Een organische bezoeker is een bezoeker die op je website terecht komt via niet-betaalde zoekresultaten. Door gebruik te maken van SEO (Search Engine Optimization) vergroot je het organische zoekverkeer op je website.
Zoekmachine optimalisatie houdt in dat je hoger scoort in Google door gebruik te maken van bepaalde zoekwoorden. Des te hoger je in de zoekresultaten terecht komt, des te meer bezoekers (en waarschijnlijk meer omzet) dit je oplevert.
Organische zoekresultaten in Google
Zoek je in Google dan zie je twee soorten zoekresultaten. Als eerste krijg je betaalde resultaten te zien. Dit zijn advertenties. Wil je deze posities bezetten met je website dan betaal je voor de advertenties en laat Google jouw site zien bovenin Google. Onder de advertenties vind je de organische zoekresultaten. Hier kom je met jouw site bovenaan te staan wanneer je de site optimaliseert conform de voorwaarden van Google. Bezoekers die via deze resultaten op je site komen noemen we organische bezoekers.
Organisch Search in Analytics
Via Google Analytics achterhaal je eenvoudig hoeveel bezoekers jouw site weten te vinden via de organische zoekresultaten. Uiteraard moet je Analytics gekoppeld hebben aan je website. In Analytics ga je naar:
- Acquisitie
- Alle verkeer
- Kanalen
- Organic Search
De lijn die je hier ziet laat zien hoeveel organische bezoekers je dagelijks op de site hebt.
Hoe krijg je organische bezoekers op je site?
Er zijn een aantal manier om hoger in de zoekresultaten van Google terecht te komen, waardoor je meer organische bezoekers naar je website krijgt. We bespreken een aantal.
Basis SEO Regels
Om je site vindbaar te maken is het slim om je aan de basisregels van SEO te houden. Er zijn een aantal dingen die je optimaliseert zodat Google jouw website beter snapt. Denk hierbij aan:
- Het gebruik van zoekwoorden in titels
- Het invullen van de Google titel en metadescription
- De juiste URL structuur
- Het optimaliseren van foto’s en afbeeldingen
Zie ook: SEO voor beginners: het stappenplan
Zoekwoordenonderzoek
Via een zoekwoordenonderzoek achterhaal je welke zoekwoorden veel zoekvolume hebben. Hoe meer zoekvolume, hoe interessanter het zoekwoord. Er zijn talloze tools die je helpen om dit goed in kaart te brengen. Denk aan Semrush of KWFinder. Deze zoekwoorden vertaal je naar blogs of artikelen die maken dat je op dit zoekwoord een hoge positie verwerft in Google.
Zie ook: Hoe vind je onderwerpen voor je blogs: tips en tools!
Schrijf regio pagina’s
Ben je actief (of wil je actief zijn) in meerdere steden? Schrijf dan pagina’s voor je website die specifiek gericht zijn op deze steden. Dit is een commerciële content techniek die veel wordt gebruikt. Als je goede SEO geoptimaliseerde pagina’s schrijft over deze specifieke steden, dan ben je in Google beter vindbaar in deze steden.
Dit vergroot je bereik, het verkeer naar je website en natuurlijk je omzet. Let wel: dit dient te voldoen aan de juiste voorwaarden. Je kunt niet 100 dezelfde pagina’s kopiëren en alleen de plaatsnaam veranderen. Dan is er sprake van duplicate content.
Update oude content
Google en website gebruikers houden van verse content. In plaats van het schrijven van nieuwe artikelen kun je ook oude artikelen regelmatig updaten met de nieuwste informatie. Dit laat aan Google en aan de bezoekers van je website zien hoe serieus jij omgaat met de content op je website. Bijkomend voordeel: door de content te updaten stijg je vaak ook een paar plekken in Google.
Doe concurrentie onderzoek
Wat zijn de best scorende pagina’s van je concurrent? Via een tool als Übersuggest kun je zien welke pagina’s van jouw concurrent de meeste organische bezoekers krijgt. Deze informatie is zeer waardevol, want als jij weet welke pagina’s van jouw concurrent het goed doen in de zoekresultaten, dan kun je deze pagina ook maken voor je eigen website, maar dan beter. Dit levert je dan nog veel meer organische bezoekers op.
Bloggen
Bloggen is een perfecte manier om meer organisch zoekverkeer naar je website te krijgen. Via jouw blog kun je bezoekers informatie en tips geven, een verhaal vertellen of ze op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Het is ook een mogelijkheid om op een gerenommeerde website te fungeren als gastblogger.
Onder aan het blog kun je dan een link plaatsen naar je eigen website. Het schrijven van gastblogs zorgt ervoor dat je naamsbekendheid opbouwt. Een slimme tip is om direct bovenin het gastblog een link te zetten naar jouw eigen website; niet iedereen leest namelijk het hele artikel. Zo heb je toch nog de mogelijkheid dat mensen doorklikken naar jouw website.
Zie ook: Waarom is bloggen van belang voor je website?
Plaats links
Google ziet de link naar een website als een stem voor die website. Links zijn erg belangrijk voor Google, zowel interne als externe links. Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf gelinkt te worden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het schrijven van een gastblog, door een vermelding te vragen op een partnerpagina of door lid te worden van een beroepsvereniging. Het is wel belangrijk dat de link kwalitatief goed is en aan bepaalde eisen voldoet.
Zoals je ziet zijn er enorm veel manieren om meer organische bezoekers naar je website te krijgen. Naast bovenstaande tips kun je natuurlijk ook nog gebruik maken van social media om meer organische bezoekers te krijgen. Deel bijvoorbeeld een stukje tekst uit je nieuwste blogartikel en motiveer je volgers om het volledige artikel te lezen op je site. Je kunt hetzelfde doen met je nieuwsbriefinschrijvers.
Gerelateerde blogs
In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen: