Wat is eye tracking en waarvoor gebruik je het?

Misschien ben je het begrip eye tracking weleens tegengekomen. Maar wat is nou precies de link tussen dit begrip en een website? In dit artikel leg ik het je uit!

Wat is eye tracking?

Eye tracking is een psychologisch concept waarbij de beweging van de pupillen worden gemeten. Deze methode wordt gebruikt in verschillende onderzoeken om te ontdekken waar een proefpersoon zijn aandacht op vestigt. Denk bijvoorbeeld aan onderzoeken over reclames. Wat trekt aandacht en wat niet? 

Hoe gebruik je eye tracking voor je website?

Oogbewegingen laten dus zien waar iemand zijn aandacht op vestigt. Op een website laten oogbewegingen zien waar een bezoeker precies naar kijkt. Zo ontdek je of de juiste onderdelen opvallen.

Je maakt bijvoorbeeld bewust gebruik van een opvallende call to action. Eye tracking kan je inzicht geven of de call to action ook echt opvalt. Kijkt een bezoeker bijvoorbeeld naar de call to action of leidt de afbeelding ernaast te veel af?

Je kunt dus ook ontdekken of er belangrijke onderdelen juist niet waargenomen worden. Vervolgens kun je aanpassingen maken en kijken of het gewenste gedrag uitgevoerd nu welwordt. Zo kan je jouw conversie dus optimaliseren. 

Ik raad aan om niet te veel aanpassingen in één keer te maken. Zo is het moeilijker te achterhalen welke verandering voor welke reactie zorgt. Maak daarom gebruik van bijvoorbeeld A/B testen.

Eye tracking meten op de website

Normaal gesproken wordt er een soort VR-bril gebruikt om oogbewegingen te meten (zo worden ook VR-games gespeeld). Maar het is natuurlijk onmogelijk om jouw (anonieme) bezoekers te voorzien van deze instrumenten.

Dus hoe kan je de oogbeweging dan meten?

eye tracking VR bril
Een VR-bril reageert ook op oogbewegingen

Een heatmap maken

Een goede manier is het maken van een heatmap: dit is een opname van de website waarbij met (temperatuur)kleuren de muisbewegingen worden weergeven. Je kan hier o.a. Hotjar voor gebruiken.

Er worden dus als het ware opnames gemaakt van bezoekers die op je website komen. D.m.v. de muisbewegingen kan bepaald worden waar de ogen van bezoekers op gefixeerd zijn. In dit geval staat eye tracking gelijk aan muisbeweging. Hiervan wordt het gemiddelde genomen en krijg je dus één opname waarin je ziet wat de aandacht trekt van bezoekers.

Meer informatie over heatmaps? Neem dan dit artikel door.

Met een heatmap kan je de muisbewegingen zien van een bezoeker zien

Conclusie

Eye tracking is een psychologisch construct waarbij de oogbewegingen worden gemeten. Je kunt deze bewegingen interpreteren als de geplaatste aandacht. D.m.v. een heatmap kan je de muisbewegingen van een bezoeker meten (vergelijkbaar met oogbewegingen). Zo ontdek je waar bezoekers hun aandacht vestigen op je website.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches