Google Analytics: wat is het en wat kun je ermee doen?

Met Google Analytics kom je alles te weten over de bezoekers van jouw website. Of het nu gaat om de hoeveelheid gebruikers, waar ze vandaan komen, hoelang ze op je site blijven, hoeveel pagina’s ze bekijken en vanaf welke pagina ze weer vertrekken. Deze handige tool van Google vertelt het je allemaal. In dit artikel bespreken we wat Google Analytics is, hoe het werkt en waarom je hier gebruik van moet maken.

De oorsprong van Google Analytics

Google Analytics stamt af van de welbekende zoekmachine Google (maak hier een account). Al heel lang verzamelt Google allerlei gegevens over hoe mensen het internet gebruiken. Al die data gebruiken ze vervolgens om op maat gesneden suggesties en advertenties voor internetgebruikers aan te bieden.

Dit principe heeft Google vertaalt voor websitebeheerders. Zo kan je als beheerder nuttige informatie verzamelen en voor verschillende doeleinden gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je website of het adverteren voor de juiste doelgroep.

En zo is Google Analytics ontstaan: het voorziet je van een schat aan informatie over de hoeveelheid bezoekers, waar ze vandaan komen en wat ze allemaal doen op jouw website.

Google Analytics nader onder de loep

Om te begrijpen wat je allemaal kunt doen met Google Analytics, zoomen we in op enkele belangrijke functies.

Aantal unieke gebruikers

Dit is de meest simpele functie en het eerste wat je ziet wanneer je analytics opent. Het geeft weer hoeveel unieke gebruikers er de afgelopen 7 dagen op je site waren. Je kunt dit eventueel ook instellen op het aantal per 30 dagen.

unieke gebruikers Google Analytics
Je kan verschillende statistieken ophalen over de gebruikers op jouw website

Herkomst van bezoekers

Je kunt op verschillende manieren de herkomst van bezoekers analyseren. Google Analytics laat je zien vanaf welke plek op het internet je bezoekers komen.

  • Organic: Komen zij via de zoekmachine dan spreek je van organische bezoekers.
  • Referral: Dit zijn de bezoekers die via een link op een andere website bij jou belanden.
  • Direct: In dat geval werd de URL van je website direct ingetypt.
  • Email: Bezoekers komen naar je site via een e-mailcampagne.
  • Paid Search: Bezoekers klikken op jouw betaalde advertentie en worden zo naar je website geleid.
  • Social: Deze mensen komen binnen via bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn.
  • Uit welk land: Ook de fysieke locatie wordt door Google Analytics helder in beeld gebracht. Dat is vooral interessant als je een internationaal georiënteerde onderneming hebt.

Gedrag op je website

Inzicht in het gedrag op je website biedt een hoop interessante informatie over jouw bezoekers. Welke pagina’s worden het meest bezocht, op welke links klikken ze het vaakst, hoelang blijven ze op je site? 

Wanneer je er de tijd voor neemt, kom je echt alles te weten over het gedrag van jouw bezoekers. Het zegt ook iets over de populariteit en gebruiksvriendelijkheid van jouw website. 

Een van de eerste dingen die je opvalt is namelijk het bouncepercentage. Dit geeft aan hoeveel bezoekers op jouw webpagina kwamen, maar daarna direct weer vertrokken. In dit artikel kun je lezen hoe je dit bouncepercentage kunt verlagen.

Behaalde doelen


In Google Analytics kun je uitermate goed doelen inrichten. Dit kun je via Google Tag Manager met gebeurtenissen instellen als via een bedankpagina. Ook transacties kun je in Google Analytics goed meten. Hierdoor krijg je inzicht in welke kanalen goed converteren en of jouw inspanning ook daadwerkelijk resultaat opleveren.

 

Hoe kun je Google Analytics gebruiken?

Google Analytics kan alleen al deze waardevolle informatie voor je verzamelen wanneer er een speciale trackingcode op je site is geplaatst. Als dit correct is gedaan, zie je in het bureaublad van Google Analytics dat je website wordt herkend, waardoor de analyse van start kan gaan.

Elke host zal waarschijnlijk een andere plek hebben waar je deze code kan toevoegen. Bij SYS Platform kan je in een paar stappen helemaal zelf jouw Google Analytics koppelen aan jouw website. Dit kun je ook doen door Google Tag Manager te installeren en je Analytics code hierin te plaatsen. 

Daarnaast kan je ook jouw bezoekersstatistieken inzien op de website. Zo hoef je niet telkens op je Google Analytics account in te loggen.

Lees hier meer over bezoekersstatistieken op SYS Platform.

Bezoekersoverzicht weergave SYS
Met SYS kan je op de achterkant van je website jouw bezoekersstatistieken inzien

Conclusie

Google Analytics is een platform waar jij data van jouw websitebezoekers kan terugvinden. Zo kan je ontdekken hoeveel bezoekers op jouw website belanden, waar ze vandaan  komen en hoe lang ze op jouw website blijven. Deze waardevolle informatie kan je gebruiken om bijvoorbeeld jouw website te optimaliseren door de pagina’s te verbeteren die slecht scoren. Aan de hand van een trackingcode kan je Google Analytics koppelen aan je website. SYS Platform maakt gebruik van een speciale functionaliteit die dit proces eenvoudiger maakt. Zo houd je eenvoudig je websitebezoekers bij en kun je de voortgang van jouw website goed in de gaten houden. Stel vervolgens de juiste doelen in en krijg inzichtelijk welke kanalen jou het meeste omzet opleveren. 

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform