Funnel inzetten voor jouw online marketing: dit moet je weten!

Wil je een funnel inzetten voor je online marketing maar weet je niet precies wat een funnel is en hoe dit werkt? In dit blog leggen we uit hoe een funnel werkt, welke tools je kunt gebruiken en welke stappen je moet zetten om de funnel klaar te zetten!

Wil je in jouw online marketing gebruik maken van een funnel? Met een funnel maak je mensen in kleine stappen warm voor de producten die je verkoopt. Een funnel of sales funnel wordt ook wel een verkooptrechter of pijplijn genoemd. Je kunt daarmee zien hoe ver iemand is in het verkoopproces.

De sales funnel wordt vaak weergegeven in een trechtermodel; in de ideale situatie begint iemand als suspect en eindigt als een klant die regelmatig terugkeert.

Wat is een funnel?

Waar kun je een funnel voor gebruiken?

Een funnel helpt je niet alleen om grip op het verkoopproces te houden, het geeft je als ondernemer ook richting. Je kunt namelijk in iedere fase een specifieke verkoopactie toepassen. Met behulp van een funnel ben je ook beter in staat om de omzet te voorspellen; je weet namelijk beter welke deals en omzetten eraan komen. Het kan de bedoeling zijn dat je zoveel mogelijk potentiële klanten op jouw mailinglijst krijgt, die je vervolgens via automatische mails warm maakt voor jouw producten en/of diensten. Voor het versturen van de automatische mails kun je gebruik maken van speciale software. Hier komen we later in dit blog op terug.

Hoe ziet een sales funnel eruit?

In de funnel worden vier fases onderscheiden, namelijk:

  • Suspects
  • Leads
  • Prospects
  • Klanten

Suspects

Mensen of bedrijven die interesse zouden kunnen hebben in jouw diensten of producten worden suspects genoemd. Van deze mensen weet je dat ze potentieel geïnteresseerd  zijn in wat jij te bieden hebt. Je weet dit, omdat ze actief zijn in een bepaalde markt, omdat ze een klant zijn van jouw concurrent of jouw website bezocht hebben. Dit is de eerste fase van de funnel en potentieel de grootste groep. In deze fase is er nog geen contact geweest tussen de verkoper en de suspect.

Leads

Na de suspect-fase volgt de lead-fase. Een lead is een potentiële klant. Deze klant is bekend met jouw product, dienst of bedrijf. Het kan zijn dat de lead ooit zijn of haar gegevens heeft achtergelaten op jouw website, of jou ooit gebeld heeft met vragen over jouw dienst of product. Een lead zal op korte termijn een aankoop willen doen. Dit kan bij jou zijn, maar ook bij jouw concurrent.

Prospects

Verloopt alles positief, dan wordt een lead een prospect. Een prospect is een lead die binnen jouw gewenste klantprofiel past. Jij zou dit bedrijf of deze persoon graag als klant willen, omdat ze voldoen aan bepaalde voorwaarden. Ze hebben beslissingsbevoegdheid en de financiële middelen om een aankoop te doen én ze vallen binnen jouw doelgroep. In deze fase is er al intensiever contact geweest tussen de prospect en de verkoper.

Klanten

De laatste fase in de funnel zijn de klanten. Dit zijn bedrijven of personen die een aankoop hebben gedaan.

De funnel in email marketing

Kies je voor de inzet van een funnel via email marketing dan gaat het over het opbouwen van een vertrouwensband. Het is de bedoeling dat je eerst waarde geeft, en niet direct in de eerste mail jouw diensten en producten promoot. Dan bestaat de kans dat je deze potentiële klant direct weer wegjaagt.

Waarom heb je een funnel nodig?

Met een funnel kun je op een geautomatiseerde manier een band opbouwen met potentiële klanten. Als jij bijvoorbeeld online producten verkoopt, dan geeft een funnel je de mogelijkheid om je klant stap voor stap mee te nemen in het verkoopproces en eventuele bezwaren weg te nemen. Via email heb je meerdere keren contact met je klant voordat ze tot een aankoop overgaan (je hebt hiervoor gemiddeld 7 interacties nodig). Je vergroot de kans op conversie door meerdere malen contact te hebben.

Met een funnel ben je ook in staat om gepersonaliseerde marketing in te zetten. Niet iedere klant heeft dezelfde interesses. Een ander groot voordeel is dat alles automatisch gaat. Je hoeft geen klanten te bellen, of handmatig mails te versturen.

Welke tools heb je nodig?

Wil je een funnel inrichten en automatiseren, dan heb je een aantal tools nodig. We hebben de belangrijkste voor je op een rijtje gezet.

Website of webshop

Als eerste heb je een website nodig. In deze website maak je een optin-pagina waarop mensen zich inschrijven voor een gratis weggever. Werk je met SYS, dan staan de beste opt-inpagina’s voor je klaar als Resultaat pagina. Het template staat, de invulling moet je vervolgens zelf te doen. Schrijft iemand zich in op deze pagina dan komt hij op de mailinglijst. Deze inschrijver wordt een lead. Het is iemand die interesse heeft in wat je doet. Je hebt keuze uit talloze websitesystemen.

Optinpagina voor funnel

Marketing Automation-software

Marketing Automation Software is noodzakelijk als je gebruik wilt maken van een funnel. Deze software maakt het mogelijk om een specifiek bericht te sturen, naar een specifiek persoon op een specifiek moment. Active Campaign of Mailblue is hier een goed voorbeeld van. Schrijf iemand zich in op jouw mailinglijst dan stel je in dat hij/zij in een serie met automatische mails terecht komt. Om de zoveel dagen stuur je een mail met waarde. Dit kun je segmenteren zodat iedereen precies op het juiste moment de mail krijgt. Ons advies is om altijd te beginnen met een basisfunnel.

Conversie meten

Natuurlijk wil je weten hoeveel inschrijvers uiteindelijk jouw product kopen. De conversie je op verschillende manieren meten. Je kunt zelf een Excel sheet bijhouden. Je kunt ook gebruiken maken van specifieke software zoals Conversionfly.

Resumé: welke acties moet je ondernemen

Wil je een funnel opzetten dan moet je deze dingen regelen:

  • Je maakt een weggever waarmee je mensen naar je mailinglijst haalt.
  • Je maakt een optin-pagina waarop mensen zich inschrijven
  • Je koppelt je website (via een formulier) met email marketingsoftware zoals mailblue.
  • Je schrijft een X aantal mails. Deze mails kun je zelf schrijven. Je kunt ook samenwerken met een copywriter.
  • Deze mails zet je in een automatisering. Hierdoor krijgen mensen om de zoveel dagen een email.
  • Je maakt een aanbod voor iedereen die in je funnel zit.
  • Je meet je conversie.

Tip: het helpt als je op een groot papier het idee van de funnel uitwerkt voordat je achter je computer kruipt.

Kies voor een website van SYS platform

Als je echt serieuze stappen wilt zetten met je website, dan is het belangrijk dat je kijkt naar de lange termijn en dat je kiest voor een goed systeem. SYS kun je direct koppelen aan je mailsysteem. Nieuwe leads komen direct op je maillijst te staan. De nieuwe leads kun je vervolgens automatisch een mail sturen. Dus wil je geen gedoe meer met technische functionaliteiten zodat je tijd overhoudt om jouw bedrijf te laten groeien? Neem dan contact met ons op.

Gerelateerde blogs

In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen:

DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

Aanbevolen artikelen

  • Alle
  • Automatiseren
  • Bedrijf opschalen
  • Klantverhalen
  • Ondernemen
  • Updates
  • Vergelijkingen
  • Website maken
  • Website optimaliseren
Nieuw in SYS Strategie en support sessies, dashboard en funnels-3
Nieuw in SYS: Strategie en support sessies, dashboard en funnels

Continu zijn we bezig om het platform verder te verbeteren. Je kunt nu nog makkelijker om hulp vragen. Vanuit je SYS dashboard kun je jezelf aanmelden voor strategie en supportsessies. Ook kun je blauwdrukken downloaden en masterclasses bekijken om nog meer resultaat uit jouw website te halen. Daarnaast kun je handmatig omzet toevoegen en hebben we de funnel overzichten verbeterd.

Brenda van Wegen - Overstappen van een Wix website naar een alles in 1 platform -2
Overstappen van een Wix website naar een alles in 1 platform

Brenda van Wegen coacht ambitieuze vrouwen die verlangen naar meer energie, vitaliteit, zelfvertrouwen en gelukkig zijn. Twee jaar geleden maakte ze de overstap van een Wix website naar het SYS Platform. Met Wix had ze beperkte mogelijkheden en was niks geautomatiseerd. Ze ging op zoek naar betere ondersteuning en meer resultaat. Ze maakt nu veel meer meters met haar website, scoort hoger in Google en heeft tijd over om te focussen op belangrijke zaken.

Alles over adverteren op social media met Marlou Minten
Alles over adverteren op social media | Interview met Marlou Minten

In dit interview spreekt Maarten met Marlou Minten, marketing specialist van Your Marketing Minds met een focus op advertenties in Google, Facebook en Instagram. Wanneer start je met adverteren? Welk budget heb je nodig? Hoe kies je een marketingbureau? En wanneer mag je resultaat verwachten?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gratis checklist voor coaches en opleiders

De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

Nu geen tijd om te lezen?👇

Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches