernemer en had supermarkten. Hij kocht een nieuwe zaak en verhuisde zijn hele gezin daar ook heen, zonder op voorhand zeker te weten of dat nieuwe bedrijf wel winstgevend zou worden. Ik ben dus van huis uit gewend dat de kosten voor de baten uitgaan. Ik heb zelf mijn eerste supermarkt geopend toen ik 24 was. Toen heb ik zo’n twee miljoen gulden moeten lenen om überhaupt te kunnen beginnen met een bedrijf.”
“Ik heb zo’n twee miljoen gulden moeten lenen om überhaupt te kunnen beginnen met een bedrijf”
Veronique Prins
Angst voor investeren
Veronique ziet dat veel ondernemers angst hebben om te investeren. “Maar ondernemen zonder budget, waardoor je niet kunt investeren in de juiste dingen, is hetzelfde als zonder bikini naar het zwembad gaan: ik zou het niet doen… En je investeert uiteindelijk altijd. Het enige verschil is dat die investering vooral bestaat uit gederfde omzet als je eerst zelf een tijdlang tevergeefs het wiel probeert uit te vinden. Dan kun je het beter gelijk goed doen, zonder al die extra frustratie. Ondernemen wordt pas leuk als je lekker bezig kunt zijn en klanten hebt.”
Hoe kies je een goede businesscoach?
Je weet inmiddels dat een businesscoach je verder kan helpen. Maar het kiezen van de juiste man of vrouw uit het grote aanbod aan coaches is best een uitdaging. Omdat het geen geregistreerd beroep is, mag bijna iedereen zich businesscoach noemen.
“Er is geen volk dat zich zo snel voortplant als businesscoaches”, verduidelijkt Veronique. “En daar zitten vaak ook geflipte ondernemers tussen die hun eigen bedrijf niet van de grond hebben gekregen, maar wel de theorie achter het spelletje kennen.”
Zoek informatie op over de businesscoach
Hoe vind je dan je weg in dit met zowel goede als twijfelachtige coaches bezaaide oerwoud? Check allereerst, bijvoorbeeld aan de hand van directe vragen, of de coach in kwestie al zijn sporen heeft verdiend. Draait zijn eigen bedrijf een goede omzet? Doet de coach wat hij zelf preekt? Is hij al een poos bezig en heeft hij veel klanten? En heeft de coach zelf ook een businesscoach?
Met gezond boerenverstand de antwoorden interpreteren doet de rest. Kijk daarnaast ook naar de recensies die geschreven zijn over de persoon in kwestie. Die zijn vaak gemakkelijk te vinden en zeggen veel over de businesscoach en zijn werkwijze.

Een businesscoach hoeft niet aardig te zijn
“Daarnaast moet een businesscoach je af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen”, vindt Veronique. “Je hoort vaak dat er een klik moet zijn, maar ik vind het belangrijker dat een coach je ook regelmatig uit je comfortzone haalt. Mijn eigen businesscoach haat ik soms. Ze laat me niet alleen zien waar ik het briljant doe, maar ook waar ik me nog zit te verstoppen, welke onzin ik mezelf nog vertel en met welke excuses ik inmiddels akkoord ben gegaan die allemaal nergens over gaan.”
Een goede businesscoach versterkt dus niet alleen je sterktes, maar ook je zwaktes, vooral door te wijzen op dingen die je onderweg laat liggen en duidelijk te maken hoe zwaktes je op den duur kunnen opbreken.
“Je hoort vaak dat er een klik moet zijn, maar ik vind het belangrijker dat een coach je ook regelmatig uit je comfortzone haalt”
Veronique Prins
De methode van Veronique Prins
Maar hoe zit het met de coachingsmethode van Veronique? Welke stappen zet ze met mensen die bij haar voor hulp aankloppen? “Dat ligt er natuurlijk een beetje aan op welk niveau ze instromen.
Een goed fundament leggen
Er zijn mensen die zich net bij de Kamer van Koophandel hebben ingeschreven en denken: wat nu? Bij die mensen moet eerst een fundament worden gelegd. Daarbij gaat het om basale vragen. Wie ben jij? Wie is je ideale klant? Wat is je productaanbod? Wat is je omzetdoel? En wat is je dag-tot-dagplan om dat te bereiken? Daarbij ben ik heel intensief, best confronterend en niet altijd aardig.”
Nastreven van doelen
Een ander kenmerk van de werkwijze van Veronique is dat ze consequent vasthoudt aan het bereiken van het doel (meer klanten, een bepaald bedrag aan omzet) waarvoor jij haar inhuurt. Het maakt daarbij niet uit of je een starter bent of al een tijdje onderneemt en echt wil doorpakken.
“Onderweg omwegen maken en paden afsnijden omdat je wat je te doen staat eng vindt mag, maar ik zet je wel iedere keer weer recht op het pad. Dat is namelijk waarvoor je me betaalt. Ik buig dus nergens in mee. Maar ik doe wel alles voor mijn klanten.
Dit betekent dat ik dus ook een zeker commitment verlang van de mensen waar ik mee werk. Ik verwacht van jou een bepaalde mate van volwassenheid en zelfleiderschap in een traject met mij.” In zee gaan met Veronique vereist dus dat je vooraf goed nadenkt over je doel en de verantwoordelijkheid voor succes vooral bij jezelf legt.
Contact met Veronique
Spreekt de werkwijze van Veronique je wel aan? En wil je graag met haar bespreken hoe je jouw business naar een hoger niveau tilt? Boek dan een intake op jezaakvoorelkaar.nl. Tijdens dit eerste gesprek kun en mag je alles vragen en verken je wat er voor jou mogelijk is.
Conclusie
Veronique Prins is ondernemerscoach met ruim 30 jaar ervaring als ondernemer en auteur van het boek “Dé Kick Ass Code voor Succesvol Ondernemen”. Zij is van mening dat je zo vroeg mogelijk een businesscoach moet inschakelen. Veel nieuwe ondernemers onderschatten het bedrijfsleven en denken dat het allemaal eenvoudig is. Ook zie je dat er angst is om te investeren in een coach. Echter, investeren hoort er volgens Veronique bij. Een bedrijfscoach moet niet aardig zijn, maar juist confronterend en eerlijk. Dat is ook de aanpak van Veronique. Daarnaast zorgt ze ervoor dat jij jouw doel bereikt!
Prijsvraag
Wanneer heb jij je eerste businesscoach in de arm genomen? Laat het weten in de reacties onder dit artikel. Onder de reacties verloten we gesigneerde boeken van Veronique “Dé Kick Ass Code voor Succesvol Ondernemen“
Gerelateerde blogberichten
3 reacties op “Wanneer heb je een businesscoach nodig? Interview Veronique Prins”
Dank voor dit boeiende artikel/video. Ik ben mezelf momenteel aan het oriënteren op het ondernemerschap, dus nog niet gestart. Die auto wil ik niet tegen de boom rijden, dus ik steek m’n arm heel graag uit voor een businesscoach, voordat ik aan de slag ga! Super boeiend gesprek met Veronique, dus zij gaat op mijn lijstje:-) Fijne Woningsdag, ik duik m’n boeken weer in;-)
Hallo team sys! Dank je wel voor dit artikel. Ik had mijn eerste business coach al lang voordat ik een eigen onderneming gestart ben en daar was ik toen erg blij mee. Ik ben fan van jullie én van Veronique, dus ik wil heel graag dat boek winnen! Groetjes, Sigrid
Hallo,
Wat een geweldige site hebben jullie. Nu in corona tijd werk ik minder buitenshuis en heb ik meer tijd om te werken aan onderwerpen zoals jullie beschrijven. Mijn dank voor alle informatie. Ik heb nog nooit met een businesscoach gewerkt en ben heel benieuwd naar haar boek. Als antwoord op jullie vraag: ik denk dat iedereen wel op een moment in zijn ondernemersleven van een coach kan leren.