Wat is een pop-up en waarvoor kun je het gebruiken? - SYS Platform

Wat is een pop-up en waarvoor kun je het gebruiken?

Wanneer iets plotseling te voorschijn springt (op popt), wordt dat in het Engels pop-up genoemd. De term pop-up is inmiddels vooral bekend van de vensters die opeens opduiken op het scherm van je computer of telefoon. Wat een pop-up is en waarvoor je het gebruikt leggen we hier voor je uit.

Wat is een pop-up?

Een pop-up is een nieuw venster dat boven op een ander venster verschijnt. Dit venster is meestal kleiner dan het al aanwezige venster. Soms verschijnt een pop-up nadat de bezoeker van een webpagina ergens op heeft geklikt. Vaak komt de pop-up ook ongevraagd tevoorschijn, nadat je bijvoorbeeld een bepaalde tijd op de pagina zit en dus blijkbaar geïnteresseerd bent.

Waarom verschijnt er een pop-up op je scherm?

Er zijn verschillende redenen waarom er gebruik gemaakt wordt van pop-ups. Hieronder hebben we de drie meest voorkomende genoteerd.

Bij een eerste bezoek aan een webpagina

Je kent ze inmiddels wel: de meldingen die websites tegenwoordig verplicht zijn te geven met betrekking tot het gebruik van cookies en je privacy. Kom je voor het eerst op een website dan wordt vaak in de vorm van een pop-up gevraagd of je akkoord gaat met de voorwaarden.

cookiemelding pop-up
Een cookiemelding wordt vaak in een vorm van een pop-up weergeven

Tegenwoordig zie je ook steeds vaker pop-ups met een chatvenster van de klantenservice opduiken. Ze helpen de (mogelijke) klant graag verder wanneer deze met vragen zit.

pop-up chat
Je ziet vaker een chat melding op de website

Bij het verlaten van een pagina

Wanneer jouw muis gedrag vertoont dat erop wijst dat je de website wilt verlaten, verschijnt er plotseling een pop-up. Die vraagt bijvoorbeeld of je zeker weet dat je de pagina wilt verlaten. Ook kan het zijn dat je het voorstel krijgt om je eerst nog even aan te melden voor de nieuwsbrief.

Call to Action

Dit type pop-up wil klanten verleiden om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld om te profiteren van een speciale kortingsactie of uitverkoop, te upgraden naar een premium account of een (gratis) e-book te ontvangen.

Pop-up blocker

Veel mensen hebben een hekel aan die plotseling opspringende vensters. Om deze vensters te vermijden gebruiken ze een zogenaamde pop-up blocker. Zo biedt Chrome extensies aan om pop-ups te blokkeren.

Er zijn tegenwoordig ook websites die, zodra ze merken dat je een blocker gebruikt, direct in de tegenaanval gaan. Ze geven je bijvoorbeeld maar beperkte toegang tot de website.

Wanneer gebruik je wel en niet een pop-up?

Hoewel een deel van de bezoekers van je website een pop-up vanwege de blokkering niet zal zien, kan het toch de moeite waard zijn om ze te plaatsen. Vooral als call to action (CTA) blijken ze soms effectief te werken. Je moet ze dan wel slim inzetten. Door middel van bijvoorbeeld diverse a/b testen kun je achterhalen of een pop-up wel of niet effectief werkt op jouw website. Ook kun je dit bijvoorbeeld door middel van heatmaps of eye tracking.

Wel gebruik maken van een pop-up

Vlak voor het einde van een artikel. Wanneer een bezoeker (langzaam) door een artikel scrolt, wijst dat erop dat hij/zij dit met interesse zit te lezen. Wanneer de lezer bijna onderaan de pagina is aangekomen, kun je d.m.v. een pop-up de aandacht vragen voor een cursus of e-book over dit onderwerp. Omdat de pop-up relevant is, zal de lezer mogelijk actie ondernemen.

Als een bezoeker voor 50% gescrold heeft op een pagina, komt er een pop-up te voorschijn

Niet gebruik maken van een pop-up

Direct na binnenkomst. Pop-ups die je al iets wilt aansmeren zodra je op de website belandt, is niet relevant. Dat is net zo irritant als de ijverige verkoper die al naast je staat wanneer je nog maar net de winkel inloopt. Waarom zou je een boek of cursus bestellen als je niet eens weet waar het over gaat? Het kan dus invloed hebben op je conversie en de gebruikservaring op de website (UX).

Zo’n melding direct na binnenkomst vergroot de kans dat een bezoeker gelijkt weg klikt. Hierdoor vergroot je het bouncepercentage en benadeel je jouw positionering in Google. Daarnaast gaat Google in 2021 meer letten op de gebruikerservaring van bezoekers op de website. De zogeheten Core Web Vitals en daarvan zijn pop-ups dus ook gedeeltelijk een onderdeel. 

Mobiel gebruik

Het gebruik van de mobiele telefoon om te internetten wordt steeds populairder. Houd daarom ook rekening met de responsiveness van de pop-ups. Als zo’n melding niet op een telefoonscherm past en niet wegklikbaar is, dan zal de bezoeker vrij snel jouw website verlaten. Dan gaat de pop-up zijn doel voorbij en heeft het vooral een negatief effect op je resultaten.

Waarvoor gebruik je een pop-up?

Door middel van een pop-up vraag je extra aandacht voor iets dat jij belangrijk vindt. Door deze te verpakken in een call to action, roep je de bezoekers op om actie te ondernemen. Enkele voorbeelden:

  • Speciale aanbiedingen (Waanzinnige weekend korting!)
  • Nieuw product of dienst (Pre sale: Fans kunnen al voor de officiële lancering het product bestellen)
  • Upgraden van gratis naar betaalde service / content. (Premium toegang tot de hele site / geen reclame meer etc.)
  • Aanmelden voor de nieuwsbrief / maillijst (Klanten op de hoogte houden van nieuwe producten / diensten)

Zelf pop-up maken met SYS

SYS heeft een ingebouwde tool waarmee je zelf een pop-up kunt maken. Met deze tool is van alles mogelijk. Je maakt net zo makkelijk een welkom melding, aankondiging, inlogformulier, nieuwsbriefaanmelding als een promotiebanner of een melding voor gerelateerde producten. Zoals je hebt kunnen lezen, biedt dit vele voordelen en kansen. 

Conclusie

Het kan dus in veel gevallen interessant zijn om een pop-up aan je bezoekers te tonen. Bijvoorbeeld als ze aantoonbare interesse in jouw product, online training of diensten hebben. Om ze een bepaalde kant op te sturen en een conversie uit te laten voeren. Je moet alleen wel goed kiezen op welk moment je een pop-up inzet, want je wilt geen bezoekers kwijtraken. Een pop-up kun je vrij eenvoudig zelf maken met onze ingebouwde tool.

Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis checklist voor coaches en opleiders

    De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders