Wat is bouncepercentage?

Wat is bouncepercentage? Als eigenaar van een website heb je ongetwijfeld weleens gehoord van de term bouncepercentage of van het Engelse woord bounce rate. Maar wat betekent het nu eigenlijk precies?
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat is bouncepercentage?

    Wanneer er een bezoeker op jouw website komt, maar daar verder geen enkele actie onderneemt, is dat een bounce. De bezoeker heeft met andere woorden niet meer dan een pagina bekeken. Er wordt daarom ook wel van weigeringspercentage gesproken. Het geeft weer hoe groot (of klein) het deel van jouw bezoekers is dat direct je website weer verlaat. Met behulp van het bouncepercentage kun je snel achterhalen op welke pagina bezoekers afhaken. Dit geeft je ook inzicht waar er ruimte is voor verbetering.

    Hoe verlaten bezoekers jouw website?

    Er zijn verschillende mogelijkheden voor een bezoeker om jouw website te verlaten. Hier volgen veelvoorkomende manieren:

    • Ze keren terug naar de vorige pagina (bijvoorbeeld zoekresultaten)
    • Ze sluiten de browser
    • Ze typen een nieuwe url in de adresbalk
    • Ze klikken op een uitgaande link
    • Ze zijn inactief en de sessie verloopt
    • Ze lezen de hele pagina, maar ondernemen geen verdere stappen

    Waar vind je de bouncepercentage?

    In Google Analytics kun je precies zien hoe hoog het percentage is van bezoekers die jouw website verlaten zonder te hebben doorgeklikt naar andere pagina’s. Je kunt het zowel voor de hele site als ook per pagina bekijken. Wanneer blijkt dat bepaalde pagina’s een hogere bounce rate hebben dan andere, dan is het tijd om te onderzoeken waarom dat zo is en hoe je deze pagina’s aantrekkelijker en meer toegankelijk kunt maken.

    bouncepercentage Google Analytics
    Google Analytics geeft het bouncepercentage weer

    Wat is het verschil tussen uitstap- en bouncepercentage?

    Het uitstappercentage geeft aan wat de laatste sessie was. Dit hoeft dus niet per se de enige sessie te zijn. Het geeft aan hoeveel procent van de bezoekers na het bekijken van een bepaalde pagina je website heeft verlaten.

    Hoe hoog is het gemiddelde bouncepercentage?

    Iedere website heeft te maken met een bounce. Ook al heb je het idee dat jouw website de beste van de wereld is, zullen er altijd mensen zijn die er niet vinden wat ze zoeken. Wees dus gerust, een bouncepercentage van 0% is een illusie

    Voor de meeste websites geldt een weigeringspercentage dat ligt tussen de 30 en 50 procent. De ruime marge geeft al aan dat je niet zo heel veel aan deze cijfers hebt. De hoogte van de bounce rate hangt bovendien voor een belangrijk deel af van het type website. Hubspot* kwam tot de volgende percentages die je kunt zien als een grove richtlijn.

    • 20% – 45% voor webshops
    • 25% – 55% voor B2B (business to business) websites
    • 30% – 55% voor leadgeneratie websites
    • 35% – 60% voor niet commerciële content websites
    • 60% – 90% voor landingspagina's
    • 65% – 90% voor online woordenboeken, webportalen, blogs en websites met nieuws en evenementen.

    Is een bounce altijd negatief?

    Hoewel je natuurlijk het liefst ziet dat bezoekers jouw hele website bekijken en van de ene naar de andere pagina klikken, kunnen er ook goede redenen zijn waarom bezoekers een bounce veroorzaken.

    Artikelen lezen

    Het kan zijn dat bezoekers speciaal naar jouw site zijn gekomen om een artikel te lezen. Monsterblogs bijvoorbeeld publiceren vaak lange artikelen die tussen de 4000 en 5000 woorden bevatten. Voor dergelijke lange verhalen moet je even gaan zitten. Zo kun je dus 20 minuten op een website verblijven, maar na het lezen van het artikel de site weer verlaten omdat je de informatie hebt gevonden waar je naar op zoek was. Ook nieuwssites zien mensen regelmatig weer vertrekken na het lezen van een nieuwsbericht.

    Contactgegevens

    Contactpagina’s hebben hier ook mee te maken. Je bent bijvoorbeeld alleen maar op zoek naar een telefoonnummer, adres of e-mail van een bedrijf of organisatie. Wanneer je dat gevonden hebt en de gegevens zijn genoteerd, verlaat je de site weer.

    Externe websites

    Bezoekers klikken op een externe link en dat was nu juist je bedoeling. Denk bijvoorbeeld aan affiliate links. Een affiliate site ziet bezoekers tenslotte het liefst zo snel mogelijk vertrekken naar de webpagina waar ze eventueel een aankoop gaan doen.

    Het zijn voorbeelden waarin je site een bounce krijgt, maar de bezoeker juist precies heeft gedaan wat je voor ogen had: een artikel lezen, contact info vinden, doorsturen naar de webwinkel van jouw partnerprogramma.

    “Een bounce is niet altijd negatief”

    Waarom moet je je toch zorgen maken over een hoge bouncepercentage?

    Google straft jouw website

    Een webpagina met een hoog bouncepercentage kan voor Google reden zijn om te concluderen dat bezoekers op je webpagina niet vinden wat zij zoeken. Google redeneert vervolgens dat het dan ook geen zin heeft om nog bezoekers naar jouw webpagina te sturen. In de praktijk kan dat betekenen dat jouw site een lagere positie krijgt in de zoekresultaten. Google zal in plaats daarvan andere websites hoger ranken met hetzelfde onderwerp en een langer bouncepercentage.

    Weergave van het resultaat

    Het bouncepercentage geeft grofweg aan of je website resultaat oplevert of niet. Wanneer veel bezoekers jouw website snel weer verlaten, moet je je afvragen waarom dat zo is. Is je website aantrekkelijk en duidelijk genoeg? Komt je boodschap over? 

    Bekijk op welke punten je je website kunt verbeteren. Dat is belangrijker dan te proberen om meer bezoekers naar je site te sturen. Dit leidt hoogstwaarschijnlijk alleen maar tot een nog hogere bounce rate. Uiteindelijk is het van belang dat de bezoeker langer op jouw website blijft. Een lagere bounce rate betekent meer conversie. Hoe meer pagina’s hij bekijkt, hoe groter de kans dat hij een volgende stap zet en van bezoeker een klant wordt.

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header humanistische bezoeker
    De humanistische bezoeker: langzaam en o.b.v. emotie

    Een humanistische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. In dit artikel gaan we dieper in op de humanistische bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.

    header spontane bezoeker
    De spontane bezoeker: snel en op basis van emotie

    Een spontane bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker maakt snelle beslissingen op basis van emotie. In dit artikel leggen we uit hoe je spontane bezoekers herkent en hoe je dit implementeert op jouw website.

    header competitieve bezoeker
    De competitieve bezoeker: snel en op feiten gericht

    Een competitieve bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker beslist snel en op basis van feiten. In dit blog artikel leggen we alles uit over de competitieve bezoeker.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform