SEO voor beginners: het stappenplan

Wat is SEO precies? En welke trucs kun je gebruiken om door middel van SEO meer relevante bezoekers naar je website te halen? We vroegen het SEO-expert Gery Stevens en vertaalden haar adviezen naar een SEO-stappenplan.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Als ondernemer streef je natuurlijk naar naamsbekendheid — en als logisch gevolg: meer klanten. Een eigen website is een ideaal medium voor het aanprijzen van je producten of diensten. Maar dan moet dit uithangbord van je bedrijf wél gevonden worden via zoekmachines als Google. Om dit voor elkaar te krijgen, is het belangrijk dat je serieus werk maakt van search engine optimization (SEO).

    Maar wat is SEO precies? En welke trucs kun je gebruiken om door middel van SEO meer relevante bezoekers naar je website te halen? We vroegen het SEO-expert Gery Stevens van Geryaal en vertaalden haar adviezen naar een SEO-stappenplan. Doe je voordeel met deze spoedcursus SEO voor beginners!

    Wat is SEO?

    SEO betekent kort gezegd dat je jouw website zo inricht dat hij goed vindbaar is via de belangrijkste zoekmachines. SEO is dus niets meer of minder dan websites zo optimaliseren dat ze hoog komen te staan in de rankings van Google en Bing. 

    Denk bijvoorbeeld aan woordgebruik, de leesbaarheid van pagina’s of de titels die gebruikt worden.

    Lukt dit? Dan staat jouw site hoog in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op een bepaald zoekwoord of een bepaalde zoekwoordcombinatie. En dat zonder advertentiekosten!

    “ SEO is het optimaliseren van de website zodat het hoog komt in de zoekresultaten in Google en Bing ”

    SEO voor beginners

    De term SEO lijkt soms een magisch woord waarmee je automatisch hoger in Google komt. Maar het is niet zo dat je door op een paar knoppen te drukken gelijk vindbaar wordt. Was het maar zo mooi… Om het beste uit SEO te halen, moet je een goede strategie en een duidelijk stappenplan volgen. Let daarbij vooral op de onderstaande aandachtspunten.

    1. Weet waar je bezoekers zijn​

    Je moet weten waar je bezoekers zitten, wat ze zoeken en hoe ze zoeken. SEO lukt alleen als je jouw potentiële klanten kent. Als je bezoekers bijvoorbeeld 60+ zijn, dan heeft het geen zin om woorden, zoals: “checken” en “yolo” te gebruiken. Grote kans dat zij formeler communiceren en dus op zoekmachines andere woorden zullen gebruiken dan bijvoorbeeld tieners. Deze woorden moet je dan implementeren op jouw website.

    2. Zorg voor een goede techniek

    Zorg dat Google je website snapt. Dit is vooral een kwestie van technische optimalisatie. Plaats tekst bijvoorbeeld in formats die voor zoekmachines goed leesbaar zijn.

    Is je website bijvoorbeeld mobile responsive? Google houdt rekening met de mobiele versie van jouw website. Als die bijvoorbeeld onduidelijk zichtbaar is, dan zal Google jouw positionering verlagen.

    Verder is het belangrijk dat de laadsnelheid van jouw website goed scoort. Een langzamere website scoort lager op zoekmachines.

    mobile-responsive-SEO
    Google beoordeelt ook de mobiele versie van jouw website

    3. Zorg voor duidelijkheid​

    Je website moet een duidelijke structuur en een goed systeem hebben. Denk hierbij aan een hiërarchische en intuïtieve websitestructuur, sterke metatags en goede URL’s.

    Google kijkt bijvoorbeeld naar de index van jouw website en hoe goed deze georganiseerd is. Een onduidelijke organisatie is bijvoorbeeld:

    • een overload aan pagina’s die niet meer gebruikt worden, maar wel live staan.
    • als de URL’s onduidelijk zijn (bijvoorbeeld: www.voorbeeld.nl/aanbod is beter dan www.voorbeeld.nl/hjl1243).

    Wil je weten hoe jij jouw website SEO-proof maakt? Lees dan verder.

    SEO voor beginners: het stappenplan

    Als ondernemer met beperkte technische kennis lijkt het een hele klus om een begin te maken met SEO. Toch is SEO ook voor beginners niet zo moeilijk als je een aantal vaste stappen doorloopt. Hoe je dat doet? Je ziet het in het onderstaande SEO-stappenplan.

    Stap 1: analyseer je doelgroep

    De eerste stap van een goed SEO-stappenplan is het screenen van de doelgroep en het specificeren van de informatie op je website. Onderzoek jouw doelgroep: welke zoekwoorden gebruiken ze? Wat zoeken ze? En welke kanalen gebruiken ze om producten en diensten op het internet te vinden? Hier maak je vervolgens content voor, die aansluit op de interesses van je doelgroep. 

    De content op je website moet jouw diensten of producten goed beschrijven. Heb je bijvoorbeeld een hoveniersbedrijf? Dan komen woorden als ‘tuinonderhoud’ of ‘tuinaanleg’ vermoedelijk voor op je website.

    Door deze termen uit te breiden met meer specialistische zoektermen als ‘tuinonderhoud voor het gazon’ of ‘onderhoud voor het terras’, wordt de website direct een stuk gerichter. Creëer dus specifieke subcategorieën die duidelijk maken wat je precies levert.

    Een voorbeeld: 

    Welke zoekwoorden gebruiken ze?
    Stel, je bent een burn-out coach. Waar zoekt jouw doelgroep dan op om hulp te zoeken. Is dat bijvoorbeeld “hulp burn-out”, “wat te doen bij burn-out” of “begeleiding burn-out”.

    Wat zoeken ze?
    Waar zoekt jouw doelgroep naar. Zoeken ze direct om hulp, informatie over burn-out of willen ze weten welke behandelingen mogelijk zijn?

    Welke kanalen gebruiken ze?
    Zit jouw doelgroep veelal op social media, of zijn ze bijvoorbeeld vaak te vinden op YouTube? Op basis daarvan kan het interessant zijn om je daarop te focussen om zo jouw doelgroep goed aan te spreken.

    Stap 2: breng problemen van klanten in kaart

    De tweede stap is in kaart brengen tegen welke problemen je (potentiële) klanten aanlopen. Het is vooral belangrijk dat je bij het maken van content ook teruggaat naar de eerste fases van de customer journey. Ben je bijvoorbeeld een burn-outcoach? Schrijf dan eens een artikel over vermoeidheidsverschijnselen, vaak het eerste signaal van een burn-out. Zo komt iemand misschien al zoekend bij jou terecht, nog voordat hij zich daadwerkelijk realiseert dat hij een burn-out heeft.

    Je wilt dus eigenlijk een paar stappen vooruit lopen. Voordat iemand klant van jou kan worden, wil je al een relatie opbouwen om vertrouwen te winnen. 

    Stap 3: content toevoegen

    De volgende SEO-stap is het produceren van content. Informatieve blogartikelen die aansluiten op de behoeften en interesses van je doelgroep zijn bijvoorbeeld een goede manier om problemen van klanten te bespreken en jezelf zichtbaar te maken. Knip problemen en onderwerpen op in meerdere blogartikelen, mits er niet te veel overlap is. Bezoekers kunnen dan doorklikken naar andere bijdragen over vergelijkbare onderwerpen.

    Neem een onderwerp als bouncepercentages. Dit kun je opsplitsen in een artikel over “wat een bouncepercentage” is en hoe je het meet, en in een apart verhaal dat uitlegt “hoe je het bouncepercentage verlaagt“.

    Blijven schrijven is het devies bij SEO voor beginners. Het is niet zo dat als je vandaag een paar blogartikelen schrijft, je morgen gelijk veel meer bezoekers hebt. Bloggen en content produceren is een zaak van de lange adem. Je moet op regelmatige basis nieuwe content toevoegen. Maar als je dat goed doet en volhoudt, groei je stapje voor stapje naar een hoger niveau en meer bezoekers toe.

    Goed bloggen kost wel tijd. Een uurtje of twee ben je al gauw kwijt aan het schrijven van een blog. Heb je niets met schrijven? Besteed dit deel van je SEO-activiteiten dan uit aan een goede copywriter. Harde richtlijnen voor de ideale lengte zijn er niet, maar wat uitgebreidere artikelen met een sterke, originele inhoud scoren wel beter in Google dan korte berichten.

    Stap 4: optimaliseren voor Google

    Je hebt inmiddels een goed beeld van je doelgroep en een berg boeiende content. Hoe nu verder met SEO? De volgende stap in het SEO-stappenplan is het optimaliseren van je content voor Google. Dat doe je allereerst door de belangrijkste zoekwoorden op de goede plek te zetten

    Alt-tag voor afbeeldingen

    Denk bijvoorbeeld aan kopjes en subkopjes (H1, H2) waarin de juiste trefwoorden terugkomen. Ook toevoegen van een alt-tekst voor afbeeldingen is belangrijk. Omdat zoekmachines plaatjes niet kunnen ‘zien’, is een alt-tag belangrijke extra informatie. Stel, je geeft een een afbeelding de alt-tag “burn-out”, dan wordt deze afbeelding getoond als iemand op dat woord zoekt. 

    Gebruik alt-tags alleen als de afbeelding echt van toegevoegde waarde is. Als je bijvoorbeeld de alt-tag “burn-out” gebruikt bij een afbeelding van gras, dan is de associatie voor een bezoeker onduidelijk. Ze zullen niet snel op zo’n plaatje klikken als ze “burn-out” opzoeken. Het gevolg is dat je ranking naar beneden gaat, omdat je content volgens Google dan niet relevant genoeg is.

    Interne linkstructuur

    Daarnaast is een goede interne linkstructuur een belangrijk onderdeel van SEO. Door te linken naar pagina’s binnen je eigen website, maak je een soort spinnenweb. Hierdoor gaat de Googlebot gemakkelijker door jouw website. Met het SYS-platform kun je zo’n interne linkstructuur helemaal automatisch opzetten.

    interne linkstructuur SEO
    Zorg voor een goede interne linkstructuur op jouw pagina's

    Wat is een goed blogartikel?

    Maar hoe ziet goede SEO-content er eigenlijk uit? Let bij een blogartikel vooral op het volgende:

    Ga daadwerkelijk in op wat de bezoeker zoekt

    Wees dus concreet, informatief en to the point. Zorg er daarnaast voor dat de content aansluit bij concrete zoekwoorden. Iemand die acupunctuur overweegt om van zijn hoofdpijn af te komen, heeft geen zin om eerst een lang verhaal over de geschiedenis van deze geneeskunst te lezen.

    Laat zien wat jij vindt van een onderwerp

    Wat je veel ziet op internet is dat er informatie gekopieerd wordt. Niet doen! Schrijf vanuit je eigen ervaring of expertise. Een goede ondernemer heeft een eigen mening over of visie op de producten of diensten die hij aanbiedt. Wees ook niet bang voor scherpe formuleringen. Mensen triggeren kan nooit kwaad!

    Schrijf natuurlijk

    Dit betekent dat je schrijft vanuit het probleem of de vraag. Een goede titel komt dan vaak vanzelf. Daarna kun je de tekst op SEO-gebied nog wat optimaliseren door op de juiste plaatsen belangrijke zoekwoorden toe te voegen. Overdrijven is niet goed. Google beoordeelt teksten die volgepropt zijn met bepaalde zoekwoorden vaak als spam.

    Meten, analyseren en optimaliseren

    Nu je veel moeite hebt gedaan om hoger in de zoekresultaten te komen, wil je natuurlijk ook weten of je SEO-stappenplan vruchten afwerpt. Gelukkig kun je zaken zoals bezoekersaantallen, bouncepercentages en de populariteit van bepaalde pagina’s en content goed meten. 

    Gebruik hiervoor tools als Google Analytics of de URL-inspectietool (handig als je een pagina op je site hebt aangepast) van Google. Naarmate je langer bezig bent, meer schrijft en de site groeit, wordt je vanzelf handiger in het verbeteren van bestaande content.

    En last but not least: focus je niet te zeer op het behalen van de toppositie voor een bepaald zoekwoord. Misschien overschat je het belang van die zoekterm wel. Bovendien ben je ook afhankelijk van wat de concurrentie doet. Je doet er verstandiger aan om te werken aan een sterk geheel. Een website met topcontent, een goede linkstructuur en een overzichtelijke metastructuur, dus.

    Houd jouw progressie bij met Google Analytics

    Lange adem

    SEO is een zaak van de lange adem. Je wint het spelletje waar de rest stopt. Begin er dus gewoon aan. Maak een goed SEO-stappenplan en staar je niet te blind op de cijfers. Sta je eenmaal hoog in Google? Dan ben je op de goede weg en heb je nog jaren profijt van je inspanningen!

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header humanistische bezoeker
    De humanistische bezoeker: langzaam en o.b.v. emotie

    Een humanistische bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. In dit artikel gaan we dieper in op de humanistische bezoeker. Daarnaast laten we met voorbeelden zien hoe jij jouw website inricht voor dit type bezoeker.

    header spontane bezoeker
    De spontane bezoeker: snel en op basis van emotie

    Een spontane bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker maakt snelle beslissingen op basis van emotie. In dit artikel leggen we uit hoe je spontane bezoekers herkent en hoe je dit implementeert op jouw website.

    header competitieve bezoeker
    De competitieve bezoeker: snel en op feiten gericht

    Een competitieve bezoeker is één van de 4 typen bezoekers volgens het MBTI model. Dit type bezoeker beslist snel en op basis van feiten. In dit blog artikel leggen we alles uit over de competitieve bezoeker.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform