iDEAL betaling op je website; hoe werkt dit?

iDEAL betaling op je website; hoe werkt dit?

Wil je klanten via iDEAL laten betalen op je website? Ontdek in dit artikel hoe je iDEAL koppelt, wat je er voor nodig bent en waarom dit ontzettend veel tijd scheelt!

De meest gebruikte betaalmethode in Nederland is iDEAL. Maar liefst 60% van de Nederlanders gebruikt iDEAL om hun online aankopen te betalen. De betaalmethode is makkelijk en betrouwbaar. Via het online bankproduct van hun eigen bank maken consumenten het geld over vanaf hun eigen rekening. Dit garandeert een betaling die niet alleen succesvol is, maar ook niet door de klant teruggedraaid kan worden. De veiligheid van de transactie wordt gegarandeerd door de bank.

Wil je als ondernemer betalingen via jouw website laten plaatsvinden, dan is een koppeling met iDEAL onmisbaar. Maar hoe werkt het nu precies, de mogelijkheid om klanten te laten betalen via iDEAL op je website? En hoe integreer je het? In dit blog leggen we het aan je uit.

Hoe werkt iDEAL?

Als een klant op jouw website betaalt via iDEAL, dan betalen ze vanuit de online bankomgeving van hun eigen bank. Via de checkout of de betaalpagina kan de klant kiezen voor de iDEAL optie en zijn of haar eigen bank selecteren.

Vervolgens worden ze doorgestuurd naar de online bankomgeving en kunnen ze inloggen. Alle gegevens die belangrijk zijn voor de transactie zijn al ingevuld, zoals het bedrag en naar wie het overgemaakt moet worden. Het enige wat de klant moet doen is de betaling bevestigen. Zodra dit gedaan is, wordt de betaling door de bank bevestigd en wordt de klant teruggestuurd naar de webshop. Omdat de betaling gegarandeerd is, kun jij als ondernemer direct de bestelling verwerken.

Hoe werkt een ideal betaling op een website
Dit is een voorbeeld van een afrekenpagina waarop met iDEAL afgerekend kan worden.

iDEAL integreren in je website?

Als websitebeheerder is het niet mogelijk om je rechtstreeks aan te sluiten bij iDEAL; je moet hiervoor een bemiddelende partij inschakelen. Je kunt met een specifieke bank een iDEAL overeenkomst sluiten, maar het is makkelijker om voor een betalingsprovider te kiezen. Deze maakt betaling via meerdere banken mogelijk.

Als je je bij een betalingsprovider aansluit, dan heb je wel te maken met een aantal kosten, zoals aansluitkosten, abonnementskosten en kosten per uitgevoerde transactie. In Nederland is Mollie de meest bekende provider. Kies je voor Mollie, dan heb je alleen te maken met kosten per uitgevoerde transactie.

Waarom laten betalen via iDEAL?

Als ondernemer wil je het zo gemakkelijk mogelijk maken voor je klant, maar natuurlijk ook voor jezelf. Kiezen voor een betaalmethode als iDEAL komt professioneel over, het is gebruiksvriendelijk en je hoeft geen facturen te versturen.

Een betaling via een bankoverschrijving gaat vaak mis, helemaal als het gaat om grote bedragen. De drempel om snel te betalen is vele malen groter en mensen zijn vaak bang dat het mis gaat met de betaling. Er zijn nog een aantal andere redenen waarom kiezen voor een bankoverschrijving geen goed idee is:

  • Als er een ontbrekend of onjuist betalingskenmerk is zorgt dit voor extra zoekwerk. Het kan ook voorkomen dat de naam van de betaler niet overeenkomt met de naam van je klant;
  • Het gebeurt vaak dat het betaalde bedrag niet correct is. Wat ga je doen als er een verschil is van 50 cent of 10 euro? Boek je het weg of ga je er werk van maken?
  • Het duurt lang om een bedrag over te maken via een bankoverschrijving. Het gaat al veel sneller dan vroeger, maar het kan soms dagen duren (afhankelijk van de bank en waar je in Europa betaalt). Dit zorgt ervoor dat een klant langer op zijn bestelling moet wachten, wat irritatie op kan leveren.

Een methode om te betalen moet veilig, snel en accuraat zijn. Een betaalmethode als iDEAL is daarom een betere oplossing dan een bankoverschrijving.

Zie ook: Wat is iDEAL en waarom is het belangrijk voor op je website?

iDeal integreren op website

Voordelen van een iDEAL betaling?

Jouw klanten laten betalen via iDEAL heeft veel voordelen. We noemen de belangrijkste:

  • iDEAL betalingen zijn definitief; ze kunnen niet worden teruggeboekt zonder de toestemming van de rekeninghouder;
  • Via iDEAL worden jouw facturen sneller betaald;
  • Er kunnen geen betaalfouten ontstaan. Het te betalen bedrag kan niet worden gewijzigd op de iDEAL betaalpagina. Daarnaast wordt altijd het juiste rekeningnummer gebruikt;
  • Je kunt jouw dienst of product direct leveren, je hoeft niet te wachten tot het bedrag is bijgeschreven. De betaling is gegarandeerd.
  • De gegevens zijn duidelijk en het factuurnummer wordt automatisch gekoppeld aan de betaling.

Nadelen aan een iDEAL betaling?

Het enige nadeel van iDEAL is dat het alleen in Nederland gebruikt kan worden, omdat het alleen door Nederlandse banken ondersteund wordt. Klanten met een buitenlands rekeningnummer kunnen dus geen gebruik maken van iDEAL. Het is dus altijd zinvol om ook andere betalingsmethodes aan te bieden op je website, zoals bijvoorbeeld een bankoverschrijving, creditcard of PayPal.

Op een rij

Nog even in het kort: wat heb je nodig om iDEAL aan je site te koppelen

  • Mollie Account: via Mollie lopen jouw betalingen. Je maakt een account op Mollie, deze koppel je aan je bank. Betalingen die via Mollie binnenkomen worden uitbetaald op jouw bankrekening
  • Een systeem waarin je betaalpagina’s maakt. Deze koppel je aan Mollie. Hier zie je een voorbeeld van zo’n betaalpagina.
  • Een website. Op de website koppel je een online training aan een betaalpagina.

iDEAL integratie via SYS platform

In dit blog heb je kunnen lezen hoe handig het is om iDEAL gekoppeld te hebben aan je site. De betalingen zijn gegarandeerd en komen direct binnen. Je kunt dus direct beginnen met het leveren van je dienst of product.

SYS Platform biedt je de mogelijkheid om klanten te laten betalen via iDeal. Via het SYS platform is iDEAL automatisch geïntegreerd. Ook kun je jouw administratie volledig automatiseren. Klanten rekenen hun product of dienst eenvoudig online af , zonder dat ze hierbij afgeleid worden door andere zaken. De afreken pagina’s zijn ingericht voor een maximale conversie.

Via het SYS platform kun je diverse betalingsopties aanbieden en het geld wordt direct overgemaakt naar jouw rekening. De factuur voor de klant wordt ook automatisch aangemaakt en verstuurd; je hebt hier dus helemaal geen omkijken meer naar. SYS is zelfs te koppelen aan je boekhoudsysteem!

Heeft de klant overige informatie nodig, zoals de locatie van een workshop of de inloggegevens van een online training? Dit krijgt de klant automatisch toegestuurd, zonder dat er nog een handmatige handeling aan vooraf gaat.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Automatische incasso instellen voor jouw website
Voorspelbare inkomsten uit je website met een automatische incasso
Hoe werkt een automatische incasso? Hoe kun je termijnbetalingen instellen zodat klanten eerder instappen bij jouw trajecten? Door het instellen van een automatische incasso creëer je voorspelbare terugkerende omzet vanuit jouw coachingspraktijk of opleiding. Lees er alles over in dit blogartikel.
Omnidrones Opleidingsplatform met verificatiesysteem - SYS master klantverhaal
Drone opleidingsplatform met verificatiesysteem
Voor OmniDrones Academy, één van de grootste drone opleiders in Nederland, bouwden we een opleidingsplatform met verificatiesysteem. Deelnemers van een drone opleiding kunnen pas na verificatie het examen doen en een gecertificeerd drone vliegbewijs behalen. Een toffe uitdaging voor SYS wat nu doorgroeit tot een ...
systematiseren voor een meer menselijke verbinding
5 manieren om te systematiseren voor een menselijkere verbinding
Systematiseren kan juist een menselijkere verbinding met (potentiële) klanten bevorderen. Mits je weet hoe je slim kunt systematiseren. In dit blogartikelen delen we 5 manieren om te systematiseren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders