De competitieve bezoeker: snel en op feiten gericht

Een competitieve bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker beslist snel en op basis van feiten. In dit blog artikel leggen we alles uit over de competitieve bezoeker.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Een competitieve bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit wetenschappelijke model legt uit dat iedereen een voorkeur heeft voor een type. De verschillende bezoekers worden gedifferentieerd o.b.v. vragen die ze stellen en informatie die ze nodig hebben om een beslissing te maken. In dit artikel gaan we dieper in op de competitieve bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.

    Wat is een competitieve bezoeker?

    Een competitieve bezoeker kan je beschrijven als analytisch en intuïtief. Hij beslist namelijk snel en op basis van feiten. Deze bezoeker is een ster in het leggen van verbanden. Geef hem alleen de noodzakelijke informatie en hij weet voldoende om een beslissing te maken.

    Het is dan ook niet zo gek dat deze bezoeker van overzicht houdt. Dit geeft hem de mogelijkheid om makkelijk verbanden te leggen.

    Waar je een competitieve bezoeker absoluut niet blij mee maakt, zijn lange teksten. Pagina’s vol met teksten zorgen voor minder overzicht. Daardoor duurt het langer om een beslissing te maken en deze bezoekers houden juist van snelle beslissingen maken.

    Competitieve personen zijn ook echte koopjesjagers. Ze weten precies of iets een goede deal is of dat ze juist ergens anders moeten zijn. Ze zijn dan ook erg gevoelig voor de mening van experts en autoriteiten. Als die een product goed vinden, dan is de kans groot dat de bezoeker dat ook  vindt.

    Ongeveer 5 à 10% van de mensen zijn competitieve bezoekers.

    grafiek competitieve bezoeker
    5 à 10% van de mensen zijn competitieve bezoekers

    Welke vragen stellen competitieve bezoekers?

    De competitieve bezoeker houdt van duidelijke feiten. De meeste vragen die hij stelt beginnen daarom met het woord wat. Denk aan “wat is het?” of “wat kan ik hiermee doen?”. 

    Dit soort vragen bieden vaak korte, feitelijke antwoorden. Precies waar competitieve bezoekers van houden. 

    Bovenstaande website is bijvoorbeeld niet geschikt voor een competitieve bezoeker. Er staat te veel tekst, waardoor de antwoorden op wat-vragen moeilijk te vinden zijn. Deze pagina is eerder geschikt voor een humanistische of methodische bezoeker.

    Je website inrichten voor de competitieve bezoeker

    Het is dus belangrijk dat een competitieve bezoeker makkelijk alle feitelijke informatie kan vinden. Zo kan hij snel een beslissing maken. Maar hoe zorg je dat jouw website geschikt is voor dit type bezoeker? In dit hoofdstuk deel ik de belangrijkste tips.

    Belangrijke informatie bovenaan de pagina

    Plaats ten eerste  de belangrijkste informatie bovenaan de pagina. Zo hoeven deze bezoekers niet te scrollen om alle informatie te vinden. 

    Daarnaast is het belangrijk dat er een knop is die leidt naar een volgende stap in de reis van bezoeker naar klant. Maak daarom gebruik van duidelijke call to action (CTA). Een bezoeker kan dan snel naar de volgende stap gaan.

    Zorg dat je slim gebruik maakt van de opmaak en hiërarchie. Gebruik daarom titels die goed opvallen. Let er op dat deze titels duidelijk het voordeel voor de klant beschrijven. Door opvallende kleuren te gebruiken voor CTA’s, kan je de aandacht van bezoekers trekken.

    Voorbeeld competitieve bezoeker

    De homepagina van Slack is een goed voorbeeld waarbij er rekening wordt gehouden met competitieve bezoekers. De titel valt op en beschrijft duidelijk het doel van het product. Daaronder zijn er duidelijke call to actions, zodat een bezoeker naar de volgende stap kan gaan. De paarse kleur van de call to action valt goed op.

    Bullet points gebruiken

    Een andere strategie om competitieve bezoekers aan te spreken, is het gebruiken van bullet points. Zo creëer je voor de bezoeker snel overzichtelijke informatie. Ze kunnen nu zelf de verbanden leggen en beslissen of ze wel of niet geïnteresseerd zijn.

    Zorg ervoor dat je in korte woorden uitlegt wat het product of dienst oplevert.

    voorbeeld competitieve bezoeker BodyLanguage Academy

    De BodyLanguage Academy plaats bovenin op de pagina een opsomming van wat de klant leert na aanschaf van de training. 

    Concrete resultaten delen

    Het delen van concrete resultaten geeft jouw website en bedrijf een autoritaire uitstraling. Competitieve bezoekers kunnen gelijk zien wat het hen oplevert. Denk bijvoorbeeld aan belangrijke getallen, zoals:

    • het aantal mensen dat je geholpen hebt
    • het aantal bezoekers dat jouw weggever heeft gedownload

    Wij delen bijvoorbeeld de totale omzet van onze SYS members via hun website om autoriteit uit te stralen.

    Airbnb laat je direct zien hoeveel je potentieel kan verdienen door je huis te verhuren. En spreekt ook meteen de spontane bezoekers aan met de foto.

    Bekende logo's

    Zoals we nu weten, is de competitieve bezoekers gevoelig voor autoritaire figuren en experts. Laat daarom logo’s zien van bekende bedrijven waar jij hebt gewerkt. Of logo’s van media waar jouw bedrijf is geweest. Competitieve bezoekers zullen zo sneller vertrouwen krijgen in jouw bedrijf en de diensten / producten die je aanbiedt.

    Richard de Leth van OERsterk straalt expertstatus uit door logo’s van grote (media)bedrijven te gebruiken. Doordat bijna iedereen deze bedrijven kent, wordt de expertstatus en betrouwbaarheid van OERsterk vergroot.

    Conclusie

    De competitieve bezoeker is een van de 4 typen bezoekers en maakt snelle beslissingen o.b.v. feiten. Ze houden van overzicht en van korte, duidelijke teksten. Daarnaast hebben ze een goede intuïtie en zijn ze gevoelig voor autoritaire figuren. Ze stellen vaak vragen die beginnen met het woord “wat”. Je kan je website op deze bezoekers inrichten door bovenaan in een overzicht alle informatie duidelijk te weergeven. Maak gebruik van bullet points, laat concrete resultaten zien en maak gebruik van logo’s van bedrijven met wie je hebt samengewerkt.

    Is jouw pagina al ingericht voor een competitieve bezoeker? Laat het ons weten in de reacties.

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Ondernemen
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header in 3 stappen een website met resultaat met SYS
    Een Website met Resultaat in 3 stappen met SYS

    Ben jij van plan om te starten met SYS, maar sta je ergens anders online met je huidige website? In dit artikel leg ik je uit hoe wij jou in 3 stappen helpen om van je huidige website snel en efficiënt over te stappen naar het SYS Platform.

    online trainingen aanbieden header
    Wanneer kun je online trainingen aanbieden?

    Online trainingen aanbieden is ontzettend hot in de ondernemerswereld. Overal op social media worden er gouden bergen beloofd. En dat terwijl dit absoluut niet voor iedereen is weggelegd! In dit artikel leg ik er alles over uit!

    header statistieken website
    Verbeter je website met deze statistieken

    Na hard werken staat je website online. Je wilt natuurlijk weten of je website resultaat oplevert. In dit artikel kijken we naar de statistieken die je nodig hebt. Ook geven we tips wat je kan doen om de statistieken te verbeteren.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform