Misschien ben je het begrip eye tracking weleens tegengekomen. Maar wat is nou precies de link tussen dit begrip en een website? In dit artikel leg ik het je uit!
Wat is eye tracking?
Eye tracking is een psychologisch concept waarbij de beweging van de pupillen worden gemeten. Deze methode wordt gebruikt in verschillende onderzoeken om te ontdekken waar een proefpersoon zijn aandacht op vestigt. Denk bijvoorbeeld aan onderzoeken over reclames. Wat trekt aandacht en wat niet?
Hoe gebruik je eye tracking voor je website?
Oogbewegingen laten dus zien waar iemand zijn aandacht op vestigt. Op een website laten oogbewegingen zien waar een bezoeker precies naar kijkt. Zo ontdek je of de juiste onderdelen opvallen.
Je maakt bijvoorbeeld bewust gebruik van een opvallende call to action. Eye tracking kan je inzicht geven of de call to action ook echt opvalt. Kijkt een bezoeker bijvoorbeeld naar de call to action of leidt de afbeelding ernaast te veel af?
Je kunt dus ook ontdekken of er belangrijke onderdelen juist niet waargenomen worden. Vervolgens kun je aanpassingen maken en kijken of het gewenste gedrag uitgevoerd nu welwordt. Zo kan je jouw conversie dus optimaliseren.
Ik raad aan om niet te veel aanpassingen in één keer te maken. Zo is het moeilijker te achterhalen welke verandering voor welke reactie zorgt. Maak daarom gebruik van bijvoorbeeld A/B testen.
Eye tracking meten op de website
Normaal gesproken wordt er een soort VR-bril gebruikt om oogbewegingen te meten (zo worden ook VR-games gespeeld). Maar het is natuurlijk onmogelijk om jouw (anonieme) bezoekers te voorzien van deze instrumenten.
Dus hoe kan je de oogbeweging dan meten?
Een heatmap maken
Een goede manier is het maken van een heatmap: dit is een opname van de website waarbij met (temperatuur)kleuren de muisbewegingen worden weergeven. Hier kun je eye tracking software voor gebruiken zoals o.a. Hotjar.
Er worden dus als het ware opnames gemaakt van bezoekers die op je website komen. D.m.v. de muisbewegingen kan bepaald worden waar de ogen van bezoekers op gefixeerd zijn. In dit geval staat eye tracking gelijk aan muisbeweging. Hiervan wordt het gemiddelde genomen en krijg je dus één opname waarin je ziet wat de aandacht trekt van bezoekers.
Conclusie
Eye tracking is een psychologisch construct waarbij de oogbewegingen worden gemeten. Je kunt deze bewegingen interpreteren als de geplaatste aandacht. D.m.v. een heatmap kan je de muisbewegingen van een bezoeker meten (vergelijkbaar met oogbewegingen). Zo ontdek je waar bezoekers hun aandacht vestigen op je website.