Een aantal jaar geleden was het concept “marketing automation” nog onbekend voor het grotere publiek. Tegenwoordig is dit een van de belangrijkste strategieën die ontelbare ondernemers gebruiken voor meer resultaat. Maar wat houdt marketing automation in? Wij leggen het je uit in dit artikel.
Wat is marketing automation?
Marketing automation is het begeleiden van leads door de reis van bezoeker naar klant m.b.v. geautomatiseerde systemen. Het doel is om zoveel mogelijk leads te converteren tot klanten.
Je kan dit proces vergelijken met een vooraf ingestelde trechter waar alle mensen in belanden die in aanmerking komen met jouw onderneming. Deze trechter zorgt voor engagement en dat potentiële klanten omgezet worden tot klanten.
Wat levert marketing automation op?
Het klaarzetten van een goede marketing automation zorgt voor een hoger conversiepercentage terwijl je er minder tijd aan besteed. Door van te voren de route van bezoeker naar klant goed uit te stippelen, kan je dit proces automatiseren met een e-mailmarketing systeem.
Daarnaast krijg je ook meer inzicht in het gedrag van je leads. Zo zie je bijvoorbeeld wie je mails openen of wie er klikt op een link in de mail. Daar kan je vervolgens weer op anticiperen om de conversie te verhogen.
Hoe ziet het proces van marketing automation eruit?
Het proces van de marketing automation is natuurlijk afhankelijk van jouw doelgroep (en doel überhaupt). Toch zijn er een aantal basisstappen die we je kort zullen uitleggen.
Stap 1: leads verzamelen
Het begint natuurlijk allemaal bij leads verzamelen. Dus het krijgen van e-mailadressen van bezoekers in ruil voor een gratis weggever. Vaak verzamel je leads a.d.h.v. een simpele opt-in pagina. Deze pagina deel je bijvoorbeeld via social media of laat je duidelijk op de website zien.
Er zijn verschillende gratis weggevers die je kan gebruiken om leads te verzamelen:
- Een gratis e-book met waardevolle informatie
- Een checklist
- Gratis mini-training
Het uiteindelijk doel is het opbouwen van een maillijst.
Stap 2: Jouw instapproduct promoten
Vanaf hier kom het geautomatiseerde proces in beeld. Je kan er namelijk voor zorgen dat je leads nu automatisch waardevolle mails krijgen. Dit begint misschien met blogberichten, vlogs of tips.
Als het systeem meet dat alle mailtjes en links geopend worden, kan het tijd worden voor een instapproduct. Dit is een goedkoop product, waarmee bezoekers kennis kunnen maken met jouw diensten zonder te veel te investeren.
Stap 3: Hoofdproduct verkopen
Nu je klanten kennis hebben gemaakt met jouw instapproduct, wordt het tijd om hun vertrouwen te winnen. Vraag om feedback en monitor wat hun ervaringen zijn. Zodra je merkt dat een klant veel engagement vertoont, wordt het tijd om het hoofdproduct aan te bieden. Dit kan je doen via een mail die automatisch leidt naar een salespagina. Maar je kan natuurlijk ook een melding instellen die jij ontvangt om ze bijvoorbeeld op te bellen.
Stap 4: Fans, fans, fans
Elke ondernemer weet dat je er niet bent, nadat er een nieuwe klant bijgekomen is. Je weet nog niet of een klant tevreden is en of ze jouw dienst zullen aanraden. Zorg daarom dat je nieuwe klanten goed begeleidt en dat ze niet in het diepe gegooid worden.
Maak van je klanten fans en zorg ervoor dat ze zo enthousiast zijn, dat ze het anderen aanraden. Fans zullen bijvoorbeeld sneller jouw blogbericht delen op social media. Hierdoor heb je exposure bij een nieuw publiek en een grotere kans op nieuwe leads. Deze leads zullen weer het marketing automation proces doorlopen.
Welke systemen gebruik je voor marketing automation?
Conclusie
Met markering automation automatiseer jij het proces van “bezoeker naar klant”. Na het verzamelen van leads zorgt deze strategie automatisch voor conversie. Daarnaast bespaart het je enorm veel tijd. Met behulp van een marketingsysteem, zoals MailBlue, kan jij de workflow instellen.