Een goede afrekenpagina: loop geen klanten meer mis - SYS Platform

Een goede afrekenpagina: loop geen klanten meer mis

Onderzoek laat zien dat maar liefst 70% van de bezoekers afhaakt op de afrekenpagina. In dit artikel leg ik uit hoe jij jouw afrekenpagina optimaliseert, zodat je hier minder klanten op verliest.
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Een bezoeker heeft besloten jouw product te kopen. Hij staat op het punt om zijn gegevens in te vullen op de afrekenpagina. Hoeveel kan er nog mis gaan?

    Aardig wat! Onderzoek laat zien dat maar liefst 70% van de bezoekers afhaakt op de afrekenpagina (Bron: Statista). Het wordt dus hoog tijd om de afrekenpagina te optimaliseren. In dit artikel leg ik uit hoe jij jouw afrekenpagina optimaliseert, zodat je hier minder klanten op verliest.

    Waarom haken bezoekers af op de afrekenpagina?

    Veel bezoekers haken af tijdens het afrekenproces, omdat ze nog niet 100% overtuigd zijn van het product of dienst. Ze hebben achteraf gezien toch nog een vraag. Of misschien snappen ze nog iets niet. Bezoekers zijn dan bang om een verkeerde keuze te maken. Het gevolg is dat ze dan maar geen keuze maken. 

    Omdat iemand in het afrekenproces zit, betekent dus niet dat diegene ook het product zal kopen. Je moet dus ook tijdens het afrekenproces bezoekers over de streep halen. Alleen dan vergroot je de kans op conversie.

    Aan het einde van dit blogartikel weet jij waarom onderstaande afrekenpagina waarschijnlijk weinig conversie zal opleveren.

    slechte afrekenpagina

    Hoe bereken je hoeveel procent van de bezoekers je afrekenpagina verlaten?

    Je wilt nu natuurlijk weten hoeveel bezoekers daadwerkelijk afrekenen als ze op de afrekenpagina belanden. Belangrijk is dat je website gekoppeld is aan Google Analytics.

    Naast het zien van het bouncepercentage en de sessieduur, kan je ook het aantal bezoekers zien met Google Analytics. Zoek op hoeveel bezoekers jouw afrekenpagina hebben bezocht de afgelopen maand. Bekijk vervolgens hoeveel bestellingen je hebt ontvangen via de website.

    Deel het aantal bezoekers op de afrekenpagina door het aantal aankopen (x 100). Je hebt nu jouw conversiepercentage. 

    Stel, je hebt 300 bezoekers op de afrekenpagina en 6 aankopen, dan is het conversiepercentage 2.

    Wat is een goed conversiepercentage?

    Kort gezegd: hoe hoger het percentage, hoe beter. Hoe lager het percentage, hoe meer omzet je dus feitelijk misloopt. Houd er rekening mee dat dit percentage nooit 100% zal zijn. Er zullen altijd bezoekers afhaken.

    Een gemiddeld conversiepercentage van de afrekenpagina is 10 – 15%. Alles daar boven is super en alles eronder is matig. Let op: conversie is een grijs gebied. Bepaalde branches (bijvoorbeeld webwinkels) hebben een ander conversiegemiddelde dan bijvoorbeeld de coaching sector.

    Een andere factor die invloed heeft op het conversiepercentage, is de manier hoe een bezoeker op een afrekenpagina komt. Wat wij bijvoorbeeld doen, is een gesprek inplannen met potentiële klanten. Is een bezoeker overtuigd van onze dienst na het gesprek? Dan sturen we hem een mail met de link naar de afrekenpagina. Doordat de bezoeker al ja heeft gezegd, ligt het conversiepercentage een stuk hoger dan het gemiddelde. Namelijk op 71%!

    Lees het monsterblog over conversie verhogen, voor meer informatie over conversiepercentages.

    “Houd er rekening mee dat het conversiepercentage nooit 100% zal zijn”

    Hoe verbeter je jouw afrekenpagina?

    Hoe beter je afrekenpagina is, hoe meer verkopen het je op zal leveren. Er zijn een aantal aanpassingen die je kan maken om het resultaat te verbeteren. Hieronder zijn de belangrijkste punten benoemd.

    Geen afleiding, in één oogopslag duidelijk

    Je afrekenpagina moet maar één doel hebben: afrekenen. Zorg daarom voor zo min mogelijk afleiding.

    Haal het menu en de footer weg. Zo raken bezoeker niet afgeleid. Behoud wel het logo op de website. Dit heeft namelijk een positief effect op de betrouwbaarheid. Bezoekers weten op deze manier dat ze op de goede website aan het afrekenen zijn.

    Zorg ook dat het logo klikbaar is en naar de homepagina verwijst. Een bezoeker kan dan terug naar jouw website gaan, mocht hij echt de afrekenpagina willen verlaten.

    Verder moet het in één oogopslag duidelijk zijn wat de bezoeker gaat kopen. Maak daarom één duidelijke afrekenpagina. Beperk het aantal stappen die een bezoeker moet doorlopen tijdens dit proces.

    Slechte afrekenpagina
    Deze afrekenpagina is erg afleidend door de verschillende stappen en grote logo's
    Duidelijke afrekenpagina
    Deze afrekenpagina is duidelijk en overzichtelijk, zonder onnodige afleiding

    Zorg tot slot voor een mobiel vriendelijke afrekenpagina. Online betalen via de telefoon is een stuk makkelijker geworden. Veel bezoekers maken hier gebruik van. Maar daarvoor moet je afrekenpagina wel mobiel vriendelijk zijn.

    Stel de bezoeker gerust

    Voor een hoge conversie is er transparantie richting de bezoeker toe nodig. Zorg ervoor dat ze niet voor onverwachte verrassingen komen te staan. Communiceer van te voren als er bijvoorbeeld verzendkosten in rekening worden gebracht. Of als het bedrag excl. BTW is.

    Een andere manier om gerust te stellen, is het plaatsen van testimonials van tevreden klanten op de afrekenpagina. Of de pagina social proof maken door logo’s van (bekende) bedrijven toe te voegen waar je mee hebt samengewerkt. Maar ook garanties werken goed om het resultaat te verbeteren (zoals 14 dagen niet goed geld terug garantie). Zo heeft de bezoeker het gevoel geen onnodige risico’s te lopen.

    Verder helpt het om de afrekenpagina luchtig te maken qua tekst. Verander bijvoorbeeld “afrekenen / factuurgegevens invullen” in “je bent er bijna”. Deze persoonlijke aanpak werkt positief. Complimenten geven, werkt ook goed. Complimenteer een bezoeker voor het maken van de juiste keuze.

    goede afrekenpagina SYS
    Onze afrekenpagina is social proof, bevat testimonials en een vorm van garantie

    Contactmogelijkheden

    Als een bezoeker nog ergens een vraag over heeft of twijfelt, dan is de kans groot dat hij de bestelling niet zal plaatsen. Maar dat is niet alles. Wellicht wil de bezoekers wel afrekenen, maar lukt het niet om te betalen.

    Op zo’n moment is het handig om makkelijk in contact te kunnen komen met de bezoeker. Overweeg daarom om een live chat, zoals Tawk, toe te voegen aan je website. Zo kan je bezoekers met een vraag te woord staan.

    Maak je liever geen gebruik van de chatfunctie? Dan kan je overwegen om een telefoonnummer toe te voegen op de afrekenpagina. Potentiële klanten kunnen je dan bellen indien nodig. Wil je meer informatie over het plaatsen van een telefoonnummer op je website? Lees dan dit artikel.

    Let wel op: als je een chat of telefoon toevoegt op je website, dan moet je ook bereikbaar zijn. Ander kan het bezoekers wantrouwig maken.

    Duidelijke afrekenpagina
    Rechts onderaan is er de mogelijk om contact op te nemen

    Verhoog de bestelwaarde op de afrekenpagina

    Wanneer een klant heeft besloten om over te gaan tot een aankoop, dan zal die sneller nog een keer “ja” zeggen tegen upsells.

    Je ziet dit vaak bij het kopen van vliegtickets. Er wordt dan een mogelijkheid aangeboden om te upgraden. Je kan een eigen stoel kiezen voor extra beenruimte of business class zitten. Er zijn genoeg mensen die hier graag extra geld voor betalen. Erg handig om dus een upsell toe te voegen aan je afrekenpagina.

    Upsell KLM afrekenpagina
    Tijdens het afrekenproces biedt KLM de mogelijkheid voor betere zitplekken a.d.h.v. een upsell

    Een ander voorbeeld van een mooie upsell is het aanbieden van een extra service. Stel, je verkoopt plafonddroogrekken, dan kan je als upsell aanbieden dat iemand het ook komt ophangen voor een meerprijs.

    Naast upsells heb je ook cross-sells. Dit houdt in dat je een bezoeker een ander extra product aanbiedt om de orderwaarde te verhogen. Zo kan je als cross-sell een 1-op-1 VIP dag verkopen als iemand een groeps-coachtraject afneemt.

    SYS biedt deze functionaliteiten aan. Wijzelf maken er ook gebruik van. Zo hebben wij een gratis boek actie. We geven een gratis boek weg (alleen verzendkosten worden betaald), maar voegen een online training toe als upsell.

    Upsell online training
    Tijdens het afrekenproces bieden wij als upsell een online training met korting aan

    Vraag zo min mogelijk gegevens

    Heb je wel eens meegemaakt dat je op een website iets af wilde rekenen en vervolgens duizend invoervelden te zien kreeg? Voornaam, achternaam, telefoonnummer, e-mailadres, adres, huisnummer, postcode, provincie, land. Je hoeft net niet je burgerservicenummer in te vullen. Wij vinden zulke formulieren vervelend. Jij ook?

    Iedereen heeft een hekel aan lange formulieren. Hoe meer je moet invullen, hoe eerder iemand afhaakt. Lange formulieren gaan dus ten koste van het resultaat dat je behaalt. Hoe makkelijker jij het voor je bezoeker maakt om af te rekenen of in te schrijven, hoe meer resultaat jij gaat behalen.

    Vraag enkel de gegevens die je nodig hebt. Is het bijvoorbeeld echt noodzakelijk om een telefoonnummer te vragen als iemand een boek wil bestellen? Hoe minder informatie je vraag, hoe hoger de conversie en hoe beter resultaat zal zijn. Bekijk je afrekenpagina dus nog een grondig en bepaal welke velden niet noodzakelijk zijn.

    Zorg er tot slot voor dat de gegevens van klanten niet verloren gaan bij het per ongeluk refreshen van de afrekenpagina. Lees hier hoe je met SYS voorkomt dat gegevens verloren gaan.

    slechte afrekenpagina
    Bovenstaand is een goed voorbeeld hoe het niet moet: te veel onnodige velden en checkboxen

    Betaalmogelijkheden

    Zorg voor betaalmogelijkheden waar iedereen toegang tot heeft. Bezoekers kunnen niet afrekenen met betaalmogelijkheden die ze niet tot hun beschikking hebben. Relatief weinig mensen in de Benelux maken actief gebruik van creditcards. Als dit als enige betaalmogelijkheid wordt aangeboden, dan zal een groot deel van de bezoeker de afrekenpagina verlaten.

    Hetzelfde geldt voor PayPal betalingen. Hoewel deze betalingen steeds populairder worden, wordt het niet door iedereen gebruikt.

    Het zal waarschijnlijk niet heel onverwachts zijn dat iDeal betalingen het populairst zijn. Deze vorm van betaling mag dan ook op geen enkel afrekenpagina ontbreken (voor Nederlands klanten). 

    Houd verder ook rekening met potentiële klanten uit het buitenland. België maakt bijvoorbeeld veelal gebruik van Bancontact. Wil je dat Belgische bezoekers ook kunnen afrekenen? Dan zal je Bancontact moet toevoegen aan de afrekenpagina.

    Kortingscodes

    Pas op met het gebruiken van kortingscodes. Veel websites hebben op de afrekenpagina een veld toegevoegd waar je een kortingscode kan invullen. Bezoekers raken door dit veld getriggerd en gaan op zoek naar een andere kortingscode.

    Het gevolg is dat een bezoeker afgeleid raakt. Hij gaat van de pagina af (of via een nieuw tabblad) op zoek naar een korting. Het is dan maar de vraag of hij daarna alsnog zijn bestelling zal plaatsen.

    Daarom raden wij aan om gebruik te maken van kortinglinks. In dit artikel leggen we dit onderwerp uitgebreid uit.

    Specifieke afrekenpagina's

    Naast globale afrekenpagina’s (voor elk product hetzelfde) heb je ook specifieke afrekenpagina’s. Het opzetten van een speciale afrekenpagina voor een los product kan voor hogere conversies zorgen. Ik raad aan om alleen een specifieke afrekenpagina te gebruiken voor je hoofdproduct(en).

    Het voordeel van specifieke pagina’s is dat je het volledig kan inrichten op het behalen van de maximale conversie voor een specifiek product. Verwerk de volgende tips op je afrekenpagina om jouw conversie te verhogen.

    Formuleer de voordelen van het product op de afrekenpagina in bulletpoints. Dit geeft bezoekers extra bevestiging, “oh ja, hier was ik naar op zoek”.

    Voor de humanistische bezoekers helpt het om testimonials te plaatsen die specifiek gaan over het product. De methodische bezoekers maakt je blij door een garantie te vermelden. Bijvoorbeeld: 14 dagen niet goed, geld terug garantie.

    OERsterk verkoopt bijvoorbeeld de online training: Vitaliteitsformule. Voor dit product is een speciale afrekenpagina gemaakt. Tijdens het afrekenen zie je testimonials van klanten en alle resultaten op een rijtje. Hieronder zie je hoe zo’n pagina eruit ziet.

    Een ander goed voorbeeld is de afrekenpagina van Thuiz Hypotheken voor de online vastgoed cursus. Ook zij maken gebruik van een specifieke afrekenpagina. De pagina is voorzien van testimonials en de voordelen worden nogmaals op een rijtje benadrukt.

    Blijf de afrekenpagina testen en verbeteren

    Je weet nu hoe je jouw afrekenpagina kan optimaliseren en hoe je het conversiepercentage uit kan rekenen. Kijk regelmatig naar je resultaten en bedenk manieren om deze te verbeteren. Vraag bijvoorbeeld aan klanten om feedback of neem een kijkje naar andere afrekenpagina’s.

    Conversie verhogen is alleen mogelijk door te testen en te verbeteren. Het is helemaal niet erg als een “aanpassing” niet werkt. Nu weet je ten minste ook wat niet werkt. En dat is nét zo waardevol.

    Waarom is de afbeelding aan het begin van dit artikel geen goede afrekenpagina? Laat het ons weten in de reactie.

    De afrekenpagina optimaliseren met SYS

    Je hebt de juiste tools nodig om een afrekenpagina te optimaliseren. Alle benoemde functionaliteiten zijn mogelijk met SYS. Loop jij momenteel vast met je afrekenpagina en denk je hier meer winst uit te betalen? Of wil je graag meer weten hoe SYS jouw online ondernemingsleven makkelijker maakt? Vraag dan de gratis Succesplan sessie aan!

    Conclusie

    Op de afrekenpagina haakt gemiddeld 70% van de bezoekers af. Gelukkig zijn er verschillende manieren om het conversiepercentage te verbeteren. Zorg voor een afleidingsvrije pagina. Dat wil zeggen: zonder menu en footer. Stel bezoekers gerust door testimonials en garanties op de afrekenpagina te weergeven. Laat bezoekers alleen de noodzakelijke gegevens invullen en zorg voor goede betaalmogelijkheden. Daarnaast is het ook mogelijk om een specifieke afrekenpagina voor een specifiek product te maken. Dit kan de conversie enorm verhogen!

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Vergelijkingen
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    Omnidrones Opleidingsplatform met verificatiesysteem - SYS master klantverhaal
    Drone opleidingsplatform met verificatiesysteem
    Voor OmniDrones Academy, één van de grootste drone opleiders in Nederland, bouwden we een opleidingsplatform met verificatiesysteem. Deelnemers van een drone opleiding kunnen pas na verificatie het examen doen en een gecertificeerd drone vliegbewijs behalen. Een toffe uitdaging voor SYS wat nu doorgroeit tot een ...
    systematiseren voor een meer menselijke verbinding
    5 manieren om te systematiseren voor een menselijkere verbinding
    Systematiseren kan juist een menselijkere verbinding met (potentiële) klanten bevorderen. Mits je weet hoe je slim kunt systematiseren. In dit blogartikelen delen we 5 manieren om te systematiseren.
    Hoe werkt een website overstapservice - van losse systemen naar een alles-in-1 website platform
    Hoe werkt een website overstapservice?
    Wanneer is het handig om te wisselen van websiteplatform? Hoe werkt een website overstapservice en wat komt er allemaal bij kijken? Waar moet je opletten?

    2 reacties op “Een goede afrekenpagina: loop geen klanten meer mis”

    1. Fantastisch artikel Maarten, zeer duidelijk en compleet en daardoor ontzettend waardevol. Complimenten hoor.

    2. Kun je een korte toelichting geven op een statistiek in je artikel Maarten? Gemiddeld haakt 70% van de bezoekers af op de afrekenpagina. En het gemiddelde conversiepercentage is tussen de 10 en 15%. Is deze laatste statistiek het percentage van kopers vs. mensen die gestart zijn met het afrekenproces, maar dit niet hebben afgemaakt (cart abandonment)?

      30% haakt immers niet af, maar het gemiddelde conversiepercentage is geen 30%. Heb me de laatste tijd ook verdiept in dit onderwerp en ben nieuwsgierig naar jouw interpretatie van deze statistieken n.a.v. je goede artikel. Alvast bedankt voor je reactie.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis checklist voor coaches en opleiders

    De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders