Wat is bouncepercentage?

Wat is bouncepercentage? Als eigenaar van een website heb je ongetwijfeld weleens gehoord van de term bouncepercentage of van het Engelse woord bounce rate. Maar wat betekent het nu eigenlijk precies?
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Wat is bouncepercentage?

    Wanneer er een bezoeker op jouw website komt, maar daar verder geen enkele actie onderneemt, is dat een bounce. De bezoeker heeft met andere woorden niet meer dan een pagina bekeken. Er wordt daarom ook wel van weigeringspercentage gesproken. Het geeft weer hoe groot (of klein) het deel van jouw bezoekers is dat direct je website weer verlaat. Met behulp van het bouncepercentage kun je snel achterhalen op welke pagina bezoekers afhaken. Dit geeft je ook inzicht waar er ruimte is voor verbetering.

    Hoe verlaten bezoekers jouw website?

    Er zijn verschillende mogelijkheden voor een bezoeker om jouw website te verlaten. Hier volgen veelvoorkomende manieren:

    Waar vind je de bouncepercentage?

    In Google Analytics kun je precies zien hoe hoog het percentage is van bezoekers die jouw website verlaten zonder te hebben doorgeklikt naar andere pagina’s. Je kunt het zowel voor de hele site als ook per pagina bekijken. Wanneer blijkt dat bepaalde pagina’s een hogere bounce rate hebben dan andere, dan is het tijd om te onderzoeken waarom dat zo is en hoe je deze pagina’s aantrekkelijker en meer toegankelijk kunt maken.

    bouncepercentage Google Analytics
    Google Analytics geeft het bouncepercentage weer

    Wat is het verschil tussen uitstap- en bouncepercentage?

    Het uitstappercentage geeft aan wat de laatste sessie was. Dit hoeft dus niet per se de enige sessie te zijn. Het geeft aan hoeveel procent van de bezoekers na het bekijken van een bepaalde pagina je website heeft verlaten. Het bouncepercentage van een pagina is hoeveel mensen zonder interactie deze specifieke pagina verlaten. 

    Hoe hoog is het gemiddelde bouncepercentage?

    Iedere website heeft te maken met een bounce. Ook al heb je het idee dat jouw website de beste van de wereld is, zullen er altijd mensen zijn die er niet vinden wat ze zoeken. Wees dus gerust, een bouncepercentage van 0% is een illusie

    Voor de meeste websites geldt een weigeringspercentage dat ligt tussen de 30 en 50 procent. De ruime marge geeft al aan dat je niet zo heel veel aan deze cijfers hebt. De hoogte van de bounce rate hangt bovendien voor een belangrijk deel af van het type website. Hubspot* kwam tot de volgende percentages die je kunt zien als een grove richtlijn.

    * Bron

    Is een bounce altijd negatief?

    Hoewel je natuurlijk het liefst ziet dat bezoekers jouw hele website bekijken en van de ene naar de andere pagina klikken, kunnen er ook goede redenen zijn waarom bezoekers een bounce veroorzaken.

    Artikelen lezen

    Het kan zijn dat bezoekers speciaal naar jouw site zijn gekomen om een artikel te lezen. Monsterblogs bijvoorbeeld publiceren vaak lange artikelen die tussen de 4.000 en 5.000 woorden bevatten. Voor dergelijke lange verhalen moet je even gaan zitten. Zo kun je dus 20 minuten op een website verblijven, maar na het lezen van het artikel de site weer verlaten omdat je de informatie hebt gevonden waar je naar op zoek was. Ook nieuwssites zien mensen regelmatig weer vertrekken na het lezen van een nieuwsbericht.

    Contactgegevens

    Contactpagina’s hebben hier ook mee te maken. Je bent bijvoorbeeld alleen maar op zoek naar een telefoonnummer, adres of e-mail van een bedrijf of organisatie. Wanneer je dat gevonden hebt en de gegevens zijn genoteerd, verlaat je de site weer. Hiermee heb je ook direct je doel bereikt.

    Externe websites

    Bezoekers klikken op een externe link en dat was nu juist je bedoeling. Denk bijvoorbeeld aan affiliate links. Een affiliate site ziet bezoekers tenslotte het liefst zo snel mogelijk vertrekken naar de webpagina waar ze eventueel een aankoop gaan doen.

    Het zijn voorbeelden waarin je site een bounce krijgt, maar de bezoeker juist precies heeft gedaan wat je voor ogen had: een artikel lezen, contact info vinden, doorsturen naar de webwinkel van jouw partnerprogramma.

    “Een bounce is niet altijd negatief”

    Waarom moet je je toch zorgen maken over een hoge bouncepercentage?

    Google straft jouw website

    Een webpagina met een hoog bouncepercentage kan voor Google reden zijn om te concluderen dat bezoekers op je webpagina niet vinden wat zij zoeken. Google redeneert vervolgens dat het dan ook geen zin heeft om nog bezoekers naar jouw webpagina te sturen. In de praktijk kan dat betekenen dat jouw site een lagere positie krijgt in de zoekresultaten. Google zal in plaats daarvan andere websites hoger ranken met hetzelfde onderwerp en een langer bouncepercentage.

    Wil je weten hoe je jouw positionering kan optimaliseren? Neem dan ons SEO stappenplan door.

    Weergave van het resultaat

    Het bouncepercentage geeft grofweg aan of je website resultaat oplevert of niet. Wanneer veel bezoekers jouw website snel weer verlaten, moet je je afvragen waarom dat zo is. Is je website gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk en genoeg? Komt je boodschap over? 

    Bekijk op welke punten je je website kunt verbeteren. Dat is belangrijker dan te proberen om meer bezoekers naar je site te sturen. Dit leidt hoogstwaarschijnlijk alleen maar tot een nog hogere bounce rate. Uiteindelijk is het van belang dat de bezoeker langer op jouw website blijft. Een lagere bounce rate betekent meer conversie. Hoe meer pagina’s hij bekijkt, hoe groter de kans dat hij een volgende stap zet en van bezoeker een klant wordt.

    GRATIS ADVIES INWINNEN?

    Plan een afspraak met een website expert!

    De afgelopen jaren hebben we meer dan 1000 websites geanalyseerd en verbeterdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt). Laat ons je helpen met een vrijblijvend adviesgesprek. Plan nu nog een afspraak in!

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Vergelijkingen
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    Je website aanmelden bij Google
    Waarom word ik niet gevonden op Google?
    In de moderne wereld is online vindbaarheid essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Klanten zoeken dagelijks op Google naar oplossingen voor hun problemen, zo ben jij (hopelijk) ook op dit blogartikel terecht gekomen. Hoe zorg je ervoor dat jouw website hoger in de zoekresultaten ...
    Meer succes behalen met klanten
    In 3 stappen succesvoller worden dankzij klanten
    Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten succesvoller worden? Want het succes van klanten is ook jouw succes. Luister naar wat jouw doelgroep nodig heeft en behaal betere resultaten met jouw klanten. Lees de 3 handige stappen voor meer succes.
    Meer klanten aantrekken met het 'dit wil ik ook' principe
    Klanten aantrekken? | Het “dit wil ik ook” principe
    Hoe zorg je ervoor dat je zelf meer klanten aantrekt in plaats van dat je ze continu moet overtuigen om klant te worden? Ontdek een compleet nieuwe manier: het ‘dit wil ik ook’ principe. Vergroot je expertstatus via je website en maak nieuwe mensen enthousiast ...

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders