Wil je een maillijst opbouwen met voor jóuw bedrijf interessante contacten? In dit artikel geef ik je 11 tips. De meeste van deze tips zijn kosteloos én in een handomdraai toe te passen. Een aantal tips vergt misschien iets meer investering in tijd & geld; maar het zijn allemaal investeringen die zich later in ieder geval goed terugverdienen.
1. Een gratis weggever
Natuurlijk laat iemand op je site niet zomaar een naam of e-mailadres achter, maar als je in ruil daarvoor iets gratis weggeeft dan is die kans ineens wel vergroot. De tijd dat websitebezoekers een inschrijfformulier invullen voor enkel het ontvangen van een nieuwsbrief is -in veel gevallen- wel voorbij.
Tegenwoordig ontvangen we allemaal al veel mails, dus het is van belang om met een goed en gratis aanbod te komen. In marketingtermen wordt dit ook wel een leadmagnet genoemd. Alleen dan kan je succesvol een maillijst opbouwen. Een aantal voorbeelden van goede leadmagnets;
- Een e-book
- Een kortingscode
- Een online videotraining
- Een online webinar hosten
- Een quiz
- Deelname aan een (Facebook) challenge

2. Bloggen
In de ideale situatie heb je al een blog staan die veel wordt bezocht, maar mogelijk heb je nog weinig blogs live staan of is het verkeer naar je website nog niet zo hoog. Start met (kwalitatief) bloggen! Door meerdere blogs te schrijven en jouw kennis en expertise daarin te delen, zal jouw website beter gevonden worden in Google. Aangezien je hiermee meer potentiële klanten naar je site trekt, is de kans ook groter dat meer contacten zich inschrijven voor je maillijst. Zo gaat het opbouwen van een maillijst automatisch. Je kunt een inschrijfformulier ook prima koppelen in een blogpost. Natuurlijk kun je hierin ook je gratis weggever verwerken, als dit aansluit op het onderwerp waarover je in je blog schrijft.
3. Pop-ups
Wat bedoel je pop-ups? Die irritante pop-ups die je niet weg kunt klikken en je naar niet relevante websites leiden? Nee. Mits goed toegepast, zijn old fashioned pop-ups bijzonder effectief. Als jouw websitebezoeker een artikel leest over e-mail marketing, is het relevant en mogelijk een interessant aanbod voor die persoon om zich in te schrijven voor een gratis e-mailmarketing training.
Een aantal tools waarmee je pop-ups kunt creëren:
- MailBlue. 💡 Hier kun je niet enkel diverse formulieren aanmaken (waaronder pop-ups), maar de leads ook meteen in verzamelen én geautomatiseerd opvolgen.
- SYS Platform: mocht je hier mee werken dan is het goede nieuws dat er al een ingebouwde tool in zit waarmee je zelf een pop-up kunt maken. Die ook te koppelen is aan het emailsysteem MailBlue.
- WordPress biedt ook een hoop (gratis) tools aan
- OptinMonster
4. Social proof
Wanneer je online iets koopt, kijk je vaak eerst even naar de reviews. Wie hebben het product of de dienst al afgenomen en wat zijn hun ervaringen? Ditzelfde principe geldt voor de pagina waarin jij je weggever verwerkt *. Door te laten zien hoeveel mensen de weggever al hebben gedownload, komt je leadmagnet meteen al een stuk waardevoller over. Het triggert bezoekers sneller om zelf ook hun gegevens achter te willen laten.
Landingspagina gebruiken voor het opbouwen van een maillijst
* 💡: Zoals bij tip 2 benoemd, kun je een inschrijfformulier in een blogbericht verwerken. Je zou daarbij met een pop-up kunnen werken, maar wat ook goed werkt zijn linkjes naar een zogenoemde landingspagina. Zo zorg je er voor dat iemand het blogbericht door kan lezen maar bij interesse op het linkje kan klikken en dan naar jouw landingspagina wordt geleid.
Een landingspagina wordt ook wel een opt-in pagina genoemd. Het is eigenlijk niets anders dan een aparte pagina waar mensen hun naam en e-mailadres achter kunnen laten, zodat je jouw maillijst kan opbouwen. Zorg er voor dat op je opt-in pagina niets anders zichtbaar is dan de opt-in zelf, zodat er geen afleiding is van de actie die je wilt dat bezoekers daar ondernemen: zichzelf inschrijven!
5. Verspreid je opt-in op de socials
Wist je dat het op Facebook mogelijk is om een inschrijfmogelijkheid toe te voegen aan de menubalk van je bedrijfspagina? Maak hier gebruik van! Dit kan wel pas als je minimaal 2000 likes hebt. Je kunt zo een call-to-action aan je pagina toevoegen: je bezoekers krijgen die inschrijfmogelijkheid namelijk meteen te zien.
Nog geen 2000 likes op Facebook? Dan kun je een post aanmaken en daarin simpelweg de link naar je inschrijfformulier delen. Je kunt een geplaatst bericht bovenaan je pagina vastpinnen zodat jouw leadmagnet alsnog direct opvalt bij je bezoekers.

Ook op Instagram kun je jouw opt-in delen. Wist je dat je daar één linkje toe kunt voegen aan je profiel? Kijk eens wat het doet als je hier een link naar jouw landingspagina plaatst, waar je de bezoekers direct iets aanbiedt.
Op Pinterest kun je een landingspagina vastpinnen. Als je op dit kanaal actief bent met jouw business of als jouw doelgroep hier actief is, dan kan dit extra verkeer naar je site en opt-in opleveren.
6. Contactformulier met checkbox
Mogelijk heb je op je site al een contactformulier staan waar bezoekers hun vraag in kunnen dienen. Voeg hier dan een vinkje aan toe waarbij men kan aangeven dat zij ook meteen ingeschreven willen worden op je maillijst. Op het moment dat zij persoonlijk contact met je zoeken, bied je hen zo meteen de mogelijkheid om extra waarde vanuit jou te ontvangen.
7. Handtekening onderaan je mails
Krijg jij of krijgt jouw supportteam vaak vragen per mail binnen? Dan kan je dit gebruiken voor het opbouwen van een maillijst. Je kunt dan de standaard handtekening uitbreiden en daar een P.S. aan toevoegen met een link naar je e-book of gratis training bijvoorbeeld. Zo kunnen geïnteresseerden zich daar voor inschrijven en kun jij ze later op basis daarvan een (betaald) aanbod gaan doen.
8. Groepen en forums
Kijk eens op LinkedIn en Facebook waar jouw doelgroep zich bevindt en word er een actieve deelnemer van die groepen en forums. Het is een tijdsinvestering om dit goed op te pakken, maar als je het goed aanpakt dan is het dat ook meer dan waard. Wees wel voorzichtig en gebruik de groepen zeker niet om in te spammen en linkjes te plaatsen naar je site zonder van waarde te zijn. Je bent dan niet relevant en daardoor storend. Je wilt niet gezien worden als spammer.
Wanneer je echter actief deelneemt aan discussies en van waarde bent, kun je soms wel een linkje plaatsen naar een artikel op je site. Zorg er voor dat dit wel aansluit op de lopende discussie.
9. Youtube
Video’s zijn belangrijk en hier is ook een stijgende lijn in te zien. Zo ongeveer 74% van het online verkeer is video-content. Gebruik dus ook zeker een kanaal als Youtube. Youtube zelf is de op één na grootste zoekmachine ter wereld. Veel mensen zoeken er naar entertainment én instructies. Profiteer hier van en neem video’s op. Uiteraard kun je halverwege je video ook verwijzen naar een gratis weggever zoals een e-book die men kan downloaden. Binnen bepaalde e-mail marketing systemen kun je eenvoudig Youtube video’s toevoegen aan je mailings; kijk ook eens wat dit doet.

10. Netwerken
Onderzoek naar wat voor (netwerk)evenementen en borrels jouw potentiële klanten gaan. Hier worden namelijk veel visitekaartje uitgewisseld. Als je daar iemand gesproken hebt die waardevol kan zijn voor jouw bedrijf, kun je diegene gerust achteraf een persoonlijk mailtje sturen. Haak hierbij in op het fijne gesprek en bied diegene meteen de mogelijkheid om zich aan te melden voor je mailinglijst. Zo kun je het contact wat je al gelegd hebt eenvoudig onderhouden en vergroot je de kans dat die potentiële klant over zal gaan op aankoop.
11. Adverteren op social media
Met online adverteren (via Facebook, LinkedIn, Instagram en GoogleAds) kun je in korte tijd veel mensen bereiken. Dit is een bewezen effectieve manier om je maillijst enorm te kunnen laten groeien. Het is op deze manier mogelijk om binnen een maand al aan tienduizenden nieuwe mailadressen te komen.
Adverteer bijvoorbeeld met een blog waarin je uiteindelijk een opt-in mogelijkheid hebt verwerkt of nog beter: adverteer direct met je gratis weggever. Wel wordt hier een investering van je gevraagd: zo betaal je bij Facebook bijvoorbeeld per klik of per 1.000 weergaven van je advertentie. Wil je veel mensen bereiken, dan zul je een wat grotere investering moeten doen.
Tip: Facebook kosten verlagen
Tip 💡: er is op Facebook een handige manier om de kosten omlaag te brengen door middel van retargeting. Je kunt je daarmee richten op warme doelgroepen; mensen die al in contact zijn geweest met jouw bedrijf.
Zo zou je bijvoorbeeld websitebezoekers kunnen retargeten op Facebook: je laat dan specifiek aan deze mensen je advertentie zien. Doordat deze contacten al op je website zijn geweest, heb je al wat meer informatie over hen om gerichter op die mensen te kunnen adverteren. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de kosten omlaag gaan. Ditzelfde geldt overigens ook voor Instagram.
Via LinkedIn adverteren
Via LinkedIn werkt het adverteren iets anders en de kosten liggen ook wat hoger. Mocht jouw doelgroep hier echter zeer actief zijn en het jou meer en betere leads opleveren, dan is het de investering natuurlijk wel waard. Op LinkedIn target je met name op beroep en titel, al kun je ook lijsten inladen en op webverkeer retargetten.
Via GoogleAds adverteren
Via GoogleAds weet je dat gebruikers van Google echt gericht op zoek zijn naar bepaalde tips en informatie, terwijl je met adverteren via de andere social media kanalen spontaan op iemand zijn of haar pad komt. Dit zorgt ervoor dat traffic vanuit Google beter converteert. Wel is de klikprijs van GoogleAds over het algemeen duurder. Bepaal waar je doelgroep het meest aanwezig is en maak gewoon eens een campagne aan om te testen hoe dat loopt. Je kunt je keuzes uiteindelijk natuurlijk beter op resultaten baseren in plaats van op je verwachtingen.
Een maillijst opbouwen is een investering waar je later aan terug kan verdien. In dit artikel heb ik de 11 belangrijkste tips gedeeld om een maillijst op te bouwen.
Met welke tip gat jij aan de slag? Laat het weten in de reacties!
Gerelateerde blogberichten
Heb je dit artikel al gelezen?