Wat is een conversiepercentage?

Conversiepercentage is een begrip dat je als websitebeheerder zeker moet kennen! Ben je nog niet bekend met dit begrip? Geen zorgen! In dit artikel leg ik je uit wat een conversiepercentage is en waarom het belangrijk is voor je website.

Betekenis conversiepercentage

Een conversiepercentage geeft aan hoeveel van het aantal bezoekers een gewenste actie uitvoeren. Zo’n gewenste actie kan van alles zijn. Een populaire actie is bijvoorbeeld wanneer een bezoeker iets koopt op jouw website.

Even een kort voorbeeld: je hebt een salespagina met als doel om zoveel mogelijk verkopen te realiseren. Je krijgt 100 bezoekers op de website, waarvan 10 bezoekers een aankoop doen. Het conversiepercentage is dus 10% ((10 / 100) * 100%)

Inschrijven voor een nieuwsbrief of de contactpagina invullen zijn ook vormen van conversie

Hoe bereken je het conversiepercentage?

Het conversiepercentage berekenen is gelukkig niet heel ingewikkeld, zoals boven te zien. Maar mocht rekenen niet je sterkste kant zijn, dan leggen we het hier iets uitgebreider uit.

Om dit percentage te berekenen, heb je een aantal gegevens nodig:

  • (A) het aantal bezoekers op een specifieke pagina
  • (B) het aantal bezoekers op deze specifieke pagina die de gewenste actie hebben uitgevoerd

Vervolgens deel je B door A en vermenigvuldig je dit getal met 100.

Conversiepercentage berekenen
Visueel conversieratio uitgelegd

Conversiepercentage en Google Analytics

Om de conversieratio te berekenen heb je inzicht nodig in je bezoekersstatistieken. Zorg dus dat je een Google Analytics account hebt en deze gekoppeld is aan jouw website.

Wil je niet continu het conversiepercentage handmatig uitrekenen? Dan kun je in Google Analytics conversies instellen. Hier moet je wel een aantal stappen voor nemen.

Stap 1: Stel doelen in

Maak als eerst een aantal doelen aan. Dit is de pagina waar een bezoeker op belandt, zodra de gewenste actie (conversie) is uitgevoerd. Het is dus aan te raden om een bedank pagina in te stellen na een gewenste actie. Deze pagina kun je als doel instellen.

Conversiepercentage instellen Google Analytics
Maak eerst een doel aan om gebruik te maken van conversiepercentage in Google Analytics

Stap 2: Conversie inzien

Vervolgens berekent Google Analytics automatisch het conversiepercentage. Je kan dit percentage op verschillende plekken zien. Zo zou je van elke pagina kunnen zien wat de conversieratio is voor een bepaald doel.

conversiepercentage zien in Google Analytics
Google Analytics rekent nu de conversieratio uit

Waarom is een conversiepercentage belangrijk?

Met behulp van het conversiepercentage kun je doelgericht bijhouden in hoeverre bezoekers een gewenste actie uitvoeren op jouw website.

Daarnaast heb je inzicht hoe goed je het doet in jouw branche. De conversie bij een webwinkel ligt bijvoorbeeld hoger dan bij een coachpraktijk. Het is dus belangrijk om jouw conversie te vergelijken met ondernemers in dezelfde branche.

Haal je niet voldoende resultaat met jouw website? Dan kun je doelgericht op zoek gaan naar manieren om de conversie te verhogen. Hierover hebben we een uitgebreid blogartikel geschreven.

Conclusie

Een conversiepercentage geeft aan hoeveel van het aantal bezoekers een gewenste actie uitvoeren. Zo kun je voor jezelf bijhouden hoeveel resultaat je behaalt met jouw website. Je berekent dit percentage als volgt: (aantal bezoekers die de gewenste actie uitvoeren / totaal aantal bezoekers)*100%.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches