Wat is branding en waarom is het belangrijk?

Betekenis van branding

Branding is een vorm van marketing om jezelf te onderscheiden van andere organisaties, diensten of producten. In de loop der jaren is de betekenis van branding veranderd. Vroeger werd deze term gebruikt, zodat eigenaren hun vee kon onderscheiden van de rest (brandmerk). Nu zien we het als een manier om een bedrijf of persoon te kenmerken.

Tegenwoordig is het opzetten van een eigen brand als bedrijf noodzakelijk. Je laat er het identiteit van het bedrijf mee zien, zodat je je goed kan onderscheiden van de concurrent.

Waar bestaat een branding uit?

De branding van een bedrijf is alles wat er voor zorgt dat je het bedrijf kan identificeren. Je kan het opsplitsen in verschillende elementen, zoals:

  • het logo
  • het lettertype
  • de huisstijlkleuren
  • de slogan
  • merkwaarden
  • foto’s
  • advertenties

Al deze elementen samen, zorgen voor een branding. Er ontstaat een gevoel / sfeer die een bedrijf bewust inzet om beter in te spelen op de behoeften van hun doelgroep. Zo kan je rekening houden met de 4 typen bezoekers.

branding hm

Neem is een kijkje naar bovenstaande bedrijven/merken. Het gebruik van kleur, tekst, logo en setting zorgt voor een identiteit die een bepaalde doelgroep aanspreekt. Zo heb je H&M die modern en casual uitstraalt, Harrods die een high class branding heeft en tot slotte het sportieve Adidas merk. Achter het gebruik van kleuren bestaat een volledige psychologie en kun je goed bepalen hoe mensen (zonder dat ze je kennen) over jou denken en hoe ze jouw zien. Naast branding van een organisatie bestaat er ook personal branding. Jezelf presenteren als merk en onderscheiden van jezelf ten aanzien van andere coaches.

De voordelen van branding

De herkenbaarheid van branding

Het grootste voordeel is de herkenbaarheid van een merk. Misschien ben je op zoek naar een bepaald product, maar twijfel je over de betrouwbaarheid. Het product wordt door verschillende bedrijven verkocht, maar geen een die je herkent. Vervolgens zie je het product in de etalage staan van een bekend merk, zoals CoolBlue. 

De betrouwbaarheid en garantie

Dit zorgt ervoor dat je hier sneller het product zal kopen. Je kent het merk en weet dat ze betrouwbaar zijn. Dat levert de garantie dat het product van een bepaalde kwaliteit moet zijn. Zo niet, dan weet je dat je je geld terug krijgt. Dat is immers één van de merkwaarden van CoolBlue.

Ethisch verantwoord

Ook kan een merk inspelen op de ethiek van consumenten. Als je weet dat een bedrijf sociaal verantwoordelijk is, dan zal dit als consument een bevredigend gevoel opleveren. Tesla promoot bijvoorbeeld milieubewust rijden. Ben jij hier een enorme voorstander van, dan zal een product van Tesla een bevredigender gevoel opleveren dan de aanschaf van een benzineauto.

De invloed van branding

Branding is immens populair op internet en tegenwoordig essentieel om jezelf te kunnen onderscheiden van concurrenten. De invloed van branding op de consument is groot.

Door een goede branding te kiezen kan je jouw juiste doelgroep aanspreken door bovenstaande elementen goed in te zetten.

Een voorbeeld - Cola

branding coca cola
branding Pepsi

Bovenstaande afbeeldingen laten goed de invloed van branding zien. Je ziet tegenwoordig enorm veel colaproducten die lijken op het Coca Cola logo, zoals First Choice Cola (bekijk hier hun branding). Dat is strategisch gezien ook slim, want we associëren een fles met een rode kleur gelijk met Coca Cola.

Als je moest kiezen tussen First Choice en Coca Cola, dan zou je waarschijnlijk in de eerste instantie gaan voor Coca Cola. Het logo ben je al vaak tegengekomen en komt betrouwbaar over. First Choice kan echter aantrekkelijker zijn als je bijvoorbeeld opzoek bent naar een goedkoper alternatief. 

Daarentegen pakt Pepsi het anders aan. Zij onderscheiden zich van Coca Cola door zich te richten op een andere doelgroep en dat zie je terug in de branding. Het logo van Pepsi stelt een bewegende aarde voor met een glimlach. In combinatie met de blauwe kleur ontstaat er een branding van betrouwbaarheid en inclusiviteit.

Coca Cola speelt met de rode kleur in op  de emotie/passie van de consument. Wie denkt er bijvoorbeeld niet aan de Kerstmis reclame van Coca Cola? Daarnaast associëren we het vaak ook met warme weer, gezelligheid en ontspanning (deze associatie komt onder andere door de advertenties van Coca Cola). 

Met branding bouw je aan de bekendheid van je organisatie en tracht je ook herkenbaarheid bij mensen op te roepen. Goede branding zorgt indirect voor nieuwe commerciële kansen.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    DOWNLOAD GRATIS CHECKLIST​

    Checklist: Meer Resultaat uit je Website!

    De afgelopen jaren hebben we (Maarten en Vanessa) meer dan 700 websites geanalyseerdHierdoor weten we nu precies wat werkt (en absoluut niet werkt).

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar top
    Download de gratis Checklist

    Meer Resultaat uit je Website

    Nu geen tijd om te lezen?👇

    Ontvang dit artikel in je mailbox (voor later)

    Je ontvangt enkel één email met een reminder van dit artikel. 

    SYS Platform draait op SYS PlatformSYS Platform