Het belang van een goede 404 pagina

Een 404 pagina is de schrik van iedere website eigenaar. Wanneer een bezoeker op een dergelijke pagina belandt, is er iets niet goed gegaan. Het internet staat voor zoeken en gevonden worden. Niets zo vervelend wanneer je op een pagina komt die niet blijkt te bestaan. Wat zijn 404 pagina’s en wat kun je ermee doen?

Waarom krijg je een 404 pagina te zien?

In het meest gunstige geval heeft de bezoeker een spelfout gemaakt in de url. In vrijwel alle andere gevallen ligt de fout bij de website. De meest voorkomende redenen:

  • De pagina is verwijderd, maar er zijn nog verschillende interne links op de website die naar deze pagina verwijzen. Ook kan het zijn dat een andere website of een bericht op Facebook of Twitter naar een inmiddels verwijderde pagina verwijst.
  • De pagina bestaat nog wel, maar heeft een andere link gekregen. De website verwijst echter nog steeds door naar de oude link.

404 pagina voorkomen

Uit het bovenstaande blijkt dat je 404 pagina’s kunt voorkomen. Dit wordt echter wel steeds lastiger naarmate je website meer content heeft. Op een site met 100 pagina’s komt nu eenmaal sneller een verkeerde link voor dan op een site met 3 pagina’s. Wanneer je besluit een blogpost of pagina te verwijderen of deze te voorzien van een andere url heeft dit gevolgen voor je interne links. Ga je echter secuur te werk en pas je direct je interne links aan dan is de kans op een 404 pagina helemaal niet zo groot.

Omleiding maken

Wanneer je van bepaalde pagina’s of blogartikelen af wil omdat ze niet meer actueel zijn, kun je in plaats van deze te verwijderen hiervoor ook een omleiding maken. Je doet dit door de oorspronkelijke url door te verwijzen naar een nieuwe url via een permanente verwijzing: een 301-redirect. Zo breng je de bezoeker ongemerkt van de oorspronkelijke naar een nieuwe, soortgelijke pagina met daarop actuele informatie.

Waarom je 404 pagina's moet vermijden

  • Negatieve gebruikerservaring: Bezoekers zijn teleurgesteld omdat ze niet vinden wat ze zoeken.
  • Negatieve uitstraling: Op een 404 pagina terechtkomen is als voor een gesloten deur staan tijdens kantooruren. Zo creëer je een negatief beeld van je bedrijf.
  • Negatieve inkomsten: Je loopt er klanten, leads en conversies door mis. Dat heeft uiteindelijk invloed op jouw inkomsten.
  • Negatieve SEO: Wanneer je er alles aan doet om jouw pagina’s zo hoog mogelijk in de zoekmachines te laten staan, dan heb je er niets aan als zo’n pagina niet blijkt te bestaan. Dat is met andere woorden het tegenovergestelde van zoekmachine optimalisatie. Google is sowieso niet blij met niet-bestaande pagina’s. De zoekmachine wil zoveel mogelijk vermijden dat zij mensen op een dwaalspoor zetten. Met behulp van een 301 redirect kun je een omleiding realiseren en bezoekers naar de juiste pagina / URL sturen.

Zorg voor een goede 404 pagina

Hoewel je veel kunt doen om je bezoekers niet naar een 404 pagina te sturen, moet je er wel een hebben voor het geval dat. Standaard 404 pagina’s schrikken bezoekers vaak af omdat ze alleen een 404 foutmelding geven. Je kunt er beter zelf een maken. Daarbij is het belangrijk om de pagina zo in te richten dat je jouw bezoeker weer snel op het goede pad brengt.

Tips voor een goede 404 pagina:

  • Vertel de bezoeker op een vriendelijke manier dat de pagina waar ze naar op zoek zijn niet kan worden gevonden.
  • Spreek in geen geval over een fout, maar benadruk de nieuwe mogelijkheden die je 404 pagina biedt.
  • Voeg een zoekveld toe en maak gebruik van hetzelfde menu dat ook op de rest van je webpagina’s staat. Moedig de bezoekers aan om snel verder te zoeken.
  • Plaats een aantal links naar de meest populaire pagina’s of producten op je site.
  • Geef de bezoeker de mogelijkheid om contact met je op te nemen.

Hoe pakken andere websites dit aan?

Onderstaande screenshots geven je een goed idee hoe een gepersonaliseerde 404 pagina eruit kan zien. Welke spreekt jou het meest aan?
De mispouce van de Hema is natuurlijk mooi gevonden. De zoete hap staat zo prominent in beeld dat je nauwelijks door hebt dat je op een 404 pagina bent beland. De bezoeker heeft bovendien tal van mogelijkheden om zijn zoektocht voort te zetten. De “helaas pindakaas” van Calvé is ook leuk gevonden. De mogelijkheden om verder te surfen worden echter beperkt door de prominente ‘Terug naar Home’ knop.

404 pagina HEMA
De 404 pagina van de HEMA is leuk en biedt mogelijkheden aan om verder te surfen
404 pagina Calvé
De 404 pagina van Calvé is leuk, maar biedt maar één actie aan

Hoe pas je jouw 404 pagina aan?

Dat ligt eraan bij welke hostingprovider je jouw website hebt ondergebracht.

  • Als je toegang hebt tot de ‘back-end’, ofwel de code en het een en ander af weet van html, dan kun je de standaard pagina zelf een nieuw uiterlijk geven. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor je websitebouwer.
  • Gebruik je WordPress dan zijn er ook diverse plugins die je daarbij van dienst zijn.
  • Ook met SYS kun je heel gemakkelijk je eigen 404 pagina aanmaken. Zie de kennisbank hiervoor!

Hoe kun je zien of links stuk zijn en gebruikers 404 foutmeldingen krijgen?

Dit kan op meerdere manieren. Google Search Console geeft je een overzicht van alle URL’s waarop het een 404-foutmelding tegenkomt. In Google Analytics kun je ook nog nagaan hoe vaak deze 404 pagina werd bezocht.
Gebruik je SYS? Dan is het ingebouwd in je website. Je kunt dan ook eenvoudig met één klik een verwijzing naar andere pagina instellen. Daarnaast kan je ook inzien op welke URL’s bezoekers op een 404-pagina terecht komen, oftewel de dode links.

Ben jij klaar voor een website met SYS? Maak vandaag nog een afspraak!

Conclusie

Hoewel je 404 pagina’s beter zoveel mogelijk kunt voorkomen, zijn ze soms onvermijdelijk. Het is daarom aan te raden om zelf een goede 404 pagina te (laten) maken. Wanneer je bezoekers mogelijkheden biedt om eenvoudig hun zoektocht voort te zetten, zullen ze minder snel afhaken. Dat betekent uiteindelijk minder verlies van (potentiële) klanten.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform