Wat is een dode link en hoe breng je die weer tot leven?

In een dode link (ook wel broken link of een dead link genoemd)  zit weinig leven. Je klikt erop, maar de pagina waar je naar op zoek bent, blijkt niet meer te bestaan of is verhuisd. Broken links zijn slecht voor je website. Bezoekers vinden het frustrerend en ook de zoekmachines zijn er niet blij mee. Een dode link zorgt dan wel niet direct voor een minder hoge positie in Google, maar heeft wel nadelige gevolgen voor de gebruiksvriendelijkheid. Dus indirect heeft dit wel degelijk gevolgen.

In dit artikel leggen we uit wat een dode link is, hoe het ontstaat en hoe je dode links kan oplossen.

Waarom wordt er gesproken van een dode link?

Bij dood denk je aan iets dat er niet meer is. Of als je daarin gelooft op een andere plek voortleeft. Dat is ook met links het geval. De link is dood omdat hij verwijst naar een webpagina die niet meer bestaat. Ook kan het zijn dat die pagina voortleeft op een andere plek (url).

Dode link checker: Hoe onstaat een dode link?

Niet voor niets spreken we ook wel van broken links. De link kan om verschillende redenen “gebroken” zijn:

  • Je hebt de pagina verwijderd, maar de link verschijnt nog wel in Google of op sociale media
  • De url is veranderd. Dit kan bijvoorbeeld omdat je van een hoofd- een subpagina hebt gemaakt. Bijvoorbeeld https://voorbeeld.nl/link is veranderd in https://voorbeeld.nl/categorie
  • Je hebt een foutieve interne link geplaatst naar een andere pagina op de site.
Een dode link kun je op verschillende manieren vinden. Dit kan via externe tooling zoals Screaming Frog en Ahrefs maar ook op in je eigen CMS zijn deze terug te vinden. Het is vooral belangrijk om dode links te herstellen als deze waarde hebben opgebouwd, zodat je deze niet verliest. Een regelmatige dode link check is dus verstandig en hoeft je dankzij diverse tooling niet veel tijd te kosten.

Wat gebeurt er wanneer je op een dode link klikt?

Je wordt in dat geval doorverwezen naar een 404 pagina. Hierop staat vermeld dat de pagina niet kon worden gevonden. Sommige 404 pagina’s zijn voorzien van een zoekveld of de meest recente (blog)berichten. Hoe je zelf kunt zorgen voor een goede 404 pagina kun je hier lezen.

404 pagina na dode link cz
De 404 pagina van CZ die o.a. getoond wordt na een klik op een dode link

Waarom zijn broken links slecht voor je Google ranking?

Google wil de gebruikers van de zoekmachine zo goed mogelijk bedienen. Dat betekent dat ze hen niet willen doorsturen naar pagina’s die niet bestaan. Stuiten de bezoekers van je website regelmatig op een dode link, dan heeft dat gevolgen voor je positie in de zoekresultaten.

“Dode link heeft indirect negatieve gevolgen voor je positie in de zoekresultaten”

Hoe kun je het probleem van broken links oplossen?

In eerste instantie moet je weten waar de broken link zich bevindt. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar. Zo kan je met Google Search Console makkelijk achterhalen of jouw domein dode links heeft. SYS genereert makkelijk een overzicht van alle URL’s waar bezoekers op een dode link terecht komen.

Heb je de broken links gevonden dan kun je hier een 301 redirect voor maken. Een 301 redirect is een omleiding die je handmatig kan instellen. Je kan dan de dode/oude URL doorverwijzen naar een ander bestaande URL. Dit werkt gebruiksvriendelijk en zorgt ervoor dat je linkwaarde van de specifieke pagina behouden blijft. Heb je inkomende backlinks op een pagina, dan wil je namelijk dat deze behouden blijft als je bijvoorbeeld de URL van de pagina wilt wijzigen. Je kunt een 301 redirect aanmaken op serverniveau in het .htaccess document. Het is belangrijk dat je geen fouten maakt in dit document en je goed weet wat je doet. Fouten in je .htaccess document zorgen ervoor dat je website offline kan gaan.

Conclusie

Dode links zijn links die naar een pagina verwijzen die niet (meer) bestaan. Een bezoeker komt dan uit op een 404 pagina. Een dode link ontstaat doordat bijvoorbeeld een URL is veranderd of omdat de pagina niet meer online staat. Als bezoekers vaak op een dode link terechtkomen, dan heeft dit een negatieve invloed op jouw positie in de zoekresultaten. Check daarom regelmatig of jouw websites dode links bevatten. Een dode link is slecht voor de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches