Goede websites worden steeds belangrijker voor bedrijven in een wereld die steeds meer online bediend wordt. Het doel van een website is dat bezoekers de gewenste acties uitvoeren (zoals een afspraak inplannen of een product kopen).
Om er voor te zorgen dat bezoekers de gewenste actie uitvoeren, moet je weten hoe bezoekers denken en wat ze willen. Daar sluit je website immers op aan.
Toch is dit vaak moeilijker dan we denken. We zijn geneigd om een website te bouwen waar wijzelf enthousiast van worden. Dit is alleen niet wat jouw bezoeker nodig heeft.
Bezoekers kunnen verdeeld worden onder 4 typen die elk op een andere manier beslissingen maken. In dit blogartikel leggen we alles uit over deze 4 typen bezoekers.
Wat wordt er bedoeld met de 4 typen bezoekers?
Rekening houden met de 4 typen bezoekers is erg belangrijk. Het helpt jou om jouw doelgroep op de juiste manier aan te spreken op de website. Maar wat houden deze 4 typen nou precies in? Daarvoor is het belangrijk om eerst een kijkje te nemen naar de oorsprong van dit concept, namelijk de MBTI.
De Myers–Briggs Type Indicator (MBTI)
De Myers-Briggs Type Indicator, oftewel MBTI, is een psychologisch model dat persoonlijkheden van mensen classificeert o.b.v. 16 persoonlijkheidstypen. Deze 16 persoonlijkheidstypen worden vervolgens onderverdeeld in 4 voorkeuren.
MBTI wordt veel gebruikt in bedrijven voor teambuilding. Desondanks is het effect van MBTI op teambuilding niet wetenschappelijk bewezen. Deze theorie biedt echter wel houvast voor de indeling van websites.
Katharine Briggs en dochter Isabel Briggs Myers zijn de grondleggers van de MBTI en in 1962 wordt de eerste handleiding van dit model gepubliceerd. Zij hebben voor hun model de theorie van Zwitserse psycholoog en psychiater Carl Jung gebruikt. Hij heeft de 16 persoonlijkheidstypen geclassificeerd in de volgende 4 voorkeuren:
- introvert / extravert
- voelen / intuïtie
- denken / voelen
- oordelen / waarnemen
De 4 voorkeuren van de MBTI
De 4 voorkeuren van de MBTI is niet bedoeld om een bezoeker in een hokje te stoppen. Niet iedereen valt namelijk in één hokje. Ben jij benieuwd wat voor type jij bent? Doe dan de MBTI-test.
De voorkeuren worden bepaald o.b.v. het gedrag van de mens bij een beslissingsproces. Het gaat dus niet om de kwaliteiten van een persoon zelf. Het kwadrant van de 4 voorkeuren uit zich als volgt:
Je hoeft dus niet in één vak te vallen en er is geen goed of fout. Het nemen van een beslissing kan namelijk per onderwerp anders zijn. Afhankelijk hoe belangrijk het is.
Het beslissingsproces voor het aanschaffen van een nieuwe auto zal bijvoorbeeld significant anders zijn, dan het kiezen van een nieuwe tandenborstel.
Waarom moet je gebruik maken van de 4 typen bezoekers?
Klinkt natuurlijk allemaal heel leuk, de 4 typen bezoekers. Maar waarom zou je van dit model gebruik moeten maken?
Elke bezoeker heeft een voorkeur voor een van bovenstaande kwadraten en heeft dus ander type informatie nodig om tot een beslissing te komen. Zo heeft iedere bezoeker andere typen vragen in gedachten. De een wilt weten voor wie een product geschikt is en de ander wil juist weten wat het product precies is.
Jouw taak als ondernemer van de website is om antwoord te geven op alle vragen van de bezoekers. Zo ontneem je verschillende bezwaren en vergroot je de kans op conversie. Daarnaast houd je een bezoeker langer op jouw pagina wat voordelig is voor de sessieduur. Uiteindelijk kan hierdoor ook jouw positionering voor zoekmachines verbeteren!
“Jouw taak als ondernemer van de website is om antwoord te geven op alle vragen van de bezoekers”
Veelvoorkomende fout
Net als bezoekers hebben wij, ondernemers, ook een voorkeur van het kwadrant. De valkuil van de meeste ondernemers is om dan alleen het type informatie te geven die overeenkomen met hun eigen kwadrant.
Doe je dat, dan bedek je maar 25% van het kwadrant. Je loopt dan tot 75% van je bezoekers mis! Bouw je website daarom altijd vanuit het perspectief van jouw doelgroep. Helpt een website maker om jouw website te bouwen? Check dan goed dat hij de website niet bouwt o.b.v zijn eigen kwadrant.
Waar maak je gebruik van de 4 typen bezoekers?
Het is nu duidelijk waarom jij als ondernemer rekening moet houden met de 4 typen bezoekers. Maar waar op de website implementeer je dit principe?
Je maakt gebruik van de 4 typen bezoekers op elke pagina van jouw website. Per pagina is het belangrijk om na te gaan:
- Wat het doel is van de website (en de verschillende pagina’s).
- Welke beslissing er gemaakt moet worden door de bezoeker.
- Welke vraag er voor de bezoeker beantwoord moet worden.
Voorbeeld verkooppagina online training
Stel, je wilt, d.m.v. een verkooppagina, een online training aanbieden. Dan is de hoofdvraag van een bezoeker: Ga ik deze online training kopen, ja of nee?
Deze vraag moet op de pagina voor alle 4 typen bezoekers beantwoord worden door relevante informatie te geven. Let er op dat je ook alle bezwaren die een bezoeker heeft weg neemt (bijvoorbeeld of de online training echt helpt om het doel te bereiken). In het volgende hoofdstuk gaan we dieper in hoe je de pagina voor elk type bezoeker kan inrichten.
Voorbeeld kennismakingsgesprek
Een ander voorbeeld is een diensten pagina waar een bezoeker een kennismakingsgesprek kan aanvragen. De hoofdvraag van een bezoeker is dan: Wil / Ga ik mijn gegevens achterlaten om verder in gesprek te gaan over deze dienst?
Hier is het dus niet noodzakelijk om in te gaan op alle relevante informatie en mogelijk bezwaren over de dienst-zelf. De bezoeker begrijpt namelijk dat dit tijdens het gesprek aan bod zal komen.
Welke 4 typen bezoekers zijn er?
Zoals je in de afbeelding kan zien, zijn er 4 kwadranten die elk een voorkeur voorstellen. Elk type heeft een ander beslissingsproces.
De competitieve bezoeker
De competitieve bezoeker maakt snel en op basis van feiten een beslissing. Ongeveer 5 à 10% van de mensen zijn competitieve bezoekers.
Dit type bezoeker wil enkel feiten en houden van overzicht. Hij scant snel de pagina en houdt niet van lange teksten. Competitieve bezoekers hebben een goede intuïtie en zijn gevoelig voor de mening van experts en autoriteiten.
De vragen die competitieve bezoekers vaak stellen beginnen met het woord wat. Bijvoorbeeld: “wat is het en wat levert het mij op?”
Op de website is het o.a. verstandig om bovenaan de pagina de belangrijkste informatie te vermelden, zodat de bezoekers niet hoeft te scrollen. Zorg dat de titels duidelijk zijn en dat er een duidelijke call to action aanwezig is voor een vervolgstap.
Meer informatie over de competitieve bezoeker? Neem dan zeker een kijkje naar dit artikel.
De spontane bezoeker
De spontane bezoeker maakt snel en op basis van emotie beslissingen. Zo’n 30 tot 35% van de mensen zijn spontane bezoekers.
Dit type bezoeker kan zich niet lang concentreren en neemt daarom snel een beslissing. Hij staat open voor het nemen van risico’s als een product / dienst goed aanvoelt. Regelmatig impulsieve aankopen doen is, dan ook een bekend gedrag bij spontane bezoekers.
De vragen die spontane bezoeker voornamelijk vragen, beginnen met waarom. Bijvoorbeeld: “waarom zou ik het kopen en waarom heb ik het nu nodig“?
T.o.v. de competitieve bezoekers, reageren spontane bezoekers op emotie. Door de juiste kleuren en goede foto’s te gebruiken, kan je hier op inspelen. Verder kan je ook benoemen waarom de bezoeker nu aan de slag moet gaan met zijn/haar probleem en wat er gebeurt als ze dit niet doen.
Aangezien spontane bezoekers impulsief zijn, kunnen aanbiedingen en bonussen goed werken.
Onthatass.com maakt goed gebruik van de foto om op de emotie van een bezoeker te spelen, namelijk mannelijkheid en kracht
Vervolgens wordt daaronder duidelijk de waarom vragen beantwoord, zodat de spontane bezoeker alle informatie heeft en all bezwaren weggenomen zijn.
Klik hier voor meer informatie over de spontane bezoeker.
De humanistische bezoeker
De humanistische bezoeker maakt langzame en op emotie gebaseerde beslissingen. Ongeveer 15 tot 20% van de mensen zijn humanistische bezoekers.
Dit type bezoeker heeft meer informatie nodig om een beslissing te maken. Daarom plaats je onder het gedeelte van de snelle beslissers meer informatie voor de langzame beslissers. Humanistische bezoekers hechten waarde aan vertrouwen en relaties en vinden meningen van anderen belangrijk.
Deze bezoeker stellen voornamelijk vragen die met wie beginnen. Bijvoorbeeld: “wie is de eigenaar van het bedrijf en wie heeft er allemaal deze training gevolgd“?
Op de website vertaalt dit zich o.a. door betrouwbare ervaringen en testimonials van andere klanten te laten zien. Maar ook door duidelijk te maken wat de klantenservice is (bijvoorbeeld per telefoon of mail, een supportlijn).
Wil je meer over humanistische bezoekers weten? In dit artikel gaan we hier uitgebreid op in.
De methodische bezoeker
De methodische bezoeker maakt langzaam en op basis van feiten beslissingen. Zo’n 40 tot 45% van de mensen zijn methodische bezoekers.
Dit type bezoeker neemt weinig risico en houdt van structuur en zekerheid. Hij wilt alle feiten op een rijtje om inzicht te krijgen in de voor- en nadelen en een miskoop te voorkomen. Methodische bezoekers nemen de tijd om een beslissing te maken.
De vraag die methodische bezoekers vaak stellen, beginnen met hoe. Bijvoorbeeld: “hoe werkt het en hoe ziet het product / de dienst eruit”?
Op de website is het belangrijk om o.a. op een overzichtelijke manier feiten te weergeven (door bijv. een grafiek of tabel). Verder moeten praktische vragen onderaan de pagina beantwoord worden. Denk bijvoorbeeld aan de locatie van een workshop, tijdstip of wanneer iemand een mail kan verwachten.
Wil je meer weten over de methodische bezoeker? Lees dan hier verder.
Hieronder zie je samengevat de kenmerken van de 4 typen bezoekers.
Type bezoeker | % v/d mensen | Beslissen | Soort vragen die ze stellen |
---|---|---|---|
Comptetitief | 5 - 10% | Snel en o.b.v feiten | Wat |
Spontaan | 30 - 35% | snel en o.b.v. emotie | Waarom |
Humanistisch | 15 - 20% | langzaam en o.b.v. emotie | Wie |
Methodisch | 40 - 45% | langzaam en o.b.v. feiten | Hoe |
Website voor alle 4 typen of 1 type inrichten?
Nu je het onderscheid tussen de 4 typen bezoekers weet en hoe je dit kan implementeren op je website, blijft er nog één vraag over. Namelijk: moet je website voor alle 4 types geschikt zijn of voor maar 1 type?
Het hangt helemaal af van jouw doelgroep. Als je merkt dat een groot gedeelte van de bezoekers bestaat uit 1 of 2 typen, dan kan je hier de website op inrichten. Mensen in de zorg zijn bijvoorbeeld vaak humanistische en spontane typen. Daarom is het verstandig dat de website in deze branche zich daarop richt.
Echter raad ik niet aan om voor 100% een website in te richten voor maar 1 of 2 typen bezoekers. Zo voorkom je dat relevantie informatie ontbreekt. Wel kan je de nadruk op 1 of 2 typen leggen d.m.v. kleurgebruik, foto’s en branding.
“Richt je website niet voor 100% in voor 1 of 2 typen bezoekers”
Conclusie
De 4 typen bezoekers is gebaseerd op het MBTI model. Door hier rekening mee te houden op de website, kan je de conversie verhogen. In principe maak je voor de hele website gebruik van de 4 typen bezoekers. De 4 typen zijn: competitieve bezoekers (reageren snel en op feiten), spontane bezoekers (reageren snel en op emotie), humanistische bezoekers (reageren langzaam en op emotie) en methodische bezoekers (reageren langzaam en op feiten). Zorg ervoor dat je de website niet voor 100% inricht op 1 of 2 typen, zodat er geen relevante informatie ontbreekt. Je kan wel de nadruk van een type leggen door middel van de branding.
Wat voor typen bezoekers is jouw doelgroep? Laat het ons weten in de reacties!
Gerelateerde blogberichten