Maarten en Vanessa over het succes van SYS platform

Maarten Ligthart en Vanessa Carreiro onthullen het geheim achter het succes van SYS platform en leggen uit hoe je van tegenpolen een eenheid maakt.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Maarten en Vanessa van SYS doen hun verhaal in de Ontketen Jezelf Podcast van Paul die je kunt beluisteren op Spotify. Zij vertellen over zichzelf, ondernemen en hun troetelkindje SYS. Wat is het geheim achter het succes van dit platform, hoe worden tegenpolen een eenheid en waarom bezoeken deze digital nomads regelmatig een escape room?

    Maarten en Vanessa podcast Ontketen jezelf
    Maarten en Vanessa doen hun verhaal in de Ontketen Jezelf Podcast van Paul

    Hoe het allemaal begon voor Maarten en Vanessa

    Maarten en Vanessa ontmoetten elkaar op de universiteit waar zij economie en informatica studeerden. Beiden hadden al eigen eenmanszaakjes en maakten websites voor ondernemers. Na een trainingsweekend had Vanessa een eureka moment: “We moeten onze krachten bundelen en samen verdergaan.” Dat doen ze inmiddels alweer enige tijd, zowel privé als zakelijk. “Daarbij is privé prioriteit 1 en zakelijk prioriteit 2”, aldus Vanessa.

    Tegenpolen

    Het ondernemers duo bleek heel verschillend in elkaar te zitten. Vanessa is de planner, de denker, terwijl Maarten impulsiever te werk gaat en ideeën direct in de praktijk wil uittesten. 

    Maarten: “Vanessa zei dan, waarom denk je niet eerst na voordat je iets doet? Waarop ik antwoordde: waarom denk je alleen na, maar doe je niets?” 

    Waar die verschillende karaktereigenschappen in het begin nog wel eens tot botsingen leidden, kwamen beiden tot de conclusie dat wanneer je die twee tegenpolen samenvoegt, je daar mooie dingen mee kunt doen.

    SYS logo van Maarten en Vanessa
    Net als Maarten en Vanessa bestaat het SYS-logo uit 2 tegenpolen die samen een geheel vormen

    Hoe kom je er achter wat werkt?

    Een van de inzichten die Vanessa kreeg tijdens het trainingsweekend, was dat Maarten zich heel erg focuste op het technische onderdeel. “Hoe kun je een website technisch goed in elkaar zetten?” Terwijl Vanessa juist meer een website benaderde vanuit een psychologisch perspectief. “Hoe kun je een website zo indelen dat deze resultaat gaat opleveren?” Uiteindelijk heb je daarvoor beide componenten nodig.

    Maarten wil ondernemers de tools bieden, zodat zij hun onderneming en website eenvoudig kunnen opschalen. “In het begin maakten we de websites precies zoals de klant dat wilde. Eigenlijk waren dit soort sites niet meer dan een online visitekaartje.”

    In de loop der tijd kwamen Maarten & Vanessa erachter dat een online visitekaartje helemaal niet handig is. Ze gingen zich richten op de stappen die je moet zetten om resultaat te behalen. Zo begonnen ze steeds meer klanten advies te geven.

    “We zagen dat de websites van onze klanten hierdoor steeds meer resultaat opleverden. Het is belangrijk dat je de reis van bezoeker naar klant eerst helder in beeld brengt en weet welke stappen je moet ondernemen. Wanneer dat eenmaal goed staat, dan pas kun je gaan denken aan opschalen.”

    “Het is belangrijk dat je de reis van bezoekers naar klant eerst helder in beeld brengt”

    Begint een website bij de psychologie of de techniek?

    “De website begint bij de psychologie”, vindt Vanessa. “Het gaat uiteindelijk om de bezoekers, de mens.” Ze legt uit de je begint met het uitzoeken wat het probleem is van je potentiële klant en waar zij op een website tegenaan lopen. 

    “Als het je lukt om alle vier verschillende typen bezoekers* aan te spreken op een pagina, kun je groeien van 10 naar 50, naar 100 klanten… en dan wordt de techniek belangrijk en heeft het ook nut om processen te automatiseren.”

    Met een pagina beginnen

    Ook Maarten denkt hier zo over. “We raden klanten dan ook vaak aan om eerst te beginnen met een enkele pagina. Bouw die op zo’n manier uit tot een webpagina die alle vier verschillende soorten bezoekers aanspreekt. Beginnende ondernemers moeten zich afvragen: Wat is de belangrijkste pagina die ik nu nodig heb?”

    Zo zijn Maarten & Vanessa ook doelbewust heel klein begonnen met alleen een inschrijfpagina en hebben daar later een verkooppagina aan toegevoegd. “We hebben er net zolang aan gewerkt tot ze perfect waren en direct voor goede resultaten zorgden. Dezelfde pagina’s kunnen onze klanten nu exact zo overnemen op hun eigen website.”

    Hoe spreek je vier verschillende soorten bezoekers aan?

    Vanessa: “Je moet in je teksten rekening houden met het feit dat je websitebezoekers in vier verschillende typen kunt indelen. Ze nemen allemaal op een verschillende manier beslissingen. Dat kan rationeel, emotioneel, langzaam en snel zijn. Om al die bezoekers te bedienen, is het handig om je vooral te richten op alle mogelijke wat, waarom en hoe vragen die potentiële klanten kunnen stellen.” Wil je meer informatie over de vier typen bezoekers en andere factoren die kunnen helpen met de conversie? Bekijk dan onze blog over conversie.

    *De Myer-Briggs Type Indicator (MBTI) gaat uit van vier typen websitebezoekers: De competitieve bezoeker (snel en rationeel), de spontane bezoeker (snel en emotioneel), de methodische bezoeker (langzaam en rationeel) en de humane bezoeker (langzaam en emotioneel). Elk type bezoeker heeft bepaalde verwachtingen van een website. Idealiter weet een goede website aan de verwachtingen van elk van de vier type bezoekers te voldoen.

    4 typen bezoekers MBTI
    De vier typen websitebezoekers o.b.v. de MBTI

    Wat maakt SYS bijzonder?

    Wanneer je als ondernemer wilt doorgroeien, moet je een website soms grondig aanpassen. Als je dit niet zelf kunt, kan het zijn dat je al snel vastloopt in je ambities. Deelnemers aan het SYS platform hebben zelf geen omkijken naar het technische gedeelte dat achter de schermen afspeelt. SYS gaat uit van het 80 / 20% principe. Alle noodzakelijke functionaliteiten zijn al ingesteld en ook de pagina’s zijn geoptimaliseerd voor de bezoeker. Het zijn kant-en-klare resultaatpagina’s die je zo kunt gebruiken. In de 20% die overblijft, voegen SYS’ers zelf hun eigen teksten en producten toe.
    Vanessa: “Je hoeft niet elke keer opnieuw te starten. Het is de eerste en laatste website die je nodig hebt. De SYS website groeit vanzelf met je mee.

    Community

    Deelnemers aan het SYS platform maken deel uit van de SYS community. Maarten en Vanessa vinden het contact met de klanten belangrijk. “We organiseren in ieder geval een keer per jaar een community dag waarin we met z’n allen iets leuks gaan doen. Voor veel internetondernemers gelden bovendien dat zij vaak alleen achter hun laptop zitten. Dankzij de community kunnen de leden elkaar ondersteunen.”

    SYS community
    De SYS community is een belangrijk onderdeel van het SYS Platform

    Samen successen vieren

    “Daarnaast vinden we het belangrijk om samen successen te vieren. Dat doen we met de SYS master challenge. Op die manier dagen we ondernemers uit om te groeien. Wanneer zij weer een mijlpaal halen, wordt dat gevierd.” Regelmatig worden klanten in het zonnetje gezet bij het behalen van de SYS master titel door bijvoorbeeld hier en blog aan toe te wijden.

    samen met Maarten en Vanessa successen vieren
    Maarten & Vanessa vinden successen vieren belangrijk

    Online trainingen

    Een belangrijk deel van het klantenbestand van SYS bestaat uit ondernemers die (online) diensten aanbieden zoals coaches en opleidingsinstituten. Met SYS kan je heel makkelijk zelf een online training opzetten. De techniek is al helemaal uitgezocht! 

    Maarten: “Als je merkt dat je agenda overvol raakt en je veel één-op-één coaching aan het geven bent, kun je als ondernemer een deel van je vrije tijd weer terugwinnen door al je kennis onder te brengen in een online training.” 

    “In plaats van steeds weer per klant hetzelfde uit te leggen, bied je een training aan waar alle klanten gebruik van kunnen maken. Ja, het kost een hoop werk in het begin, maar is de training / cursus eenmaal klaar, dan kun je daar jaren plezier van hebben.” Het SYS platform biedt een geïntegreerd systeem dat het eenvoudig maakt om een online training te implementeren op een website.

    Werken aan het strand en ontspannen in de escape room

    Ook hardwerkende ondernemers als Maarten en Vanessa hebben na een drukke dag hun ontspanning nodig. Hoe doe je zoiets als stel dat 24/7 samen is. “Het is een work in progress“, vindt Vanessa. “Ontspannen gebeurt bijvoorbeeld tijdens een etentje in een restaurant.” 

    De laatste tijd vinden de twee online ondernemers die ontspanning echter ook steeds vaker in een escape room. “Je zit dan letterlijk 60 minuten opgesloten in een ruimte, zonder telefoon. Dat helpt echt heel goed om je mind even ergens anders op te richten. We zijn begonnen dat eens in de maand te doen, maar onlangs deden we er vijf in een week.”

    De Workations van Maarten en Vanessa

    Maarten en Vanessa verruilen Nederland ook regelmatig voor het eiland Gran Canaria. Een ideale manier om werk en ontspanning te combineren. “We vinden het lekker om op een fijne locatie te zijn. Dat maakt werken een stuk makkelijker.” Ze beschouwen zichzelf dan ook als een stel digitale nomaden die ‘workations’ vieren op een bestemming waar de weersomstandigheden het hele jaar aangenaam zijn. 

    “We verblijven daar in de stad Las Palmas. Minder toeristisch, maar je hebt er alles bij de hand en het strand ligt een paar meter voor de deur. Je bent er veel minder gebonden aan de 9 tot 5 mentaliteit. Zo van, oh het is nu mooi weer, ik ga even een stukje wandelen of een paar uurtjes op het strand liggen. Locatie onafhankelijk werken, is altijd onze droom geweest.”

    Maarten en Vanessa Workation Las Palmas
    "Locatie onafhankelijk werken is altijd onze droom geweest", aldus Maarten

    Ontketen Jezelf Podcast

    Wil je meer weten? Beluister hier het hele interview.

    Succesplan

    Ongeacht de locatie, Maarten en Vanessa staan paraat om jou te helpen. Ze voeren regelmatig succesplan gesprekken met ondernemers. Wil jij de volgende stap zetten met jouw onderneming en website? Maak dan snel een gratis succesplan afspraak

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header humanistische bezoeker
    De humanistische bezoeker: langzaam en o.b.v. emotie

    Een humanistische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. In dit artikel gaan we dieper in op de humanistische bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.

    header spontane bezoeker
    De spontane bezoeker: snel en op basis van emotie

    Een spontane bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker maakt snelle beslissingen op basis van emotie. In dit artikel leggen we uit hoe je spontane bezoekers herkent en hoe je dit implementeert op jouw website.

    header competitieve bezoeker
    De competitieve bezoeker: snel en op feiten gericht

    Een competitieve bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker beslist snel en op basis van feiten. In dit blog artikel leggen we alles uit over de competitieve bezoeker.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform