Gebruiksvriendelijke website laten maken

Maak het je klanten makkelijk

Waarom kiezen voor een gebruiksvriendelijke website?

Een gebruiksvriendelijke website is belangrijk om resultaat te halen uit jouw website! Dat houdt in:

  • dat teksten makkelijk en duidelijk te lezen zijn.
  • je makkelijk door een website kan navigeren
  • alles op de website werkt hoe het zou moeten werken
  • dat je website mobile responsive is.

Het gevolg van een gebruiksvriendelijke website? Meer klanten! Website usability wordt door Google gemeten. Hoe positiever het gebruikersgemak, hoe beter jouw website positioneert in de zoekmachines. Dat leidt tot meer (organische) bezoekers. Meer bezoekers zal leiden tot meer conversie en meer klanten.

Zo kan je uiteindelijk voldoende omzet behalen om bijvoorbeeld jouw bedrijf op te schalen!

Navigatie

voordelen
De voordelen
seo icoon
SEO
icoon toepassen
Toepassen
icoon design
Design

Eunice bom
Mijn Monumentjes

“Ik was al langer op zoek naar een systeem waar ik eindelijk alles in 1 zou hebben, in plaats van allemaal losse onderdelen. SYS is precies wat ik nodig heb! Ik heb daar geen spijt van!”

Ga voor een website die resultaat oplevert

De voordelen van een gebruiksvriendelijke website

Nog niet overtuigd dat een gebruiksvriendelijke website belangrijk is? Misschien dat deze voordelen je overtuigen:

Wil je ook een website die je gebruiksvriendelijk kan maken? Vraag een gratis gespek aan.

Bekijk de case study

Duur video: 02:11​

Verhaal van Denise Dechamps

Denise van Bodylanguage Academy geeft opleidingen in lichaamstaal en micro expressies. Deze opleidingen worden met voor haar weinig moeite gevuld via haar website.

“Ik denk vaak tijdens mijn training: ‘het zijn allemaal zulke leuke mensen en zo gemotiveerd. Hoe zijn die mensen allemaal bij mij terecht gekomen?’ Dat komt door het platform! Doordat het allemaal geautomatiseerd is en daardoor zijn zij in de training terecht gekomen. “

Automatisch meer bezoekers

Betere resultaten in zoekmachines

Als ondernemer is het belangrijk om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines. Zo kun je het aantal bezoekers op je website verhogen. De kans dat daar uiteindelijk omzet uit wordt gerealiseerd, wordt met meer bezoekers natuurlijk een stuk groter.

Het gebruikersgedrag op een website is belangrijk voor Google. Een goede website zorgt ervoor dat een bezoeker langer op jouw website blijft en andere pagina’s bezoekt. Het doel is dus om het bouncepercentage te verlagen en de sessieduur te verhogen.

Andere factoren, zoals een duidelijke navigatiestructuur, spelen ook een grote rol. Als een bezoeker makkelijk kan navigeren op jouw website, dan blijft hij langer op de website. Als je daarnaast de juiste routing hebt inge

Dit gedrag is voor Google een teken dat jouw website als waardevol wordt ervaren door de meeste bezoekers. Het gevolg is dat je hoger in Google komt te staan. Voldoende aanleiding om goed na te denken over hoe je de gebruiksvriendelijkheid van je website kunt optimaliseren.

gebruiksvriendelijke website - hoger in Google
Een gebruiksvriendelijke website zorgt voor een betere positionering in Google

Gebruiksvriendelijkheid vergroten voor gemak en gebruikerservaring

Wanneer is een site gebruiksvriendelijk?

Het is nu duidelijk waarom een gebruiksvriendelijke website belangrijk is en wat het je kan opleveren. De grootste vraag is natuurlijk: wanneer is een site gebruiksvriendelijk? Daarbij zijn er 2 elementen belangrijk:

  • Hoe ervaren gebruikers de website?
  • Hoe eenvoudig komen ze waar ze moeten zijn?

Een gebruiksvriendelijke website herken je aan de volgende drie onderdelen: design, techniek en (navigatie)structuur. 

Gebruiksvriendelijk website design

Het gebruik van lettertype en kleuren bepaalt hoe een bezoeker de website ervaart. Tekst moet goed en eenvoudig leesbaar zijn en duidelijk. Werk daarom met koppen en dik gedrukte woorden. Ook voldoende witruimte creëeren zorgt voor een overzichtelijke pagina. Tekst afwisselen met afbeeldingen of video’s is daarbij ook een goede manier om de pagina leesbaar te houden.

Daarnaast kan het kleurgebruik de gebruikerservaring verbeteren. Zorg dat kleurencombinaties bij elkaar passen en dat het prettig voor het oog is. Enorm felle kleuren zijn vaak niet aan te raden. Zeker niet als je doelgroep bijvoorbeeld senioren zijn. Maak gebruik van voldoende neutrale kleuren, zoals wit en grijs. Voor het kiezen van kleuren kan je dit handige kleurenwiel gebruiken.

Tot slot zijn duidelijke call to actions echt een must! Maak het voor bezoekers duidelijk waar ze op kunnen klikken en wat de vervolgstap is. Een bezoeker moet niet te lang na hoeven denken over de volgende stap, jij moet dat vooraf al bepaald hebben. Zorg dat de CTA duidelijk is en de bezoeker weet wat hij kan verwachten.

website design - gebruiksvriendelijke website
Zorg voor een gebruiksvriendelijk website design

Techniek van de website

Naast een goed design hoort een gebruiksvriendelijke website op alle fronten te werken. Knoppen moeten werken, pagina's moeten snel laden en het afrekenproces moet eenvoudig zijn.
Andere zaken waar je bij de techniek aan kunt denken zijn de websitesnelheid. Wie wil er een website bezoeken waarbij je na het klikken op een knop 5 seconde moet wachten? De lat qua websitesnelheid wordt steeds hoger gelegd door zowel bezoekers als zoekmachines. Het is dan ook nummer 1 irritatiepunt van website bezoekers.
Vergeet ook niet je 404-pagina. Mocht een bezoeker op een niet-bestaande pagina belanden, dan is het wel zo fijn dat ze alsnog op de 404-pagina op weg geholpen worden. Dit kan je doen door een zoekbalk te weergeven of een aantal interessante blogartikelen.

Let er op dat jouw website mobile responsive is. De pagina moet makkelijk scrollbaar zijn. Vergeet ook zeker niet de teksten te controleren. Een grote fout is vaak dat titels op de mobiele versie te groot zijn en de body-tekst te klein.

404 pagina - gebruiksvriendelijke website
Een goede 404 pagina begeleidt de bezoeker naar de gewenste pagina

(Navigatie)structuur van belang voor de gebruiksvriendelijkheid

Tot slot wordt een goede navigatie op de website vaak onderschat. Dat houdt in dat labels duidelijk zijn en dat bezoekers makkelijk zien waar ze zich bevinden op de website.

Elke website heeft enkele "vaste" elementen en een menustructuur waarbij maximaal 7 hoofditems beschikbaar zijn. Zo is een homeknop niet nodig, iedereen weet inmiddels dat een logo linksboven ervoor zorgt dat je naar de homepagina terugkeert. Verder is de footer zo ingestoken dat je daar nog aanvullende pagina’s en informatie terug kunt vinden.

Houd vooral rekening met de verwachting van een bezoeker. Als ze op zoek zijn naar het menu, dan gaan ze er vanuit dat dit bovenaan de pagina vindbaar is. Daarnaast hoort het logo klikbaar te zijn en naar de logo door te verwijzen.

De structuur aan de achterkant van je website is ook belangrijk voor Google. Neem eens een kijkje naar je sitemap om te zien welke pagina's er door Google gedetecteerd worden. Je wilt dit zo clean mogelijk hebben. Testpagina's of pagina's die je niet meer gebruikt moeten offline gehaald worden.

Ontdek hoe je deze drie elementen makkelijk met het SYS Platform toepast.

Rachelle Blok
Leeremailmarketing

SYS is een alles in één pakket voor je website, met alle kennis en tools die je nodig hebt. ​

Simpel en duidelijk

Het belang van het design van de website

Het design van je website bepaalt in grote mate de gebruiksvriendelijkheid. Leg de nadruk op simpel en duidelijk. De foute gedachtegang die vaak gemaakt wordt, is dat een goede website modern en hip moet zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat de website jouw doelgroep moet aanspreken (houd rekening met de 4 typen bezoekers). De vraag die je echter moet stellen, is: levert het meerwaarde op voor mijn bezoekers? Te veel bewegingseffecten kan bijvoorbeeld eerder storend werken dan ondersteunend.

Om deze reden hebben we bij SYS Platform Resultaat Pagina’s gemaakt. Members kunnen gebruiken maken van deze template voor hun eigen website. De pagina’s zijn duidelijk, mooi en simpel. Alle instellingen staan goed en de pagina’s zijn mobile responsive! Daarnaast zijn ze ook nog eens strategisch ingedeeld.

Verder heb je de mogelijkheid en vrijheid om de opmaak van je website makkelijk aan te passen. Kies de kleuren en lettertypes die jij wilt gebruiken en maak gepersonaliseerde call to actions om jouw conversie te optimaliseren!

Voorbeeld-niet-gebruiksvriendelijke-website

Bovenstaand is een voorbeeld waarbij verschillende designelementen ervoor zorgen dat de website niet gebruikersvriendelijk is.

Voorbeeld-gebruiksvriendelijke-website

Bovenstaand is dezelfde pagina maar in een ander design. Zonder toeters en bellen kan je dus een mooie en professionele pagina bouwen die gebruikersvriendelijk is. Daarnaast zie je ook het belang van “ruimte” creëren.

Wil je meer weten over onze kant- en klare Resultaat Pagina’s? Vraag een gratis gesprek aan.

Maak tekst goed leesbaar
Goede pagina layout

Benodigde functionaliteiten voor een gebruiksvriendelijke website

Duidelijk afrekenproces

Maak een afleidingsvrije afrekenpagina die duidelijk is voor klanten.

Mobiel vriendelijk

Elke pagina is standaard mobile responsive die je zelf ook kan aanpassen.

Code SEO vriendelijk

Bouw pagina’s die jouw SEO verbeteren en leer hoe je jouw SEO kan optimaliseren.

Betrouwbare hosting

SYS regelt jouw hosting en zorgt ervoor dat jouw website online blijft staan.

Revolutionaire builder

Bepaal zelf jouw opmaak en maak alle pagina’s helemaal naar wens met SYSitor

Geoptimaliseerde snelheid

De SYS techniek zorgt ervoor dat jouw website snel geladen wordt.

Resultaat pagina's

Kant-en-klare pagina’s die op gebruiksvriendelijk en responsive zijn gemaakt.

Interne links

Automatisch interne links generen om bezoekers langer op jouw website te houden.

Meer klanten en omzet!

een platform waarmee jij makkelijk een gebruiksvriendelijke website bouwt

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders