Organische bezoekers op je website: wat betekent dit en heb je hier invloed op?

Organische bezoekers zijn bezoekers die via de gratis zoekresultaten van een zoekmachine op je website komen. Je hebt zelf invloed op de hoeveelheid organische bezoekers die jouw site weten te vinden. In dit blog leggen we je precies uit hoe dit zit!

Een organische bezoeker is een bezoeker die op je website terecht komt via niet-betaalde zoekresultaten. Door gebruik te maken van SEO (Search Engine Optimization) vergroot je het organische zoekverkeer op je website.

Zoekmachine optimalisatie houdt in dat je hoger scoort in Google door gebruik te maken van bepaalde zoekwoorden. Des te hoger je in de zoekresultaten terecht komt, des te meer bezoekers (en waarschijnlijk meer omzet) dit je oplevert.

Organische zoekresultaten in Google

Zoek je in Google dan zie je twee soorten zoekresultaten. Als eerste krijg je betaalde resultaten te zien. Dit zijn advertenties. Wil je deze posities bezetten met je website dan betaal je voor de advertenties en laat Google jouw site zien bovenin Google. Onder de advertenties vind je de organische zoekresultaten. Hier kom je met jouw site bovenaan te staan wanneer je de site optimaliseert conform de voorwaarden van Google. Bezoekers die via deze resultaten op je site komen noemen we organische bezoekers.

Organische bezoekers website

Organisch Search in Analytics

Via Google Analytics achterhaal je eenvoudig hoeveel bezoekers jouw site weten te vinden via de organische zoekresultaten. Uiteraard moet je Analytics gekoppeld hebben aan je website. In Analytics ga je naar:

  • Acquisitie
  • Alle verkeer
  • Kanalen
  • Organic Search

De lijn die je hier ziet laat zien hoeveel organische bezoekers je dagelijks op de site hebt.

Organic Search Google Analytics

Hoe krijg je organische bezoekers op je site?

Er zijn een aantal manier om hoger in de zoekresultaten van Google terecht te komen, waardoor je meer organische bezoekers naar je website krijgt. We bespreken een aantal.

Basis SEO Regels

Om je site vindbaar te maken is het slim om je aan de basisregels van SEO te houden. Er zijn een aantal dingen die je optimaliseert zodat Google jouw website beter snapt. Denk hierbij aan:

Zie ook: SEO voor beginners: het stappenplan

Zoekwoordenonderzoek

Via een zoekwoordenonderzoek achterhaal je welke zoekwoorden veel zoekvolume hebben. Hoe meer zoekvolume, hoe interessanter het zoekwoord. Er zijn talloze tools die je helpen om dit goed in kaart te brengen. Denk aan Semrush of KWFinder. Deze zoekwoorden vertaal je naar blogs of artikelen die maken dat je op dit zoekwoord een hoge positie verwerft in Google.

Zie ook: Hoe vind je onderwerpen voor je blogs: tips en tools!

Schrijf regio pagina’s

Ben je actief (of wil je actief zijn) in meerdere steden? Schrijf dan pagina’s voor je website die specifiek gericht zijn op deze steden. Dit is een commerciële content techniek die veel wordt gebruikt. Als je goede SEO geoptimaliseerde pagina’s schrijft over deze specifieke steden, dan ben je in Google beter vindbaar in deze steden.

Dit vergroot je bereik, het verkeer naar je website en natuurlijk je omzet. Let wel: dit dient te voldoen aan de juiste voorwaarden. Je kunt niet 100 dezelfde pagina’s kopiëren en alleen de plaatsnaam veranderen. Dan is er sprake van duplicate content.

Update oude content

Google en website gebruikers houden van verse content. In plaats van het schrijven van nieuwe artikelen kun je ook oude artikelen regelmatig updaten met de nieuwste informatie. Dit laat aan Google en aan de bezoekers van je website zien hoe serieus jij omgaat met de content op je website. Bijkomend voordeel: door de content te updaten stijg je vaak ook een paar plekken in Google.

Bloggen voor meer organische vindbaarheid

Doe concurrentie onderzoek

Wat zijn de best scorende pagina’s van je concurrent? Via een tool als Übersuggest kun je zien welke pagina’s van jouw concurrent de meeste organische bezoekers krijgt. Deze informatie is zeer waardevol, want als jij weet welke pagina’s van jouw concurrent het goed doen in de zoekresultaten, dan kun je deze pagina ook maken voor je eigen website, maar dan beter. Dit levert je dan nog veel meer organische bezoekers op.

Bloggen

Bloggen is een perfecte manier om meer organisch zoekverkeer naar je website te krijgen. Via jouw blog kun je bezoekers informatie en tips geven, een verhaal vertellen of ze op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Het is ook een mogelijkheid om op een gerenommeerde website te fungeren als gastblogger.

Onder aan het blog kun je dan een link plaatsen naar je eigen website. Het schrijven van gastblogs zorgt ervoor dat je naamsbekendheid opbouwt. Een slimme tip is om direct bovenin het gastblog een link te zetten naar jouw eigen website; niet iedereen leest namelijk het hele artikel. Zo heb je toch nog de mogelijkheid dat mensen doorklikken naar jouw website.

Zie ook: Waarom is bloggen van belang voor je website?

Plaats links

Google ziet de link naar een website als een stem voor die website. Links zijn erg belangrijk voor Google, zowel interne als externe links. Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf gelinkt te worden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het schrijven van een gastblog, door een vermelding te vragen op een partnerpagina of door lid te worden van een beroepsvereniging. Het is wel belangrijk dat de link kwalitatief goed is en aan bepaalde eisen voldoet.

Zoals je ziet zijn er enorm veel manieren om meer organische bezoekers naar je website te krijgen. Naast bovenstaande tips kun je natuurlijk ook nog gebruik maken van social media om meer organische bezoekers te krijgen. Deel bijvoorbeeld een stukje tekst uit je nieuwste blogartikel en motiveer je volgers om het volledige artikel te lezen op je site. Je kunt hetzelfde doen met je nieuwsbriefinschrijvers.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Alles over adverteren op social media met Marlou Minten
Alles over adverteren op social media | Interview met Marlou Minten

In dit interview spreekt Maarten met Marlou Minten, marketing specialist van Your Marketing Minds met een focus op advertenties in Google, Facebook en Instagram. Wanneer start je met adverteren? Welk budget heb je nodig? Hoe kies je een marketingbureau? En wanneer mag je resultaat verwachten?

Yousra Jaddour PowerMama
Op tv komen bij Eva Jinek met jouw opleiding (case study)

Hoe Yousra Jaddour als opleidingsinstituut op TV kwam bij Eva Jinek en nu nog sneller groeit online. Yousra leidt fitness professionals op om goed om te gaan met zwangere vrouwen. Haar opleiding is een succes, maar dat resulteert in veel handmatig werk. Ze stapt over naar SYS en bespaart nu tot wel 40 uur per maand aan handmatig werk. Die tijd gebruikt ze nu voor extra marketing en promotie.

Vergroot de opkomst van je salesgesprekken met 4 simpele tips
Vergroot de opkomst van je salesgesprekken met 4 tips

Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen daadwerkelijk op komen dagen in je salesgesprekken? Pas deze 4 simpele tips toe en vergroot de opkomst van je salesgesprekken. Door deze 4 tips toe te passen vergroot je de opkomstpercentage, met als resultaat meer trajecten en opleidingen te verkopen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches