Het is een vraag die veel ondernemers zich dagelijks stellen; hoe krijg je meer bezoekers op je website? Meer bezoekers betekent immers meer aanvragen, meer bestellingen, meer omzet. Een website is pas succesvol als deze de gewenste resultaten oplevert. Dit is voor iedere ondernemer anders. Een blogger die geld verdient met advertenties heeft tienduizenden bezoekers per maand nodig om omzet te kunnen genereren. Maar ben je freelance webdesigner dan heb je wellicht genoeg aan tien klanten per jaar. Dan heb je lang niet zoveel bezoekers nodig als de blogger. Daarbij gaat het erom dat je de juiste bezoekers aantrekt. Dit kun je doen op verschillende manieren.
Gebruiksvriendelijke website
Allereerst is een gebruiksvriendelijke website, voorzien van de juiste content (gericht op jouw ideale klant), het belangrijkste om gevonden te worden in Google. Maar daarmee ben je er nog niet. Google houdt namelijk het meeste van websites die actief zijn en waar regelmatig nieuwe content op verschijnt. Is deze content ook nog eens SEO proof én waardevol voor jouw ideale klant? Dan ben je goed op weg naar de eerste pagina op Google! Nu is bloggen niet de enige manier om aan bezoekers te komen. Je kunt ook via Google Adwords, social media, je mailinglijst of Facebook Adverteren mensen naar je site halen.
Meer bezoekers op je website
Wil je meer bezoekers op je website, dan is het allereerst belangrijk dat de basis van jouw website in orde is. Dit betekent bijvoorbeeld dat jouw website snel moet laden en geen flash bevat. Daarnaast moet je website responsive zijn, dit betekent dat jouw website geschikt is voor alle apparaten en zich dus aanpast aan het scherm waarop deze bekeken wordt.
Nog een belangrijk punt is dat jouw website een simpele menustructuur heeft. Dit houdt in dat een bezoeker makkelijk door je website kan ‘navigeren’. Met andere woorden; het is duidelijk waar welke informatie te vinden is. Tot slot dienen de teksten goed leesbaar te zijn met duidelijke titels. Dit alles zorgt ervoor dat jouw website als prettig wordt ervaren door jouw bezoekers. En als je bezoekers tevreden zijn, dan is Google dat ook.
Kwalitatieve teksten voor op jouw ideale klant
Als ondernemer ben je expert in jouw vakgebied. Wil je meer bezoekers op je website, dan is het belangrijk dat jouw expertise ook duidelijk is voor de bezoekers van jouw website. Beschrijf op een heldere manier wat jij voor je potentiële klant kunt betekenen. Gebruik geen moeilijke taal, maar denk vanuit de klant. Hierbij is het belangrijk om gebruik te maken van zoekwoorden. Waar is jouw klant naar op zoek? Wat voor probleem kun jij oplossen voor jouw klant? Door gebruik te maken van zoekwoorden word je steeds beter vindbaar voor jouw ideale klant.
Maak je teksten SEO proof
Google kijkt naar de beste sites en plaatst deze hoog in de zoekresultaten. Google houdt van snelle websites, die qua structuur goed in elkaar zitten en responsive zijn. Daarnaast zijn passende zoekwoorden erg belangrijk. Maak je geen gebruik van bewuste zoekwoorden, dan wordt het heel erg lastig om hoog in de zoekresultaten terecht te komen.
Je kunt de juiste zoekwoorden vinden door een zoekwoorden onderzoek te doen. Je vindt dan niet alleen de passende zoekwoorden, maar je kunt ook zien hoe vaak er op gezocht wordt. Dit helpt je om de juiste zoekwoorden in jouw teksten te verwerken.
Een andere manier om de juiste zoekwoorden te vinden is in gesprek gaan met je klanten. Als je jouw ideale klant door en door kent, dan weet je precies wat voor soort woorden ze gebruiken als ze op zoek zijn naar informatie. Deze woorden zul je moeten laten terugkomen in je tekst.
Op veel websites zie je dezelfde teksten terugkomen met dezelfde zoekwoorden. Als je jouw ideale klant wilt bereiken is het belangrijk om jouw content specifiek te maken. Je hebt niets aan duizenden bezoekers op jouw website als ze na tien seconden weer wegklikken. Wees daarom niet bang om een specifieke doelgroep aan te spreken. Als je heel duidelijk aangeeft wie jij bent en waar jouw bedrijf voor staat (en welke klanten je hierbij het liefste helpt), dan zal Google jou gaan zien als expert en je hoger plaatsen in de zoekmachines.
Meer bezoekers op je website met een actief blog
Wil je online je expertise laten zien en meer bezoekers op je website, dan is content marketing een duurzame oplossing. Het is duurzaam, omdat een artikel altijd op je website blijft staan en dus elke dag opnieuw bezoekers aan kan trekken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Adwords Campagne; als je niet meer betaalt krijg je ook geen bezoekers meer. Een blog starten is een perfecte manier om meer bezoekers op je website te krijgen. Maar hoe weet je nu wat voor artikelen je moet schrijven?
Eigenlijk is het heel simpel; denk vanuit je ideale klant. De meeste mensen gaan online, omdat ze op zoek zijn naar een antwoord op een vraag. Met wat voor vragen lopen jouw ideale klanten rond? Geef hier antwoord op door middel van een blogartikel.
Bezoekers via je mailinglijst
Heb je een grote mailinglijst dan kun je blogs delen met de mensen op je lijst. Het is een slimme manier om mensen naar je site te halen. Groot voordeel is dat deze mensen ‘warm’ zijn, ze staan immers al op je mailinglijst. Daar hebben ze bewust voor gekozen. Met iedere mail die iemand leest en met ieder blog wat iemand opent versterk je jouw autoriteit.
Bezoekers via Adwords
Met Google Adwords adverteer je in Google. Door Google te betalen koop je een plek hoog in de zoekmachines. Het principe is simpel: stop je er 1 euro in, dan moet het minstens € 1,01 opleveren. Hoe groter het budget, hoe meer bezoekers er op de website komen.
Social Media & Adverteren
Een andere manier om meer bezoekers naar je website te krijgen is door het inzetten van betaalde advertenties. Denk dan bijvoorbeeld aan Facebook Ads of advertenties via Instagram of LinkedIn. Zolang je betaalt zal dit voor meer bezoekers zorgen op je website, maar als je stopt met betalen dan ben je deze bezoekers ook direct weer kwijt. Hetzelfde geldt voor Google Adwords. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om je blogs te delen via verschillende Social Media platforms. Deel een stukje uit je blog op Facebook om je ideale klant te ‘teasen’ en verleidt ze dan om door te klikken naar je website. Je kunt dit ook doen door je blogs bijvoorbeeld wekelijks te delen met je mailinglijst.
Wat is de beste manier om bezoekers te krijgen?
Het antwoord is heel simpel: er is geen beste manier. Laat je niet gek maken door alle specialisten die roepen dat een bepaalde vorm van marketing zaligmakend is. Er zijn ondernemers die ontzettend succesvol zijn met bloggen en SEO. En er zijn ondernemers die nog nooit een blog hebben geschreven maar een fantastische business hebben staan dankzij Facebook Ads. Kies een vorm die bij je past. Vind je bloggen fantastisch? Ga bloggen! Vind je een duurzame methode belangrijk, zet in op vindbaarheid in Google. Wil je vlot nieuwe klanten? Dan is Adwords een goede optie.
Gerelateerde blogs
In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen: