Wil je e-mailmarketing inzetten voor je bedrijf? Dan is het belangrijk om een opt in pagina te hebben, zodat mensen zich kunnen aanmelden voor jouw mailinglijst. Maar wat is een opt in pagina precies? En hoe kun je deze maken? In dit blog vertel ik je er alles over.
Wat is een opt-in pagina?
Een opt in pagina is een speciale pagina op je website die erop gericht is om nieuwe aanmeldingen te krijgen voor je nieuwsbrief. Wat belangrijk voor deze pagina is, is dat de bezoeker niet afgeleid wordt; de pagina is puur ontworpen voor het inschrijven voor de nieuwsbrief. Als je op deze pagina een sidebar plaatst met bijvoorbeeld je Instagram account of de laatste blogs, is de kans groot dat de bezoeker afgeleid wordt en zich niet meer inschrijft voor de nieuwsbrief. Je kunt op een opt in pagina beschrijven wat de voordelen zijn van het inschrijven voor de nieuwsbrief, wat de inschrijver kan verwachten en hoe vaak er een nieuwsbrief verschijnt. Door het aantal bezoekers op je opt in pagina te delen door de nieuwe nieuwsbrief inschrijvingen kun je het conversiepercentage berekenen. Hoe hoger het conversiepercentage, hoe meer inschrijvingen je op je mailinglijst krijgt.Tools om een opt in pagina te maken
Om een opt in pagina te kunnen maken heb je e-mail marketing software nodig, zoals bijvoorbeeld Active Campaign, Mailblue of MailChimp. Het is mogelijk om een opt-in pagina te maken zonder dat je zelf een website hebt. Gebruik je één van deze grotere e-mailmarketing software om je e-maillijst mee te bouwen en te beheren, dan hebben deze vaak al een eigen landingspagina geïntegreerd. Toch is het mooier wanneer je een opt-in pagina op je eigen website hebt waar je de e-mailmarketing software aan koppelt. Afhankelijk van het websitesysteem waar je mee werkt kun je dit koppelen. Er zijn drie manieren:- Je haalt de code voor een inschrijfformulier uit de software en plakt deze in je website.
- Werk je met Wordpress dan is er vaak een plugin beschikbaar voor de grotere aanbieders van e-mailmarketing software. Deze koppel je eenvoudig waarna je formulieren kunt gebruiken.
- In bepaalde systemen koppel je de software eenmalig aan je website via de API gegevens. Daarna kun je onbeperkt formulieren aan lijsten koppelen.
De gegevens van je bezoekers
Een goede opt in pagina vraagt niet teveel gegevens van de bezoeker. Des te meer gegevens je vraagt, des te lager de conversie is. Een conversie staat voor het converteren (omzetten) van een bezoeker naar iemand die actie onderneemt. Sommige websites vragen om erg veel gegevens, van het adres tot aan een telefoonnummer. In de praktijk blijkt echter dat de drempel voor een bezoeker dan vele malen hoger is om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Dit kost je conversie. Je kunt dit zelf testen door middel van een A/B test. Hiermee test je twee verschillende pagina’s en kijk je welke van de twee de meeste conversie oplevert. Dit is interessant wanneer je een stap verder bent in het proces van e-mailmarketing.
Wat staat er op een goede opt-in pagina
Een aantal tips voor een goede opt-in pagina:- Schrijf een pakkende headline die in 1x duidelijk maakt wat je weggeeft
- Voorkom afleiding op de pagina: er is maar 1 doel. Mensen moeten zich inschrijven.
- Werk met een duidelijke call to action.
- Benoem autoriteit: hoeveel mensen hebben je weggever al aangevraagd bijvoorbeeld
Hoe krijg je mensen op je mailinglijst?
Tegenwoordig willen mensen het liefst zo min mogelijk mails in hun mailbox. Het is dus niet meer zo gemakkelijk om een mailinglijst op te bouwen. Dus hoe zorg je ervoor dat de bezoekers van jouw website zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Je kunt dit doen door iets gratis weg te geven. In ruil voor een e-mailadres geef je een gratis video training of een e-book cadeau. Waarom zou een potentiële klant zich anders inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Tegenwoordig is een veld met ‘schrijf je hier in voor mijn nieuwsbrief’ niet erg efficiënt meer. Heb je een goede opt in pagina ontworpen met een gratis weggever, dan is het nog een kunst om mensen naar jouw opt in pagina te krijgen. Dit kan op verschillende manieren:- Facebook Adverteren, haal via betaalde advertenties mensen naar je website en zorg dat ze inschrijven voor de mailinglijst
- Bloggen & SEO: zorg dat je dagelijks bezoekers op je site hebt die je weggever aanvragen. Werk bijvoorbeeld met een pop-up die een bezoeker te zien krijgt wanneer hij op een bepaalde pagina zit.
- Social Media: deel je weggever via Social Media met de volgers die je hebt