Backlinks: wat zijn het en wanneer zijn ze belangrijk? - SYS Platform

Backlinks: wat zijn het en wanneer zijn ze belangrijk?

Iedereen weet tegenwoordig wel wat op het internet met een link wordt bedoeld. Maar is dat ook het geval voor een backlink? Wat zijn backlinks eigenlijk en waarvoor kun je ze gebruiken? We leggen het hier voor je uit.

Backlink betekenis

Een backlink, ook wel externe link genoemd, is een link op een andere website die verwijst naar jouw website. Concreet houdt dit dus in dat wanneer wij op deze begrippenpagina een link plaatsen naar Wikipedia er voor deze online internet-encyclopedie sprake is van een backlink. Backlinks zijn een graadmeter vanuit Google om de waarde van een site te bepalen. Backlinks op grote schaal realiseren wordt gedaan door middel van linkbuilding.

Je kunt je voorstellen dat wanneer Wikipedia vele duizenden backlinks heeft, dit de site vanzelf belangrijker maakt voor de zoekmachines. Google neemt je website namelijk een stuk serieuzer wanneer deze door anderen wordt aanbevolen.

De waarde van een backlink

In het verleden waren backlinks een garantie voor een hoge positie in de zoekresultaten van Google. Sommige websites gingen dan ook gretig aan de slag met het uitwisselen van links of gingen massaal links kopen. Daar heeft de zoekmachinegigant echter allang een stokje voor gestoken. 

Nog steeds speelt de hoeveelheid externe links een belangrijke rol voor de Google ranking, maar die backlinks moeten wel van waarde zijn. Die waarde wordt tegenwoordig gemeten aan de hand van verschillende factoren.

De kwaliteit van een backlink

De eerste factor is de kwaliteit van de website die naar jouw site verwijst. Een pagina die simpelweg bestaat uit een grote hoeveelheid backlinks, maar verder inhoudelijk niet veel voorstelt, heeft minder waarde. Aan zo’n link wordt dan ook weinig waarde gehecht, of zelfs gezien als een spamlink. Een ‘aanbeveling’ op een website met veel goede content levert je meer credits op.

De populariteit van de verwijzende website

Een andere factor is de populariteit van de verwijzende website. Wanneer een website die vele duizenden bezoekers trekt naar jouw pagina verwijst, is de waarde daar uiteraard hoger ten opzichte van een site met 15 bezoekers per maand.

De relevantie tussen beide websites

Het liefst wil je natuurlijk dat bezoekers op jouw website geïnteresseerd zijn in jouw product. Je hebt bijvoorbeeld als coach niks aan klanten die op zoek zijn naar zonnepanelen.

Dit principe geldt ook voor backlinks. Als de verwijzende website in hetzelfde vakgebied zit, dan heb je grote kans dat de juiste doelgroep op jouw website belandt. Zo vergroot je de kans op conversie.

Ben jij coach en wordt jouw website aanbevolen op een website over zonnepanelen, dan zal je hoogstwaarschijnlijk niet de juiste doelgroep aanspreken. Het gevolg is dat deze bezoekers snel je website verlaten. Dit kan jouw bouncepercentage verhogen en daarmee ook je positionering in Google negatief beïnvloeden.

De volgbaarheid

Tot slot maakt het een wereld van verschil of een link wel of niet door een zoekmachine kan worden gevolgd (no-follow/do-follow). Mag de link gevolgd worden door zoekmachines? Dan wordt dit meegenomen bij het bepalen van de positie in de zoekresultaten (do-follow). Bij nofollow is dit niet het geval. Een natuurlijk backlinkprofiel heeft zowel do-follow als no-follow links.

Hoe verzamel je backlinks?

Er zijn verschillende manieren om backlinks te verzamelen. We benoemen hieronder de vier belangrijkste.

Een gastblog schrijven

Een goede manier is om een gastblog te schrijven op een andere voor jouw business relevante website. Zo kun je eenvoudig in het blogartikel een backlink plaatsen naar jouw website.

Zo hebben wij een gastblog op MailBlue. Een platform om e-maillijsten op te bouwen en dat gekoppeld kan worden aan ons platform.

Een bron worden

Andersom kan het natuurlijk ook door voldoende interessante content op jouw website te hebben. Het gevolg is dat anderen naar jouw site linken als bron. Heb jij een interessant onderzoek gedaan of heb jij unieke content die echt anders is dan wat anderen schrijven? Dan kan dit jouw relevante verwijzingen opleveren.

Content delen op sociale media

Een andere manier is waardevolle content (zoals blogartikelen) delen op social media met al je volgers. Hoe interessanter en waardevoller jouw artikelen, hoe meer ze worden gedeeld op sociale media.

backlinks door social media
Wij delen op social media waardevolle content die weer door anderen worden gedeeld

Conclusie

Een backlink is een link op een andere website die verwijst naar jouw website. Veel backlinks zorgen ervoor dat Google jouw website beter positioneert in de zoekresultaten. Daarbij is het belangrijk dat backlinks waardevol zijn. Er zijn verschillende manieren om deze links te verzamelen. Denk aan gastblogs schrijven of waardevolle content delen op social media. Je moet goed je best doen om je te onderscheiden om op een natuurlijke manier backlinks te realiseren.

Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    1 reactie op “Backlinks: wat zijn het en wanneer zijn ze belangrijk?”

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis checklist voor coaches en opleiders

    De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders