
Wat zijn branded links?
Een branded link is een verkorte versie van een URL die je online deelt, gebaseerd op je domeinnaam. Je maakt van een standaard lange URL een verkorte URL.
Met een branded link verander je de volgende URL
Waarom branded links gebruiken?
Er zijn verschillende reden waarom branded links worden gebruikt. We zetten de verschillende redenen op een rijtje.
Esthetische voordelen
Op basis van bovenstaand voorbeeld zie je al gelijk dat de verkorte URL mooier, compacter en duidelijker is om te klikken. Een lange URL via de mail of op social media levert enige wantrouwen op, omdat je niet gelijk ziet wat de intentie van de link is.
Met sysplatform.nl/youtube concludeer je vrij snel dat je waarschijnlijk naar het Youtube kanaal van SYS Platform wordt doorverwezen.
En wat als je met affiliates werkt en verschillende URL’s hebt voor partners die jouw producten promoten? Dan is het een stuk aangenamer om sysplatform.nl/affiliate te gebruiken i.p.v. een lange URL met codes die alle gegevens bijhouden.
Branded links zijn makkelijker te onthouden
Een verkorte URL is makkelijker te onthouden. Zeker als je een presentatie of webinar geeft en een directe betaallink wil delen. Op zo’n moment is sysplatform.nl/ja veel makkelijker te onthouden dan zo’n ellenlange link. Daarnaast verklein je de kans op spelfouten en kan je de kans op conversie vergroten.
Tekenlimiet
In sommige situatie zit je vast aan een tekenlimiet. Denk bijvoorbeeld aan de 280 tekenlimiet van Twitter. Als je naast een boodschap ook een link wilt delen, dan zit je al gauw aan je limiet. Een branded link kan op zo’n moment de oplossing bieden.
Houd ook rekening met de mobile responsiveness. Een lange URL kan een groot gedeelte van het telefoonscherm gebruiken. Dit is niet gebruiksvriendelijk er kan ervoor zorgen dat bezoekers minder snel de mail zullen lezen of überhaupt op de link zullen klikken.
Controle op externe URL's
Soms is het simpelweg niet mogelijk om een bestaande link zelf aan te passen, zoals bij extern internetverkeer. Je kan de link van YouTube niet zomaar veranderen en dan biedt een brandend link de oplossing.
Soms is het mogelijk om een huidige URL te veranderen, maar is het toch verstanding om een branded link te gebruiken. Stel, je hebt de lancering van een nieuwe pagina massaal gedeeld op social media, via mail, etc. Je wilt nu een webinar geven en daar een kortere URL gebruiken.
Als je de URL veranderd, dan is de link niet meer te openen op de overige kanalen waar de “oude” link wordt gebruikt. Met een branded link maak je een redirection en blijft de huidige link gewoon bestaan.
Meer controle op interne links
Als je bezig bent met de SEO, dan bent je waarschijnlijk ook actief bezig met interne links toevoegen aan de website.
Interne links zijn superhandig, maar wat als je erachter komt dat een link niet meer bestaat, omdat je een URL hebt veranderd? Een bezoeker komt dan uit op een dode link!
I.p.v. handmatige alle links aan te passen per pagina, maak je simpelweg een redirect aan m.b.v. een branded link. Nog makkelijk is natuurlijk gebruik maken van automatisch interne links.
Waarvoor gebruik je branded links?
Zoals hierboven benoemd is het gebruiken van branded links ideaal om controle te krijgen over het externe internetverkeer. Er zijn verschillende situatie waar je aan kan denken.
Pagina's van andere websites
Zo wil je bijvoorbeeld een link van een andere ondernemer delen met wie je laatst een interview of podcast hebt gehouden. Je wilt via social media dit interview delen met de link naar het interview. Nu kan je zelf de link bepalen, mocht je de huidige link niet goed vinden. Of misschien vind je het gewoon fijner om een URL met je eigen domeinnaam te delen.
Advertenties
Links in je Facebook advertenties kan je niet meer wijzigen. Daarvoor moet je weer een nieuwe advertentie aanmaken, waardoor je al je likes en comments verliest. Als je achteraf de gebruikte link wilt veranderen voor een ander doeleinde, dan is een branded link dé oplossing.
Webinar
Geef jij ook regelmatig webinars via bijvoorbeeld WebinarGeek? Vaak wil je tijdens het webinar in een slide een link toevoegen naar een bepaald product of landingspagina. Een korte URL is voor een kijker veel makkelijker te gebruiken.
Wij raden aan om links in het webinar zo kort en makkelijk mogelijk te maken voor je kijkers (bijvoorbeeld: sysplatform.nl/ja).
Video's en podcasts
Als je een video of podcast extern hebt geüpload, dan kan je de link niet meer aanpassen. Een verkorte URL (zoals sysplaform.nl/youtube) is makkelijker te gebruiken op o.a. social media.
Links op prints
Er zullen situaties voorkomen waarbij je een link offline deelt (via bijvoorbeeld een QR-code). Denk aan posters, flyers, magazines en tickets. Het kan zo zijn dat je op het moment nog niet exact de link van de landingspagina weet. Branded links geven je de gelukkig de mogelijkheid om deze links later door te verwijzen naar een andere URL.

Hoe werkt het met SYS?
In SYS kun je eenvoudig doorverwijzingen en branded links instellen vanuit het SYS dashboard.

Branded URL: hier noteer je wat de verkorte URL moet zijn.
Verwijzing URL: hier noteer je waar de verkorte URL naar toe moet verwijzen

Conclusie
Een branded link is dus een verkorte URL, gebaseerd op je domeinnaam. Je maakt een redirect aan waardoor je een lange URL door laat verwijzen naar een korte URL. Een korte link delen levert veel voordelen op. Het is bijvoorbeeld duidelijk en makkelijker te onthouden. Daarnaast kan je eigen links maken voor extern internetverkeer. Met het SYS Platform maak je eenvoudig en snel je eigen branded links.