Je hebt één van deze woorden vast wel eens voorbij zien komen: blog, blogbericht, blogpost, artikel, etc. In dit artikel leg ik je uit wat een blog nou precies is en waarvoor het wordt gebruikt.
Wat is een blog?
Een blog is een tekstartikel dat online te lezen is. Je kunt het vergelijken met een artikel uit een magazine, maar dan online. Een blog wordt vaak persoonlijk geschreven door de auteur waarbij een bepaald onderwerp besproken wordt. Daarnaast heb je als bezoeker de mogelijkheid om te reageren op een bericht. Het doeleinde van een blogbericht is om jouw verhaal of kennis met de wereld te delen.
Het woord blog is afkomstig van weblog, oftewel: online (web) en dagboek (log).
Verschillende soorten blogs
Als je fan bent (geweest) van magazines, dat weet je hoeveel verschillende artikelen er bestaan: interviews met bekende mensen, artikelen over verschillende landen, recepten, etc.
Ook blogs zijn er in verschillende vormen en maten. Ik zal er een aantal bespreken.
Recepten
Ben je ook weleens online opzoek gegaan naar een lekker maaltijdrecept? Grote kans dat je een blog hebt gelezen. Verschillende foodexperts hebben vaak een website die alleen bestaat uit blogs. Vaak kan je heel makkelijk filteren waar je naar opzoek bent (ontbijt, lunch, vegetarisch) en vervolgens krijg je de relevante recepten te zien.
Reisblogs
Reisblogs zijn ook immens populair en vaak bedoeld om vrienden en familie up to date te houden van een mooie reis die je maakt. Hoe gaaf is het als je bijvoorbeeld elke week iedereen op de hoogte kan houden door een korte update te schrijven met een paar mooie foto’s?!
Reviews
Ook deze vorm van een blog ben je ongetwijfeld een keer tegen gekomen. Als je een nieuw product wil kopen, dan wil je vaak weten of je waar voor je geld krijgt. Zeker als je een humanistische bezoeker bent 😉
Verschillende auteurs schrijven een review om hun mening te geven. Denk bijvoorbeeld aan beauty blogs over nieuwe schoonheidsproducten of een review over een laptop.
Zakelijke blogs
Veel ondernemers hebben op hun website een overzicht met verschillende blogberichten. Dit valt vaak onder zakelijke blogs: een marketingstrategie waarbij regelmatig blogs schrijven kan leiden tot meer klanten. Door waardevolle content te schrijven die aansluit op jouw onderneming, kan je jouw expertstatus vergroten. Hierdoor kun je lezers overtuigen om klant te worden.
Wil je weten hoe je deze strategie kan gebruiken? Lees dan ons artikel hoe je blogberichten schrijft die jou resultaat opleveren.
Wat heb je nodig om een blog te schrijven?
Je hebt een website nodig om blogs te schrijven. Wil je persoonlijke blogs schrijven (zonder einddoel om omzet binnen te halen), dan kan je het best een content management systeem (CMS) gebruiken. Dit is een verzamelnaam van platformen waar je een website op kan bouwen. Ik raad Wordpress aan. Het is gratis en wordt wereldwijd gebruikt.
Voor zakelijke blogs is het belangrijk dat je bij een platform zit die je de mogelijkheid aanbiedt om blogs te schrijven. Daarnaast moeten essentiële functies, zoals online betalingen, nog steeds werken.
Op zoek naar een goed platform? Vraag een gratis gesprek aan.
Waarom je blogs moet schrijven
Het schrijven van blogs doe je niet alleen voor de fun. Als je consistent artikelen blijft publiceren, dan kan je er veel uit halen.
Band opbouwen met je bezoekers
Consistent nieuwe posts publiceren, zorgt ervoor dat je bezoekers terug komen. Daarnaast kunnen ze reageren op een artikel. Door weer op deze reacties te reageren kan je een echte band opbouwen met je bezoekers.
Expertstatus benadrukken
Door waardevolle artikelen te schrijven, kan je jouw expertstatus vergroten. Stel, je bent ondernemer die mensen helpt een gezonde leefstijl op te bouwen. Dan kan je waardevolle tips delen d.m.v. een blog. Je wordt betrouwbaarder voor bezoekers. Daarnaast worden waardevolle artikelen sneller gedeeld.
Vindbaarheid vergroten
Je kan je SEO aanzienlijk verbeteren door veel blogs te schrijven. Het gevolg is dat je beter en sneller vindbaar bent op Google. Zo kan je organische bezoekers aantrekken. Daar zitten verschillende technieken achter, zoals het bepalen van jouw zoekwoord en het opbouwen van interne links.
Wil je precies weten hoe SEO werkt? Neem dan ons gratis stappenplan door.
Gastblogs
Je hoeft het schrijven van blogs niet te beperken voor je eigen website. Je kan ook gastblogs schrijven voor andere ondernemers. Super handig om jouw bezoekerskring uit te breiden. Zorg er wel voor dat je een gastblog schrijft voor iemand die aansluit op jouw eigen onderneming. Het heeft dus geen zin om een blog over beauty te schrijven voor een ondernemer die auto’s verkoopt.
Wij hebben bijvoorbeeld een tijdje terug een gastblog geschreven voor MailBlue: een e-mailmarketingsysteem waar wij een koppeling voor aanbieden.
Hopelijk heb je nu een beter beeld wat een blog precies is en wat je ermee kan. Nieuwsgierig naar meer relevante informatie over dit onderwerp? Vergeet dan niet een van de volgende artikelen te lezen: