De humanistische bezoeker: langzaam en o.b.v. emotie

Een humanistische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. In dit artikel gaan we dieper in op de humanistische bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Een humanistische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit wetenschappelijke model legt uit dat iedereen een voorkeur heeft voor een type bezoeker. De verschillende bezoekers worden gedifferentieerd o.b.v. vragen die ze stellen en informatie die ze nodig hebben om een beslissing te maken. In dit artikel gaan we dieper in op de humanistische bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.

    Wat is een humanistische bezoeker?

    Humanistische bezoekers lijken op spontane bezoekers. Er is echter één essentieel verschil. Humanistische bezoeker zijn langzame beslissers, terwijl spontane bezoekers snelle beslissers zijn.

    Maarten is een spontane beslisser en wellicht weet je al dat wij tegenpolen van elkaar zijn. Het is dan ook niet zo gek dat ik een humanistische bezoeker ben. Dat zie je dan ook terug in mijn koopgedrag.

    Onlangs waren Maarten en ik op zoek naar een nieuw bed. Op de webshop van Ikea zagen we een mooi bed in de aanbieding. Maarten was gelijk helemaal enthousiast. Het bed was goedkoop, had kastjes en had het juiste formaat. Hij stond bijna op het punt om het bed te bestellen. Ik was echter niet overtuigd.

    In de tussentijd had ik namelijk verschillende reviews gelezen van mensen die dit bed hebben gekocht. En die waren niet goed! Het bed kraakte, er ontbraken onderdelen en zou niet lekker liggen.

    De meningen van de “gewone mensen” waren voor mij voldoende om een beslissing te maken.

    “De mening van de gewone mens is belangrijk om een beslissing te maken”

    De kenmerken van een humanistische bezoeker

    Net als ik maken humanistische bezoekers langzaam beslissingen op basis van emotie. Ongeveer 15 tot 20% van de mensen beslissen langzaam en op basis van emotie.

    Samen met de methodische bezoekers, hebben humanistische bezoekers meer informatie nodig dan de snelle beslissers. De informatie die snelle beslisser op zich nemen, zijn zeker ook relevant voor langzame beslissers. Het is alleen niet voldoende voor hen om een beslissing te maken. Langzame bezoekers nemen meer de tijd om een website te bekijken. Ze lezen namelijk aandachtig stukken tekst op de website.

    Humanistische personen hechten veel waarde aan relaties. Het gevoel van
    vertrouwen staat voor deze groep hoog in het vaandel. Ze vinden meningen van andere mensen om hen heen belangrijk. De mening van de “gewone mens” is belangrijker dan die van autoriteiten. Daarnaast delen ze snel hun mening met hun netwerk. Deze groep zal dus sneller een testimonial geven als je hierom vraagt.

    Bovendien willen ze weten wie er achter een website zit. Humanistische
    personen zijn echte mensenmensen. Ze willen graag een band opbouwen
    met de persoon. Ze zullen minder snel in zee gaan met een groot corporate bedrijf dat niet persoonlijk is.

    aantal humanistische bezoekers
    10 tot 15% van de mensen zijn humanistische bezoekers

    Welke vragen stelt een humanistische bezoeker?

    De vragen die een humanistische bezoeker voornamelijk stelt, begint met het woord “wie.

    Vragen zoals “wie heeft er samengewerkt met dit bedrijf en wie is de eigenaar” zijn vragen die dit type bezoeker vaak stelt.

    Deze vragen zijn vaak erg gericht op de persoon achter het bedrijf en de ervaring van anderen.

    Je website inrichten voor de humanistische bezoeker

    Er zijn verschillende manieren om jouw website in te richten voor een humanistische bezoeker. Ze komen ongeveer als derde groep op de website (na de snelle beslissers). We bespreken hieronder de belangrijkste manieren.

    Testimonials

    Laat ervaringen en testimonials van tevreden klanten zien. Let er wel op dat de testimonials betrouwbaar overkomen. Vermeld daarom relevante informatie, zoals: een foto van de persoon, de naam en eventueel de functie. Lees ook dit artikel hoe je makkelijk Google reviews verzamelt.

    Coach je bijvoorbeeld specifiek ondernemers? Dan helpt het om de naam van het bedrijf te plaatsen bij een testimonial.

    Helpscout testimonials humanistische bezoeker

    Helpscout maakt wellicht gebruik van de beste manier om een testimonial te weergeven. Namelijk d.m.v. een video. Daarnaast staat ook de naam van de persoon en het bedrijf genoteerd. Dit heeft een enorm positief effect op de betrouwbaarheid van de testimonial.

    Gebruik foto's van anderen

    Maak gebruik van echte foto’s i.p.v. stockfoto’s. Het wekt meer vertrouwen op bij een humanistische bezoeker. Zeker foto’s van vrienden en familie doen het goed. Zulke foto’s vertellen indirect al meer over de eigenaar. Uiteraard plaats je zulke foto’s alleen op pagina’s waar dat toegevoegde waarde heeft, zoals een over mij pagina.

    Een goed voorbeeld is de website van Marleen Sahetapy Fotografie. Zij heeft op haar website meerdere foto’s van haar familieleden geplaatst. Deze foto’s leveren sfeer en een emotionele waarde op. Een humanistische bezoeker die familie ook belangrijk vindt, kan zich dan sneller aangetrokken voelen.

    Klantenservice

    Laat duidelijk zien welke vorm(en) van klantenservice je aanbiedt. Ben je bijvoorbeeld bereikbaar per telefoon, email of chat? Of zijn er help artikelen / video’s als een bezoeker ergens niet helemaal uitkomt?

    Creative Cosmetics laat duidelijk de klantenservice zien. Er is een mogelijkheid om een chat te starten, te whats appen, een mail te versturen of ze via Facebook te benaderen. 

    Deelknoppen

    Geef humanistische bezoekers de mogelijkheid om iets te delen waar ze positief over zijn. Deze groep zal namelijk het snelst iets delen. Deelknoppen kunnen o.a. geplaatst worden bij producten en blogartikelen.

    Terwijl je dit blog bericht leest, zie je dat wij aan de linkerkant deelknoppen hebben geplaatst. Mocht je dit artikel willen delen, dan kan dat met één simpele klik  ;-).

    Social media

    Een humanistische bezoeker zal je sneller op social media volgen als je hier naar vraagt. Vraag daarom, waar relevant, of bezoekers je willen volgen.

    Met social media kan je weer je bereik vergroten. Maar je kan ook (potentiële) klanten op de hoogte houden van aanbiedingen en nieuwe producten.

    Couple.co vraagt op een creatieve manier aan klanten om ze te volgen op Instagram.

    Vertel iets over jezelf

    We hebben geleerd dat een humanistische bezoeker graag meer over de eigenaar / oprichter wil weten. Vertel daarom iets over jezelf op de website. Vergeet niet jouw expertstatus te benadrukken.

    Richard van Vitaily pakt dit goed aan! Hij vertelt iets over zichzelf en vermeld de ervaring (expertstatus) die hij heeft. Daarnaast is er een duidelijk foto van hem zichtbaar. Onderschat niet wat een goede foto doet voor de betrouwbaarheid van een website!

    Conclusie

    De humanistische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI-model. Dit type bezoeker beslist langzaam en op basis van emotie. Ze hechten veel waarde aan relaties. De mening van de “gewone mens” is voor hen belangrijker dan die van autoriteiten. Deze bezoekers zullen dan ook minder snel in zee gaan met een groot corporate bedrijf. De vraag wie staat centraal bij humanistische bezoekers. Plaats op je website testimonials en deelknoppen. Laat ook duidelijk zien wat de klantenservice is en vertel iets over jezelf.

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header Google Mijn Bedrijf handleiding
    Google Mijn Bedrijf – de handleiding voor elke ondernemer

    Wil jij ook beter gevonden worden in de zoekresultaten? Maak dan een bedrijfsprofiel aan met Google Mijn Bedrijf. In dit artikel leg ik je stap voor stap uit hoe je een account aanmaakt, welke instellingen belangrijk zijn en hoe je jouw account weer kan verwijderen.

    header websitebouwers
    Waarom websitebouwers je laten vallen

    Het lijkt de ideale oplossing voor als je te weinig tijd hebt om een website te bouwen: een websitebouwer inhuren. Ontdek in dit artikel waarom websitebouwers je als een baksteen laten vallen en of je daadwerkelijk minder tijd kwijt bent aan de website.

    header in 3 stappen een website met resultaat met SYS
    Een Website met Resultaat in 3 stappen met SYS

    Ben jij van plan om te starten met SYS, maar sta je ergens anders online met je huidige website? In dit artikel leg ik je uit hoe wij jou in 3 stappen helpen om van je huidige website snel en efficiënt over te stappen naar het SYS Platform.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform