Wat is een conversiepercentage?

Conversiepercentage is een begrip dat je als websitebeheerder zeker moet kennen! Ben je nog niet bekend met dit begrip? Geen zorgen! In dit artikel leg ik je uit wat een conversiepercentage is en waarom het belangrijk is voor je website.

Betekenis van het conversiepercentage

Een conversiepercentage geeft aan hoeveel van het aantal bezoekers een gewenste actie uitvoeren. Zo’n gewenste actie kan van alles zijn. Een populaire actie is bijvoorbeeld wanneer een bezoeker iets koopt op jouw website.

Even een kort voorbeeld: je hebt een salespagina met als doel om zoveel mogelijk verkopen te realiseren. Je krijgt 100 bezoekers op de website, waarvan 10 bezoekers een aankoop doen. Het conversiepercentage is dus 10% ((10 / 100) * 100%)

Inschrijven voor een nieuwsbrief of de contactpagina invullen zijn ook vormen van conversie. Het is dus niet altijd zo dat een conversie direct omzet oplevert. Conversies kunnen ook worden gedaan voorafgaand aan een uiteindelijke conversie. 

Er zijn enkele vuistregels die ingaan op wat gemiddelde conversiepercentages zijn. Dit is vaak lastig te bepalen omdat er een groot verschil per website is in het aanbod, de type conversies en ook de branche en het soort bezoeker dat een website heeft. Een conversiepercentage op aankoop van producten voor 2% is bijvoorbeeld vaak al erg hoog. Terwijl dit voor een nieuwsbriefinschrijving of het bekijken van een video weer erg laag kan zijn. Bekijk dus per situatie wat een reëel conversiepercentage is en probeer deze naar gelangen te verbeteren voor meer omzet uit je website bezoekers te halen.

Hoe bereken je het conversiepercentage?

Het conversiepercentage berekenen is gelukkig niet heel ingewikkeld, zoals boven te zien. Maar mocht rekenen niet je sterkste kant zijn, dan leggen we het hier iets uitgebreider uit.

Om dit percentage te berekenen, heb je een aantal gegevens nodig:

  • (A) het aantal bezoekers op een specifieke pagina
  • (B) het aantal bezoekers op deze specifieke pagina die de gewenste actie hebben uitgevoerd

Vervolgens deel je B door A en vermenigvuldig je dit getal met 100.

Conversiepercentage berekenen
Visueel conversieratio uitgelegd

Conversiepercentage en Google Analytics

Om de conversieratio te berekenen heb je inzicht nodig in je bezoekersstatistieken. Zorg dus dat je een Google Analytics account hebt en deze gekoppeld is aan jouw website.

Wil je niet continu het conversiepercentage handmatig uitrekenen? Dan kun je in Google Analytics conversies instellen. Hier moet je wel een aantal stappen voor nemen.

Stap 1: Stel doelen in

Maak als eerst een aantal doelen aan. Dit is de pagina waar een bezoeker op belandt, zodra de gewenste actie (conversie) is uitgevoerd. Het is dus aan te raden om een bedank pagina in te stellen na een gewenste actie. Deze pagina kun je als doel instellen.

Conversiepercentage instellen Google Analytics
Maak eerst een doel aan om gebruik te maken van conversiepercentage in Google Analytics

Stap 2: Conversie inzien

Vervolgens berekent Google Analytics automatisch het conversiepercentage. Je kan dit percentage op verschillende plekken zien. Zo zou je van elke pagina kunnen zien wat de conversieratio is voor een bepaald doel.

conversiepercentage zien in Google Analytics
Google Analytics rekent nu de conversieratio uit

Waarom is een conversiepercentage belangrijk?

Met behulp van het conversiepercentage kun je doelgericht bijhouden in hoeverre bezoekers een gewenste actie uitvoeren op jouw website.

Daarnaast heb je inzicht hoe goed je het doet in jouw branche. De conversie bij een webwinkel ligt bijvoorbeeld hoger dan bij een coachpraktijk. Het is dus belangrijk om jouw conversie te vergelijken met ondernemers in dezelfde branche.

Haal je niet voldoende resultaat met jouw website? Dan kun je doelgericht op zoek gaan naar manieren om de conversie te verhogen. Er zijn altijd mogelijkheden om het conversiepercentage te verbeteren. Die kun je door middel van conversieoptimalisatie doen. Hiermee kun je dus nieuwe klanten werven die naar jouw product of dienst op zoek zijn. 

In andere gevallen ben je wellicht tevreden over het conversiepercentage, maar haal je te weinig klanten uit je website of platform. Dan moet je ervoor zorgen dat er meer verkeer naar je website komt. Dit kun je realiseren door hoger in Google te komen. Met hetzelfde conversiepercentage maar meer bezoekers haal je dan ook weer meer klanten uit. Het is dus afhankelijk van waar je focus komt te liggen voor welke strategie je kiest.

Conclusie

Een conversiepercentage geeft aan hoeveel van het aantal bezoekers een gewenste actie uitvoeren. Zo kun je voor jezelf bijhouden hoeveel resultaat je behaalt met jouw website. Je berekent dit percentage als volgt: (aantal bezoekers die de gewenste actie uitvoeren / totaal aantal bezoekers)*100%. Het conversiepercentage is een belangrijke graadmeter om te beoordelen hoe jouw website het doet en geeft inzicht waarop je kunt sturen en wat je kunt verbeteren.

Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches