Wat is e-mailmarketing en waarom moet je het gebruiken? - SYS Platform

Wat is e-mailmarketing en waarom moet je het gebruiken?

E-mailmarketing is een van de oudste vormen van internetmarketing. Het is ook nog steeds populair onder de marketeers. Daar heeft de opkomst van sociale media niets aan veranderd. Wat e-mailmarketing precies is en waarvoor je het gebruikt, leggen we hier voor je uit.

E-mailmarketing betekenis

E-mailmarketing wil zeggen dat je (potentiële) klanten op een directe manier benadert door middel van een e-mail. Hierin introduceer je nieuwe producten of diensten of probeer je bestaande klanten te interesseren voor producten of diensten uit jouw aanbod die ze nog niet hebben afgenomen.

Mailinglijst gebruiken

De personen die jouw e-mails of nieuwsbrieven ontvangen, moeten daar eerst toestemming voor hebben gegeven. Deze personen verzamel je in een mailinglijst. De mensen die jouw e-mails ontvangen, moeten ook altijd de mogelijkheid hebben om zich uit te schrijven van je mailinglijst. 

Internetmarketeers beschouwen het hebben van een grote mailinglijst als een van de meest effectieve manieren om zowel nieuwe klanten binnen te halen als bestaande klanten te behouden.

Wij raden aan om MailBlue te gebruiken voor het opbouwen van een maillijst.

maillijst opbouwen
Een mailinglijst opbouwen is een effectieve manier om o.a. klanten te behouden

Waarom is het slim om e-mailmarketing te gebruiken?

E-mailmarketing is goedkoop en voordelig

Dit is een belangrijke reden waarom je e-mailmarketing zou moeten gebruiken. Je bent geen geld kwijt aan drukwerk en verzendkosten, wat bij mailmarketing via de reguliere post natuurlijk wel het geval is.

E-mail marketing is ook een stuk voordeliger dan bijvoorbeeld adverteren op Google of Facebook. Dat kan flink in de kosten lopen. Een e-mail verstuur je gratis.

Makkelijk en snel

Een e-mail doet er in het ergste geval een paar minuten over voordat hij is verzonden. Meestal is het al binnen een paar seconden verzonden. Fysieke post doet er een stuk langer over voordat het is bezorgd.

Persoonlijke benadering

In een e-mail kun je jouw (potentiële) klanten persoonlijk benaderen. Dat blijkt een effectieve vorm van marketing te zijn. Zo kun je jouw mails afstemmen op verschillende type klanten. Klant A ontvangt een ander soort mail dan klant B.

Gewenste vormgeving

Tegenwoordig bestaan mails allang niet meer alleen uit tekst. Je kunt dankzij html jouw e-mail marketing op allerlei manieren vormgeven. Bovendien kun je ze ook mobile responsive maken. Zo kun je eenvoudig rijk geïllustreerde mails met foto’s en video’s versturen. Door je eigen stijl te ontwikkelen, kweek je een betere band met de personen op jouw maillijst.

e-mailmarketing vormgeving
Tegenwoordig kan je een e-mail naar wens vormgeven. Ideaal voor bijv. een nieuwsbrief

Analyseren

Met een goed platform zoals MailBlue kan je waardevolle inzichten verzamelen. Dat maakt het niet alleen eenvoudig om mails te verzenden, maar hierdoor heb je gelijk ook inzicht in hoeveel personen en hoe vaak mensen je mails hebben gelezen en of zij ook op je call to action link hebben geklikt. Daarnaast biedt SYS Platform een koppeling aan met MailBlue.
E-mailmarketing analyseren van e-mails
Met MailBlue kan je de statistieken van een verzonden e-mail inzien

Conclusie

E-mailmarketing houdt in dat je (potentiële) klanten op  een directe manier benadert d.m.v. een e-mail. Het is een mooie manier om jouw producten of diensten aan te bieden. Zeker als je een maillijst opbouwt met een platform, zoals MailBlue. E-mailmarketing is o.a. relatief goedkoop, je kan een klant direct en persoonlijk benaderen en je kan het gedrag van een lezer op een e-mail analyseren.

Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis checklist voor coaches en opleiders

    De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders