
Waarom zijn directe betaallinks belangrijk?
Als online ondernemer wil je dat een bezoeker actie onderneemt op jouw website. Een betaling is een van de belangrijkste handelingen die een bezoeker uit kan voeren. Daarom is het belangrijk om het hele betaalproces onder de loep te nemen. Als een bezoeker op een website wil afrekenen, dan zijn er een aantal stappen die hij of zij moet doorlopen:
1. Een bezoeker klikt op het product om te bestellen, waardoor het product in de winkelmand komt.
2. Vervolgens gaat de bezoeker naar de winkelmand en ziet nog producten er in staan die hij eerder heeft toegevoegd aan de winkelmand maar niet wil afrekenen.
3. De bezoeker verwijdert de onnodige producten en kan uiteindelijk doorgaan naar de afrekenpagina. Hier kan hij zijn gegevens invullen en betalen.
Zoals je kan zien, er zijn aardig wat stappen nodig voor een bezoeker om een product af te rekenen. Hoe meer stappen er nodig zijn, hoe groter de kans dat een bezoeker afhaakt.
Te veel stappen
Een bezoeker moet minimaal 4 keer klikken om een product af te rekenen (product bestellen, winkelmand, naar afrekenpagina, betalen). Genoeg tijd voor een bezoeker om van gedachte te veranderen en een product niet aan te schaffen.
Wil je weten hoe je dit proces kan vereenvoudigen? Neem dan een kijkje naar dit artikel.
Opgeslagen producten in winkelmand
Een bezoeker die nog twijfelachtig is, zal vaak een product in een winkelmand plaatsen, maar verder geen actie ondernemen. Deze producten worden voor een bepaalde tijd opgeslagen in de winkelmand. Als een bezoeker uiteindelijk één product wil afrekenen, dan moet hij/zij alle overige producten handmatig verwijderen. Dit kan een drempel zijn om het product niet af te rekenen.

Dat moet makkelijker kunnen, toch? Daarom heeft het SYS Platform de functionaliteit om directe betaallinks toe te voegen. Een directe betaalink zorgt ervoor dat een bezoeker bij het bestellen van een product gelijk op de afrekenpagina terecht komt. Alle overige producten in de winkelmand worden automatisch verwijderd.
Op deze manier slaat een bezoeker minimaal 2 stappen over en is er dus een kleinere kans dat de bezoeker afhaakt.
Hoe werken Directe betaallinks?
Directe betaallinks zijn erg simpel in gebruik. Hij leidt je bezoeker meteen naar de afrekenpagina voor het door hem of haar gekozen product. Het SYS Platform heeft alle techniek al voor jou uitgezocht. In twee simpele stappen kan jij gebruik maken van directe betaallinks:
1. Een nieuw product aanmaken
Wanneer je een nieuw product aanmaakt en opslaat, zie je nu de “Directe betaallink” bij het product staan.

2. Directe betaallink kopiëren en plakken
Deze link kopieer en plak je op de gewenste plek. Bijvoorbeeld achten een button op je website of als hyperlink in een e-mail. In dit blogbericht geven nog meer tips hoe je directe betaallinks kan gebruiken
Directe betaallinks en conversies verhogen
Na het toevoegen van een directe betaallink kan de bezoeker gelijk een product afrekenen. Niet-afgerekende producten van voorgaande bezoeken worden automatisch uit de winkelmand gehaald.
Hiermee vergroot je de kans op conversie, omdat ze geen extra stappen hoeven te ondernemen om af te reken.
“Door directe betaallinks te gebruiken, kan je jouw conversie laten stijgen”
Wanneer gebruik je Directe betaallinks?
Je kan vrijwel overal directe betaallinks gebruiken i.p.v. gewone betaallinken (waar bezoekers eerst uitkomen op een winkelmand pagina). Let op: directe betaallinks zijn uitsluitend bedoeld om maximaal 1 product af te laten rekenen.
Hierbij een aantal tips hoe jij efficiënt gebruik kan maken van directe betaallinks.
Directe betaallinks op je website gebruiken
Uiteraard is jouw website geschikt om directe betaallinks te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een verkooppagina voor een online training of voor de verkoop van een workshop.
E-mails en nieuwsbrieven
Hoe makkelijk is het om via een e-mail een product aan te bieden met onderaan de directe betaallink?! De bezoeker wordt gelijk naar het afrekenscherm gestuurd. Geen afleiding en “right to the point”.
Social media en andere vormen
Social media is natuurlijk dé plek om aanbiedingen te promoten. Niet alleen aanbiedingen, maar ook nieuwe producten. Denk bijvoorbeeld aan de lancering van je nieuwe boek. Plaats het in een Facebookpost met een direct betaallinkje en laat de website de rest van het werk doen.
Webinars nemen ook steeds toe in populariteit. Zo wordt een webinar vaak ingezet bij het geven van een (gratis) challenge met als einddoel: het verkopen van een product. Via WebinarGeek kan je na afloop van een webinar een call to action presenteren waar je een directe betaallink aan kan toevoegen. Zo kunnen kijkers zich meteen inschrijven voor een opleiding of een e-book aanschaffen.
Tot slot mogen we de advertenties niet vergeten. Zeker als nieuwe bezoekers op advertenties klikken, wil je natuurlijk niet dat ze afgeleid raken. Daar biedt de directe betaallink de perfecte oplossing voor.
Ook nieuw: automatische kortingsbonnen toepassen
Het is duidelijk dat directe betaallinks het afrekenproces voor bezoekers makkelijker maakt. Maar wat nou als je een tijdelijke korting wilt aanbieden voor een product? Een bezoeker moet normaal gesproken dan zelf een kortingscode invullen om korting te kunnen verrekenen.
Ook daar heeft het SYS Platform een oplossing voor: naast directe betaallinks, kan je nu ook automatische kortingsbonnen toepassen m.b.v. directe betaallinks. Bezoekers hoeven op de link te klikken en ze komen gelijk op het afrekenscherm waar de korting al verrekend is.
Voor jouw klanten is het nu een stuk makkelijker om gebruik te maken van een kortingslink en hierdoor verhoog je weer de kans op conversie. Wil je gratis een product weggeven? Of al je klanten tijdelijk korting geven? Ook dan is het handig om automatische kortingsbonnen toe te passen.
Op deze manier gaven wij met kerst alle SYS-members automatisch korting: een gratis online training. De enige handeling om deze online training te ontvangen, is klikken op de link en het afrekenscherm invullen.

Waarvoor gebruik je automatische kortingscodes?
Automatische kortingscodes zijn dus makkelijk te gebruiken en kan de kans op conversie verhogen. Je kan voor verschillende gelegenheden automatische kortingscodes gebruik maken. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardagsactie of jubileum van je bedrijf. Maar ook bij acties tijdens feestdagen, zoals Kerst, Nieuwjaar, Pasen, Halloween, Black Friday en Cyber Monday.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere mogelijkheden. Stel, je staat op een beurs en wilt heel makkelijk en snel potentiële klanten naar binnen slepen. Of je wilt een korting geven via (zakelijke) partners.
Wil je meer weten over het slim inzetten van kortingsbonnen? Lees dan verder op deze pagina!
Conclusie
Directe betaallinks zorgen ervoor dat een bezoeker gelijk geleid wordt naar de afrekenpagina. Niet-afgerekende producten van voorgaande bezoeken worden automatisch verwijderd uit de winkelwagen. De kans dat een bezoeker nu afhaakt om te betalen wordt kleiner, met als gevolg: kans op een betere conversie.
Met behulp van directe betaallinks kan je ook automatische kortingsbonnen generen. Bezoekers hoeven simpelweg op een link te klikken en ze komen gelijk op het afrekenscherm waar de korting al verrekend is!
Succesplan
Vind je dat het tijd wordt om écht resultaat te halen uit je website? Wil je weten waar je focus moet liggen, een meetbaar doel en concrete stappen om te ondernemen? Plan dan een persoonlijk gesprek met ons in. Samen kijken we wat voor jou de beste manier is om van jouw website een succes te maken. Bovendien krijg je van ons een duidelijk plan, zodat je meteen aan de slag kunt.
Gerelateerde blogberichten