Wanneer je een website wil je ook dat de zoekmachines jouw website vind. Jouw website kan gemakkelijk en gratis worden opgenomen in de zoekresultaten van Google. Staat je website een tijdje online dan pakt Google dit automatisch op. Google gebruikt een robot, ook wel Googlebot genoemd, die ervoor zorgt dat het web regelmatig dagelijks gecrawld om websites toe te voegen aan de index van Google. Google is een volledig geautomatiseerde zoekmachine. Dit betekent dat de meerderheid van de websites automatisch worden gevonden wanneer de bots het internet crawlen.
Wat als je website niet wordt weergegeven in Google?
Wil je weten of jouw website op dit moment is opgenomen in de index van Google? Dit kun je heel gemakkelijk controleren door een snelle zoekopdracht uit te voeren met ‘site’; dit zet je voor de url van je homepage. Als jouw site geïndexeerd is voor Google vind je hier direct de resultaten.
Maar wat nou als jouw site niet wordt weergegeven op Google? Het komt voor dat websites niet gevonden worden, terwijl Google miljarden pagina’s crawlt op het internet. Als de crawlers van Google jouw site niet kunnen vinden, dan ligt dit meestal aan één van de volgende oorzaken:
- Er staan niet voldoende links naar de site op andere sites op internet;
- Je hebt jouw website net gelanceerd en Google heeft nog geen tijd gehad om deze te crawlen;
- Het ontwerp van de site maakt het Google lastig om de content ervan te crawlen;
- Google heeft een foutmelding ontvangen tijdens het crawlen van je site.
Om zeker te weten dat je voldoet aan de richtlijnen van Google voor een optimale weergave kun je onderstaande checklist volgen.
Je website optimaliseren voor Google
In basis doe je een aantal dingen die Google helpen om jouw website beter te snappen. Denk aan:
Titels gebruiken in je teksten
Het gebruik van header tags zoals de H1, H2 en H3 in blogs en op websitepagina’s. Hiermee vertel je Google dat er een bepaalde hierarchie in je content zit. Een H1 gebruik je maximaal 1x per pagina. Een H2 en een H3 gebruik je vaker.
Zoekwoorden in URL’s
Gebruik zoekwoorden in de URL’s op je website. Gebruik geen URL’s zoals domeinnaam.nl/21-3 maar domeinnaam.nl/citroenboom-planten
Geef foto’s een naam
Google leest geen foto’s. Daarom moet je Google vertellen wat er op een foto staat. Dit doe je door de bestandsnaam en de alt tag een beschrijving mee te geven. Je slaat de foto op de computer op met twee of drie woorden met een streepje ertussen. Dus citroenboom-planten.jpg. Vermijd namen als image001.jpg. Je laadt de foto in, in het CMS. Hier geef je de foto een alt tag. Dat kan zijn: hoe plant je een citroenboom.
Zie ook: Hoe optimaliseer je foto’s voor Google?
Koppel je site aan Google Search Console
Search Console is een tool van Google die je gratis koppelt met je site. In feite is het de manier van Google om met jou communiceren over jouw site. Zit er een fout in je site dan meldt Google dit. Heb jij een nieuw blog, dan meldt jij dat bij Google.
Zie ook: Google Search Console koppelen aan je website?
Sitemap toevoegen aan Google
Je helpt Google door een sitemap toe te voegen aan Google Search Console. Zo weet Google dat je website bestaat en neemt Googlebot je site mee in het crawlrondje. Zijn er dingen veranderd of zijn er nieuwe blogs geschreven dan weet Google dit binnen no-time.
Lever je content van hoge kwaliteit aan gebruikers?
Het is voor Google erg belangrijk dat je waarde biedt aan de bezoekers van jouw website. Het zou dus jouw topprioriteit moeten zijn om de best mogelijke gebruikerservaring te bieden. Schrijf waardevolle content, laat zien dat je een expert bent in jouw vakgebied en houd het boeiend voor de lezer (zodat ze niet binnen één seconde wegklikken).
Wordt jouw lokale bedrijf weergegeven op Google?
Wil je beheren hoe jouw bedrijfsinformatie wordt weergegeven op Google? Dan kun je gebruik maken van Google Mijn Bedrijf. Het is een gebruiksvriendelijke en gratis tool en het helpt je jouw bedrijf zichtbaar te maken op bijvoorbeeld Google Maps.
Is jouw content snel en gemakkelijk toegankelijk op alle apparaten?
Tegenwoordig bezoekt het grootste deel van de internetgebruikers naar informatie op hun tablet of smartphone. Het is dus erg belangrijk dat jouw website responsive is. Als je content geoptimaliseerd is dan zorgt dit ervoor dat het ook op mobiele apparaten snel geladen wordt en daarnaast ook op alle schermformaten op de juiste manier wordt weergegeven.
Zie ook: Is je website traag?
Is jouw website veilig?
De gebruikers van jouw website verwachten dat ze op een veilige manier kunnen internetten. Het is daarom belangrijk dat jouw website beveiligd is met HTTPS.
Kies voor een CMS van SYS platform
In dit blog heb je kunnen lezen hoe belangrijk wat er voor nodig is om gevonden te worden in Google. Een veilige en gebruiksvriendelijke website is hierbij het allerbelangrijkste. Als je echt serieuze stappen wilt zetten met je website, dan is het belangrijk dat je kijkt naar de lange termijn en dat je kiest voor een goed systeem. Natuurlijk kun je kiezen voor de goedkoopste oplossing, maar dan loop je uiteindelijk toch aan tegen problemen, vooral als jouw bedrijf groeit.
Het SYS platform biedt de oplossing. Het is geschikt voor coaches en opleidingsinstituten die zelfstandig hun eigen platform willen beheren. Geen gedoe meer met technische functionaliteiten zodat je tijd overhoudt om jouw bedrijf te laten groeien.
Gerelateerde blogs
In de kennisbank van SYS Platform vind je tientallen handige blogs met tips en informatie. Heb je deze blogs al gelezen: