Kortingscodes gebruiken om meer resultaat te behalen - SYS Platform

Kortingscodes gebruiken om meer resultaat te behalen

Wil je producten (tijdelijk) goedkoper aanbieden op je website? Dan zijn kortingscodes erg handig. Zet je ze op de juiste manier in, dan zorgen ze voor meer omzet. In dit artikel vertellen we jou hier alles over en delen we tips over het gebruik van kortingscodes.
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Wanneer zet je kortingscodes in?

    Kortingscodes: een fenomeen waar de consument van houdt. Wie houdt er nou niet van om voor een product of dienst minder te betalen dan de daadwerkelijke waarde? Het woord “sale” of “korting” kan voor veel bezoekers een reden zijn om een product of dienst te kopen. Je creëert een tijdelijke schaarste. Als je een kortingscode goed inzet, dan kan je conversie van jouw product of dienst verhogen.

    Kortingscodes werken vooral goed om de drempel voor jouw bezoekers lager te maken, zodat ze sneller overgaan tot kopen. Daarnaast is er ook een verwachtingspatroon, een moment wanneer bezoekers korting verwachten en dan ook op dit moment wachten.

    Feestdagen

    Denk bijvoorbeeld aan verschillende feestdagen, zoals: Black Friday, Valentijnsdag, Pasen, Halloween, Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar. Op Black Friday consumeren bezoekers extra vanwege de verwachte kortingen. Het is dan ook niets voor niets dat zoveel bedrijven aan deze dag meedoen.

    kortingscode black friday
    Kortingscodes kan je gebruiken op feestdagen
    kortingscode kerst

    Verjaardagen en jubilea

    Er zijn ook kortingsacties waar vaak gebruik van gemaakt wordt, maar waar de bezoeker nog geen kennis van heeft. Denk bijvoorbeeld aan een korting op je verjaardag of het jubileum van een bedrijf. Een mooi moment om voor 1 dag een korting aan te bieden of mensen uit je maillijst een eenmalige korting te geven d.m.v. een e-mail.

    Mijlpalen

    Tot slot heb je de onverwachte kortingsacties die een bezoeker vaak niet ziet aankomen bij een mijlpaal. Zo kan je bijvoorbeeld de 1000ste klant verrassen met een flinke kortingen.

    Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen om kortingscodes in te zetten. Zorg er wel voor dat je met een kortingscode altijd kunt zien waar iemand vandaan komt.

    Tips om kortingscodes te gebruiken

    We weten nu wanneer we kortingscodes kunnen gebruiken. Maar hoe maak je gebruik van kortingscodes om daadwerkelijk je conversie te kunnen verhogen? Om je op weg te helpen, hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

    Kortingscodes offline aanbieden

    Het klinkt een beetje gek en overbodig: met je online onderneming offline korting aanbieden. Toch is het tegendeel waar.

    Wat als je op een event staat of een publiek voor je neus hebt als spreker op een beurs? Het is zonde om met deze exposure niks te doen. Zeker als er veel potentiële klanten aanwezig zijn. Deel daarom een kortingscode met het publiek. Het voordeel van korting geven aan de deelnemers, is dat jij daarna makkelijk kunt zien dat deze klanten via het event bij jou terecht zijn gekomen.

    Tip: maak gebruik van een branded link om makkelijk een kortingscode online te delen.

    Upsells klanten

    Niet alleen nieuwe klanten, maar ook je huidige klanten zijn gevoelig voor het ontvangen van kortingscodes. Ze zijn immers al klant en hoogstwaarschijnlijk dus ook positief over jouw product of dienst.

    Je kan na de eerste aankoop van een klant al een kortingscode aanbieden op een bedankpagina die recht geeft op de korting bij de volgende aankoop. Op deze manier stimuleer je herhaalaankopen.

    Als je dan toch al na de eerste aankoop een kortingscode deelt, waarom dan ook niet gelijk na afloop van een workshop of een (online) training? Zo kan je men tegen een gereduceerd tarief een vervolgtraining aanbieden. Zo blijven zij langer klant en krijgen zij iets extra.

    Klanten kunnen je ook helpen aan nieuwe klanten. Bied kortingscodes aan klanten die ze weg mogen geven aan vrienden/familieleden. Dit proces versterkt de mond-tot-mond reclame.

    Kortingscodes voor potentiële klanten

    Je wilt zoveel mogelijk nieuwe klanten naar binnen trekken, zodat jij jouw onderneming kan opschalen. Daarom is het niet verkeerd om verschillende technieken toe te passen die van potentiële klanten daadwerkelijk klanten maken. En je raad het al, kortingscodes “is the way to go.”

    Om goed gebruik te maken van kortingscodes, moet je weten hoe bezoekers op jouw website komen. Een advertentie is mogelijk een manier. Door een kortingscode aan te bieden kan je bezoekers via de advertentie overtuigen om toch een kijkje te nemen op jouw website.

    Vervolgens wil je dat zo’n bezoeker een lead wordt en zich aanmelden voor een mailinglijst. Geef nieuwe leads een korting als welkomstcadeautje. Handig is om dit proces te automatiseren m.b.v. een mailsysteem, zoals MailBlue.

    kortingscodes voor nieuwe leads
    Bied een mooie korting aan om leads te verzamelen.

    Daarna heb je natuurlijk de twijfelende bezoeker. Je wilt dat zo’n bezoeker zo lang mogelijk op jouw website blijft, zodat ze uiteindelijk een product afrekenen. Met een exit pop-up kan je dit proces enigszins beïnvloeden. Wanneer een bezoeker je website wil verlaten, komt er eerst een pop-up tevoorschijn. Daar bied je de bezoeker een korting aan waarmee hij direct kan afrekenen.

    Partners

    Als je een samenwerking aan gaat met verschillende (zakelijke) partners, dan wil je soms weten waar bezoekers voornamelijk vandaan komen en wie het meeste oplevert voor jouw bedrijf. Enerzijds kan dit al met affiliate, maar ook een kortingscode is hier een mooie manier voor. Door elke partner een specifieke kortingscode te geven, kan je precies inzien welke klanten waar vandaan komen. Je kan hier natuurlijk oom UTM-tags voor gebruiken.

    Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen om kortingscodes in te zetten. Zorg er wel voor dat je met een kortingscode altijd kunt zien waar iemand vandaan komt. Bijvoorbeeld: de kortingscode “workshop” is alleen gedeeld met mensen die een bepaalde workshop van jou hebben gevolgd.

    Soorten korting op je website

    Er is niet één soort korting die het beste is voor iedere bezoeker en elke gelegenheid. Wat het beste voor jou werkt, ontdek je door te experimenteren. Blijf natuurlijk altijd goed kijken naar je marges. En zorg dat de korting relevant is voor je bezoekers. 

    Er zijn verschillende soorten kortingen die je kan geven. Zo kan je een bepaald bedrag als korting aanbieden d.m.v. een kortingsbon van bijvoorbeeld €20,-. Maar je kan natuurlijk ook kiezen voor een percentuele korting, zoals 20%.

    Soms wil je een gratis product aanbieden, bijvoorbeeld bij inschrijving voor een opleiding krijg je en gratis e-book. Hier kan je een kortingsbon met 100% korting voor gebruiken. Tot slot wordt er ook vaak gebruik gemaakt van “gratis verzending“. In dit geval krijgt de bezoekers een kortingscode t.w.v. de verzendkosten.

    Laat je het kortingscode veld zien bij het afrekenen?

    Bij veel webshops staat bij het afrekenen een vakje om een kortingscode in te voeren. Maar is dit eigenlijk wel zo verstandig? Zelf ondervonden we hier namelijk een flink nadeel van, wat ons aan het denken zette. Toen we Ecamm wilden aanschaffen viel ons bij het afrekenen ook op dat je een kortingscode kon invoeren. Resultaat? We waren meteen getriggerd en gingen via zoekmachines, zoals Google, op zoek naar kortingscodes voor Ecamm. In ons geval erg fijn: we vonden verschillende werkende kortingscodes en bespaarden zo 8 dollar.

    Wil je tips hoe je een efficiënt gebruik kan maken van een afrekenpagina? Lees dan dit artikel!

    Waar zit dan het probleem?

    Bovenstaande klinkt ongetwijfeld niet als nadeel. Maar bekijk het dan als verkoper. Veel mensen reageren net als wij en gaan op zoek naar een kortingscode. Je verliest dus potentieel omzet. Bovendien zou het zomaar kunnen dat de bezoeker geen kortingscode vindt voor jouw product. Vindt diegene wel een kortingscode van je concurrent, dan is het verlies nog groter!

    Hoe zet je kortingscodes dan wel slim in?

    Beter is om te werken met kortingscodes via links. Gebruiken klanten deze link, dan komen ze automatisch op de betaalpagina. De korting wordt meteen verwerkt. Zo maak je op een makkelijke manier gebruik van kortingscodes, zonder dat deze optie zichtbaar is voor andere klanten die afrekenen. Geen getriggerde klanten en alleen korting wanneer jij daarvoor kiest.

    Je kan het beste een kortingscode gebruiken d.m.v. een link.

    Conclusie

    Kortingscodes gebruiken kan zeker een meerwaarde zijn en voor een hogere omzet zorgen. Kies er wel bij voorkeur voor om deze niet zichtbaar te maken voor gebruikers. Via SYS kun je kortingscodes uitschakelen op de afrekenpagina en deze via een URL/link automatisch toepassen. Dat werkt zo:

    1. Bij het aanmaken van een nieuw product staat de ‘Directe betaallink’. 

    2. Deze gebruik je om bezoekers rechtstreeks naar de afrekenpagina te sturen.

    3. Omdat mensen een aantal stappen overslaan, is de kans kleiner dat ze afhaken. Dat maakt de kans op conversie dus hoger.

    Door het gebruik van de directe betaallink kun je kortingscodes gebruiken, zonder een kortingscode veld te laten zien. Lees deze blog over hoe kortingscode slim ingezet kan worden.

    Succesplan

    Bereik je met jouw website nog niet voldoende mensen en wil je dat veranderen? Daar helpen we je graag bij. Wanneer je een persoonlijk gesprek met ons inplant, gaan we samen aan de slag. We stellen voor jou een Succesplan op. Zo heb je niet alleen meetbare doelen, maar weet je ook welke concrete stappen je moet zetten om écht succesvol te worden!

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Vergelijkingen
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    automatische incasso is mislukt - tips voor ondernemers
    Automatische incasso is mislukt, wat nu?
    Automatische incasso’s (abonnementen en termijnbetalingen) zorgen voor een voorspelbare cashflow. Maar wat moet je doen als een automatische incasso mislukt is? Wat zijn de oorzaken, hoe kun je dat oplossen en snel actie ondernemen?
    Automatische incasso instellen voor jouw website
    Voorspelbare inkomsten uit je website met een automatische incasso
    Hoe werkt een automatische incasso? Hoe kun je termijnbetalingen instellen zodat klanten eerder instappen bij jouw trajecten? Door het instellen van een automatische incasso creëer je voorspelbare terugkerende omzet vanuit jouw coachingspraktijk of opleiding. Lees er alles over in dit blogartikel.
    Omnidrones Opleidingsplatform met verificatiesysteem - SYS master klantverhaal
    Drone opleidingsplatform met verificatiesysteem
    Voor OmniDrones Academy, één van de grootste drone opleiders in Nederland, bouwden we een opleidingsplatform met verificatiesysteem. Deelnemers van een drone opleiding kunnen pas na verificatie het examen doen en een gecertificeerd drone vliegbewijs behalen. Een toffe uitdaging voor SYS wat nu doorgroeit tot een ...

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis checklist voor coaches en opleiders

    De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders