Heb je een aparte website nodig voor jouw online trainingen?

We krijgen vaak de vraag of je voor het bouwen van de online trainingen een aparte domeinnaam nodig hebt i.v.m. beveiliging en niet vindbaar zijn in Google. In dit artikel leggen we uit waarom dit helemaal niet nodig is.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Online trainingen op een aparte website?

    Het opzetten van online trainingen wordt steeds populairder. Het is dan niet zo gek dat hier steeds meer vragen over ontstaan. Zo vragen veel ondernemers zich af of je niet beter een aparte website met een ander domein kan gebruiken voor je online training. Er is een veronderstelling dat een aparte website noodzakelijk is om jouw online academy te beveiligen en niet vindbaar te maken in Google.

    In dit blogartikel leg ik uit waarom je helemaal geen aparte domeinnaam nodig hebt voor je online trainingen. Én waarom alles onder één website brengen voordeliger is. 

    Één website is genoeg

    Er zijn mensen die twee huizen hebben, maar het merendeel is blij met die ene woning. Ook bedrijven werken meestal vanuit één locatie. Waarom zou jij jouw online business dan moeten runnen vanaf verschillende plekken en meerdere websites en domeinnamen gebruiken? Toch denken veel ondernemers dat het noodzakelijk is om jouw online trainingen te scheiden van jouw hoofdwebsite. We zetten de verschillende redenen waarom dit helemaal niet nodig is op een rij:

    Gebruikersvriendelijkheid

    Het is voor jouw klanten niet erg handig wanneer zij twee verschillende websites moeten onthouden. Ze moeten ook steeds heen en weer hoppen. Terwijl ze studeren op de academy site, moeten ze voor algemene informatie, betalingen en je laatste blogberichten op je andere site zijn. Een optimale gebruikerservaring is niet gebaat bij (te veel) onduidelijkheid.

    online training op 1 website
    OERsterk heeft alles op 1 website: zowel de online academy als de hoofdwebsite

    Onnodige tijdsinvestering

    Voor jezelf is het ook niet slim om de online training op een aparte site te hebben. Je bent extra tijd kwijt aan het wisselen tussen verschillende systemen / platformen. Je maakt de versplintering alleen nog maar groter en verliest het overzicht.

    Tijdsbesparing door automatiseren

    Waarom worden twee losse websites dan aangeraden? Dit komt omdat in dat geval het academy gedeelte een los systeem is dat niet samenwerkt met de website. In plaats van twee systemen te integreren in één platform moet je twee domeinen gebruiken en jouw online trainingen en je hoofdwebsite van elkaar loskoppelen. Wanneer de verschillende systemen niet goed samenwerken, heeft dit als nadeel dat je dan vaak handmatig cursisten moet syncen en zelf koppelingen moet gaan maken tussen de twee websites.

    De snelheid op je website

    De keuze of je jouw academy op één of twee domeinnamen plaatst heeft invloed op de snelheid van je website. Dat bestaat uit twee onderdelen: meer bezoekers en meer functionaliteiten op je website.

    Wanneer je je online academy en website op één domeinnaam aanbiedt, betekent dat ook dat je meer bezoekers krijgt naar je website. Je potentiële klanten én je klanten. Daarnaast heeft de hoeveelheid systemen (of plugins) op je website ook invloed op de snelheid van je website. 

    Meer bezoekers betekent meer capaciteit

    Hoe meer verkeer je krijgt naar je website, hoe meer capaciteit de server waar je website op staat nodig heeft. Afhankelijk van welke hostingpakket hebt en de kwaliteit ervan, kan je website dit wel of niet aan.

    In ons optiek is het heel simpel: dit zou je niet tegen moeten houden met de groei en de gebruiksvriendelijkheid van je bedrijf. Merk je dat je website trager wordt met meer bezoekers, dan heb je een andere hostingpakket nodig.

    Functionaliteiten toevoegen maakt website minder snel

    Ook het aantal functionaliteiten of plugins die op je website staan heeft invloed op de snelheid van je website. Het toevoegen van een online academy is dus zo’n functionaliteit. Het maakt de website ‘zwaarder’ en dus ook iets trager.

    Bij elke toevoeging van een functionaliteit heb je de afweging tussen de functionaliteit zelf, de gebruiksvriendelijkheid (voor jezelf en je bezoekers) en de snelheid van je website.

    Bij de keuze of je de online academy wel of niet op één domeinnaam moet aanbieden, vinden wij dat de winst die je behaald in snelheid zo minimaal is dat het niet opweegt tegen de voordelen in gebruiksvriendelijkheid. 

    Bij SYS Platform heb je als online ondernemer alle functionaliteiten die je nodig hebt, die gebruiksvriendelijk zijn voor jou en je bezoekers én gaat dit bijna niet ten koste van de snelheid!

    De invloed van Google op jouw online trainingen

    Jouw online academy is natuurlijk een belangrijk product dat je aanbiedt. Je wilt dan niet dat iedereen hier makkelijk op kan komen of dat Google jouw academy in de zoekresultaten laat zien. Waarschijnlijk zou dit een reden zijn om jouw online training op een aparte website te plaatsen. Toch is dit niet nodig.

    De online trainingen beveiligen

    Het maakt voor Google helemaal niet uit of je één of twee sites hebt. Het gaat erom of je wilt dat jouw online academy zichtbaar is voor het publiek of niet. Dit kan jezelf zo instellen. Een goede online leeromgeving kun je afsluiten (beveiligen). Hierdoor kunnen alleen klanten die hebben betaald voor de training en ingelogd zijn, jouw cursus zien. Dit exclusieve deel voor de cursisten is niet te vinden in Google. Zoek dus een platform waarbij je jouw online training en website onder 1 dak kan brengen en de online training kan beveiligen. 

    Google vindbaarheid online training
    Het maakt voor Google helemaal niet uit of je één of twee sites hebt

    De invloed van Google ranking op jouw online trainingen

    In sommige gevallen kan het juist slim zijn om (een gedeelte van) je online training zichtbaar te maken voor Google. Geef je bijvoorbeeld een aantal gratis trainingen? Dan is het juist wel van belang dat deze zichtbaar en voor iedereen toegankelijk zijn. Je hebt er vanuit het oogpunt van bekendheid en Google ranking bovendien veel meer aan wanneer die gratis trainingen op je hoofdwebsite staan (meer over Google ranking en SEO vind je hier).

    “Een goede leeromgeving kan je beveiligen, ook met 1 domeinnaam”

    Toch twee sites? Gebruik een subdomein!

    Wil je toch liever jouw online trainingen op een aparte site geven, overweeg dan eerst een subdomein. Op die manier voorkom je dat je een nieuwe domeinnaam moet kopen. Is jouw domein ‘super-onlinetrainingen.nl’ dan kun je jouw trainingen bijvoorbeeld onderbrengen in het subdomein cursus.super-onlinetrainingen.nl. Dit is een aparte site waarin je de software voor je academy kunt installeren. In het menu van je hoofddomein maak je een link naar de cursus en je klanten kunnen gewoon in hetzelfde domein blijven om de cursus/training te volgen. Wil je meer tips over online trainingen maken? Bekijk dan onze strategische handleiding.

    Conclusie: Waar geef ik mijn online trainingen?

    Je kunt het beste alles op één plek hebben. Bij SYS is dat standaard zo. Op die manier maak je het voor je klanten een stuk makkelijker. Ze hebben alles overzichtelijk bij elkaar op één website. Informatie zoeken, je blogberichten lezen, afrekenen, bestellingen bekijken, online training volgen, je hoeft er nooit voor te switchen van de ene naar de andere site. Ook voor jezelf is het makkelijker. Je hebt een plek waar alles staat en goed met elkaar samenwerkt.

    Succesplan

    Wil jij ook echt een platform en alles onder 1 dak? Plan dan een persoonlijk gesprek met ons in. Samen kijken we wat voor jou de beste manier is om van jouw website een succes te maken. Bovendien krijg je van ons een duidelijk plan, zodat je meteen aan de slag kunt.

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header een Website met Resultaat
    Wat is een Website met Resultaat?

    Een Website met Resultaat, dat wil jij toch ook?! Maar wat is een Website met Resultaat nou eigenlijk precies? Dat leg ik je in dit artikel uit waarbij ik focus op de 4 peilers die bepalen of jouw website resultaat oplevert.

    header Google Mijn Bedrijf handleiding
    Google Mijn Bedrijf – de handleiding voor elke ondernemer

    Wil jij ook beter gevonden worden in de zoekresultaten? Maak dan een bedrijfsprofiel aan met Google Mijn Bedrijf. In dit artikel leg ik je stap voor stap uit hoe je een account aanmaakt, welke instellingen belangrijk zijn en hoe je jouw account weer kan verwijderen.

    header websitebouwers
    Waarom websitebouwers je laten vallen

    Het lijkt de ideale oplossing voor als je te weinig tijd hebt om een website te bouwen: een websitebouwer inhuren. Ontdek in dit artikel waarom websitebouwers je als een baksteen laten vallen en of je daadwerkelijk minder tijd kwijt bent aan de website.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform