Het begrip call to action (CTA) is een term die je vaak tegenkomt bij (internet) marketing. Wat is de betekenis van een call to action? We leggen het haarfijn voor je uit.
Call to action betekenis
Call-to-action betekent letterlijk vertaald ‘oproep tot actie’. Met een CTA spoor je iemand dus aan om actie te ondernemen.
Vaak wordt de call to action duidelijk onder de aandacht gebracht door middel van een opvallende knop. Zo’n knop bevat meestal een paar woorden zoals: Nu bestellen, Neem een abonnement, Go premium, Meer info, Aanmelden etc. Met de juiste call to actions op het juiste moment, kun je je conversie verhogen.
De CTA kan ook worden verpakt in een vetgedrukte zin direct na de eerste alinea of aan het einde van een artikel. Bijvoorbeeld: ‘Meer weten? Vraag nu onze gratis brochure aan!’
Wil je weten hoe je kan onderzoeken welke call to action beter werkt? Neem dan een kijkje naar dit uitlegartikel.
Wanneer wordt een call to action gebruikt?
Met een CTA wil je de bezoeker aansporen om een vervolgactie te ondernemen. Het moet daarom altijd direct duidelijk zijn wat er gaat gebeuren als deze op de CTA klikt. Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je een CTA kunt plaatsen. We hebben ze op een rijtje gezet met daaronder een illustratie als voorbeeld:
Kopen
De ‘buy now’ of ‘in de winkelwagen’ knop die je tegenkomt in de webwinkels is een even simpele als duidelijke CTA. Met een druk op de knop ga je over tot het plaatsen van een bestelling.
Informatie
Vaak is een CTA een onderdeel van de reis van bezoeker naar klant. Met een CTA bied je de bezoekers van jouw website de mogelijkheid om meer te weten te komen over een bepaald onderwerp, product of dienst.
Aanbiedingen
‘Wacht niet langer, profiteer nu van de speciale weekend korting! ‘ Met een dergelijke CTA laat je er geen twijfel over bestaan. De bezoeker moet nu actie ondernemen.
Inschrijfformulier
De bezoeker heeft duidelijk interesse in jouw online training. Met behulp van een CTA kun je hem of haar leiden naar een inschrijfformulier. Dat kan je verpakken in een zin als ‘Ja ik wil deelnemen aan de cursus’ of met een duidelijke ‘Inschrijven’ knop.
Abonneren
Een CTA is een prima hulpmiddel om bezoekers aan te moedigen om een abonnement te nemen op je nieuwsbrief. Of een betaalde abonnement voor bijvoorbeeld een podcast.
Contact
Klanten direct naar je laten bellen, een ‘appje’ sturen of mailen? Een opvallende contact button of een zin als ‘Neem vandaag nog contact met ons op’, zal meer bezoekers verleiden tot actie.
Doorverwijzen
‘Lees ook ons artikel over…’ tenslotte, is een call to action die doorverwijst naar andere interessante en waardevolle informatie op je website.
2 belangrijke tips om een call to action te gebruiken
Er zijn verschillende manieren om een call to action goed te gebruiken. Wijzelf hanteren de volgende 2 tips op onze website.
Begin en eind
Zorg voor een duidelijke call to action boven- en onderaan een pagina. Deze call to action moet naar de volgende stap leiden in je reis van bezoeker naar klant. Een bezoeker zou eigenlijk zonder het menu de juiste volgende stap moeten kunnen nemen. Het is dus wel belangrijk dat de CTA aansluit bij de landingspagina die je daarna aan de bezoeker laat zien. Ook moet de inhoud van de CTA buttontekst aansluiten bij de gelezen tekst.
Heb je net een zeer informatief bericht gedeeld, waarbij je nog geen specifiek product of dienst hebt aangeprezen en jouw bezoekers hierover geënthousiasmeerd wil je niet een koop nu knop hebben. Het downloaden van een whitepaper of brochure ligt dan wat meer voor de hand. Andersom geldt hetzelfde. Als mensen op de conversiepagina zitten in de customer journey dan wil je ze ook de uiteindelijke aanvraag laten doen.
In het hoofdmenu kun je ook een button plaatsen. Zo heb je altijd een duidelijke vervolgstap. Deze CTA valt sowieso op en zorgt ervoor dat deze altijd in het zicht is van de gebruiker. Daarnaast is het ook belangrijk om niet teveel en verschillende Call to actions op de pagina te gebruiken. Hierdoor raken bezoekers de weg kwijt of ervaren ze teveel het moeten aanschaffen van een product of dienst.
Opvallende call to action
Een call to action moet goed opvallen. Zorg daarom voor contrast. Als je veel blauw gebruik op de website, dan springt een rode button er echt uit. Daarom is het verstandig om hier rekening mee te houden tijdens het kiezen van je huisstijlkleuren (lees hier meer over branding). Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om complementaire kleuren te gebruiken. Je kunt daarmee je conversie verhogen. Dit zijn vaak erg interessante A/B test mogelijkheden en kunnen je conversiepercentage drastisch verhogen.
Verder zijn er nog andere technieken om vervolgstappen te benadrukken. Denk aan vet gedrukte lettertypes of bewegingseffecten als je met de muis over de button gaat. Door goede call to actions te gebruiken, navigeren gebruikers beter over je website en dat zorgt voor een beter usability (gebruiksvriendelijkheid). Daarnaast wil je dat bezoekers niet teveel hoeven te zoeken en na te denken, doordat jij vooraf al goed hebt bepaald welke route moet worden doorlopen.
Conclusie
Een call to action (CTA) heeft als functie om een bezoeker aan te sporen op een actie. Dit kan je doen door middel van een opvallende knop of dikgedrukte zinnen. Er zijn verschillende mogelijkheden om hier gebruik van te maken, zoals een bezoeker aansporen op een aankoop of invullen van een inschrijfformulier. Zorg voor een duidelijke CTA die er echt uitspringt. Plaats verder altijd een button boven- en onderaan een pagina.