6 tips zodat jouw mails niet in de spambox belanden

Er is niets zo vervelends als een mailtje sturen die vervolgens in de spambox van de ander terecht komt. Het kan ons allemaal overkomen en in deze blog leg ik uit wat jij hiertegen kan doen.

Het woord “spam” levert bij de meeste ondernemers een diepe zucht op. Het ontvangen van ongewenste e-mails is één ding. Maar als de mails die jij verstuurd gekenmerkt worden als ongewenst, dan is het een heel ander verhaal!

Bij het versturen van een e-mail heb je gemiddeld zo’n 15% kans dat jouw mail als spam wordt gezien. Dit betekent dat 1 op de 6 à 7 mails die je verstuurd in de spam van de ontvanger kan belanden.

Tegenwoordig maken alle mailproviders gebruik van spamfilters. Dit is zeker noodzakelijk aangezien de spam steeds toe lijkt te nemen. Helaas is geen enkel spamfilter 100% accuraat. Het gevolg is dat ook e-mails die niet tot spam behoren, worden geïdentificeerd als spam. 

Deze 6 redenen met tips gaan jou helpen om jouw mails spam proof te maken!

1. Jouw IP-adres is eerder gebruikt voor spam

E-mailproviders slaan gegevens op bij het ontvangen van e-mails, waaronder het IP-adres. Als iemand anders op hetzelfde IP-adres ooit spam heeft verstuurd, dan kan je op de “blacklist” staan: alle mails die via dat IP-adres verzonden worden, zullen gelijk gemarkeerd worden als spam. 

Je kan hier checken of jouw e-mailadres op een blacklist staat. Als dit het geval is, dan staat er ook een website bij waar je op de blacklist staat. Om van de blacklist verwijderd te worden, zal je contact moeten opnemen met de support van de desbetreffende website.

Ook mailprogramma’s, zoals ActiveCampaign, maken gebruik van een server. Dit betekent dat mails die vanuit een programma worden verstuurd ook in de spambox kunnen belanden. Gelukkig maken deze programma’s gebruik van een streng protocol waardoor deze kans aanzienlijk lager is.

2. Jouw ontvangers zijn niet geïnvesteerd in de mails

De investering van jouw lezers is erg belangrijk om te bepalen of jouw mails in de spam terecht komen. Deze meting gaat als volgt:

Als een lezer mails van jou verwijderd zonder deze te openen, dan wordt dit uiteindelijk automatisch gefilterd door de mailprovider. Toekomstige mails zullen dus in de spambox belanden.

Zorg dat je dit tegenhoudt door het onderwerp van jouw e-mails aantrekkelijk te maken. Je wilt dus dat de verzonden mails minimaal geopend worden. De volgende factoren kunnen o.a. bepalen of de mail wel of niet geopend worden:

Dagen

Experimenteer met de dagen. Zo worden er op maandagen minder snel mails gelezen, dan bijvoorbeeld een dinsdag.​

Tijden

Er is ook een voorkeur in tijdstip. Vanzelfsprekend is het niet verstandig om midden in de nacht een mail te versturen.

Onderwerp

Zoals gezegd is het onderwerp van je mail belangrijk. Wek nieuwsgierigheid op en zorg dat de taal jouw doelgroep aanspreekt.

Goed content

Wellicht overbodig om te plaatsen, maar zeker belangrijk. De kans dat een lezer een mail blijft openen, is het grootst als het ze blijft aanspreken.

Mobile responsiveness

De meeste e-mails worden geopend op een mobiel. Daarom draagt het enorm bij als de e-mails goed te lezen zijn op de telefoon.

3. Plaats een duidelijke "unsubscribe" button

We doen het niet graag: duidelijk de optie vermelden om geen e-mails meer te ontvangen. Echter, een inactieve lezer kan beter de e-mails stopzetten, dan de e-mails continu ongelezen te verwijderen. De eerste optie zorgt er namelijk voor dat jouw  e-mail niet als spam wordt gezien.

Natuurlijk hoeft zo’n “unsubscribe” niet al te veel op te vallen. Zolang onderaan elke mail duidelijk deze optie is toegevoegd.

4. Houd je maillijst(en) up to date

Supergaaf natuurlijk als je honderden mensen in je mailinglijst hebt staan! Vaak willen we meer en meer. Dat is in deze situatie niet altijd goed.

Als een groot percentage van mensen in jouw mailinglijst hun e-mail actief bijhouden, dan is er niks aan de hand. Worden er echter mails verstuurd naar mensen die inactief zijn op hun mailaccount, dan wordt ook dit gemarkeerd door spamfilters.

Het is daarom verstandig om bijvoorbeeld na een campagne na te gaan wie wel of niet actief is. De inactieve gebruikers kan je dan beter verwijderen uit je mailinglijst. Het voelt misschien tegendraads aan, maar bedenk je wel dat je nu de kans vergroot dat actieve gebruikers de mails gewoon in hun mailbox ontvangen.

5. Gebruik geen misleidende onderwerpen

We hebben zojuist geleerd dat het belangrijk is om een aantrekkelijk onderwerp te gebruiken voor een e-mail. Let er op dat aantrekkelijk niet veranderd in overdrijven.

Er zijn een aantal onderwerpen die vaak als spam wordt gezien door de ontvangers:

Maak onderwerpen niet persoonlijk, waardoor ze als verdacht worden ervaren. Bijvoorbeeld: Heb ik jou gisteren niet gezien?

Termen als urgent en belangrijk minimaal gebruiken. Deze woorden kunnen natuurlijk wel gebruikt worden als er echt iets noodzakelijks gecommuniceerd moet worden. Gebruik het echter niet als clickbait én zeker niet te vaak.

Onderwerpen met standaardzinnen en -woorden worden ook vaak genegeerd door ontvangers. Denk aan de typisch "bevestiging van een bestelling" mails.

Deze onderwerpen zorgen voor een onbetrouwbaar gevoel bij de ontvangers. Het gevolg is dat ze de mails ongelezen zullen verwijderen. En zoals we zojuist geleerd hebben, kan dit ervoor zorgen dat je mails in de spambox belanden.

6. Vermijd triggers

Er zijn verschillende woorden die je beter kan vermijden bij het schrijven van een mail. Spamfilters worden vaak getriggerd bij het scannen van de volgende woordgroepen. Probeer daarom creatief te zijn in woordkeuzes om spamfilters niet te triggeren.

spam voorkomen

De volgende woorden in een mail worden vrij snel gefilterd als spam:

Bovenstaande punten zijn de belangrijkste tips die wij jullie mee kunnen geven. Wil jij nou weten of jouw e-mail spam proof is? Maak dan gebruik van deze website om jouw e-mail te controleren.

GRATIS ADVIES INWINNEN?

Plan een afspraak met een website expert!

De afgelopen jaren hebben we meer dan 1000 websites geanalyseerd en verbeterdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt). Laat ons je helpen met een vrijblijvend adviesgesprek. Plan nu nog een afspraak in!

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Google Search Console: wat is het en hoe werkt het?
Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?
Of je nou een visite kaartje hebt, een webshop, of een platform voor online trainingen; iedereen wilt meer bezoekers naar zijn website! Er zijn talloze manieren om verkeer naar je website te genereren, en niet elk type bezoeker is hetzelfde. Maar dan is natuurlijk wél ...
Je website aanmelden bij Google
Waarom word ik niet gevonden op Google?
In de moderne wereld is online vindbaarheid essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Klanten zoeken dagelijks op Google naar oplossingen voor hun problemen, zo ben jij (hopelijk) ook op dit blogartikel terecht gekomen. Hoe zorg je ervoor dat jouw website hoger in de zoekresultaten ...
Meer succes behalen met klanten
In 3 stappen succesvoller worden dankzij klanten
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten succesvoller worden? Want het succes van klanten is ook jouw succes. Luister naar wat jouw doelgroep nodig heeft en behaal betere resultaten met jouw klanten. Lees de 3 handige stappen voor meer succes.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders