Wat is content marketing en waarom is het belangrijk? - SYS Platform

Wat is content marketing en waarom is het belangrijk?

Het begrip content marketing is onmisbaar in de (online) ondernemerswereld. We doen allemaal aan content marketing. Of je er bewust of onbewust van bent. Door bewust te raken van dit concept, kan je het resultaat van jouw onderneming verbeteren. In dit artikel leggen we er alles over uit!

Wat is content marketing?

Content marketing is doelgericht relevante en waardevolle content delen die aansluit op de behoefte van jouw doelgroep. Content kan van alles zijn. Bijvoorbeeld de e-mail die je wekelijks verstuurd, tot aan de afbeeldingen die je op de website plaatst. Een veelvoorkomende vorm van content is het schrijven en delen van blogberichten.

verschillende vormen content marketing
Verschillende vormen van content

Alle content is dus content marketing?

Nee. We spreken pas van content marketing als het jouw doelgroep aanspreekt. Het spreekt bijvoorbeeld voor zich dat je als personal trainer geen blog gaat schrijven over “een deur verven”. Maar wel over een gezond recept met boordevol vitamines.

Content marketing gaat alleen verder dan dat. Het gaat ook om de afbeeldingen die je kiest en of de branding jouw doelgroep aanspreekt. Daarnaast is het tekstgebruik erg belangrijk. Een jongere doelgroep spreek je bijvoorbeeld anders aan dan senioren.

Wat is het doel van content marketing?

Het lange termijn doel van content marketing is je conversie verhogen door van je bezoekers klanten te maken. Dat kan op verschillende manieren. Daarom hebben we hieronder de belangrijkste op een rijtje gezet.

Het maken en delen van e-mails, posts en video's

Een belangrijke en populaire vorm van content marketing is het schrijven van wekelijkse e-mails / nieuwsbrieven en het posten blogberichten en social media content. Lezers krijgen continu waardevolle content waardoor er een vertrouwensgevoel ontstaat. Dit kan ervoor zorgen dat ze uiteindelijk een volgende stap zetten. Bijvoorbeeld het downloaden van een gratis weggever of het kopen van een instapproduct.

Wat je nu ook steeds vaker ziet, zijn wekelijkse video’s en/of vlogs. Voor een bezoeker is het makkelijker te volgen dan een lap tekst en het is een stuk persoonlijker. Daarnaast kunnen YouTube video’s een positieve invloed hebben op je SEO, mits je er goe gebruik van maakt. Zou je willen starten met het maken van video’s, maar weet je niet hoe? Neem een kijkje naar ons stappenplan.

content marketing
Ook wij plaatsen wekelijks een video op ons YouTube kanaal

Branding

De branding van jouw website kan bepalen of een bezoeker geïnteresseerd blijft in jouw aanbod en of ze overgaan tot aankoop. Als we het hebben over branding, dan gaat het over het logo tot aan de afbeeldingen die je gebruikt. Voor meer informatie raad ik aan dit artikel door te nemen.

Het is belangrijk om te realiseren dat de branding een uitstraling oplevert. Kies je de uitstraling die past bij jouw doelgroep (en dus niet per se bij jou), dan kan je de kans op resultaat vergroten.

SEO en content marketing

Waardevolle content maken die aansluit op jouw doelgroep heeft ook een positief effect op jouw vindbaarheid in Google. Het begint natuurlijk met de website zelf. Als de content waardevol is, dan zullen bezoekers langer op de pagina blijven en verder rondsnuffelen. Dat betekent een lager bouncepercentage en een hogere sessieduur. Deze combinatie wordt beloond door Google en heeft een positieve invloed op de ranking.

Daarnaast valt goede teksten schrijven ook onder content marketing. Als je deze teksten SEO-proof maakt dat kan dit voordelig zijn voor jouw positionering in de zoekmachines. Ook kan het schrijven van een goede meta-titel en -beschrijving helpen als ze de juiste doelgroep aanspreken.

meta-beschrijving
Een goede meta-beschrijving schrijven is ook een vorm van content marketing

Waarom is content marketing belangrijk?

Om het belang van content marketing te achterhalen, moeten we even terug in de tijd voordat het internet gebruikt werd door de maatschappij. In deze tijd moest de consument het doen, met advertenties, producten en bedrijven die te zien waren in de media (op tv, in de krant of een tijdschrift). En als een product niet voldeed aan jouw persoonlijke behoeften, dan had je pech. Je kon namelijk moeilijk opzoek gaan naar alternatieven.

Dit fenomeen is veranderd sinds de komst van internet. Het vraag en aanbod systeem is geëvolueerd. Consumenten kunnen zelf bepalen waar ze voor kiezen. Het is nu de taak van de ondernemer om de consument aan te spreken. Alleen d.m.v. content marketing kan jij je onderscheiden van de concurrent. Doe je dit niet, dan zal een bezoeker zich niet aangetrokken voelen en naar een andere partij toegaan. 

Voor een website is het daarom belangrijk om deze in te richten op de behoeften van jouw doelgroep en niet wat jij persoonlijk mooi vindt. 

De grote misopvatting

Je bezig houden met content marketing klinkt natuurlijk als de ideale oplossing om meer klanten te krijgen. En juist deze gedachtegang  zorgt er vaak voor dat ondernemers snel opgeven of denken dat dit principe niet werkt.

Vaak is de gedachte: ik schrijf een waardevol blogbericht, deel dit op social media en vervolgens krijg ik hieruit betalende klanten. Content marketing zorgt er niet voor dat je direct betalende klanten krijgt! Daarentegen zorgt het er wel voor dat je een relatie om kan bouwen met je potentiële klanten.

Door je reis van bezoeker naar klant goed neer te zetten, kan je uiteindelijk wel de kans vergroten dat een potentiële klant zich inschrijft voor een gratis weggever. Zo kan je ze langzamerhand begeleiden naar het instapproduct.

Het is dus een kwestie van geduld hebben en continu content maken en delen. Daarnaast zorgt niet alleen content marketing, maar de combinatie van verschillende strategieën (zoals de Customer Journey) voor betalende klanten.

Conclusie

Content marketing is dus het doelgericht maken van content die aansluit op de behoeften van jouw doelgroep. Dat kan van alles zijn: e-mails, blogberichten, afbeeldingen, geschreven teksten, etc. Het doel is om het vertrouwen te winnen van de lezers zodat ze op de lange termijn overgaan tot een aankoop. Voor een optimale conversie is het belangrijk dat de website jouw doelgroep aanspreekt (en niet hoe je het persoonlijk zou inrichten). 

Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis checklist voor coaches en opleiders

    De KLIK methode voor meer resultaat (aanvragen en klanten) uit je website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt een mail met een reminder van dit artikel

    SYS Platform draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders