Wat is een Facebook pixel en wat kun je ermee doen?

Adverteren op Facebook is een stuk makkelijker met behulp van de Facebook pixel. Wat de Facebook pixel is, wat je ermee kunt doen en hoe je het op je website plaatst, leggen we uit in dit artikel.

Wat is een Facebook pixel?

Een Facebook pixel is een HTML code die je helpt om meer inzicht te krijgen in het surfgedrag van jouw doelgroep(en). Om deze informatie te verkrijgen, moet je de Facebook pixel op alle pagina’s van je website plaatsen die je wilt meten. Omdat de code is gekoppeld aan je Facebook advertentieaccount, kun je zien welke pagina’s op jouw website worden bezocht door (ingelogde) Facebook gebruikers.

Hoe plaats je de Facebook pixel op je website?

Het plaatsen van de Facebook pixel op je website kan lastig zijn, als je niet weet waar je moet zoeken. Daarom laten we je stapsgewijs zien hoe je eenvoudig jouw pixel kan plaatsen op jouw website.

Stap 1: Open de advertentiemanager van Facebook

Log je in op jouw bedrijfsaccount van Facebook en ga naar de pagina “pixels” via “Gebeurtenisbeheer”.

Stap 2: Nieuwe Facebook pixel aanmaken

Voeg een nieuwe gegevensbron toe en kies voor de optie “Facebook pixel”

Stap 3: Geef een naam

Voorzie jouw Facebook pixel van een naam. Zeker als je gebruik gaat maken van meerdere pixels is het handig om een duidelijke naam te geven aan de pixel.

Stap 4: Kies een geschikte installatie

Je krijg nu een overzicht van verschillende mogelijkheden om de pixels te installeren, waarvan de laatste twee relevant zijn.

Bouw jezelf je eigen website? Kies dan voor de optie “Pixelcode handmatig toevoegen aan website”.

Bouwt iemand anders de website voor je of heb je bijvoorbeeld een businesscoach die jouw pixels regelt? Kies dan voor “Instructie e-mailen naar een ontwikkelaar”. Je kan dan een e-mail versturen naar de desbetreffende persoon. Hij / zij krijgt een mail met alle informatie die ze nodig hebben om de pixels te installeren voor je website.

Stap 5: Voeg de Facebook pixel toe aan jouw website

Je hebt nu jouw pixel! Je kan de code kopiëren en plakken als HTML op jouw website. Dit doe je vaak in de header. Afhankelijk van jouw website kan het verschillen hoe je dit op moet pakken. 

Zit je bij SYS? Stuur dan een mailtje naar support voor verdere hulp.

Als je naar beneden scrollt, dan kan je ook controleren of de pixel goed is geïnstalleerd op je website door de URL te controleren waarop de pixel staat ingesteld. Je krijgt dan een groen bolletje te zien als alles goed staat.

Verder zijn er handige applicaties beschikbaar om te controleren of er Facebook pixels aanstaan op jouw website. Zo is er een Google Chrome extensie waarmee je kunt testen of de pixels goed staan ingesteld.

Wat kun je doen met de Facebook pixel?

Wanneer de pixel is geplaatst, geven uitgebreide statistieken je een goed idee wat de doelgroep op jouw website doet. Aan de hand van die informatie kun je jouw Facebook advertentie(s) nog beter op de doelgroep(en) afstemmen.

Retargeting

Dit is een belangrijk wapen dat je dankzij de Facebook pixel kunt gebruiken. Hiermee kun je mensen die jouw website bezochten, maar niet voor conversie zorgden, verleiden tot een nieuw bezoek door jouw Facebook advertenties hierop aan te passen.

Conversie tracking

Dit geeft je inzicht in de acties die je websitebezoekers ondernemen. Werd het product in de winkelwagen wel of niet afgerekend? Het aanmeldformulier voor de nieuwsbrief wel of niet ingevuld? Zo kun je twijfelaars en mensen met keuzestress alsnog over de streep trekken met een gerichte advertentie op Facebook.

Ook kan je a.d.h.v. a/b testen bepalen welke versie van een pagina meer conversie oplevert. Dit geeft je weer inzicht in welke pagina’s meer resultaat voor jouw opleveren.

Nieuwe doelgroep

Via de optie ‘aangepaste doelgroep’, maak je bijvoorbeeld een groep ‘Spaans Leren’ aan. Facebook zoekt vervolgens naar data van mensen die een pagina hebben bezocht over Spaans leren en voegt die toe aan de doelgroep. Zo kun je advertenties afstemmen op deze mogelijk nieuwe klanten.

Conclusie

Een Facebook pixel is een HTML code die je helpt om meer inzicht te krijgen in het surfgedrag van jouw doelgroep(en). Door deze code te koppelen aan je website, kan je zien welke Facebook gebruikers via de advertentie op jouw pagina zijn beland. Door deze inzichten kan je bijvoorbeeld bezoekers die na een bezoek geen aankoop doen opnieuw verleiden om jouw product / dienst af te nemen.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform