Website of social media: welk platform kies je?

Twijfel je tussen de inzet van social media of je website? In dit blog ontdek je wat de voordelen en nadelen zijn beide platformen. Zo leggen we uit waarom je met een eigen website meer controle hebt over de strategie die je voert.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Begin je net met ondernemen? Twijfel je of je moet investeren in een website? Je kunt tegenwoordig immers alles delen op social media. Het online landschap is in relatief korte tijd volledig omgegooid door social media. Het wordt zowel voor persoonlijke als zakelijke doeleinden gebruikt en iedereen maakt wel gebruik van één of ander social media kanaal, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn of TikTok.

Voor starters en kleine ondernemers is het daarom verleidelijk om te denken dat ze geen website nodig hebben. Waarom zou je investeren in een website, als je jouw boodschap ook kunt delen op een gratis social media account? Iedereen doet dit toch? Toch is een professionele website essentieel als je een eigen bedrijf hebt. In dit blog leggen we uit waarom dat zo is en zetten we de voor-, en nadelen van een website versus social media voor je op een rij.

Wat zijn de voordelen van social media?

Het is makkelijk om een social media account aan te maken en daarnaast is het helemaal gratis. Afhankelijk van het medium dat je kiest kun je er alles delen; foto’s, video’s, tekst, je kunt advertenties aanmaken (dit is niet gratis overigens), je producten aanbieden en meer. social media is een laagdrempelige manier om jouw boodschap, producten en diensten de wereld in te brengen. Daarnaast is iedereen actief op social media, dus je kunt veel potentiële klanten bereiken als je het goed aanpakt.

Social Media of Website

Wat zijn de nadelen van social media?

Het gebruik van social media heeft ook nadelen voor een ondernemer. De verschillende platforms passen geregeld hun voorwaarden aan of veranderen het algoritme. Ook zijn de gebruikers niet bepaald trouw. Op dit moment is Facebook nog heel erg groot, maar dat was Hyves tien jaar geleden ook. Je hebt dus geen enkele garantie dat je altijd klanten blijft bereiken op een social media platform. Wat als ze ineens overstappen naar een nieuw platform? Dan begin je helemaal opnieuw met het opbouwen van volgers.

We geven je het voorbeeld van Roos, een coach. Ze investeerde honderden euro per maand in Facebook Adverteren om de mailinglijst te laten groeien. Dit werkte erg goed. Ze haalde veel klanten binnen. Tot op een dag Facebook de voorwaarden voor adverteren veranderde. Gevolg: veel minder mensen kregen haar advertenties te zien waardoor de omzet terugliep. 

Een ander nadeel van social media is dat je geen totale controle hebt over wat mensen te zien krijgen. Ten eerste is het nog maar de vraag of jouw potentiële klant jouw content te zien krijgt, ten tweede krijgen ze misschien advertenties te zien van jouw concurrent. Daarnaast is social media vluchtig en worden mensen snel afgeleid. Op jouw eigen website heb jij de volledige controle over wat mensen te zien krijgen.

Wat zijn de voordelen van een website?

Als ondernemer kun je niet zonder een website. Het grootste voordeel van een website is dat het helemaal van jou is. Kies je voor een social media platform, zoals bijvoorbeeld Twitter, Facebook of LinkedIn, dan bouw je op de grond van een ander. Je hebt dus totaal geen invloed op wat mensen van jou te zien krijgen. Facebook kan zomaar besluiten om jouw account minder zichtbaar te laten zijn. Hier kun je helemaal niets aan doen. Je bent dat in één klap jouw online aanwezigheid kwijt. Jouw website is van jou en je kunt er gebruik van maken en mee doen wat jij wilt.

Een ander voordeel van een eigen website is dat zoekmachines het liefste linken naar een website. Mensen zoeken nog steeds via zoekmachines naar informatie. Dit zorgt voor veel verkeer naar je website. Een website komt een stuk betrouwbaarder over dan (alleen) een social media account. Wil je serieus aan de slag met online marketing? Dan heb je statistieken nodig. Op social media kun je uiteraard ook gebruik maken van statistieken, maar een diepgaande analyse van wat je bezoekers doen kun je alleen achterhalen via je website.

Website koppelen met andere systemen

Groot voordeel van een website is dat je deze makkelijk koppelt met systemen die je leven makkelijker maken. Ofwel: je kunt processen automatiseren. Denk maar eens aan het laten betalen van producten of diensten via de website. Hierdoor hoef je geen facturen te versturen. En wat dacht je van een geautomatiseerde koppeling met je boekhouding.

Zie ook: Wat is marketing automation en wat levert het op?

Vergelijken website met social media

Wat zijn de nadelen van een website?

Eigenlijk zijn er geen nadelen aan het hebben van een eigen website, afgezien van de investeringen die je moet doen om een website te laten ontwerpen of zelf te bouwen. Deze investering betaalt zich echter dubbel en dwars terug. Als je als ondernemer professioneel over wilt komen, dan kun je echt niet zonder een website.

Website in combinatie met social media

Natuurlijk is het geen kwestie van kiezen tussen een website en social media; je kunt het prima naast elkaar gebruiken. social media is vluchtig en daarom heb je een permanente plek nodig waar je mensen naartoe kunt verwijzen. De content die je ontwikkelt blijft altijd op jouw website staan en mensen kunnen de informatie hier gemakkelijk terugvinden. Dit is niet mogelijk op social media.

Benut beide kanalen

Ook als je wat dieper op zaken in wilt gaan, is een tweet van 140 tekens vaak niet voldoende. Het is dan fijn dat je door kunt linken naar jouw website.
Als je niet investeert in een website, dan loop je heel wat kansen mis. Natuurlijk hebben zowel websites als de social media kanalen hun plek in online marketing. Zet ze zo in dat ze elkaar versterken. Zoek interactie met je publiek via social media en verleid ze vervolgens om je website te bezoeken. Daar komen ze meer te weten over jouw dienst of product. En als je social media ook nog eens integreert op je website, en bezoekers de mogelijkheid geeft om jouw content te delen, dan heb je het beste van twee werelden.

Anderzijds: heb je een leuk blog geschreven? Deel dit met je volgers op social media.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

Welke keuze maak jij?

Kies jij voor een website? Of voor online zichtbaarheid via social media? Deel je verhaal, vraag of reactie met ons in de reacties hieronder.

Zelf je website bouwen met goede support

Als je echt serieuze stappen wilt zetten met je website, dan is het belangrijk dat je kijkt naar de lange termijn en dat je kiest voor een goed systeem. Natuurlijk kun je kiezen voor de goedkoopste oplossing, maar dan loop je uiteindelijk toch aan tegen problemen, vooral als jouw bedrijf groeit. SYS platform biedt de oplossing. Geen gedoe meer met technische functionaliteiten zodat je tijd overhoudt om jouw bedrijf te laten groeien.

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
mollie alternatief
Mollie alternatief na afgewezen aanvraag

Steeds meer Mollie aanvragen worden afgewezen. Hoe kun je de kans vergroten dat jouw aanvraag wél wordt goedgekeurd. In dit artikel ook mollie alternatieven voor als je aanvraag definitief is afgewezen.

Welke kleur geef je buttons op je website?
Welke kleur geef je de buttons op je website?

Hoe zorg je ervoor dat mensen op de buttons op je website klikken? Maakt het uit welke kleur je een button geeft en welke kleur is dan de beste kleur voor jouw website? We hebben een aantal richtlijnen voor je op een rij gezet.

Wat is een One Click Upsell of Kassakoopje?
Wat is een one click upsell of kassakoopje en hoe zet je dit in?

Met een kassakoopje of een one click upsell verhoog je op een eenvoudige manier je omzet. De vraag is alleen: hoe voeg je dit toe aan je betaalproces? En wat is het verschil tussen een one click upsell en een kassakoopje. In dit blog vind je de antwoorden!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download de gratis Checklist

Meer Resultaat uit je Website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches