Website online, welke stappen moet ik nu nemen?

Je website staat online! Super, maar wat nu? Plotseling moet je op de voorgrond treden om jouw product of dienst te promoten en dat kan best lastig zijn. In dit blogartikel geven we je handige tips hoe je op de voorgrond kan treden en jouw eerste resultaten kan halen.
Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    De afgelopen maanden heb je hard gewerkt aan de achterkant van je website en eindelijk staat je website online. De prioriteiten veranderen, want om jouw onderneming te promoten moet je opeens aan de voorkant van je website staan. Dat is natuurlijk best spannend!

    Het echte werk begint nu pas, maar waar start je precies mee? In dit blogartikel geven we jou tips welke stappen je kan zetten na het online gaan.

    Op de voorgrond treden

    Voordat we beginnen, is het belangrijk om het verschil tussen voorkant en achterkant van je bedrijf goed te benadrukken.

    De achterkant is het metaforische magazijn van jouw bedrijf. Achter de schermen wordt jouw website gebouwd en werk je met klanten. De voorkant is je marktkraam waar je in contact bent met je publiek. Je probeert jouw producten / diensten te verkopen.

    De achterkant van je website is comfortabel en lekker veilig. Je kan er de mooiste pagina’s bouwen en de beste ideeën uitschetsen. De vraag is alleen, wie ziet het? Wijzelf waren ook van die ondernemers die op de achtergrond de mooiste plannen maakten, maar niet op de voorgrond traden. Terwijl daar juist de magic is. Ga meer naar de voorgrond! Nu je website online is, moet je jezelf echt zichtbaar gaan maken, wil je jouw producten verkopen. Er zijn verschillende manieren om jezelf zichtbaar te maken.

    Op social media

    Social media is een mooi begin om jouw onderneming te promoten nadat jouw website online is. Deel jouw onderneming bijvoorbeeld op Facebook en maak een bedrijfspagina aan. Vraag je kring om jouw link te delen. Zo vergroot je jouw kring en kan je volgers verzamelen.

    Wat we vaak merken, is dat er een verkeerde verwachting van social media geschetst wordt. De gedachtegang is meestal: een paar posts op social media zal leiden tot klanten. Dit is echter niet het geval. Gebruik social media om volgers te krijgen en daar een relatie mee op te bouwen. Social media is dus geen snelle oplossing om gelijk klanten te krijgen.

    “Sociale media is een mooie manier om volgers te verzamelen, niet om snel klanten te werven”

    Samenwerken met andere ondernemers

    Volgens het CBS telt Nederland ongeveer 1,1 miljoen ZZP’ers. Genoeg mogelijkheden voor samenwerkingen die je kunnen helpen om op de voorgrond te treden. Idealiter werk je samen met ondernemers die aansluiten op jouw doelgroep, maar niet hetzelfde product aanbiedt

    Zo werken wij bijvoorbeeld samen met een bedrijfscoach. Zij zal genoeg ondernemers helpen die op zoek zijn naar een goed platform om een website te bouwen. En wij hebben bijvoorbeeld een goede bedrijfscoach die we aan jullie kunnen aanbevelen. Voor beide is dit een win-win-situatie.

    Samenwerkingen nadat je website online is, kunnen bestaan uit een interview of een podcast (in een verder stadium is partnerschap mogelijk). Zo zie je bijvoorbeeld in de SYS Community weleens een podcast idee voorbijkomen.

    Een interview kan in een vorm van een blog gepubliceerd worden op jouw website en op de website van de ander. Daarnaast kan dit blogartikel weer gedeeld worden op social media. Zo’n samenwerking is een goede manier om nieuwe bezoekers te krijgen die potentieel tot jouw doelgroep behoort.

    voorbeeld samenwerking na website online
    We zijn geïnterviewd door Paul en hebben dit via een mail met ons publiek gedeeld

    Adverteren

    Met behulp van Facebook advertenties kan je jouw hoofdproduct gaan promoten. We snappen dat Facebook advertenties erg aantrekkelijk klinken en zien vaak dat SYS members nadat hun website online staat, hiermee willen starten.

    We raden dit alleen nog niet aan in de beginfase. Het is namelijk belangrijk dat o.a. jouw product en salespagina (de reis van bezoekers naar klant) goed staan, maar ook dat je goed weet wie jouw ideale klant is. Hier kom je alleen achter door eerst online te staan en feedback te vragen aan bijvoorbeeld je eerste klanten.

    Doe je dit niet, dan heb je kans op een lage conversie, waardoor de kosten van de advertenties enorm op kunnen lopen.

    Stap 1

    Ga op onderzoek uit: welke ondernemingen zijn er die goed aansluiten op wat jij aanbiedt? Ga deze ondernemers volgen en bouw een band op. Zo kan je reageren op iemands social media of een berichtje achter laten op blogberichten. Als zo’n band versterkt, kan je uiteindelijk mailcontact zoeken en kijken of hij/zij geïnteresseerd zou zijn in een interview.

    Het klinkt spannend, maar wees niet nerveus! Zoals hiervoor uitgelegd, zo’n interview is een win-win-situatie voor beide partijen.

    Zorg dat jouw hoofdproduct centraal staat

    Een duidelijk hoofdproduct

    Zoals we ook uitleggen in de online trainingen, begin met één duidelijk hoofdproduct. Het klinkt logisch, maar willen dit toch nog extra benadrukken. Ondernemers willen vaak zoveel mogelijk aanbieden en beginnen dus met een luxueus aanbod. De gedachtegang is: “voor ieder wat wils”. 

    De realiteit is echter dat te veel producten zorgen voor keuzestress bij bezoekers. Daarnaast moet het voor de bezoeker duidelijk zijn welk product ze moeten kiezen en wat het verschil is. Vaak is dit onduidelijk, met als gevolg dat een bezoeker geen aankoop doet.

    Je hebt een salespagina klaarstaan waar jouw hoofdproduct wordt gepromoot. Zorg ervoor dat jouw reis van bezoeker naar klant op deze pagina goed staat. Het is de bedoeling dat bezoekers getriggerd raken op de website om jouw hoofdproduct te kopen. Dit is ook de reden waarom we aanraden om met een salespagina al live te gaan. Meer pagina’s op een website zullen in het begin voor meer afleiding zorgen. En op basis van de feedback die je krijgt, kan je de website verder uitbreiden en online zetten.

    Zorg voor weinig afleiding

    Je hebt een salespagina klaarstaan waar jouw hoofdproduct wordt gepromoot. Zorg ervoor dat jouw reis van bezoeker naar klant op deze pagina goed staat. Het is de bedoeling dat bezoekers getriggerd raken op de website om jouw hoofdproduct te kopen. Dit is ook de reden waarom we aanraden om met een salespagina al live te gaan. Meer pagina’s op een website zullen in het begin voor meer afleiding zorgen. En op basis van de feedback die je krijgt, kan je de website verder uitbreiden en online zetten.

    voorbeeld website met teveel producten
    Hier worden teveel producten aangeboden zonder dat het voor de bezoeker duidelijk is waar ze voor moeten kiezen

    Stap 2

    Controleer of jouw salespagina goed staat en het bezoekers triggert om jouw product te kopen. Vraag feedback aan de SYS community. Neem ook een kijkje op jouw favoriete websites (die al succesvol zijn) en kijk of je daar inspiratie uit kan halen.

    Een salespagina maken is een voortdurend proces waarbij je altijd iets blijft aanpassen of blijft verbeteren. Vandaar dat je beter met 80% online kan gaan en de laatste 20% af kan maken met de feedback die je ontvangt.

    Start een actie

    Je hebt een duidelijk hoofdproduct en de salespagina staat helemaal goed. In de statistieken zie je dat je aardig wat bezoekers op je pagina hebt. Toch krijg je nog weinig nieuwe klanten.

    Realiseer je dat een nieuwe bezoeker niet zomaar over gaat tot conversie. Daar zitten een aantal stappen tussen. Eerst willen ze kennismaken met jouw producten en daar kan je heel goed een actie voor gebruiken om de drempel te verlagen.

    Een gratis weggever

    Denk bijvoorbeeld aan een gratis weggever die je met potentiële klanten kan delen. Een weggever is er in verschillende vormen, zoals: een nieuwsbrief, online training, werkboek of ebook. Hoewel je dit product gratis aanbiedt, moet je er wel voor zorgen dat bezoekers er de meerwaarde van inzien. Kijk daarom kritisch naar de problemen van jouw doelgroep (welke problemen worden met jouw dienst / product opgelost) en probeer die echt op te lossen. 

    Vergeet niet: de gratis weggever is hoogstwaarschijnlijk het eerste product dat zij van jou zien. Dit zal o.a. bepalen of ze geïnteresseerd zijn in een vervolgproduct.

    Jouw doelgroep is de sterspeler

    Naast het probleemoplossend aspect is het ook belangrijk om jouw doelgroep de sterspeler te laten zijn van het verhaal. Als ondernemer wil je laten zien dat je hetzelfde hebt meegemaakt als jouw doelgroep en dat jij de oplossing hebt gevonden. Dat is natuurlijk mooi, maar probeer juist te benadrukken dat jouw doelgroep dit ook kan en waarom. Anders voelen bezoekers zich niet aangesproken en zullen ze je website weer snel verlaten.

    Wij plaatsen op onze website bijvoorbeeld ook niet dat wij een hele mooie website hebben en dat alles bij ons supergoed werkt. In plaats daarvan gebruiken wij Case Studies om te benadrukken dat andere SYS members succesvol zijn geweest en dat een andere ondernemer dit dus ook kan!

    “Laat bezoekers kennismaken met jouw product d.m.v. een gratis weggever”

    Stap 3

    Start een toepasselijke actie voor jouw doelgroep om de drempel te verlagen en implementeer dit op jouw website. Een goede actie kan een gratis weggever zijn. Let er wel op dat deze gratis weggever uiteindelijk naar jouw hoofdproduct leidt.  

    Publiek opbouwen nadat je website online is

    Een gratis weggever is een mooie manier om leads op te bouwen (tip: maak gebruik van een mailsysteem, zoals MailBlue). Nu is het van belang dat je daar wat mee gaat doen. Blijf in contact met jouw potentiële klanten. Hieronder zullen we een aantal tips geven hoe jij jouw relaties kan opbouwen.

    Stuur wekelijks een e-mail

    Benader jouw publiek door ze wekelijks een e-mail te sturen met waardevolle informatie die relevant voor ze zijn. Tegenwoordig ontvang je een overload aan e-mails. Realiseer je daarom dat jouw e-mails echt waarde moeten hebben om te voorkomen dat leads zich “unsubscriben” of de mail gelijk weggooien. 

    Let er natuurlijk ook op dat jouw mail niet in de spam belandt. Zorg dat een mail altijd eindigt met een actie, zoals “laat in een reply weten wat jij vindt”. Op deze manier spoor je lezers aan om te reageren op jouw e-mails, waar jij weer op kan reageren. Door vervolgens dit contact te onderhouden, bouw je een goede band op dat uiteindelijk tot conversie kan leiden.

    Waarschijnlijk heb je ook gemerkt dat wij consistent 1 à 2 mailtjes sturen naar onze contactenlijst. Ook wij doen dit om een relatie op te bouwen met onze volgers.

    Beantwoord vragen in de vorm van een blog

    Het krijgen van vragen is een compliment! Bezoekers erkennen jouw expertstatus en vragen daarom advies. Elke vraag per persoon beantwoorden kan veel tijd kosten. Daarnaast kan je er niet meer mensen mee helpen. Daarom schrijven we blogberichten van vragen die wij ontvangen van SYS members. 

    Zo kan je in één keer heel uitgebreid antwoord geven op een vraag van een bezoeker en die delen met de rest. De bezoeker voelt zich enorm gewaardeerd, want je hebt een heel blogartikel toegewijd aan zijn / haar vraag. En mocht iemand in de toekomst dezelfde vraag stellen, dan kan je diegene doorverwijzen naar dat blogbericht. Daarnaast kan het schrijven van veel blogberichten voordelig zijn voor de SEO.

    Om een voorbeeld te geven. Een tijdje terug vroeg een SYS member in de community groep op Facebook de vraag of het verstandig is om jouw online academy op een aparte domeinnaam te zetten. We hebben hier een heel blog aan toegewijd en advies gegeven wat je het beste kan doen. Vervolgens hebben we dit  blogartikel weer met haar gedeeld op Facebook. Zo kan zowel zij, als jij en andere SYS members, het blogartikel lezen.

    Actief op social media

    Aan het begin van dit artikel hebben we besproken hoe social media kan helpen om jouw website te promoten. Uiteindelijk is het ook een goede manier om relaties op te bouwen. Aan de hand van mails kun je bezoekers aansporen om je te volgen op social media. Door actief posts te plaatsen en te reageren op comments kan je een goede relatie opbouwen met potentiële klanten via social media. Hoe gaaf is het als je jouw klanten van te voren al kent en ze daardoor nog beter kan helpen?! 

    Ook is het natuurlijk belangrijk om een goede relatie met je huidige klanten te behouden. Daarom doen we regelmatig een rondje “social media” om vragen van SYS members te beantwoorden.

    relaties onderhouden Maarten
    relaties onderhouden Vanessa

    We reageren regelmatig in de SYS community om de relatie met SYS members te behouden

    Stap 4

    Nadat je een mooie actie hebt, wordt het tijd om leads te verzamelen en je publiek te vergroten. Zorg ervoor dat je jouw volgers geboeid houdt, door waardevolle content te delen. Werk bijvoorbeeld in batches, zodat je elke week een blog kan publiceren. Die kan je weer via een e-mail delen. Blijf actief in contact met jouw volgers. 

    Fouten maken hoort erbij

    Er is helaas geen magische formule die je in één keer succes op gaat leveren. Het is een stapsgewijs proces, waarbij je moet uitzoeken wat wel of niet bij je past. Vervolgens moet je leren om hierin beter te worden.

    Vanessa en ik hebben bijvoorbeeld in het verleden meerdere challenges gedaan. De allereerste challenge verliep niet al te best en de resultaten waren zeer matig. We hebben wel veel geleerd van deze challenge en namen de verbeterpunten mee naar de volgende challenge. Dit zorgde ervoor dat onze vierde challenge wel een enorm succes was! Van onze fouten leren, zorgde uiteindelijk voor het gewenste succes.

    Een ander voorbeeld is het geven van een webinar. Een jaar lang hebben we elke week een live webinar gegeven en je raadt het al… Voor een lange periode hadden we maar enkele kijkers.

    Daarnaast ging er van alles fout: het geluid werkte niet, het beeld was niet zichtbaar, we kwamen niet uit onze woorden. En omdat je live bent, ben je afhankelijk van het webinar dat je op dat moment geeft. Door te leren van onze fouten hebben we skills ontwikkeld in het geven van een live webinar, waardoor we niet meer dezelfde fouten maken. Als we nu nog een keer een webinar geven, weten we precies waar we op moeten letten om zoveel mogelijk resultaat te behalen.

    Maarten en Vanessa geven een webinar
    Door van onze gemaakte fouten te leren, weten we nu hoe we een goed webinar moeten geven

    Stap 5

    Gewoon doen! Laat je onderneming alsjeblieft niet leiden door fouten of de angst om fouten te maken. Je bent op de eerste plaats mens; en we maken nu eenmaal fouten. Zie fouten maken als de mogelijkheid om jezelf alleen maar te ontwikkelen.

    Blijf dus niet op de achtergrond een heel plan bedenken en aanpassen, maar voer hem gewoon uit. Pas dan kan je zie wat er goed en fout gaat en hoe je dit de volgende keer kan verbeteren.

    De SYS master challenge nadat je website online is

    We erkennen de drempel die je moet zetten na het online gaan. Daarom zijn we de SYS master challenge begonnen. Zo hopen we dat je stil staat bij de successen die je behaalt. Het is niet voor niets dat we aan SYS members vragen om een leuke foto te plaatsen in de community bij het behalen van een SYS master mijlpaal. Zo vier je actief jouw successen en sta je stil dat je iets geweldigs hebt neergezet. En dat doen we allemaal soms iets te weinig!

    Ben je nog niet de SYS master challenge gestart, meld je dan zeker aan! En wie weet, ontvang jij binnenkort een heel leuk pakketje 🙂

    “Sta stil bij al je successen en neem een moment om dit te vieren”

    Conclusie

    Nadat je website online staat, moet je op de voorgrond staan om jouw product te promoten. Dat is in het begin best spannend. Er zijn verschillende manieren om jouw bereik in het begin te vergroten, zoals samenwerken met andere ondernemers. Maak een bezoeker in het begin warm met een actie, zoals een gratis weggever. Op basis daarvan kan je leads verzamelen. Als je eenmaal een publiek hebt opgebouwd, dan kan je deze relaties onderhouden d.m.v. social media posts of het schrijven van blogberichten. Wees vooral niet bang om fouten te maken! Succes is een stapsgewijs  proces en fouten maken zijn noodzakelijk om beter te worden.

    Hopelijk helpt dit artikel je om de eerstvolgende stap te zetten na het online gaan van je website. Raak vooral niet ontmoedigd als het even niet lukt. Blijf doorgaan, elke stap die je zet, is weer een stap dichterbij jouw doel. Heel veel succes! You can do it! 

    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Aanbevolen artikelen

    • Alle
    • Automatiseren
    • Bedrijf opschalen
    • Klantverhalen
    • Ondernemen
    • Updates
    • Website maken
    • Website optimaliseren
    header een Website met Resultaat
    Wat is een Website met Resultaat?

    Een Website met Resultaat, dat wil jij toch ook?! Maar wat is een Website met Resultaat nou eigenlijk precies? Dat leg ik je in dit artikel uit waarbij ik focus op de 4 peilers die bepalen of jouw website resultaat oplevert.

    header Google Mijn Bedrijf handleiding
    Google Mijn Bedrijf – de handleiding voor elke ondernemer

    Wil jij ook beter gevonden worden in de zoekresultaten? Maak dan een bedrijfsprofiel aan met Google Mijn Bedrijf. In dit artikel leg ik je stap voor stap uit hoe je een account aanmaakt, welke instellingen belangrijk zijn en hoe je jouw account weer kan verwijderen.

    header websitebouwers
    Waarom websitebouwers je laten vallen

    Het lijkt de ideale oplossing voor als je te weinig tijd hebt om een website te bouwen: een websitebouwer inhuren. Ontdek in dit artikel waarom websitebouwers je als een baksteen laten vallen en of je daadwerkelijk minder tijd kwijt bent aan de website.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform