Meten = weten. Een cliché. Maar wel een cliché wat klopt. Inzicht in je website cijfers is een must wanneer je een serieuze online strategie wilt neerzetten. Heb je bijvoorbeeld een website, maar heb je het idee dat deze verbeterd kan worden? Weet je hoeveel bezoekers je op je site hebt op dit moment? En wat is de conversie?
Maak je nog geen gebruik van een manier om de bezoekers op je website te meten, dan is het verstandig om hier vandaag nog mee te beginnen. Ben je niet in het bezit van deze informatie, dan heb je geen idee hoe jouw website presteert en hoe je deze verbetert. Het kan natuurlijk ook zijn dat je wel gegevens hebt maar geen idee hoe je ze moet interpreteren.
Google Analytics: meten is weten
Om je bezoekersaantallen te meten kun je gebruik maken van Google Analytics. Het is een online tool waarmee je enorm veel data kunt vastleggen over het gedrag van je bezoekers. Het enige wat je hoeft te doen is een account aanmaken en stukje code op je website plaatsen. Je bezoekersaantallen worden vanaf dat moment automatisch voor je bijgehouden.
Op het dashboard vind je dat al veel informatie over het verbeteren van je website. Denk aan dingen als:
- Hoe lang zit een bezoeker op je website (sessieduur)?
- Hoeveel bezoekers komen er per dag op je site
- Wat is het bouncepercentage van de site, dit gaat over hoe snel bezoekers weer van je site af gaan. Is je bouncepercentage hoog dan is het slim om je content onder de loep te nemen.
- Waar komen bezoekers vandaag?
- Welke pagina’s worden goed of slecht bezocht?
Waar komen je bezoekers vandaan?
Het is interessant om te weten waar je bezoekers vandaan komen. Adverteer je via Google Adwords? Of deel je veel blogs op Facebook? Dan is het handig om te weten of dit bezoekers en een goede conversie oplevert. Google deelt bezoekers op in bezoekers via organische resultaten, betaalde resultaten, referrals en socials.
Bezoekers die via organisch search komen zijn gratis bezoekers die via Google op je website terecht komen. Ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem, zoeken via een bepaald keyword of key phrase en komen op jouw website terecht. Dit zijn de bezoekers die je graag wilt hebben. Je hoeft er niets voor te betalen en ze komen op jouw website terecht, omdat jij ze iets kunt bieden dat ze nodig hebben.
Dan heb je ook nog referrals. Dit zijn bezoekers die via een andere website op jouw site terecht komen. Wanneer iemand een link plaatst naar jouw website, dan zie je deze bezoekers hier terug.
Social zijn de bezoekers die via social media op jouw website terecht komen, bijvoorbeeld via Twitter, Facebook, Instagram of LinkedIn. In de meeste gevallen zijn dit gratis bezoekers, al kun je op bepaalde platforms ook adverteren.
Op welke zoekwoorden vinden jouw bezoekers je website?
Mensen zijn de hele dag door op zoek naar informatie en daarom komen ze op jouw website terecht. Hiervoor gebruiken ze zoekwoorden. Als jij weet welke zoekwoorden dit zijn, dan kun je jouw bezoekersaantallen verhogen door meer informatie over dit onderwerp op jouw website te plaatsen. Let wel: je kunt via Analytics niet al deze informatie achterhalen. In verband met de privacy houdt Google een deel van de informatie achter. Koppel je jouw site aan Google Search Console dan vind je meer informatie.
Wat is conversie?
Conversie is het percentage bezoekers dat actie onderneemt. Dit kan een inschrijving zijn voor je nieuwsbrief, het opnemen van contact of het aanschaffen van een product.
Stel jouw website heeft 100 bezoekers per dag. Je wilt graag dat de bezoeker zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Als van de 100 bezoekers er zich 5 aanmelden voor de nieuwsbrief, dan is je conversie 5%. Als nu van die 100 bezoekers 10 mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief, dan is je conversie verdubbeld naar 10%. Zonder dat je meer bezoekers hebt op je website, heb je een 100% effectievere website.
Om deze reden is het belangrijk dat je waardevolle content plaatst op je website, dat je de bezoeker de informatie geeft waar hij of zij naar op zoek is. Doe je dit niet, dan klikken ze binnen een paar seconden weg van je website.
Het plaatsen van relevante informatie geeft de bezoeker een bevestiging dat ze op de juiste website terecht zijn gekomen. Dit zorgt ervoor dat meer bezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief, contact met je opnemen of een andere gewenste actie ondernemen.
Zonder Google Analytics heb je geen idee wat de bezoekers op je website doen en heb je dus geen startpunt voor het verbeteren van je website.
Wat kun je de data?
De vraag is: wat kun je met de verzamelde data. Een aantal voorbeelden:
- Het kan zijn dat je veel blogt maar dat de organische bezoekers niet tegenkomen. Na analyse blijkt dat je geen goede onderwerpen hebt voor je blogs. Nu kun je bijsturen.
- Het blijkt dat je heel veel bezoekers binnenkrijgt op een bepaald artikel maar dat deze bezoekers direct weer wegklikken. Uit deze informatie kun je verschillende conclusies trekken
- Komen er wel mensen op je opt-inpagina maar schrijft niemand zich in voor je mailinglijst? Tijd om de opt-inpagina onder de loep te nemen
- Heb je een pagina met veel bezoekers, kijk dan of je hier qua conversie meer uit kunt halen door de pagina te optimaliseren
- Heb je een FB, SEO of Adwords specialist ingeschakeld? Dan monitor je eenvoudig of dit resultaat oplevert en of je daadwerkelijk iets hebt aan deze investering.
Kun je zelf conversie meten?
Je kunt in heel veel gevallen zelf de conversie van je site meten. Houd bij hoeveel ingevulde contactformulieren, offerte aanvragen, webshop verkopen of inschrijvingen voor je nieuwsbrief je hebt. Koppel dit aan de bezoekersaantallen en je weet hoe het ervoor staat met je conversie. Je kunt in Google Analytics redelijk eenvoudig doelen instellen die helpen bij het meten van conversie. Is dit acrabadabra voor je? Laat dit dan doen door je website bouwer of specialist. Je hoeft niet alles tot in detail te analyseren. Het helpt enorm wanneer je in grote lijnen inzicht hebt in de cijfers.
Heb je niks met cijfers?
Heb je niks met cijfers? Dat is begrijpelijk, dat heeft niet iedereen. Toch raden we je aan altijd een vinger aan de pols te houden. Je hoeft niet alles te weten. Het voordeel van een beetje kennis is dat niet iedereen je van alles wijs kan maken. Zeker wanneer je werk uit gaat besteden kan je dit veel geld besparen.
Het belang van de cijfers
Bij SYS hameren we op het belang van cijfers. Dat is ook de reden dat je in het dashboard van een SYS website altijd de kerncijfers van je business ziet. Wij vieren alle belangrijke groeistappen met onze klanten.
Vertel eens …
Heb jij inzicht in je websitecijfers? Of is dit niet jouw ding? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.
Gerelateerde blogs
In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen: