
Hoe reageren je klanten op jouw webpagina? Dat kun je meten met a/b testen. Door middel van dit soort splittesten krijg je een beter beeld wat het beste werkt voor jouw website. Wat splittesten zijn en waar je het voor kunt gebruiken, leggen we hier voor je uit.
Betekenis a/b testen
A/B testen zijn het soort splittesten waarin je twee verschillende varianten van een webpagina uitprobeert. De twee varianten (A en B) worden om en om getoond aan de bezoekers. 50% krijgt variant A te zien en de andere 50% krijgt variant B voorgeschoteld (je kunt vanzelfsprekend ook andere percentages gebruiken, enkel is deze het meest representatief).
Aan de hand van de acties die bezoekers ondernemen, kun je zien welke variant het beste resultaat oplevert. Zo kan je Google Analytics gebruiken om de statistieken per pagina bij te houden.

Splittesten met kleine verschillen
Om een duidelijk beeld te krijgen wat het beste voor jouw website werkt, moeten A en B op maar 1 punt van elkaar verschillen. Pas je namelijk meerdere verschillen toe op eenzelfde pagina dan zul je nooit precies weten welke nu het meest van invloed is. Laten we eens kijken naar een aantal voorbeelden op welke manier je de A en B variant kunt toepassen.
Voorbeelden a/b testen
Links of rechts?
Kleur van de knop
Is jouw CTA knop altijd rood? Waarom niet eens blauw of groen proberen op de B variant? Scoort A beter dan krijg je een bevestiging dat rood de juiste kleurkeuze was. Doet B het beter dan biedt dat hele nieuwe kansen. Dit is één van de meest gebruikte A/B testen, omdat dit in veel gevallen ook écht verschil maakt. Kies bijvoorbeeld voor complementaire kleuren en de conversieratio zal ongetwijfeld toenemen.
Kopregel
Plaats van de CTA
Werkt een call to action beter als die boven of onder aan de pagina staat? Je kunt het uitproberen met de a/b test.
Productfoto's
Goede productfoto’s zijn heel belangrijk voor de conversie. Welk type foto verleidt jouw klanten het best? Je kunt dit splittesten door je product op twee manieren te presenteren.
AB testen bij SYS platform
Bij SYS voeren wij regelmatig a/b testen uit. De pagina die het beste resultaat oplevert, stellen we vervolgens beschikbaar aan de leden van het SYS platform. Deze geoptimaliseerde resultaatpagina’s hoeven onze klanten dus niet meer te splittesten!
Conclusie
Het uitvoeren van a/b testen geeft jouw inzicht wat beter werkt voor jouw bezoekers. Werk met maximaal 1 klein verschil, zodat je precies weet welk verschil meer resultaat oplevert. Door in de juiste fase van de customer journey wijzigingen door te voeren, kun je jouw omzet aanzienlijk verhogen.