E-mailmarketing is een van de oudste vormen van internetmarketing. Het is ook nog steeds populair onder de marketeers. Daar heeft de opkomst van sociale media niets aan veranderd. Wat e-mailmarketing precies is en waarvoor je het gebruikt, leggen we hier voor je uit.
E-mailmarketing betekenis
E-mailmarketing wil zeggen dat je (potentiële) klanten op een directe manier benadert door middel van een e-mail. Hierin introduceer je nieuwe producten of diensten of probeer je bestaande klanten te interesseren voor producten of diensten uit jouw aanbod die ze nog niet hebben afgenomen.
Mailinglijst gebruiken
De personen die jouw e-mails of nieuwsbrieven ontvangen, moeten daar eerst toestemming voor hebben gegeven. Deze personen verzamel je in een mailinglijst. De mensen die jouw e-mails ontvangen, moeten ook altijd de mogelijkheid hebben om zich uit te schrijven van je mailinglijst.
Internetmarketeers beschouwen het hebben van een grote mailinglijst als een van de meest effectieve manieren om zowel nieuwe klanten binnen te halen als bestaande klanten te behouden.
Wij raden aan om MailBlue te gebruiken voor het opbouwen van een maillijst.
Waarom is het slim om e-mailmarketing te gebruiken?
E-mailmarketing is goedkoop en voordelig
Dit is een belangrijke reden waarom je e-mailmarketing zou moeten gebruiken. Je bent geen geld kwijt aan drukwerk en verzendkosten, wat bij mailmarketing via de reguliere post natuurlijk wel het geval is.
E-mail marketing is ook een stuk voordeliger dan bijvoorbeeld adverteren op Google of Facebook. Dat kan flink in de kosten lopen. Een e-mail verstuur je gratis.
Makkelijk en snel
Persoonlijke benadering
In een e-mail kun je jouw (potentiële) klanten persoonlijk benaderen. Dat blijkt een effectieve vorm van marketing te zijn. Zo kun je jouw mails afstemmen op verschillende type klanten. Klant A ontvangt een ander soort mail dan klant B.
Gewenste vormgeving
Tegenwoordig bestaan mails allang niet meer alleen uit tekst. Je kunt dankzij html jouw e-mail marketing op allerlei manieren vormgeven. Bovendien kun je ze ook mobile responsive maken. Zo kun je eenvoudig rijk geïllustreerde mails met foto’s en video’s versturen. Door je eigen stijl te ontwikkelen, kweek je een betere band met de personen op jouw maillijst.
Analyseren
Conclusie
E-mailmarketing houdt in dat je (potentiële) klanten op een directe manier benadert d.m.v. een e-mail. Het is een mooie manier om jouw producten of diensten aan te bieden. Zeker als je een maillijst opbouwt met een platform, zoals MailBlue. E-mailmarketing is o.a. relatief goedkoop, je kan een klant direct en persoonlijk benaderen en je kan het gedrag van een lezer op een e-mail analyseren.