Wat is een Customer Journey?
De customer journey is het in kaart brengen van de reis die de bezoeker aflegt voordat hij klant wordt. Kortgezegd: de reis van bezoeker naar klant.
Inzicht krijgen in dit principe is erg waardevol. Je kan zo ontdekken hoe je de customer journey kan optimaliseren, zodat er meer bezoekers klanten worden. Zeker in de online ondernemerswereld is het belangrijk om in kaart te brengen hoe je precies klanten krijgt.
Wat kan ik met een Customer Journey?
De inzicht van een customer journey kan je strategisch gebruiken om je conversie te verhogen en meer klanten te krijgen. Daarvoor moeten we eerst kort de 5 fasen van deze journey doornemen
De 5 fasen
De reis van bezoeker naar klant kan opgesplitst worden in 5 fasen. Dit is echter een heel beknopte versie ervan:
- Oriëntatie: In deze fase heeft de bezoeker een probleem en gaat hij opzoek naar verschillende oplossingen.
- Afweging: De bezoeker gaat nu een afweging maken welke partij het beste is en waar hij dus het product zal kopen
- Aankoop: De bezoeker gaat over tot aankoop waarbij het afrekenproces belangrijk is.
- Gebruik: Na de aankoop is het belangrijk dat de klant genoeg informatie heeft om tot zijn tevredenheid gebruik te maken van het product.
- Evaluatie: Tot slot zal de klant bepalen of hij tevreden is. Dit is erg belangrijk! Een goede ervaring zal tot herhaalaankopen en mond-tot-mond reclame leiden.
Waarom de Customer Journey belangrijk is
Door deze fasen weet je waar een bezoeker op let en wat er belangrijk is. Elke fase heeft een ander doel en daar kan je op inspelen.
Als een bezoeker bijvoorbeeld in fase 1 zit, dan is het verstandig om te kijken wat de concurrent doet. Is de concurrent goed vindbaar door verschillende advertenties, dan sta je al 1-0 achter. Voor elke fase kan je er dus voor zorgen dat je op de juiste manier “aanwezig” bent.
Is mijn reis van bezoeker naar klant goed?
Natuurlijk wil je weten wanneer jouw klantreis goed staat. In principe is een blije klant hier het bewijs van. Als je voldoende tevreden klanten krijgt, dan staat je reis van bezoeker naar klant goed. Toch?
Niet, helemaal. Bij tevreden klanten is het essentieel om in de evaluatiefase aanwezig te zijn. Is iemand gewoon tevreden of raad iemand ook daadwerkelijk jouw product aan?
Bij een te kort aan klanten zal je dus naar de eerste fasen moeten kijken. Bijvoorbeeld door te kijken wat de concurrent doet en dat aanpassen op jouw pagina. Een goede manier om te testen of een aanpassing beter werkt is a.d.h.v. a/b testen.
Je weet nu globaal wat een Customer Journey is. Wil je meer weten? We hebben de gerelateerde blogartikelen op een rijtje gezet die invloed hebben op de Customer Journey:
2 reacties op “Wat is een Customer Journey en waar gebruik je het voor?”
Bij het kopje ‘De 5 fasen’ en dan het puntje ‘Evaluatie, daar staat een klein foutje.
Het is ‘mond-tot-mondreclame’ en niet ‘mond-op-mondreclame’. 🙂
Hi Marleen,
Bedankt voor de tip! 🙂