Online training: wat is het en waarom zou je er aan beginnen?

Tegenwoordig hoor je steeds vaker ondernemers praten over online trainingen. Maar wat is het nu echt? En waarom zou jij moeten beginnen aan een online training? En hoe zet je die dan strategisch in je bedrijf?
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Tegenwoordig hoor je steeds vaker ondernemers praten over online trainingen. Maar wat is het nu echt? En waarom zou jij moeten beginnen aan een online training? En hoe zet je die dan strategisch in je bedrijf?

Wat is een online training?

In een online training verpak je jouw kennis en expertise in een product. Dit product kan zijn in de vorm van een video, maar bijvoorbeeld ook in een werkboek of in de vorm van opdrachten. Deze verpakte kennis plaatst je vervolgens online, bijvoorbeeld in een online leeromgeving op je website. Of je verstuurt het automatisch per mail (in een bepaalde tijdsperiode) naar de deelnemers.

Één keer maken, meerdere voordelen

Je online training maak je één keer en vervolgens kun je er lange tijd de vruchten van plukken. Natuurlijk kost het tijd om een online training neer te zetten: indelen van de kennis, het voorbereiden, uitwerken en instellen van de leeromgeving. Dat is op de korte termijn veel werk, maar op de lange termijn levert het veel op.

De online training kun je helemaal automatiseren. Dat betekent dat een bezoeker op je website jouw online training koopt en betaalt met bijv iDeal. Vervolges krijgt de deelnemer direct toegang tot de online training op je website en hij/zij ontvangt ook de factuur in zijn mailbox. Het kost jouw dan helemaal geen tijd meer! 

Je kunt dan de online training keer op keer verkopen, zonder dat het jou tijd kost. Die tijd kun je besteden aan het begeleiden van high-end klanten, online marketing of quality time met je familie. Daarnaast heb je zo de capaciteit om meer mensen te helpen met hun probleem, dan je zou kunnen 1 op 1.

Een online training betekent:
  • Meer mensen helpen / begeleiden
  • Meer verkopen en omzet
  • Meer vrije tijd

Strategieën om je online training in te zetten

Er zijn vele manieren om een online training in te zetten in een bedrijf. Hieronder staan een aantal strategieën die wij gebruiken met onze online trainingen.

1. Basistraining in combinatie real life verdieping

Ons hoofdproduct wat we verkopen is het SYS Platform. Een platform voor online ondernemers waar we alle kennis, tools en begeleiding bieden voor een website met resultaat. Bij het pakket geven we onze online training erbij waarin we strategieën uitleggen hoe je website resultaat oplevert. 

Wanneer SYS-ers (onze klanten) dan bij ons op kantoor langskomen om aan hun website te werken of wanneer we klanten 1 op 1 begeleiden, weten zij alle basis kennis al. Dat is heel fijn, want dan kunnen we direct de verdieping in! We kunnen diegene meteen helpen met zijn/haar specifieke situatie, zonder dat we tientallen keren dezelfde hoeven te vertellen.

Een voorbeeld van een online training

2. Als voortraject aanbieden

Je kunt jouw online training ook inzetten als voortraject. Daarmee bedoelen we om je online training strategisch neer te zetten in de reis van bezoeker naar klant. Door bijvoorbeeld een online training aan te bieden voordat de klant meedoet met jouw hoofdproduct, of dat nou 1op1 of een workshop is. 

Hiermee kan je klant jou, je bedrijf en jouw manier van werken beter leren kennen voordat hij zijn beslissing maakt, zonder dat hij/zij grote risico (in geld of tijd) loopt. Daarnaast is het voor jou een leuke extra omzet 😉

Een online training is een leuke extra omzet!

3. Als bonus voor high-end klanten

Wanneer je een high-end klant 1 op 1 begeleidt, kun je jouw online training als bonus geven aan hem/haar. Stel dat je de online training normaalgesproken voor €300 verkoopt, dan vergroot je daarmee de waarde van je product of dienst! 

Daarnaast hoef je hierdoor ook niet meer het fundament van jouw product of dienst telkens opnieuw uit te leggen, maar kun je met je high-end klant direct aan de slag om hem te begeleiden!

Hoe begin je je eerste online training?

We raden aan om eerst klein te starten. Maak eerst een korte training van twee of drie lessen waarin je dingen uitlegt die voor jou als expert heel logisch zijn. Uit ervaring merken we dat dit voldoende is als eerste korte training voor potentiële klanten, want voor hun is het niet zo logisch als voor jou!

Na de eerste training heb je alle stappen al eens doorlopen, waardoor het makkelijker en sneller zal gaan om je volgende online training te maken.

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Website maken
  • Website optimaliseren
header post launch challenge
Post launch challenge: verkopen verdubbelen

Je hebt de productlancering er op zitten. Misschien heb je nog geen of weinig verkopen gedraaid. Gelukkig zijn er nog genoeg kansen om te verkopen. In dit artikel laat ik zien hoe je na de productlancering omzet kan genereren.

header challenge de productlancering
Challenge organiseren: de productlancering

Weken werk je toe naar dit moment. Het moment dat je het product daadwerkelijk gaat lanceren. In dit artikel duiken we in de strategieën die je het best kunt gebruiken om het maximale uit dit piekmoment te halen!

header challenge week
Challenge organiseren: De challenge week

De tweede fase van het organiseren van een challenge is: de challenge week zelf. In deze fase geef je de inhoud van de challenge.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
Download de gratis Checklist

Meer Resultaat uit je Website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform