Een competitieve bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit wetenschappelijke model legt uit dat iedereen een voorkeur heeft voor een type. De verschillende bezoekers worden gedifferentieerd o.b.v. vragen die ze stellen en informatie die ze nodig hebben om een beslissing te maken. In dit artikel gaan we dieper in op de competitieve bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.
Wat is een competitieve bezoeker?
Een competitieve bezoeker kan je beschrijven als analytisch en intuïtief. Hij beslist namelijk snel en op basis van feiten. Deze bezoeker is een ster in het leggen van verbanden. Geef hem alleen de noodzakelijke informatie en hij weet voldoende om een beslissing te maken.
Het is dan ook niet zo gek dat deze bezoeker van overzicht houdt. Dit geeft hem de mogelijkheid om makkelijk verbanden te leggen.
Waar je een competitieve bezoeker absoluut niet blij mee maakt, zijn lange teksten. Pagina’s vol met teksten zorgen voor minder overzicht. Daardoor duurt het langer om een beslissing te maken en deze bezoekers houden juist van snelle beslissingen maken.
Competitieve personen zijn ook echte koopjesjagers. Ze weten precies of iets een goede deal is of dat ze juist ergens anders moeten zijn. Ze zijn dan ook erg gevoelig voor de mening van experts en autoriteiten. Als die een product goed vinden, dan is de kans groot dat de bezoeker dat ook vindt.
Ongeveer 5 à 10% van de mensen zijn competitieve bezoekers.
Welke vragen stellen competitieve bezoekers?
De competitieve bezoeker houdt van duidelijke feiten. De meeste vragen die hij stelt beginnen daarom met het woord wat. Denk aan “wat is het?” of “wat kan ik hiermee doen?”.
Dit soort vragen bieden vaak korte, feitelijke antwoorden. Precies waar competitieve bezoekers van houden.
Bovenstaande website is bijvoorbeeld niet geschikt voor een competitieve bezoeker. Er staat te veel tekst, waardoor de antwoorden op wat-vragen moeilijk te vinden zijn. Deze pagina is eerder geschikt voor een humanistische of methodische bezoeker.
Je website inrichten voor de competitieve bezoeker
Het is dus belangrijk dat een competitieve bezoeker makkelijk alle feitelijke informatie kan vinden. Zo kan hij snel een beslissing maken. Maar hoe zorg je dat jouw website geschikt is voor dit type bezoeker? In dit hoofdstuk deel ik de belangrijkste tips.
Belangrijke informatie bovenaan de pagina
Plaats ten eerste de belangrijkste informatie bovenaan de pagina. Zo hoeven deze bezoekers niet te scrollen om alle informatie te vinden.
Daarnaast is het belangrijk dat er een knop is die leidt naar een volgende stap in de reis van bezoeker naar klant. Maak daarom gebruik van duidelijke call to action (CTA). Een bezoeker kan dan snel naar de volgende stap gaan.
Zorg dat je slim gebruik maakt van de opmaak en hiërarchie. Gebruik daarom titels die goed opvallen. Let er op dat deze titels duidelijk het voordeel voor de klant beschrijven. Door opvallende kleuren te gebruiken voor CTA’s, kan je de aandacht van bezoekers trekken.
De homepagina van Slack is een goed voorbeeld waarbij er rekening wordt gehouden met competitieve bezoekers. De titel valt op en beschrijft duidelijk het doel van het product. Daaronder zijn er duidelijke call to actions, zodat een bezoeker naar de volgende stap kan gaan. De paarse kleur van de call to action valt goed op.
Bullet points gebruiken
Een andere strategie om competitieve bezoekers aan te spreken, is het gebruiken van bullet points. Zo creëer je voor de bezoeker snel overzichtelijke informatie. Ze kunnen nu zelf de verbanden leggen en beslissen of ze wel of niet geïnteresseerd zijn.
Zorg ervoor dat je in korte woorden uitlegt wat het product of dienst oplevert.
De BodyLanguage Academy plaats bovenin op de pagina een opsomming van wat de klant leert na aanschaf van de training.
Concrete resultaten delen
Het delen van concrete resultaten geeft jouw website en bedrijf een autoritaire uitstraling. Competitieve bezoekers kunnen gelijk zien wat het hen oplevert. Denk bijvoorbeeld aan belangrijke getallen, zoals:
- het aantal mensen dat je geholpen hebt
- het aantal bezoekers dat jouw weggever heeft gedownload
Wij delen bijvoorbeeld de totale omzet van onze SYS members via hun website om autoriteit uit te stralen.
Airbnb laat je direct zien hoeveel je potentieel kan verdienen door je huis te verhuren. En spreekt ook meteen de spontane bezoekers aan met de foto.
Bekende logo's
Zoals we nu weten, is de competitieve bezoekers gevoelig voor autoritaire figuren en experts. Laat daarom logo’s zien van bekende bedrijven waar jij hebt gewerkt. Of logo’s van media waar jouw bedrijf is geweest. Competitieve bezoekers zullen zo sneller vertrouwen krijgen in jouw bedrijf en de diensten / producten die je aanbiedt.
Richard de Leth van OERsterk straalt expertstatus uit door logo’s van grote (media)bedrijven te gebruiken. Doordat bijna iedereen deze bedrijven kent, wordt de expertstatus en betrouwbaarheid van OERsterk vergroot.
Conclusie
De competitieve bezoeker is een van de 4 typen bezoekers en maakt snelle beslissingen o.b.v. feiten. Ze houden van overzicht en van korte, duidelijke teksten. Daarnaast hebben ze een goede intuïtie en zijn ze gevoelig voor autoritaire figuren. Ze stellen vaak vragen die beginnen met het woord “wat”. Je kan je website op deze bezoekers inrichten door bovenaan in een overzicht alle informatie duidelijk te weergeven. Maak gebruik van bullet points, laat concrete resultaten zien en maak gebruik van logo’s van bedrijven met wie je hebt samengewerkt.
Is jouw pagina al ingericht voor een competitieve bezoeker? Laat het ons weten in de reacties.
Gerelateerde blogberichten