Heb je geen bezoekers op je website: 10 mogelijke oorzaken!

Je site staat al een tijdje online. Er is 1 probleem, er komen geen bezoekers op je website. Je vraagt je af: 'hoe kan dit?' Wij hebben 10 mogelijke oorzaken en oplossingen voor je op een rij gezet.

Daar zit je met je goede gedrag. Je hebt veel geld geïnvesteerd in een flitsende website, je schrijft af en toe een blog, maar er komt niemand op je website. Het is leuk om een website te hebben, maar je hebt er helemaal niets aan als niemand jouw website weet te vinden. Hoe kan het dat je geen bezoekers krijgt op je website? En wat kun je hier aan doen? In dit blog leggen we het aan je uit.

Is de basis van je website op orde?

Wanneer je geen bezoekers hebt is het belangrijk dat je eerst de basis van de site onder de loep neemt. De basis is je websitesysteem. Ga eens na:

Heb je dit soort factoren niet op orde dan is je site minder goed te vinden. Het zijn in feite allemaal minpunten voor je site. Weet je zeker dat er geen fouten in je website zitten die maken dat de site niet goed vindbaar is? Heb je hier zelf geen verstand van, schakel dan een professional in die dit voor je bekijkt.

Staat je website nog maar net online?

Staat je website nog maar net online? Dan adviseren we je om geduldig te zijn. Dat is lastig. Maar het duurt vaak eventjes voordat je site opgepakt wordt in zoekmachines als Google. Je kunt dit proces een beetje versnellen door je sitemap toe te voegen aan Google Search Console.

Je hebt geen zoekwoorden onderzoek gedaan

Eén van de grootste valkuilen van een ondernemer is denken dat een bezoeker op een bepaalde manier zoekt zonder dit te checken. Voorbeeld: stel je bent een diëtist uit Amsterdam en je geeft voedingsadvies. Als diëtist denk je misschien dat je met de zoekterm ‘voedingsadvies’ hoog in de resultaten van Google terecht komt. Je denkt dat dit een logische term is. Zou je onderzoek doen dan blijkt dat vrijwel niemand zoek op voedingsadvies, maar wel op diëtist. Dit is een belangrijk verschil. Verdiep je dus in de echte denkwereld van je bezoeker. Er zijn handige tools die je helpen bij het onderzoek. Denk aan answerthepublic en Yoast Suggest

Geen bezoekers op de website

Longtail en shorttail

Even een stukje uitleg. Een shorttail zoekterm is een zoektermen die bestaat uit 1 of 2 woorden. Bijvoorbeeld: tuinaanleg, kapper, spouwmuurisolatie, diëtist. Dit zijn zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Het zijn algemene termen. Longtail zoektermen bestaan uit 3, 4 of 5 woorden. Voorbeelden zijn: schoenen nike blauw, diëtist vrouwen overgang. Dit zijn zoekwoorden die specifieker zijn. Er zit minder zoekvolume maar de mensen die zoeken, zijn heel gericht op zoek.

Voor de diëtist is het een goed idee om te kijken naar zoekwoorden met minder volume en meer relevantie. Dit betekent minder concurrentie. Een voorbeeld voor de diëtist kan zijn ‘plantaardig diëtist in Amsterdam’. Maandelijks wordt hier veel minder op gezocht dan op de term diëtist Amsterdam, maar het is een stuk relevanter en het geeft je de kans om hoger te scoren in Google.

Zie ook: Hoe vind je onderwerpen voor je blogs?

Je schrijft te weinig of slechte content

Iedereen met weinig of geen content op hun website laat kansen liggen om gevonden te worden in Google. Des te minder content er op je website staat, des te minder kans om te scoren op bepaalde keywords. Geef je plantaardig voedingsadvies, maar heb je hier geen aparte content over geschreven? Dan is de kans klein dat potentiële klanten jou gaan vinden. Daarnaast houdt Google van websites die in beweging zijn, dat wil zeggen websites waar regelmatig verse content op verschijnt.

Let er wel op dat je waarde levert aan de bezoekers van je website; kwaliteit gaat boven kwantiteit. Besteed dus liever wat extra tijd aan een goed blog van 800 woorden, dan een paar nietszeggende blogs van 200 woorden. Let er ook op dat je geen content kopieert, dit noemen we duplicate content.

Er staan geen interne links op je website

Interne links geven jouw website waarde. Het laat zien dat je steeds schrijft over onderwerpen die verband houden met elkaar. Google gebruikt deze interne links om nieuwe content te ontdekken.

Stel je hebt een blog geschreven over plantaardig eten. Andere pagina’s op je website linken hier nog niet naar toe. Als je dit wel doet, dan sluis je als het ware extra linkwaarde (ook wel pagerank genoemd) naar het blog over plantaardig eten. Des te meer interne links er naar een bepaalde pagina gaan, des te hoger zal deze pagina gewaardeerd worden door Google. Zie de link als een aanbeveling voor de betreffende pagina. Google maakt hem als gevolg belangrijker.

Niet geoptimaliseerd voor Google

Wil je dat jouw site naar voren komt in de zoekmachines dan helpt het dat je alle pagina’s optimaliseert voor Google. Hiermee help je Google om jouw site beter te snappen. Dingen waar je aan moet denken:

  • Juiste gebruik van heading tags zoals de H1, H2 en H3.
  • Invullen van de metadescription en Google titel
  • Zoekwoord gebruiken in je eerste alinea
  • Afbeeldingen optimaliseren

Te veel 404 fouten op je website

Een 404 fout is een pagina die niet meer bestaat op je website. Het kan zijn dat je een pagina van de site hebt verwijderd zonder dit te melden bij Google. Hierdoor komt een bezoeker op een zogenaamde 404 pagina. Dit wil je voorkomen omdat het een minpuntje betekent voor je website. Je voorkomt dit door een verwijderde of verplaatste URL om te leiden met een 301-redirect. Hiermee vertel je aan Google of aan bezoeker dat de URL die er was niet meer bestaat en dat deze nu op een andere plek te vinden is. Heb je de site gekoppeld aan Google Search Console dan krijg je een melding wanneer er een 404 fout gevonden wordt op je site.

Geen bezoekers op je website door 404 fouten

Je promoot je eigen website niet

Natuurlijk hoop je dat door het schrijven van veel kwalitatieve content en het doen van goed zoekwoordenonderzoek dat jouw website vanzelf wel naar boven komt in Google. Dit heeft echter tijd nodig. Als je direct verschil wilt maken, dan zul je jouw geschreven blogs ook zelf moeten promoten om bezoekers naar je website te krijgen. Je kunt dit op verschillende manieren doen:

  • Deel je blogs op Social Media;
  • Verstuur je content naar je e-maillijst;
  • Heb je bepaalde personen genoemd in je artikel? Benader ze dan en vertel het ze. De kans is groot dat ze jouw artikel dan promoten;
  • Deel je blog in een Facebookgroep;
  • Gebruik Facebook Ads om je artikelen te promoten.

Leveren backlinks extra bezoekers op.

Backlinks zijn voor Google nog steeds een belangrijke ranking factor. Een backlink is een link van een andere website naar een pagina of blog op jouw website.

De kwaliteit, de relevantie en het aantal backlinks bepaalt wat de totale linkwaarde is van jouw website. Des te hoger de linkwaarde van jouw website, des te beter je gevonden wordt in Google en andere zoekmachines.

Je zou een backlink kunnen zien als een aanbeveling voor jouw blog, of misschien zelfs voor je website. Als jouw pagina of website veel aanbevelingen krijgt, dan helpt dit. Het klakkeloos plaatsen van backlinks werkt echter al lang niet meer; de links moeten wel waarde hebben. Ga dus altijd voor kwalitatieve links.

Heb je geen idee hoe je aan backlinks moet komen? Begin met het maken van kwalitatieve content. Dat wil zeggen dat je content zo goed moet zijn, dat mensen het graag willen delen. Pas op met links van ‘vage websites’.

Begin vandaag nog

Wil je meer bezoekers naar je website? Begin dan vandaag nog met bovenstaande tips. Het is geweldig om een website te hebben, maar als er niemand komt kijken dan heb je er helemaal niets aan. Begin met het zoekmachine vriendelijk maken van je website. Op de lange termijn heb je hier veel aan en het is gewoon gratis.

De voordelen van SYS Platform

Wil je zeker weten dat je website in basis klopt? Met een site van SYS hoef jij je niet druk te maken over hoe de website in elkaar zit. Wij hebben dit voor je geregeld. De fundering staat. Dat betekent dat jij je bezig kunt houden met de dingen die er echt te doen.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

GRATIS ADVIES INWINNEN?

Plan een afspraak met een website expert!

De afgelopen jaren hebben we meer dan 1000 websites geanalyseerd en verbeterdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt). Laat ons je helpen met een vrijblijvend adviesgesprek. Plan nu nog een afspraak in!

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Je website aanmelden bij Google
Waarom word ik niet gevonden op Google?
In de moderne wereld is online vindbaarheid essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Klanten zoeken dagelijks op Google naar oplossingen voor hun problemen, zo ben jij (hopelijk) ook op dit blogartikel terecht gekomen. Hoe zorg je ervoor dat jouw website hoger in de zoekresultaten ...
Meer succes behalen met klanten
In 3 stappen succesvoller worden dankzij klanten
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten succesvoller worden? Want het succes van klanten is ook jouw succes. Luister naar wat jouw doelgroep nodig heeft en behaal betere resultaten met jouw klanten. Lees de 3 handige stappen voor meer succes.
Meer klanten aantrekken met het 'dit wil ik ook' principe
Klanten aantrekken? | Het “dit wil ik ook” principe
Hoe zorg je ervoor dat je zelf meer klanten aantrekt in plaats van dat je ze continu moet overtuigen om klant te worden? Ontdek een compleet nieuwe manier: het ‘dit wil ik ook’ principe. Vergroot je expertstatus via je website en maak nieuwe mensen enthousiast ...

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders