Online training maken: de strategische handleiding

Online training maken: de strategische handleiding

Wil jij weten hoe jij een online training kan maken en verkopen? Dan is deze handleiding voor jou geschikt! We leggen je van A tot Z uit hoe jij succesvol jouw online training kan verkopen.

Online Training:

De strategische handleiding

Deze handleiding biedt jou alle kennis om een eigen online training te starten. We nemen een gedetailleerd kijkje naar de volgende onderwerpen:

Ben jij klaar om stap voor stap te leren hoe jij jouw online programma maakt én verkoopt?

Inleiding:

Het doel van een online training

Wat is een online training of online programma? Wat zijn de voordelen van online trainingen? En hoe kun je dit online trainingen inzetten als product in jouw product aanbod. Op deze vragen krijg je in dit hoofdstuk antwoord. 

Ben je al overtuigd? Ga dan door naar het volgende hoofdstuk. In de volgende hoofdstukken laten we per stap zien hoe jij jouw online training goed opzet. Laten we voor nu eerst kijken naar de redenen om een online training te starten.

Wat is een online training?

In een online training verpak je jouw kennis en expertise in een product. Dit product kan zijn in de vorm van een video, maar bijvoorbeeld ook in een werkboek of in de vorm van opdrachten. 

Deze verpakte kennis plaatst je vervolgens in een online leeromgeving op je website. Of je verstuurt het automatisch per mail (in een bepaalde tijdsperiode) naar de deelnemers. Verder op in dit stappenplan gaan we verder in op hoe de technische implementatie. 

De voordelen van een online training

Je online training maak je één keer en vervolgens kun je er lange tijd de vruchten van plukken. Natuurlijk kost het tijd om een online training neer te zetten: indelen van de kennis, het voorbereiden, uitwerken en instellen van de leeromgeving. Dat is op de korte termijn veel werk, maar op de lange termijn levert veel voordelen op.

Voordeel 1 - Slecht één keer maken, keer op keer verkopen
De online training kun je helemaal automatiseren. Dat betekent dat een bezoeker op je website jouw online training koopt en betaalt met bijv iDeal. Vervolgens krijgt de deelnemer direct toegang tot de online training op je website en hij/zij ontvangt ook de factuur in zijn mailbox. Het kost jouw dan helemaal geen tijd meer!  Je kunt dan de online training keer op keer verkopen, zonder dat het jou tijd kost. Die tijd kun je besteden aan het begeleiden van high-end klanten, online marketing of quality time met je familie. Daarnaast heb je zo de capaciteit om meer mensen te helpen met hun probleem, dan je zou kunnen 1 op 1.
Een voorbeeld van een online training
Voordeel 2 - Klanten buiten jouw directe regio kunnen bedienen

Wil je klanten ook ver buiten je eigen regio helpen? Dan is een online training een mooie manier om verder op te schalen. 

Je klanten kunnen namelijk over heel de wereld inloggen en de training volgen. Zonder hiervoor ook maar een minuut aan reistijd kwijt te zijn. Het enige wat ze nodig hebben is een laptop en toegang tot internet 😉

Op deze manier ben ook jij niet meer gebonden aan jouw aan jouw werkplek. Ook jij kunt in principe waar dan ook ter wereld jouw online trainingen opnemen en online zetten.

Deze twee elementen geven je de mogelijkheid om flink op te schalen. Als alles goed staat, dan kan je theoretisch gezien in 1 dag 100 klanten werven die allemaal gelijk geholpen kunnen worden.

Met een online training kun je veel meer mensen bereiken. Ze overal jouw online training kijken!
Voordeel 3 - Meer mensen in dezelfde tijd kunnen helpen (meer impact maken)

Als ondernemer is je tijd schaars. Er zit een limiet aan het aantal uren in een dag. Dus ook hoeveel mensen je face-to-face kunt helpen. Een online training biedt je de mogelijkheid om veel effectiever om te gaan met je tijd: je maakt één keer de online training en alle klanten kunnen hier gebruik van maken.

Een goed voorbeeld is Henri Cooiman. Hij is personal trainer en zat helemaal volgeboekt met klanten (uren). Enerzijds was er geen ruimte voor hem om nieuwe klanten te helpen. Anderzijds hield hij nauwelijks tot geen vrije tijd over.

Henri is zijn eigen online trainingen gaan maken en aanbieden. Inmiddels begeleid hij meer dan dan 1.000 studenten met zijn online trainingen. Ook is hij van een 70 urige werkweek terug gegaan naar 20 uur en geniet hij van meer vrije tijd met zijn vrouw en kinderen.

Henri vertelt hoe zijn bedrijf schaalbaar is geworden dankzij online trainingen.

Drie manieren om een online training in te zetten

Er zijn vele manieren om een online training in te zetten in een bedrijf. Hieronder staan een aantal strategieën die wij gebruiken met onze online trainingen.

1. Basistraining als voorbereiding op een real life dag / sessie

Een online training kan ook gebruikt worden om de basis neer te zetten. Wellicht bied jij geweldige workshops aan. Het is dan erg fijn als iedereen als enige basiskennis heeft, zodat je diep in kan gaan op het desbetreffende onderwerp.

Hoe fijn is het als je meteen jouw workshops/consulten kan geven, zonder rekening te houden of iedereen de juiste kennis bezit.

Voorbeeld: Ons hoofdproduct wat we verkopen is het SYS Platform. Een platform voor online ondernemers waar we alle kennis, tools en begeleiding bieden voor een website met resultaat. Bij het pakket geven we onze online training erbij waarin we strategieën uitleggen hoe je website resultaat oplevert.

Wanneer SYS-ers (onze klanten) dan bij ons op kantoor langskomen om aan hun website te werken of wanneer we klanten 1 op 1 begeleiden, weten zij alle basis kennis al. Dat is heel fijn, want dan kunnen we direct de verdieping in! We kunnen diegene meteen helpen met zijn/haar specifieke situatie, zonder dat we tientallen keren dezelfde hoeven te vertellen.

Direct de verdieping ingaan met klanten, dankzij voorbereidende online training.

2. Als voorproefje op een volledig traject

Een online training kun je ook strategisch inzetten in de reis van bezoeker naar klant. 

Door de training als voorproefje aan te bieden, voor een lager bedrag dan je traject. Zo kan de klant alvast met jouw methode zelf aan de slag gaan, voordat ze beslissen om een volledig traject af te nemen. De klant leert jouw beter kennen. Hij of zij loopt geen groot risico en levert het jou een leuke extra verkoop op 😉

Een online training is een leuke extra omzet!

3. Als bonus voor high-end klanten

Wanneer je een high-end klant 1 op 1 begeleidt, kun je jouw online training als bonus geven aan hem/haar. Stel dat je de online training normaalgesproken voor €300 verkoopt, dan vergroot je daarmee de waarde van je product of dienst! 

Daarnaast hoef je hierdoor ook niet meer het fundament van jouw product of dienst telkens opnieuw uit te leggen, maar kun je met je high-end klant direct aan de slag om hem te begeleiden!

Webinar tip: 

Lanceer je online training in twee weken online!

Drie praktische tips in een webinar van max 30 minuten. Geen verkooppitch, puur waarde op basis van negen jaar ervaring en [stats id=”Academies”] online academies die op SYS ​draaien.

Stap 1:

Jouw unieke online training zoeken

De eerste stap voor het maken van een online training is de content in kaart brengen.  Jouw training moet een specifiek probleem van je klanten gaan oplossen. Vaak onderschatten ondernemers deze stap.

Ben jij nog zoekende waar je jouw training over wilt geven? In dit hoofdstuk wordt uitgelegd hoe je jouw unieke training kan uitstippelen.

Welk probleem los je op?

Het succes van je online training hangt niet af van hoe mooi je training eruit ziet. Hoelang je video’s duren of hoeveel pagina’s je werkboek heeft. 

Het aller belangrijkste is dat je een specifiek probleem oplost. Jouw klant heeft een bepaald probleem en krijgt dit zelf niet opgelost. Jouw online training geeft ze nieuwe inzichten waarmee ze het probleem kunnen oplossen.

 

Hoe vind je het juiste onderwerp voor je online training?

Het ligt voor de hand om zelf een onderwerp voor een training te gaan ‘verzinnen’. Grote kans dat je dan een onderwerp kiest waar je met veel plezier over kunt vertellen. Maar zit de markt hier ook echt op te wachten?

Uiteindelijk bepaalt de markt (de mensen die je product kopen) of zij de training waardevol vinden. En dus je training wel of niet kopen. Een betere manier is dus om goed af te stemmen met je potentiële klanten waar ze op zitten te wachten.

Je kunt kijken naar problemen die vaak bij klanten voorkomen en die jij oplost. Met behulp van de online training bied jij het antwoord op hun vraag en voorkom je dat je telkens dezelfde vraag moet beantwoorden. In plaats daarvan geef je klanten op een waardevolle manier de informatie die zij nodig hebben.

Een andere mogelijkheid is op zoek gaan naar een veelgestelde vraag en/of probleem waar nog geen antwoord voor is, maar die jij wel kan oplossen. Met een online training kan jij jouw klanten voorzien van nieuwe toegevoegde waarde.

Durf te kiezen voor een specifieke doelgroep en een specifiek probleem dat je oplost. Hoe duidelijker jij kan benoemen voor wie je welk probleem oplost, hoe makkelijker de juiste mensen zich aangesproken voelen.

online training doelgroep
Een specifieke doelgroep levert meer klanten op.

Mensen betalen voor oplossing van hun probleem

Waarom moet je nu eigenlijk specifiek een probleem oplossen om een online training te verkopen? Het antwoord is simpel: mensen betalen voor de oplossing van een probleem

Psychologisch gezien vinden we het niet fijn om een probleem te hebben. Hoe groter het probleem, hoe meer we bereid zijn te betalen voor de oplossing. 

Een veelvoorkomende fout is dat ondernemers een training maken om klanten te informeren. Maar aan het einde van de dag help je daar de klant niet mee.

Stel: je geeft een online training waarin je uitlegt waarom mensen snel aankomen in gewicht. Natuurlijk is dit super interessant, maar klanten gaan hier niet voor betalen. Ze zullen wel betalen voor de volgende online training: Binnen 4 weken 5 kilo afvallen met behulp van het nieuwe SYS dieet.

Maak een realistische belofte

Bovenstaand voorbeeld (binnen 4 weken 5 kilo afvallen) is een goed laagdrempelige oplossing. Je creëert een realistisch beeld waardoor klanten sneller de online training zullen volgen.

Het grootste contrast wat je kan vinden, is afkomstig van Amerikaanse bedrijven. Je kent de valse beloftes vast wel: “met deze gezonde en lekkere chocolade reep val je binnen 4 weken 10 kilo af”. Probeer je dit in Nederland, dan heb je grote kans dat dit je geloofwaardigheid negatief beïnvloed.  

Zorg daarom dat je online training een laagdrempelig resultaat aanbiedt: voldoende om voor een klant de meerwaarde er van in te zien.

onrealistische online training
Voorbeeld negatieve geloofwaardigheid
realistische online training
Voorbeeld positieve geloofwaardigheid

Deze handleiding gratis als PDF per mail ontvangen?

Geen tijd om deze complete handleiding nu te lezen? Ontvang het volledige stappenplan als PDF in je mailbox. Zodat je hem later makkelijk terug kunt lezen.

Stap 2:

Verkoopstrategie online training

Een fout die wij tegenkomen is dat ondernemers beginnen met het maken van een online training. De training wordt tot in de puntjes helemaal uitgewerkt en een hele funnel staat klaar voor de eerste klant. Dit raden wij niet aan!

Het is beter om eerst te beginnen met de verkoop van de online trainingen voordat je die überhaupt hebt gemaakt.

In dit hoofdstuk leer je waarom deze strategie zo succesvol is en wat het jou oplevert.

Maak niet dezelfde fout!

Een aantal jaren geleden startten Maarten & Vanessa met het opzetten van hun eerste online training over het gebruik van MailChimp. Ze waren gelijk begonnen met het maken van de training en hadden video, werkboeken, etc. gemaakt.

Plotseling kwam ActiveCampaign op hun pad. Toentertijd was dit mailsysteem upcoming en de mogelijkheden waren geweldig. Klanten begonnen hier vragen over te stellen en de interesse in MailChimp was beperkt. Een online training over MailChimp maken was daardoor niet meer relevant.

Ondanks de 75% die al klaar stond, hebben ze besloten de MailChimp training letterlijk in de prullenbak te gooien. 

Al dat werk was voor niks geweest! Dit had door 2 tussenstappen voorkomen kunnen worden:

  • Van te voren het product verkopen om te kijken of er interesse is.
  • De eerste trainingen pas maken als er daadwerkelijk vraag naar is.
verkoopstrategie online training

Pilot strategie

Het is dus aan te raden om allereerst een verkooppagina te maken voor de online training m.b.v. de Pilot strategie.

Volgens deze strategie kan je van te voren meer klanten behalen door ze 50% korting aan te bieden. Je kan het zien als een “pre-order” actie. Deze strategie is een win-win actie voor beide partijen:

voorbeeld pilot strategie online training
Voorbeeld van een Pilot strategie

Naast deze voordelen zijn er verschillende redenen waarom de Pilot strategie jou veel voordelen aanbiedt.

Inspelen op vraag en aanbod

Maarten & Vanessa maakten in het begin de fout om gelijk een training te maken zonder echt te kijken of er vraag naar was.

Stel dat niemand zich aanmeldt. Waarom zou je dan je tijd investeren in het maken van een training?

Je kan dan beter op zoek gaan naar een onderwerp dat jouw doelgroep wel aanspreekt.

Als je een onderwerp hebt gevonden waar vraag naar is, dan kan je alvast aan de eerste klanten om input vragen. Zo weet je gelijk waar de vraag ligt en hier kan je gelijk op inspelen. Ook voor de klanten is dit erg fijn: zij kunnen letterlijk de training naar hun wensen aan sturen.

online training luisteren naar vraag
Luister naar de vraag van jouw doelgroep.
Feedback vragen

In ruil voor de 50% korting kan je om feedback vragen aan de eerste klanten op basis van de eerste versie van de online training.

Je zal merken dat het vaak gewenst is om een training simpeler te maken. Als deskundige kan je alles vertellen over jouw beroep. Daardoor is het soms moeilijk in te schatten of het voor jouw klanten ook duidelijk is.

Testimonials vragen

Een van de meest waardevolle strategieën om producten/diensten te verkopen, is het verzamelen van testimonials: hét sociale bewijs van jouw dienst.

Vaak begin je de verkoop van een nieuw product of nieuwe dienst zonder testimonials, omdat je nog geen klanten hebt. Met de Pilot strategie loop je 1 stap voor. Je kan al een aantal testimonials verzamelen voor de officiële verkoop van jouw online training

Het gevolg is dat jouw training in waarde stijgt:

Je hebt sociaal bewijs van klanten en daarmee valideer je jouw betrouwbaarheid en resultaat van de online training.

pilot online trainingen testimonials
Hoe meer testimonials, hoe groter de betrouwbaarheid van jouw product / dienst.
Conclusie

De hoofdconclusie van de Pilot strategie is dat je zekerheid hebt dat je betaald krijgt voor de online training die je gaat aanbieden.

Stel dat je onverwacht de online training toch niet kan maken of wilt stoppen, dan hoef je de eerste klanten alleen het geld terug te betalen. Verder ben je geen geld en extra tijd kwijt. 

Waar moet je op letten?

De volgende tips helpen jou om effectief gebruik te maken van de voorverkoop.

Zitten mensen op jouw training te wachten?

Tijdens de Pilot strategie hebben we het hier ook kort over gehad. De belangrijkste vraag die je moet stellen, is of er vraag is. Zorg daarom dat je proactief bezig bent met de voorverkoop. Als niemand de training aanschaft, dan is het belangrijk om te weten waarom. Stel je vraag bijvoorbeeld via social media en onderzoek waar jouw doelgroep op zit te wachten.

Er op wachten vs. willen betalen

De volgende stap is onderzoeken of potentiële klanten ook echt voor de online training willen betalen. Op een bepaalde training wachten is één ding. Ervoor willen betalen is iets anders. Ongeacht of er vraag naar is: als niemand ervoor wilt betalen, dan heeft het maken van de training geen zin.

Maak een deadline

Koppel een datum aan jouw verkooppagina voor wanneer de eerste training vrijgegeven wordt. Dit geeft een duidelijk beeld aan bezoekers wanneer ze de training kunnen verwachten. Daarnaast zorgt het ervoor dat je een deadline hebt waar je naar toe kan werken. We merken dat het werken met een deadline veel productiever is, dan zonder.

Deze handleiding gratis als PDF per mail ontvangen?

Geen tijd om deze complete handleiding nu te lezen? Ontvang het volledige stappenplan als PDF in je mailbox. Zodat je hem later makkelijk terug kunt lezen.

Stap 3:

De online training maken

Een online training maken kan op verschillende manieren. Er wordt vaak gedacht dat je de duurste programma’s en apparaten nodig hebt om succes te halen.

In dit hoofdstuk laten we zien dat je ook met een budget resultaat kan halen. Verder zullen we het ook hebben over de verschillende programma’s en apparaten die wij gebruiken en kunnen aanraden.

eigen online training maken

Start met de outline

Start heel simpel met pen en papier en maak de opzet van jouw training. Bedenk welke modules (hoofdstukken) je in de training wilt bespreken. Hou goed het niveau van je cursisten in je achterhoofd. Zij staan waarschijnlijk nog helemaal aan het begin. Wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor hun al een groot inzicht zijn.

Voor de eerste training raden we aan om klein te beginnen. Niet meer dan drie modules maken. Zo kun je het hele proces een keer doorlopen en je eerste successen behalen. 

Wanneer je te een te grote training in één keer wilt opzetten is de kans groter dat je vastloopt en opgeeft. Na het maken van je eerste online training, zal de volgende training makkelijker en sneller gaan.

Je kan op verschillende manieren jouw training opnemen:

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om alleen gebruik te maken van tekst. Je bent helemaal vrij in de vorm van de online training. Het is goed om rekening te houden met jouw doelgroep en wat voor hen prettig is.

online training powerpoint
Online training: PPT
online training camera
Online training: camera
online training camera en whiteboard
Online training: camera & whiteboard

Een andere mogelijkheid is om een werkboek toe te voegen als PDF-bestand. Zo kunnen klanten eventueel opdrachten maken en/of extra informatie downloaden over de desbetreffende training.

Maar nogmaals, begin lekker klein en simpel. En breid langzaam uit op basis van de vraag en feedback die je ontvangt.

Je eigen studio maken (simpel maar effectief)

We gaan in het volgende gedeelte in op de aanbevolen apparaten en programma’s. Eerst willen we je graag meenemen naar de setting van onze eerste “studio”.

Eerste budget studio: Mobiele telefoon in uit karton geknipt statief

Met behulp van een kartonnen doos hebben Maarten & Vanessa een statief gebouwd voor hun mobiel. Zo hebben ze hun eerste online training opgenomen.

Zonder extra kosten te maken, hebben ze op hun mobiel de video’s opgenomen die nu nog steeds gebruikt worden.

De gedachtegang om gelijk enorm te investeren in online trainingen willen we hiermee veranderen. Je kan met een low budget heel makkelijk beginnen. Als je een klein buffertje hebt opgebouwd, dan kan je naar de volgende stap:

Studio strijkplank met webcam op whiskyfles

En ja, je ziet het goed: het beeldscherm staat op een strijkplank 😉

Na het opsparen van een buffertje hebben Maarten & Vanessa geïnvesteerd in het aanschaffen van een microfoon en webcam. Hiermee verhoog je de kwaliteit enorm, zonder veel geld kwijt te zijn.

Uiteindelijk hebben ze kunnen investeren in een DLSR-camera, professionele verlichting en alles wat je nodig kan hebben. Tegenwoordig ziet de “studio” er zo uit:

Aanbevolen programma's

Hopelijk hebben we je ondertussen kunnen overtuigen om low budget te beginnen. Hier behandelen we alle producten die wij aanbevelen en ook zelf gebruiken, mocht je zover zijn om te investeren in programma’s en apparaten.

Programma's voor online trainingen

Screencast-o-matic

Met Screencast-o-matic kan je heel makkelijk jouw beeldscherm filmen. Zo kan je bijvoorbeeld heel makkelijk een powerpoint presentatie opnemen terwijl je ondertussen er overheen praat.

Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om alleen het camerabeeld actief op te nemen.

Screencast-o-matic camerascherm

Nog een handige tool is de split screen functie. Hiermee ben zowel jij, in het klein, zichtbaar als het beeldscherm.

Naast het opnemen biedt Screecast-o-matic ook de mogelijkheid om de opgenomen video’s te bewerken en gelijk up te loaden.

Super handig als je bijvoorbeeld even snel het begin- en eindstuk eruit wilt knippen.

Voor €1,- per maand kan jij gebruik maken van het Screencast-o-matic programma.

Vimeo

Na het maken van de opname is de volgende stap het uploaden van de video. Daar zijn een aantal verschillende manieren voor:

eindscherm youtube
Eindscherm YouTube
eindscherm vimeo
Eindscherm Vimeo

Ondanks dat je er voor moet betalen, maken we liever gebruik van Vimeo. Het grootste voordeel is dat je met Vimeo jouw video’s kan beveiligen met een wachtwoord. Dit wachtwoord kan je delen met je klanten, zodat ze de video kunnen bekijken. Hier hoeven ze verder niet ingelogd voor te zijn en je beschermt jouw materiaal.

Daarnaast krijg je aan het einde van een video geen “aanbevolen video’s” te zien, zoals bij YouTube. Natuurlijk is dit geen eerste wereldprobleem. Maar we vinden het niet gepast dat er bij een online training “aanbevolen video’s” weergeven worden, die ook kunnen leiden naar concurrenten of irrelevante video’s.

Gelukkig is Vimeo een betaalbaar product met abonnementskosten van €40 per jaar. Met de SYS Platform code krijg je 25% korting op dit abonnement.

SYS Platform

Vanzelfsprekend heb je een platform nodig waarop je jouw trainingen kunt aanbieden. Met het SYS Platform kan je naast je website ook een eigen online omgeving maken. Kijk hier voor meer informatie.

Apparaten voor online trainingen

Logitech C920 webcam

Deze betaalbare webcam doet precies wat die moet doen. Voor de prijs krijg je een mooie beeldkwaliteit. Bijna alle video’s op ons Youtube kanaal Een groot gedeelte van onze online training is met deze webcam opgenomen.

Snowball microfoon

Ook deze microfoon gebruikt het SYS Platform al jaren voor online trainingen en het geven van webinars. De kwaliteit is goed en zeker voor de prijs gaat die lang mee!

Extra tips voor het kiezen van een product

Ondertussen ben je misschien al een stukje verder met je online trainingen en ben je op zoek naar een goede camera. In principe zit je met elke camera goed. De kwaliteit zal hoe dan ook beter zijn dan een webcam.

We raden aan om voor DSLR-camera te gaan of een vlogcamera. Kies voor de mogelijkheid waarbij je het schermpje op de camera kan klappen en draaien. Dit maakt het opnemen een stuk makkelijker.

Let er verder op dat er een microfoon aansluiting beschikbaar is op de camera.

Lanceer je online training in twee weken online!​

Drie praktische tips in een webinar van max 30 minuten. Geen verkooppitch, puur waarde op basis van negen jaar ervaring en [stats id=”Academies”] online academies die op SYS draaien.

Dit webinar is live op Donderdag 01 Jan om 01:00 uur.
Inclusief werkboek met een praktische opdracht.

Stap 4:

De online training publiceren

Na al het voorwerk ben je zover om jouw online training te publiceren. Dat is alleen een kwestie van publiceren, toch?

Ook voor het publiceren van jouw online training hebben wij waardevolle tips die je kan gebruiken. Hoe zorg je ervoor dat klanten na aankoop gelijk aan de slag kunnen en waar moet je op letten?

In dit hoofdstuk gaan we in op de vervolgstappen na het publiceren van de online training.

De training vrijgeven

Het publiceren van een online training is meer dan in  1 keer alle content vrijgeven. Je kan er ook voor kiezen om de training te drippen. Drippen houdt in dat je om een x aantal weken een module van de online training vrijgeeft.

Als je de hele training nog niet af hebt, dan is drippen een goede strategie. Dit geeft je extra ruimte om de training op de achtergrond af te maken.

Je kan er ook voor kiezen om de training in 1 keer volledig vrij te geven. Dit is alleen aan te raden als je alles af hebt.

Jouw eigen voorkeur en die van jouw klanten blijven uiteindelijk belangrijk.

Na aankoop

Als klant wil je na aankoop gelijk de online training omgeving bekijken. Het is daarom handig om een bedankt pagina aan te maken. Na het afrekenproces belanden ze automatisch op deze pagina. 

Op deze pagina kan je gelijk de link meegeven die ze toegang geven tot de leeromgeving. Ook is het sterk aan te raden om een uitlegvideo te maken.

In deze uitlegvideo leg je stap voor stap uit hoe iemand zich kan inloggen en hoe je bijvoorbeeld een nieuw wachtwoord kan opvragen. Je kan hier onder andere Screencast-o-matic voor gebruiken. 

Bovenstaande is alleen mogelijk als je klanten automatisch toegang krijgen tot de online training. Kies daarom bewust waar jij jouw online training op gaat bouwen. Zorg ervoor dat klanten in ieder geval automatisch hun inloggegevens ontvangen na aankoop van de training. 

Dit bespaart je zoveel tijd. Je hoeft maar 1 keer alles goed in te stellen en de rest gaat automatisch.

voorbeeld uitlegvideo online training
Klik op bovenstaande afbeelding voor een voorbeeld hoe je een uitlegvideo maakt.

Tips

Naast een bedankt pagina is het erg waardevol om jouw online training te koppelen aan een mailsysteem, zoals ActiveCampaign.

Na aankoop kan je klanten automatisch een mailtje sturen met alle benodigde informatie en je kan ze heel makkelijk benaderen indien nodig. Handig voor als je testimonials wilt vragen, of wellicht een nieuwe online training wilt promoten.

Zorg naast de mails ook op je site een makkelijke manier voor klanten om zich in te loggen. Bijvoorbeeld via het menu. Dit voorkomt onnodig veel mailtjes van klanten die bijvoorbeeld hun e-mail kwijt zijn met de inloglink.

Lanceer je online training in twee weken online!​

Drie praktische tips in een webinar van max 30 minuten. Geen verkooppitch, puur waarde op basis van negen jaar ervaring en [stats id=”Academies”] online academies die op SYS ​draaien.

Dit webinar is live op Donderdag 01 Jan om 01:00 uur.
Inclusief werkboek met een praktische opdracht.

Stap 5:

Opschalen

Nu de online training helemaal klaar staat en door deelnemers gebruikt worden, is het tijd om jouw training op te schalen.

Om op te schalen moet je er eerst voor zorgen dat de pilot deelnemers de online training volgen en afmaken. Daarna kan je op verschillende manieren de online training opschalen.

In deze laatste stap laten we zien hoe jij jouw prijzen optimaliseert en hoe je de conversie van jouw online training kan verhogen.

opschalen online training

Motiveer de deelnemers

Voordat je kan opschalen, moet je weten of jouw training in de smaak valt bij de pilot deelnemers. Het is daarom essentieel om er voor te zorgen dat deelnemers de hele training doorlopen.

Er zijn verschillende manieren om jouw deelnemers succesvol de online trainingen te laten doorlopen.

Afleidingsvrije leeromgeving

Zorg dat jouw online leeromgeving geen afleiding heeft. Schakel bijvoorbeeld het menu uit, zodat deelnemers met de training niet makkelijk weg kunnen klikken. Het resultaat is dat ze ongestoord de training kunnen volgen en daardoor beter resultaat halen.

afleidingsvrije online omgeving
Voorbeeld van een afleidingsvrije online omgeving
Blijf in contact met jouw deelnemers

Door middel van een mailsysteem, zoals ActiveCampaign, kan je geautomatiseerd mailtjes sturen naar de deelnemers. Vraag hoe het met ze gaat, waar ze tegen aanlopen en hoever ze zijn.

Dit stukje aandacht geeft een deelnemer net die boost om weer verder te gaan. Ook kan je gelijk uitzoeken of er een reden is dat de trainingen niet gevolgd worden. Wellicht vinden ze de inhoud niet interessant genoeg of duren de trainingen te lang.

Deze feedback kan je weer gebruiken om je training te verbeteren.

Prijs optimaliseren

Ondertussen ben je een eind op weg:

  • Je training staat online.
  • Deelnemers hebben de training gevolgd.
  • Je hebt feedback ontvangen en dit verwerkt in de training
  • Je hebt testimonials ontvangen die als sociaal bewijs functioneren.

Met al deze punten stijgt de waarde van jouw online training en kan je beginnen met het verhogen van de prijs. Doe dit stap voor stap. Ga niet van €100,- naar €400,- euro. Maak er bijvoorbeeld eerst €150,- van.

Hoe vaker de training aangeschaft wordt, hoe makkelijker je de prijs steeds kan opschalen tot een punt waar het voor jou voldoende is. Het mooie hieraan is dat jouw training in waarde stijgt, maar je er geen extra tijd aan kwijt bent.

Daarnaast kan je ervoor kiezen om klanten in termijnen te betalen bij het verhogen van je training. Dit levert twee voordelen op:

  • De drempel qua kosten gaat omlaag voor potentiële klanten.
  • Op basis van je training kan je een voorspelbaar inkomen generen. Voor een aantal termijnen ontvang je maandelijks een vast bedrag.

In het laatste geval kan je er ook voor kiezen om een abonnement aan te bieden. Zolang klanten een bepaald bedrag per maand betalen, behouden ze toegang tot de training.

Conclusie

Het maken van een online training levert je veel voordelen op. Een online training vergroot jouw bereik om klanten te helpen en geeft je de mogelijkheid om op te schalen.

Het is belangrijk dat jouw training uniek is en een bepaald probleem oplost. 

Begin niet met het maken van de training. Zorg dat je eerst jouw training verkoopt en kijk of er vraag is. Dit geeft jou de mogelijkheid om feedback te krijgen en testimonials te verzamelen.

Voor het maken van de training heb je geen dure apparaten nodig. Met een simpele webcam kan jij een waardevolle training maken.

Maak het proces voor de klanten makkelijk en zorg dat na aankoop duidelijk is hoe klanten de online training kunnen volgen.

Tot slot kan je beginnen met opschalen en de prijs optimaliseren. 

conclusie online training

Webinar tip: 

Lanceer je online training in twee weken online!

Drie praktische tips in een webinar van max 30 minuten. Geen verkooppitch, puur waarde op basis van negen jaar ervaring en [stats id=”Academies”] online academies die op SYS draaien.

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Meer succes behalen met klanten
In 3 stappen succesvoller worden dankzij klanten
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten succesvoller worden? Want het succes van klanten is ook jouw succes. Luister naar wat jouw doelgroep nodig heeft en behaal betere resultaten met jouw klanten. Lees de 3 handige stappen voor meer succes.
Meer klanten aantrekken met het 'dit wil ik ook' principe
Klanten aantrekken? | Het “dit wil ik ook” principe
Hoe zorg je ervoor dat je zelf meer klanten aantrekt in plaats van dat je ze continu moet overtuigen om klant te worden? Ontdek een compleet nieuwe manier: het ‘dit wil ik ook’ principe. Vergroot je expertstatus via je website en maak nieuwe mensen enthousiast ...
Jouw website goed beveiligen met tweestapsverificatie
Jouw website goed beveiligen met tweestapsverificatie
Een goed beveiligde website is ontzettend belangrijk om te hebben. Voorkom dat jouw website gehackt wordt en zorg dat niet zomaar iedereen toegang heeft tot de achterkant van jouw website. Hoe beveilig je jouw website tegen aanvallen van buitenaf? Ontdek de voordelen van tweestapsverificatie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de live training 👇

Binnen 2 weken met je nieuwe business idee online

Je ontvangt per email de inloggegevens voor de live training!

Ontvang het artikel in je mailbox om het later te lezen.

We mailen het direct naar je toe.

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders