Sessieduur: Hoe hou je bezoekers langer vast op je website?

Iedereen die een website heeft, wil dat bezoekers er zolang mogelijk blijven. Dat geeft namelijk aan dat mensen jouw website leuk en interessant vinden. Wat betekent de gemiddelde sessieduur voor jouw website en waarom is het vaak wel, maar soms ook niet belangrijk?
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat is sessieduur?

    De tijd dat een bezoeker aanwezig is op een website wordt in Google Analytics uitgedrukt in de sessieduur. Dit wordt ook wel bezoekduur genoemd. Het geeft aan hoe lang een bezoeker gemiddeld op je website zit.

    Een sessie begint wanneer een bezoeker op een website komt en eindigt wanneer hij deze verlaat of wanneer deze, na maximaal 30 minuten inactiviteit, is verlopen.

    Sessieduur in de praktijk

    De sessieduur die je ziet in Google Analytics valt iets lager uit dan in de praktijk. Dit komt omdat de laatste sessietijd van de laatste pagina niet gemeten kan worden door Google. 

    Laten we kijken naar een voorbeeldElke keer dat een bezoeker naar een nieuwe pagina gaat, wordt er een signaal naar Google verstuurd. De tijd die tussen de twee paginabezoeken zit, wordt dan bij de bezoekduur opgeteld.

    Een bezoeker (Esther) komt op jouw website. In totaal is zij 15 minuten op de website geweest:

    • Ze verblijft zes minuten op pagina #1
    • Vervolgens vier minuten op pagina #2
    • En verlaat de website vijf minuten later vanaf pagina #3

    In de praktijk is de bezoeker 15 minuten op je website geweest. Maar omdat de tijd op de laatste pagina niet gemeten kan worden, zul je in Google Analytics 10 minuten zien staan.

    Het bezoek bleef niet beperkt tot 1 pagina. De bezoeker heeft flink wat tijd besteed om de pagina / het artikel te lezen, afbeeldingen of een video te bekijken. In dit geval mag je spreken van een goed resultaat. Zou Esther in totaal in slechts 15 seconden over de 3 pagina’s zijn gesurft, dan heeft deze website voor haar blijkbaar weinig te bieden. 

    Geldt dat laatste ook voor het merendeel van de bezoekers, dan heb je als site eigenaar een probleem. Wanneer de gemiddelde sessieduur laag is, duidt dit in veel gevallen op een website die niet aanspreekt. In sommige gevallen kan een lage bezoekduur positief zijn. Verder in dit artikel gaan we hier dieper op in.

    Gemiddelde sessieduur volgens Google

    Hoe berekent Google die gemiddelde sessieduur eigenlijk? Heel simpel, dat gebeurt door de totale duur van alle sessies (in seconden) te delen door het aantal sessies. Belangrijk: de laatste pagina wordt hierin (zoals in bovenstaande voorbeeld te zien is) niet mee genomen.

    Stel dat er sprake was van een totale sessieduur van 60.000 seconden (1000 minuten) verdeeld over 100 bezoeken dan kom je uit op een gemiddelde sessieduur van 10 minuten ofwel 600 seconden. 

    Is er daarentegen sprake van 6000 bezoekers die in totaal 60.000 seconden op een website doorbrachten dan levert dat een gemiddelde bezoektijd van 10 seconden op. Je kunt natuurlijk pronken met het aantal bezoekers dat jouw website wist te vinden, maar zonder te kijken naar de gemiddelde sessieduur, geeft dat een vertekend beeld.

    Aan veel bezoekers met een lage sessieduur heb je namelijk niet veel. Wil je weten of jouw bezoekduur laag is en wat je hier tegen kan doen? Lees dan verder!

    sessieduur Google Analytics
    Google Analytics laat de gemiddelde sessieduur zien

    Wat is het verschil tussen de gemiddelde bezoektijd van een website en een specifieke pagina?

    Je hebt gemiddelde bezoektijd van pagina’s en van de hele website in het algemeen. De gemiddelde bezoektijd van je complete website geeft een algemeen beeld. Hiermee zie je hoe goed de website als geheel presteert. 

    Maar je kunt ook verder inzoomen op pagina niveau. Stel de homepagina wordt door drie verschillende bezoekers bekeken. Esther (6 minuten), Cora (3 minuten) en Paul (3 minuten). Door de totale bezoektijd van die pagina te delen door het aantal bezoekers van die pagina, krijg je de gemiddeld bezoektijd per pagina.

    In dit voorbeeld is de gemiddelde bezoektijd voor de homepagina: (12 minuten / 3 bezoekers) = 4 minuten.

    Door naar de gemiddelde bezoektijd per pagina te kijken, krijg je inzicht welke pagina’s jouw bezoekers interessant vinden om te bekijken en welke niet uitnodigen om verder te lezen. Ook kun je nagaan op welke pagina’s bezoekers actie ondernemen door bijvoorbeeld door te klikken naar een volgend artikel, een video te bekijken of een formulier in te vullen.

    Focus op populaire pagina's

    Het is de moeite waard om nieuwe bezoekers naar jouw veel gelezen pagina’s te trekken. Andersom moet je extra aandacht besteden aan pagina’s die wel veel bezoekers trekken, maar waarvan de bezoektijd kort is. Wanneer je deze webpagina’s zo weet te verbeteren dat mensen wel langer blijven, dan levert dat zonder meer een positief resultaat op.

    Waarom is de bezoektijd belangrijk?

    De gemiddelde sessieduur geeft je een goed beeld of bezoekers jouw website interessant en aantrekkelijk vinden. Hoe langer de gemiddelde sessie duurt, hoe belangrijker jouw website. Bovendien is het zo dat hoe langer bezoekers op jouw site verblijven, hoe meer betrokken zij zijn en hoe vaker zij terugkomen. Daardoor vergoot je de kans dat zij op een gegeven moment van bezoeker een klant worden. Maak jij gebruik van Google Analytics? Zoek dan hier de sessieduur op.

    Het resultaat van een lange sessieduur

    Laten we nog een voorbeeld geven. Annelies is van plan om motivatie trainingen te geven. Zij zal haar potentiële klanten eerst moeten overtuigen van haar kennis en ervaring. Om dit te bereiken, plaatst zij op haar website regelmatig interessante en relevante content die meerwaarde biedt. 

    Op deze manier bouwt zij stap voor stap geloofwaardigheid op en gaan mensen haar zien als een autoriteit. Naarmate zij het vertrouwen van de bezoekers wint en steeds vaker blijkt dat haar artikelen en video’s veel worden gelezen en bekeken, is zij op de goede weg om haar klantenbestand te gaan uitbreiden.

    Wanneer is de sessieduur minder belangrijk?

    In ons artikel over het bouncepercentage hebben we uitgelegd waarom de sessieduur niet altijd belangrijk hoeft te zijn. Een lage sessieduur hoeft namelijk niet gelijk te betekenen dat je website niet goed is. 

    Stel dat bezoekers super snel overtuigd zijn. Dan kunnen ze relatief snel contact met je opnemen en vervolgens de website verlaten. De sessieduur is dan lager, maar het resultaat van je website is wel hoog.

    Ook kan het zijn dat bezoekers een bepaald product willen aanschaffen, dit op de website aantreffen en direct besluiten om het te bestellen. In dat geval kan de bezoektijd niet kort genoeg duren!

    Onderzoek daarom wat een lage sessieduur voor jouw website betekent, voordat je aanpassingen gaat maken om de duur te verhogen.

    Richtlijn: Gemiddelde sessieduur is 2 minuten

    Uit grootschalig onderzoek van Databox (bron) kwam dat de gemiddelde sessieduur in 2018-2019 rond de 120 en 140 seconden lag. 

    Er is ook nog een ander groot onderzoek van digishuffle. Dit komt uit 2018 (bron). Hieruit blijkt dat webshops over het algemeen een gemiddelde bezoektijd van 2 tot 6 minuten hebben. De gemiddelde sessieduur van een site met artikelen is gemiddeld ook niet hoger dan zo’n 4 minuten. Het internet is nu eenmaal een supersnel medium en gebruikers willen zo snel mogelijk hun doel bereiken.

    Hoe kun je de gemiddelde bezoektijd verhogen?

    Gebruik video's

    Video's zijn een belangrijk hulpmiddel. Ook al zullen bezoekers deze niet altijd van begin tot eind bekijken, ze zorgen voor activiteit op je pagina en verlengen het bezoek.

    Verwijs door

    Wanneer je de video plaatst in combinatie met een relevant artikel dat bovendien enkele interne links naar andere pagina's bevat, levert dat vaak een hogere sessieduur op.

    Bereik de juiste bezoekers

    Zorg ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt. Wanneer jouw site gericht is op jongeren doe je iets niet goed wanneer je publiek voornamelijk uit 50-plussers bestaat. Plaats daarom interessante en waardevolle content die je doelgroep graag leest.

    Maak het leesbaar

    Maak je site gebruiksvriendelijk en zorg voor een goede leesbaarheid. Zorg daarnaast dat het voor bezoekers makkelijk is om te vinden wat ze zoeken.

    Wat ga jij doen om de bezoektijd te verhogen?

    In dit artikel heb je geleerd dat de gemiddelde sessieduur je inzicht verschaft of jouw website aanspreekt. Wanneer bezoekers interesse tonen in de content en langer op jouw site blijven, geeft dat autoriteit. Dat maakt de kans groter dat zij van bezoeker klant worden. Door het gebruik van video’s, relevante artikelen voor de doelgroep en een gebruiksvriendelijke website, kun je de bezoektijd verhogen.

    Wil je langere bezoektijden op jouw website? Maak nu een afspraak dan stellen we samen met jou een concreet succesplan op.

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Ondernemen
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header in 3 stappen een website met resultaat met SYS
    Een Website met Resultaat in 3 stappen met SYS

    Ben jij van plan om te starten met SYS, maar sta je ergens anders online met je huidige website? In dit artikel leg ik je uit hoe wij jou in 3 stappen helpen om van je huidige website snel en efficiënt over te stappen naar het SYS Platform.

    online trainingen aanbieden header
    Wanneer kun je online trainingen aanbieden?

    Online trainingen aanbieden is ontzettend hot in de ondernemerswereld. Overal op social media worden er gouden bergen beloofd. En dat terwijl dit absoluut niet voor iedereen is weggelegd! In dit artikel leg ik er alles over uit!

    header statistieken website
    Verbeter je website met deze statistieken

    Na hard werken staat je website online. Je wilt natuurlijk weten of je website resultaat oplevert. In dit artikel kijken we naar de statistieken die je nodig hebt. Ook geven we tips wat je kan doen om de statistieken te verbeteren.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform