Wat is een heatmap en waarvoor gebruik je het?

Als (online) ondernemer steek je enorm veel moeite in je marketing, het bouwen van funnels en het bijhouden van je statistieken. Je vindt het dan hoogstwaarschijnlijk belangrijk om inzicht te hebben in het gedrag van je bezoekers. Zo kan je namelijk achterhalen of bezoekers ook responderen op jouw werk. Daarvoor is een heatmap uitstekend geschikt! In dit artikel leg ik uit wat een heatmap is en waarvoor je het gebruikt.

Wat is een heatmap?

Een heatmap is een opname van je website waarmee met (temperatuur)kleuren het gedrag van je bezoekers wordt weergeven. De term warmtebeeld wordt hier ook vaak voor gebruikt.

Stel, je wilt een heatmap maken voor een landingspagina. Er wordt dan van elke bezoeker een meting uitgevoerd. Alle bezoeken worden opgenomen waarbij het gedrag met kleur wordt aangegeven. Denk bijvoorbeeld aan muisbewegingen en het klikgedrag  (call to actions). Van al deze opnames wordt een gemiddelde genomen. Het resultaat is dus een heatmap: een opname van jouw landingspagina waar met kleur het gedrag van de gemiddelde bezoeker wordt weergeven.

voorbeeld beweging heatmap
De gekleurde sporen geven aan welke onderdelen belangrijk gevonden wordt door een bezoeker

Waar gebruik je heatmaps voor?

Een heatmap is de perfecte tool om jouw conversie te optimaliseren. Op basis van de heatmaps kun je kleine wijzigingen maken aan de website en vervolgens controleren of dit meer resultaat oplevert. Hiervoor is het aan te raden om de A/B test methode te gebruiken.

Als je bijvoorbeeld ziet dat bezoekers midden op de pagina de website verlaten, dan kan je hier dus verschillende aanpassingen maken. Misschien moet je de tekst inkorten of juist een duidelijke call to action plaatsen. Misschien is de informatie niet duidelijk genoeg. 

Een heatmap geeft dus alleen een beeld wat bezoekers doen. Het is aan jou de taak om te beargumenteren waarom ze een bepaald gedrag uitvoeren en hoe je dit, indien gewenst, kan aanpassen.

Wanneer gebruik je een heatmap?

Het is niet slim om random een heatmap te maken zonder reden. Vaak moet je eerst kunnen concluderen dat er iets niet goed gaat. Of dat er iets beter kan. Hier kan Google Analytics goed voor gebruikt worden.

Heeft een pagina met weinig conversie bijvoorbeeld een hoog bouncepercentage of is de sessieduur erg kort en wil je weten waarom? Dan kan een heatmap enorm veel inzicht bieden waar en wanneer bezoekers precies afhaken.

Begin dus eerst met de basics door naar je statistieken te kijken. Wil je meer informatie over de statistieken die je kunt gebruiken voor je website? Lees dan zeker dit artikel!

Een andere reden is, omdat je de gebruiksvriendelijkheid van je website wilt verbeteren om zo bijvoorbeeld je positionering in Google te verbeteren.

Verschillende soorten heatmaps

Een heatmap kan in het algemeen in 3 verschillende vormen worden opgenomen: het klik-, bewegings- en scrollgedrag. 

Een klik heatmap

De naam verklapt het al. Een klik heatmap laat door middel van kleuren zien waar er op de website relatief vaak op geklikt wordt. Zo krijg je direct een beeld wat je bezoekers belangrijk vinden. 

Ook is het een goed moment om te achterhalen of de website voor je bezoekers duidelijk is. Door kleuren verkeerd op je website te gebruiken, of geen rekening te houden met de mobile responsiveness, kunnen bezoekers onderdelen verkeerd interpreteren als knoppen. Voor een bezoeker komt het dan net over alsof de website niet werkt. Het gevolg is dat ze de website verlaten.

Je ziet duidelijk dat een bezoeker op de rode button heeft geklikt

Een beweging heatmap

Deze vorm van heatmaps laten je zien hoe bezoekers met de muis over je website bewegen. Je kan de muisbeweging vergelijken met eye-tracking. Het geeft dus een goed beeld hoe bezoekers jouw website bekijken en welke onderdelen nou echt opvallen.

voorbeeld beweging heatmap
Hier zie je de muisbewegingen van een bezoeker waarbij de call to action de meeste aandacht eist

Een scroll heatmap

Een scroll heatmap laat zien tot welk punt een bezoeker scrollt voordat hij de pagina verlaat. Een meting geeft je dus inzicht in hoeveel procent van de website (van boven naar beneden) door de gemiddelde bezoeker gezien wordt.

Bij slechte resultaten is het belangrijk om te kijken of je rekening houdt met de 4 typen bezoekers. Je wilt namelijk wel dat alle belangrijke informatie gezien wordt. Als dit helemaal onderaan een pagina staat, dan is de kans klein dat een bezoeker dit leest. 

voorbeeld scroll heatmap
Je ziet tot hoever de gemiddelde bezoeker scrollt op een pagina

Hoe maak ik een heatmap?

Je hebt een online tool nodig die een heatmap kan maken. Vaak maak je een koppeling met de website a.d.h.v. een script. Net als de Facebook pixels, is het verstandig om het gebruik van heatmaps te vermelden in je cookiebar.

Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken, zoals: MouseFlowClickTale of Crazy Egg.

Wijzelf maken gebruik van Hotjar: een laagdrempelig platform waarmee je een beperkt aantal heatmaps gratis kunt maken.

Hotjar heatmap
Wij gebruiken Hotjar om heatmaps te maken

Conclusie

Een heatmap maakt een opname van een websitepagina die je het gedrag van bezoekers laat zien met (temperatuur)kleuren. Het is een goede manier om je conversie te verhogen en te ontdekken of je website gebruiksvrienelijk is. Je kan het klik-, bewegings-, en scrollgedrag zien met heatmaps. Wijzelf maken gebruik van Hotjar voor het genereren van deze warmtebeelden.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches