Bouncepercentage verlagen: zo doe je dat

Heeft jouw website een hoge bounce rate en wil jij dat bouncepercentage verlagen? Dan doe je er goed aan om dit artikel te lezen. In dit blog leggen we je uit wat je kunt doen om het bouncepercentage te verlagen en waarom dit belangrijk is.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Waarom is bouncepercentage verlagen belangrijk?

    In ons blogartikel over het bouncepercentage hebben we al uitgelegd dat hiermee wordt aangegeven hoeveel mensen een website bezoeken zonder dat zij daar enige actie ondernemen. Wanneer een bezoeker niet doorklikt op een website ziet Google dat als een bounce. Een hoge bounce rate kan, afhankelijk van het type website, zorgwekkend zijn.

    'Red flag': bouncepercentage verlagen!

    Er is bijvoorbeeld sprake van een ‘red flag’ wanneer jouw homepagina gemaakt is met het doel om bezoekers te laten navigeren door de rest van jouw website, maar zij daar juist direct weer afhaken. Denk bijvoorbeeld aan een webshop die op de homepagina verschillende productcategorieën aanprijst of een nieuwssite die je uitnodigt om de laatste nieuwsberichten te lezen.

    Je hebt natuurlijk een probleem wanneer bezoekers vervolgens geen enkele actie ondernemen en de site weer verlaten. De homepagina die bedoeld is als gateway blijkt in de praktijk voor veel bezoekers juist een barrière te zijn. De website levert met andere woorden niet het gewenste resultaat op. Het bounce percentage verlagen, is in dat geval dan ook echt een prioriteit.

    website met cta
    Zorg ervoor dat bezoekers makkelijk op de homepagina door jouw website kan navigeren

    Bouncepercentage verlagen via meer bezoekers is geen oplossing

    Je bent misschien geneigd te denken dat als er meer bezoekers naar jouw website komen er vanzelf wel meer mensen zullen doorklikken naar de andere pagina’s. Wellicht doe je nog wat extra uitgaven voor een advertentiecampagne. Het moet toch eens lukken denk je. 

    Helaas is de praktijk meestal toch wat anders dan je denkt. Het probleem ligt namelijk niet zozeer bij de bezoeker als wel bij jouw website. Deze mist blijkbaar voldoende aantrekkingskracht en nodigt bezoekers te weinig uit om er eens uitgebreid rond te snuffelen.

    Website analyseren

    Bouncepercentage analyseren met Google Analytics

    Je zult moeten zoeken naar de redenen waarom jouw website niet zo functioneert als dat je graag zou willenEen grondige analyse, zoals met de tool van Google Analytics kan, is dan ook geen overbodige luxe. Kijk bijvoorbeeld welke pagina veel bezoekers trekt, maar tegelijkertijd een hoge bounce rate heeft. Bekijk ook vanaf welke pagina’s op je site het minst wordt doorgeklikt en of dit nadelig is of niet. 

    Met het SYS Platform kan je in één oogopslag jouw belangrijke bezoekersstatistieken zien.

    Bouncepercentage verlagen door naar gebruikte apparaat te kijken

    Het is ook van belang om te weten vanaf welke devices de website wordt bezocht. Blijkt bijvoorbeeld dat veel van je bezoekers daarvoor een mobiele telefoon gebruiken, dan spreekt het voor zich dat de website mobile responsive en mobielvriendelijk moet zijn. Je kan hier testen of jouw pagina mobielvriendelijk is.

    Google Analytics
    Onderzoek welke pagina's veel bezoekers aantrekt, maar ook een hoge bounce rate heeft

    Website verbeteren

    Wanneer je eenmaal een idee hebt wat er niet goed zit, kun je vervolgens aan de slag om de website structureel te verbeteren. Als je de pagina’s die niet goed werken aanpast, zul je uiteindelijk het bouncepercentage verlagen. 

    Aanpassingen testen

    Zodra je website op cruciale punten is aangepast, is het verstandig om te testen of dat voor betere resultaten zorgt. Dit is dan ook het juiste moment om je advertentiebudget te gebruiken en nieuwe bezoekers te trekken. Zo kun je zien of zij nu wel langer op je site blijven en het bouncepercentage daadwerkelijk lager is dan voorheen.

    Hoe kun je het bouncepercentage verlagen?

    De vraag is natuurlijk op welke manier je het bouncepercentage verlagen kunt. Een van de belangrijkste factoren die daarvoor kan zorgen is de gebruiksvriendelijkheid van je website, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Hoe eenvoudiger het voor een bezoeker is om op jouw site te navigeren, hoe groter de kans dat hij dit ook zal doen. 

    Denk daarbij onder meer aan een overzichtelijk en logisch menu, duidelijk zichtbare knopjes en (interne) links waar de bezoeker op kan klikken. Ook een goede paginering waardoor je eenvoudig naar een volgende pagina kunt gaan, is belangrijk.

    7 tips voor een lagere bounce rate

    Los van het design en de indeling van de site, kun je nog een aantal concrete stappen ondernemen die ervoor zorgen dat je bezoekers langer op je website blijven. We geven je een aantal tips.

    1. Plaats waardevolle content

    Goede inhoud is erg belangrijk. ‘Content is King’, zo stelt Google. Niet alleen krijgt je site wanneer er veel waardevolle content op is te vinden, het is ook interessanter voor de gebruiker. Zij willen tenslotte geïnformeerd worden.

    Verkoop je bijvoorbeeld producten, zorg dan voor duidelijke beschrijvingen, reviews en kwalitatief hoogwaardige afbeeldingen. Ook blogartikelen over bijvoorbeeld de laatste ontwikkelingen in jouw branche, de lancering van een nieuw product of het gezicht achter een merk geven je website meerwaarde en zullen je bounce percentage verlagen.

    2. Maak een call to action

    Hiermee roep je de bezoeker letterlijk op om actie te ondernemen. Dat kan bijvoorbeeld zijn om je Facebookpagina te liken, een abonnement te nemen op je nieuwsbrief of een gratis e-boek te ontvangen in ruil voor een e-mailadres.

    3. Maak gebruik van video's

    Mensen kijken graag naar video’s en blijven daardoor langer op je site. De kans is bovendien groter dat zij hierdoor getriggerd worden om ook de rest van je website te bekijken.

    4. Plaats interne links

    Wanneer je site volstaat met interessante en relevante informatie biedt dat volop mogelijkheden om daar aandacht voor te vragen door middel van een interne link. Je creëert op deze manier een heel spinnenweb waardoor je steeds meer ‘vliegen’ vangt. Daarnaast is het ook voordelig voor je SEO. Zorg er wel voor dat er geen zogenaamde ‘dode links‘ die verwijzen naar pagina’s die niet meer bestaan, achterblijven op je website.

    5. Zorg voor een goede 404 pagina

    Mocht een bezoeker toch op een pagina terechtkomen die je hebt verwijderd, dan biedt een goede 404 pagina uitkomst. Informeer de bezoeker dat waar hij naar op zoek was, niet kon worden gevonden. Nodig hem vervolgens uit om naar een andere pagina te gaan. Plaats bijvoorbeeld interne links naar de FAQ en contactpagina en je meest recente blogberichten. Ook een zoekfunctie kan je bezoeker weer op weg helpen.​

    6. Plaats een zoekbalk

    Je bewijst je bezoekers sowieso een goede dienst met een zoekfunctie. Zeker wanneer er veel informatie op je site is te vinden. Maak het bezoekers zo makkelijk mogelijk om de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn.

    7. Verhoog de laadsnelheid van je webpagina's

    Gebruikers van het internet zijn ongeduldig. Wanneer een website er langer dan 4 seconden over doet om te laden, zijn ze vaak al weer weg. Een hogere laadsnelheid zal je bounce percentage verlagen. Maak daarom gebruik van de juiste tools (zoals een cache plugin) die je website sneller maken.​

    Het bouncepercentage verlagen zal er dus voor zorgen dat bezoekers minder snel jouw website verlaten. Door jouw statistieken te analyseren kan je achterhalen welke pagina’s een hoge en lage bounce rate heeft. Vervolgens kan je actie ondernemen door bijvoorbeeld een call to action op de pagina te plaatsen. Vergeet niet te onderzoeken of jouw website ook mobielvriendelijk is.

    Welke tip ga jij gebruiken om jouw bouncepercentage te verbeteren? Laat een reactie achter!

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Vergelijkingen
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    Online afsprakenmodule website
    Een website met afsprakenmodule; wel zo gemakkelijk!

    Stel je bent een businesscoach. Je bent net lekker aan het werk met een cliënt terwijl je telefoon gaat. Waarschijnlijk een nieuwe klant die een afspraak in wil plannen. Hoe handig zou het zijn als je dit gewoon via jouw website kon regelen? Dat de …

    Foto's en afbeeldingen optimaliseren voor Google (SEO)
    Hoe optimaliseer je foto’s voor Google?

    Wist je dat Google geen foto’s kan lezen? Om die reden is het slim om Google een handje te helpen. Dat doe je door een foto de juiste bestandsnaam en alt-tekst mee te geven. In dit blog leggen we uit hoe je afbeeldingen optimaliseert voor Google.

    Social Media of Website
    Website of social media: welk platform kies je?

    Twijfel je tussen de inzet van social media of je website? In dit blog ontdek je wat de voordelen en nadelen zijn beide platformen. Zo leggen we uit waarom je met een eigen website meer controle hebt over de strategie die je voert.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches