Wel of geen telefoonnummer op je website?

Je wilt graag dat je website resultaat oplevert. Het moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat potentiële klanten contact met je opnemen. Is het dan handig om een telefoonnummer op je site te hebben en is het dan slim wanneer dit een privénummer is? Want hoe hou je werk en privé gescheiden?
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Als ondernemer wil je bereikbaar zijn voor potentiële klanten. Het is daarom erg verleidelijk om jouw telefoonnummer op je website te publiceren. Zo mis je geen potentiële klanten en behaal je het meeste resultaat, toch? 

    Hoewel deze bereikbaarheid voordelen oplevert, zijn de nadelen meer aanwezig. Een bezoeker verwacht dat jij op elk moment beschikbaar bent. Wat als je een dagje je even wilt focussen op het maken van content en niet uit je flow gestoord wilt worden? Je kan moeilijk zomaar je telefoon uitschakelen en daarmee de verwachting van een potentiële klant teleurstellen.

    Er zijn verschillende manieren om efficiënt in contact te komen met mensen. In dit blogartikel bespreken we de verschillende manieren. Daarnaast leggen we uit hoe bezoekers het beste contact met jou op kunnen nemen, zonder dat je op elk moment van de dag beschikbaar hoeft te zijn en potentiële klanten mist.

    Wat heb jij op jouw contactpagina staan?

    Hoe wil je dat mensen contact met je opnemen? Welke mogelijkheden zijn er? Naast je telefoonnummer kun je ook een aanvraagformulier plaatsen of kiezen voor een slimme functie die het mogelijk maakt om afspraken direct in de agenda in te plannen. Zo kunnen bezoekers je toch nog benaderen, waardoor je geen potentiële conversie mist.

    Telefoonnummer op de website

    Een telefoonnummer op jouw website maakt het voor klanten makkelijk om je direct te bellen. Een nadeel is wel dat je totaal geen controle hebt over het tijdstip wanneer iemand belt. Tenzij je speciaal iemand hebt ingehuurd om de telefoon te beantwoorden, kan dat soms lastig zijn. Je bent bijvoorbeeld druk bezig met een opdracht voor een klant en kan niet op elk moment worden afgeleid door een telefoongesprek. Omdat je toch graag bereikbaar blijft, moet je er in ieder geval voor zorgen dat je een goede voicemail hebt ingesteld. Je kunt de potentiële klant dan op een later tijdstip terugbellen.

    Gesprek aanvraag formulier

    Een goed alternatief is om een gesprek in te plannen via een gesprek aanvraag formulier. Zo hebben wij het zelf ook een lange tijd gedaan (zie: sysplatform.nl/gesprek-aanvragen). Het voordeel hiervan is dat de gebruiker zelf aan kan geven wanneer hij of zij gebeld wil worden. Het geeft je de vrijheid om op een voor jou gunstig moment terug te bellen.

    voorbeeld gesprek inplannen
    Een gesprek aanvraag formulier geeft je de vrijheid om iemand zelf terug te bellen

    Afspraak inplannen in agenda

    Deze optie is vooral erg handig voor langere gesprekken. Zo doen wij het nu met onze succesplan gesprekken. Het voordeel van deze slimme manier van een afspraak boeken, is dat klanten direct een datum en tijdstip voor het gesprek in jouw agenda kunnen vastleggen. Zelf heb je van tevoren al ingesteld wanneer je beschikbaar bent. Dit scheelt een hoop over en weer mailen. Het is zowel voor de klant als jijzelf duidelijk wanneer de afspraak plaats kan vinden. Je hoeft bovendien niet bang te zijn dat je de afspraak vergeet want deze handige functie zorgt ervoor dat je een dag van tevoren nog een automatische herinnering ontvangt van de door jou geplande afspraak.

    Behoud volledig de controle met de SYS-agenda functionaliteit

    Denk goed na over je bereikbaarheid

    Wat wil je uitstralen als bedrijf? Hoe verleen je service aan jouw klanten? Op welke manier wil je bereikbaar zijn? Het zijn vragen om goed over na te denken. Dat geldt niet alleen voor nu, maar ook voor in de toekomst. Je wilt je klanten natuurlijk zo goed mogelijk van dienst zijn, maar wanneer de telefoon continu rinkelt, is de kans groot dat je tijd te kort komt voor je andere werkzaamheden.

    Voorbeeld hoe het mis kan gaan

    Het volgende voorbeeld geeft goed weer hoe een startend bedrijf zichzelf in de problemen bracht door een telefoonnummer op hun website te plaatsen. Het bedrijf (Wistia) wilde de best mogelijke support bieden op het gebied van videomarketing. Klanten die hulp nodig hadden, konden altijd bellen. Dat werd dan ook grif gedaan. 

    Naarmate het klantenbestand groeide, bleek het steeds lastiger om alle telefoontjes te beantwoorden. Er werd zoveel gebeld dat het ten koste ging van de andere werkzaamheden zoals marketing, documentatie schrijven etc. Daarom koos het bedrijf ervoor om het telefoonnummer van de supportpagina te verwijderen. Dit wordt niet door alle klanten in dank afgenomen. In de commentaren onder het artikel waarin Wistia uitleg gaf waarom ze voortaan zonder telefoonsupport verder gaan, wordt flink geklaagd. Het is dus belangrijk om goed na te denken over de manier waarop je zowel nu als in de toekomst bereikbaar wil zijn.

    “Wistia werd enorm bekritiseerd na het verwijderen van hun telefoonnummer”

    Wel telefonisch bereikbaar, maar hoe?

    Je kunt je als kleine onderneming vergalopperen wanneer je te hoog inzet op telefonische support. Toch wil dit niet zeggen dat je telefonische bereikbaarheid dan maar helemaal moet uitsluiten. Het komt tenslotte wel zo professioneel en betrouwbaar over als je ook telefonisch bereikbaar bent. Dit gaat zeker op voor (online) bedrijven die geen fysiek adres hebben. Bovendien bieden telefoongesprekken de mogelijkheid tot een directer en menselijker contact waardoor je een (potentiële) klant makkelijker over de streep kunt trekken.

    Eigen telefoonnummer gebruiken

    Wanneer je jouw privénummer op je website zet, riskeer je dat de scheidslijn tussen werk en privé heel erg dun wordt. Dat is nog meer het geval wanneer je een mobielnummer gebruikt. Je zit er vast niet op te wachten om gebeld te worden terwijl jij in een luidruchtig café zit of net romantisch aan het tafelen bent met je partner. Of het nu weekend is of dat je een vrije dag hebt, klanten kunnen op elk moment besluiten om je te bellen.

    Vast nummer met doorschakeling

    Als oplossing kun je een Voice-over-Internet-Protocol (VoiP) gebruiken waarmee je telefoneert via het internet. Dat maakt het eenvoudig om naar een vast nummer te bellen dat vervolgens wordt doorgeschakeld naar een mobiel nummer. Wij gebruiken hier Bereik voor.

    telefoonnummer Bereik
    Bereik biedt jou een vast nummer aan met doorschakeling op je mobiele telefoon

    Bereik heeft verschillende voordelen. Doordat een bezoeker een vast telefoonnummer heeft, oogt dit professioneler. Meerdere mensen (collega’s) kunnen hetzelfde nummer uitgaand  bellen en doorschakelen naar meerdere mobiele nummers. Ook bepaal je eenvoudig de “openingstijden” en tijdsblokken waarop je telefonisch bereikbaar bent. 

    Naast een professionelere uitstralingen biedt Bereik ook professionele functionaliteiten aan. Zo kan je vooraf aan een telefoongesprek een welkomstbericht laten horen en gebruik maken van een antwoordservice. Anderen kunnen dan de telefoon opnemen met jouw bedrijfsnaam. Handig voor als je bijvoorbeeld op vakantie bent of tijdelijk onbeschikbaar.

    Zo voeg je een telefoonnummer toe aan je site

    Besluit je om een telefoonnummer toe te voegen aan je website? Zorg er dan voor dat dit klikbaar is. Dit maakt het voor mobiele gebruikers mogelijk om je direct te bellen zonder dat zij een nummer hoeven in te toetsen. Dat is wel zo makkelijk en levert je mogelijk extra klanten op. Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat je juist klandizie misloopt omdat de concurrent deze mogelijkheid wel biedt.

    Een klikbare telefoonlink aan je website toevoegen, is vrij eenvoudig. Je plaats hiervoor een html-code, zoals je dat ook bij een normale link doet. De code ziet er bijna hetzelfde uit alleen gebruik je waar je normaal “https”: plaatst, nu “tel”: (a href=”tel:). Wij hebben dat zelf ook gedaan met ons telefoonnummer (+3171-234-0440) en dat ziet er dan zo uit: +3171 234 0440. Je kunt het tekstgedeelte in de link naar eigen inzicht wijzigen. In plaats van je telefoonnummer kun je bijvoorbeeld ook “bel ons” zetten.

    Conclusie: wel of geen telefoonnummer, wat doe jij?

    Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel een beter idee of je wel of geen telefoonnummer op je website wilt plaatsen. Je kunt ook gebruik maken van alternatieven als een aanvraagformulier, of klanten de mogelijkheid bieden om zelf een afspraak in te plannen in jouw agenda. Toch blijft telefonisch contact belangrijk. Het wekt vertrouwen en je hebt direct contact met de klant. Hiervoor een privénummer gebruiken, kan de verhouding tussen werk en privé echter danig onder druk zetten. Een vast nummer dat je kunt doorschakelen naar mobiele telefoons en waarin je eenvoudig jouw bereikbaarheid instelt, is een goed alternatief.

    Hoe denk jij hierover? Gebruik jij een telefoonnummer op je website, en hoe gebruik je dat? Laat het ons weten in een reactie.

    Gerelateerde blogberichten

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header post launch challenge
    Post launch challenge: verkopen verdubbelen

    Je hebt de productlancering er op zitten. Misschien heb je nog geen of weinig verkopen gedraaid. Gelukkig zijn er nog genoeg kansen om te verkopen. In dit artikel laat ik zien hoe je na de productlancering omzet kan genereren.

    header challenge de productlancering
    Challenge organiseren: de productlancering

    Weken werk je toe naar dit moment. Het moment dat je het product daadwerkelijk gaat lanceren. In dit artikel duiken we in de strategieën die je het best kunt gebruiken om het maximale uit dit piekmoment te halen!

    header challenge week
    Challenge organiseren: De challenge week

    De tweede fase van het organiseren van een challenge is: de challenge week zelf. In deze fase geef je de inhoud van de challenge.

    1 gedachte op “Wel of geen telefoonnummer op je website?”

    1. Hee Maarten,

      Mooi artikel weer en heel herkenbaar. Zelf gebruik ik sinds 2016 een 085 bedrijfsnummer dat doorgeschakeld staat naar een telefoonservice. Zij nemen tussen 08.00 en 22.00u de telefoon op, staan de beller te woord en sturen mij daarna een mailtje met de uitkomst/vraag van het gesprek. Voor mij werkt dit super. De beller krijgt meteen persoonlijk contact en ik bepaal wanneer ik de follow up kan doen.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform