Hoe optimaliseer je foto’s voor Google?

Wist je dat Google geen foto's kan lezen? Om die reden is het slim om Google een handje te helpen. Dat doe je door een foto de juiste bestandsnaam en alt-tekst mee te geven. In dit blog leggen we uit hoe je afbeeldingen optimaliseert voor Google.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Wil je dat jouw website beter gevonden wordt in Google? Dan is het optimaliseren van je afbeeldingen echt iets wat je moet doen. Foto’s zijn een belangrijke factor voor je vindbaarheid, maar veel mensen vergeten om ze (naast de teksten) te optimaliseren. Dat is een gemiste kans, want je kunt veel meer bezoekers uit Google halen als je een klein beetje meer moeite doet. Het goede nieuws is dat je helemaal geen technische kennis nodig hebt om je afbeeldingen te optimaliseren. In dit blog leggen we precies uit hoe je dit moet doen en waarom het zo belangrijk is.

Waarom afbeeldingen optimaliseren?

De belangrijkste reden om foto’s te optimaliseren is de vindbaarheid in Google. In feite valt het onder de noemer SEO ofwel zoekmachineoptimalisatie. Je optimaliseert de content op je website dus voor een goede vindbaarheid in de zoekmachine. Daarnaast vindt Google het steeds belangrijker dat een pagina ‘rich content’ bevat. Rich content bestaat uit foto’s, audio bestanden, YouTube video’s, infographics, etc.

Helaas is het niet voldoende om maar gewoon een plaatje te uploaden. Google kan namelijk niet zien wat er op de afbeelding staat; Google kan alleen maar lezen. Daarnaast is het ook voor blinde en slechtziende mensen belangrijk dat ze weten wat er op een foto staat. Het optimaliseren van je afbeeldingen zorgt er dus voor dat je hoger in de zoekresultaten naar voren komt.

Dit is wat Google er zelf over zegt:

Geef je afbeeldingen gedetailleerde, informatieve bestandsnamen. De bestandsnaam geeft Google informatie over het onderwerp van de afbeelding. Probeer om een zo goed mogelijke omschrijving van het onderwerp van de afbeelding te geven. Bijvoorbeeld zwarte-kitten.jpg is vele malen informatiever dan IMG00023.jpg. Beschrijvende bestandsnamen zijn ook handig voor bezoekers. Als we (Google dus) geen geschikte tekst in de pagina vinden waarin de afbeelding staat dan zullen we de bestandsnaam van de foto gebruiken in de zoekresultaten.

Hoe optimaliseer je foto’s of afbeeldingen?

Gelukkig hoef je helemaal geen technische kennis te hebben om je foto’s te optimaliseren. In principe komt het er op neer dat je jouw afbeelding een tekst geeft, zodat Google kan lezen wat er op de afbeelding te zien is. Dit kun je doen door je afbeeldingen van meta informatie te voorzien. Dit is een tekst die door Google geïndexeerd kan worden.

Je doet dit op de volgende manieren:

  • De bestandsnaam van de afbeelding goed te maken
  • De afbeelding een titel mee te geven
  • De afbeelding van een onderschrift te voorzien
  • De afbeelding voorzien van een alt-tekst

Op deze manier is jouw foto voorzien van tekst en kan Google lezen waar de foto over gaat.

Verklein je afbeeldingen

Niet alleen is het belangrijk om je foto’s te voorzien van een beschrijving, je moet er ook voor zorgen dat de afbeeldingen niet te groot zijn voordat je ze upload naar je website. Des te lichter een afbeelding is, des te sneller zal de afbeelding laden. Een snelle laadtijd is erg belangrijk voor Google. Een website die erg traag laadt zal niet hoog scoren in de zoekresultaten.

In WordPress heb je handige plugins die ervoor zorgen dat jouw afbeeldingen automatisch verkleind worden. Deze plugins zorgen ervoor dat wanneer een afbeelding geüpload wordt, deze direct wordt verkleind. Een bezoeker ziet hier niets van, maar achter de schermen is de foto een stuk kleiner geworden.

Je kunt ook zorgen dat foto’s al verkleind worden ingeladen. Een handige tool hiervoor is de website tinypng.com.

Optimaliseren foto's SEO

Zorg voor een goede bestandsnaam

We noemden het net al even bij de beschrijving, maar het is erg belangrijk dat je een foto een goede bestandsnaam meegeeft voor je vindbaarheid in Google. De bestandsnaam is de naam waarmee je de foto opslaat op je computer. Als je een foto maakt, krijgt deze vaak automatisch een naam, bijvoorbeeld image6754.jpg. Daar snapt Google niks van. Geef jouw foto daarom een herkenbare naam, zoals appelboom-verkopen.jpg. Zorg dat je streepjes tussen de woorden plaatst in de bestandsnaam. Google leest geen spaties.

  • Niet: appelboom_verkopen.jpg
  • Niet: appelboomverkopen.jpg
  • Niet: appelboom verkopen.jpg
  • Wel: appelboom-verkopen.jpg

De juiste titel en alt tekst

Heb je de foto ingeladen in je website, dan geef je deze een goede alt-tag. In een zoekmachinevriendelijk CMS kun je dit altijd zelf invoeren.

Alt tag foto optimalisatie google

Paar handige tips voor de alt-tekst:

  • Gebruik voor de alt-tekst de belangrijkste zoekwoorden van je blog of pagina
  • De titel en de alt-tekst mogen hetzelfde zijn
  • Meerdere foto’s: varieer met de alt-teksten die je gebruikt
  • Overoptimaliseren is nutteloos. Overdrijf niet.

Zie ook: Wat is een alt-tag of alt-attribuut en waarvoor gebruik je het?

Hoger scoren in Google

Het vereist geen technische kennis om je afbeeldingen te optimaliseren. Ook is het niet moeilijk. Het kost maar een paar minuten van je tijd en je hebt er veel profijt van. Door het toepassen van bovenstaande tips gaat jouw website hoger scoren in Google. Als resultaat hiervan krijg je meer bezoekers op je website. Ook via Google Afbeeldingen krijg je dan ineens meer bezoekers naar je website.

Een laatste tip; Google vindt het erg belangrijk dat er unieke en relevante content op je website verschijnt. Als je hoger in de zoekresultaten van Google terecht wilt komen, moet je op regelmatige basis nieuwe en unieke content plaatsen. Content waar de bezoeker van jouw website ook echt iets aan heeft.

De afbeeldingen moeten daarnaast passen bij de teksten die je schrijft en toegevoegde waarde hebben voor het blog of artikel. Heb je net een blog geschreven over bijvoorbeeld vindbaarheid in Google, plaats hier dan een afbeelding bij die met dat onderwerp te maken heeft.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
mollie alternatief
Mollie alternatief na afgewezen aanvraag

Steeds meer Mollie aanvragen worden afgewezen. Hoe kun je de kans vergroten dat jouw aanvraag wél wordt goedgekeurd. In dit artikel ook mollie alternatieven voor als je aanvraag definitief is afgewezen.

Welke kleur geef je buttons op je website?
Welke kleur geef je de buttons op je website?

Hoe zorg je ervoor dat mensen op de buttons op je website klikken? Maakt het uit welke kleur je een button geeft en welke kleur is dan de beste kleur voor jouw website? We hebben een aantal richtlijnen voor je op een rij gezet.

Wat is een One Click Upsell of Kassakoopje?
Wat is een one click upsell of kassakoopje en hoe zet je dit in?

Met een kassakoopje of een one click upsell verhoog je op een eenvoudige manier je omzet. De vraag is alleen: hoe voeg je dit toe aan je betaalproces? En wat is het verschil tussen een one click upsell en een kassakoopje. In dit blog vind je de antwoorden!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de gratis Checklist

Meer Resultaat uit je Website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches